Jong paard wil niet in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Jong paard wil niet in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 14:27

Ik pobeer het probleem uit te leggen. Wij hebben een merrie van Indoctro, die nu ruim 2 jaar is. De laatste tijd zijn we wat met haar beginnen werken, aangezien ze steeds feller en achterdochtiger werd. Ze wordt nu regelmatig gebrosteld, hoeven uitgekrabd, er wordt een een zadeldoek/deken op haar rug gelegd, ze krijgt een hoofdstel in en beenbeschermers om en we doen wat gehoorzaamheidsoefeningen (meelopen, halthouden, draaien,...). Dit gebeurt zo een drietal keren per week gedurende een kwartiertje en natuurlijk nooit alle oefeningen tegelijkertijd (de ene keer zadeldoek, de andere keer hoofdstel, enz.). De rest van de tijd loopt ze 24 op 24 en 7 op 7 op de weide en in de paddock. Ze gaat 2 X per dag in de stal voor wat krachtvoer en hooi.
In het begin was ze nogal problematisch, heel gevoelig en enorm schrikachtig. Dit gaat de laatste tijd echter altijd maar beter en ze doet alles eigenlijk zonder problemen. Haar bazinnetje (14) is helemaal gek op haar. Zij doet ook de meeste oefeningen met haar. Ze is voor haar leeftijd heel verstandig en heeft echt een gevoel om met paarden om te gaan. Normaal leer ik de jonge paarden, maar zij is nogal in de pubertijd en zou het enorm graag zoveel mogelijk zelf doen met bijsturing en begeleiding van mij. Ik vertrouwde het niet zo, aangezien de merrie nogal dominant en explosief is, maar wonder boven wonder loopt dit behoorlijk soepel. Nu vroeg ze mij laatst of ik haar wilde helpen, het paard wilde namelijk haar stal niet meer ingaan. Ik heb haar daar vorig weekend mee geholpen en inderdaad, het was niet makkelijk, maar na een kwartiertje ging ze toch de stal in. We hebben dit toen een vijftal keren herhaald en het ging zeer vlot. Deze week heeft ze het 2 keer alleen gedaan en het ging zonder moeite, tot gisteren... Ze wilde weer haar stal niet in. Dit ging gepaard van steigeren, tot bokken en (gericht) slaan tot wegstormen of blijven staan met de oren plat als een echte steenezel. We kregen haar met andere woorden met geen mogelijkheid de stal in... Na een uur zachtheid, stonden we nog even ver. Vervolgens heb ik ze dan maar verdoofd, aangezien we ze niet konden duwen wegens getrap. Zelfde resultaat, we konden ze nu wel duwen, maar niet richting de stal. We hebben nog eten, blinddoeken, achterwaarts, een vriendje naast haar en zelfs lawaai achter haar gebruikt, maar het loste allemaal niks op, mevrouw wilde haar stal niet binnen. We zijn toen met haar naar een andere stal gegaan, die iets hoger is en een bredere deur had, maar allemaal geen effect. Uiteindelijk is ze na een half uur per ongeluk in de andere stal gesukkeld. In totaal heeft dit ons dus 2 uur gekost. Ze laat zich dus met geen mogelijkheid dwingen... We hebben ze daar 2 uur laten staan en uiteindelijk hebben we beslist om ze in de paddock bij haar stal te zetten, met haar staldeur open. Tot onze grote verwondering liep ze na 2 seconden zelf rustig haar stal binnen. Ze is dus duidelijk niet bang van de stal, maar vertikte het om ons te volgen. Als ze smorgens en savonds haar stal in moet voor haar eten, loopt ze zonder probleem naar binnen. Ze heeft dan wel geen halter of touw aan en wordt dus niet door een mens naar binnen geleid. Ze heeft dus ergens om één of andere reden de associatie gelegd, dat het niet veilig is om haar stal binnen te gaan als ze een halter plus touw plus mens voor zich heeft.
Het probleem ligt dus volgens mij bij het feit dat haar basis gedrag niet goed is. Ze ziet haar bazinnetje niet als een leider om te volgen, maar is zelf de baas. Ze heeft geen vertrouwen genoeg in de mens die haar vastheeft om hem te volgen. Ik denk persoonlijk niet dat een meisje van 14 in staat is om die leiderpositie in te nemen... En zeker niet bij dit dominante paard. Maar natuurlijk ligt dit gevoelig, het is haar paard en ze is nu eenmaal aan het puberen. Aangezien we dit paard onmogelijk kunnen dwingen, heb ik beslist om haar een eind niet meer aan de hand in stal mee te nemen. Ik ga dat meisje wat meer uitleg geven over grondwerk en dit verder oefenen, zodat ze een leiderspositie kan innemen. Het heeft volgens mij niet veel nut om het in de stal gaan eindeloos te oefenen, als we weten dat we het uiteindelijk toch niet kunnen winnen. Hopelijk lost het probleem zichzelf op als ze haar baasje vertrouwt en in haar een leider ziet.
Zijn er mensen die dit probleem al hebben meegemaakt? Zijn er eventueel nog tips, of vinden jullie dit ook een goede oplossing?
Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!

Lise81

Re: Jong paard wil niet in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:40

Ben het helemaal met je eens, hoewel ik het natuurlijk zelf niet gezien heb...lijkt idd het basis gedrag niet goed. Denk trouwens wel dat een meisje van 14 dit zou kunnen, verschilt op die leeftijd wel heel sterk. De ene meid kan het wel de andere niet, maar het is slim en leuk iets van een cursus te volgen met het paard zodat ze iig meer inzicht heeft en iets om aan te werken.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 20:44

Bedankt voor de reactie. Is altijd leuk als iemand dezelfde analyse maakt...
Nog iemand anders tips? Of is iedereen akkoord met de manier waarop we dit proberen op te lossen?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:38

ik denk dat dat meisje meer grondwerk moet gaan doen en dat jullie moeten proberen om het (basis)gedrag van het paard te veranderen, voor zover dat nog kan. het is natuurlijk erg moeilijk om paarden iets af te leren.
dat meisje moet meer de leiding krijgen over het paard, want zoals ik het hier lees, speelt dat paard gewoon een spelletje met haar.

veel succes verder.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:42

oh ja, en ik ben het met lise81 eens over de leeftijd van iemand die een paard opvoedt. ik heb zelf een paard op mijn dertiende gekregen en dat is altijd goeg gegaan. het is een draver en nogal een heethoofd en zenuwachtig paard. maar met veel werk, aandacht en geduld, kan ik al veel meer met hem doen. dus ik denk ook dat het heel erg aan de persoon zelf ligt of je als 14 jarige een paard kan opvoeden. ligt er net aan of je ook in het normale leven, dus zeg maar zonder paarden, een leiderspersoon bent of juist heel erg verlegen. zo ben je meestal ook als je paard opvoedt, de een durft wel de leiding te nemen en de ander niet.

miicherie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:27

ik sluit me helemaal aan bij Lise81 ik vind dat een meisje van 14 zeker wel een leiderspositie in kan nemen! alleen moet je feeling hebben voor paarden en elkaar kunnen vertrouwen ook al ben je 9 of 10 als je met paarden om kunt gaan en je paard jou vertrouwt kun je achter elkaar een leider worden. Zo denk ik er over maar meningen verschillen Lachen gelukkig !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:36

ik denk dat het allemaal veel te hard gaat. het ging al mis, toen het paard 'achterdochtig' begon te worden. waar is het vertrouwen? door enkele 'oefeningen' toe te voegen, wil je haar met mensen leren omgaan dat is begrijpelijk, en logisch. echter, ze moet mensen leren kennen als onderdeel van haar leven als paard. doe 'paardendingen' met haar, dus grondwerk, aan het halster en touw, een bit is nog helemaal niet nodig, evenals krachtvoer.

het paard heeft altijd op de wei gelopen, en nu wordt er drie keer per week een kwartier lang aandacht van haar geëist, waar ze waarschijnlijk niets van begrijpt. leer haar eerst de mensen kennen, het lopen aan het halster is een mooi begin. volgen, halthouden, achterwaarts gaan, voorwaarts in stap én draf, op lichte cues. eenvoudig grondwerk om de mensen te leren kennen, en accepteren. vraag verder niets, kijk wat ze zelf aanbiedt, dan krijg je vertrouwen, en is afdwingen helemaal niet meer nodig.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 07:51

@merrieveulen: Dit paard kent wel degelijk mensen hoor! Ze is bij ons geboren en staat gewoon bij de andere rijpaarden op de weide. Ze komt al vanaf haar geboorte 2 x per dag binnen, kan al voetjes geven van toen ze 1 dag oud was en loopt mee aan de halter van toen ze een week was. Het bit kent ze al van toen ze 1 jaar oud was, toen ging het er 1 x per week in gedurende 3 maand. Ze heeft hier nooit een probleem van gemaakt, het bit draagt ze alsof ze nooit iets anders heeft gedaan. Ze heeft ook een bokvoetje, waardoor ze iedere maand moet gekapt worden, dus de hoefsmid is ook geen enkel probleem. Als jaarling is ze ook geopereerd aan koliek, heeft toen tien dagen in de kliniek gestaan en ze was de meest voorbeeldige patiënt die ze daar hadden. Thuis heeft ze toen nog 2 maand op stal gestaan, waarbij ze iedere dag meerdere mensen zag, die haar borstelden. Ook trailertraining heeft ze dan reeds gehad en ze gaat op de trailer zonder problemen. Ze is bovendien helemaal niet bang van mensen, integendeel! Als je in de weide of hara paddock komt, is het de eerste die naar je toekomt en die meestal niet meer van je weg te slaan is! Dus de dingen die we nu van haar vragen, zijn helemaal niet nieuw en ik vind ook niet dat er veel van haar gevraagd wordt! We hebben haar eerder op meer regelmatige basis uitgehaald, omdat ze zeer explosief is en met haar energie geen blijf weet. Sinds ze hengstig wordt, zitten haar achterbenen ook nogal losjes. Ze is nu ruim 2 jaar en ik vind wel dat een klein beetje routine haar geen kwaad doet. Ze is niet zo makkelijk, zit een heleboel bloed in en we werken er liever nu aan, dan dat we een volwassen grote merrie krijgen, die ons onder de voet loopt en af en toe haar benen naast onze oren laat zwaaien. Ze is zeker niet smerig of zo, enkel heel alert en energierijk. Wat het krachtvoer betreft, aangezien ze de hele winter buitenliep en volop groeide, kreeg ze inderdaad krachtvoer. Dat was noodzaak. Nu zit ze terug volop in het gras en aangezien ze nu energie te over heeft, krijgt ze nu niks meer. Dus ik hoop dat het duidelijk is dat we met deze oefeningen haar helemaal nergens toe dwingen! Ze doet alles zonder enig protest en bovendien zijn het enkel maar dingen die we herhalen van vroeger. Bovendien is met bovenstaande duidelijk geworden dat ze zich ook helemaal niet laat dwingen! Als ze iets niet wil, dan doet ze het eenvoudig weg niet. Bovendien vind ik het helemaal geen zo een onredelijke eis van ons dat ze met ons mee haar stal in loopt, aangezien ze het zelf meerdere malen per dag spontaan doet voor haar eten! Dit is iets wat zeker van haar niet veel vraagt en is een basisgedrag dat ik van al mijn paarden verwacht. Dat is niet forceren of dwingen, ze wordt verondersteld om gewoon braaf mee te lopen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:47

OK dat is dan duidelijk, ik meende uit te tekst op te maken dat ze zo goed als niets kende. toch ontbreekt het aan vertrouwen, als ze dergelijke dingen weigert te doen. als de verhouding tussen mens en paard eenmaal goed is, zal ze zonder weigeren overal volgen, en ook niet uithalen.

grondwerk is daarin echt belangrijk, lange lijn eraan, licht halstertje, en oefenen maar! het boek van Inge Teblick vind ik een echte aanrader, daar staan oefeningen en spelletjes in, maar ook eea over paardengedrag.

verder vind ik één jaar om een bit te introduceren wel érg vroeg.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:19

Staat het paard overdag wel in de wei met andere paarden, liefst met een nog dominanter paard? Zo'n paard leert haar plaats ook in een kudde, daar wordt ze opgevoed in de taal die ze iig begrijpt. Opvoeding in een kudde kun je als mens niet tegenop opvoeden.

Dat ze trapt naar mensen is een fout in de opvoeding, de eerste keer dat ze dat deed of dreigde dat te doen had dat zodanig afgestraft moeten worden dat ze voor de rest van haar leven had geweten dat dat niet geaccepteerd wordt.

Verder vind ik dat jullie nogal veel met het paard bezig zijn, als ze drie of vier zijn dan leren ze nog steeds snel genoeg om die dingen te leren. Bij mijn tweejarige vind ik het genoeg dat hij netjes met mij meeloopt en ik zijn voetjes uit kan krabben. Ik wandel wel met hem langs de weg, maar dat ik 1 keer per twee weken ofzo. Sporadisch leg ik eens wat op zijn rug, maar ik moet niet perse zoveel keer per week wat met hem doen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 11:27

@merrieveulen: je hebt gelijk dat er te weinig vertrouwen is van haar kant. Ze vertrouwt iemand niet makkelijk. Daar moet zeker aan gewerkt worden! Het grondwerk krijgt nu wel voorrang. Wat het bitje betreft, wij doen dit altijd zo vroeg en hebben er nog nooit problemen mee gehad! Integendeel, het gaat ongelooflijk makkelijk. Het enige wat we doen is het bitje op die leeftijd eens indoen en na vijf minuutjes uithalen. Dit doen we 1x per week gedurende een tweetal maanden en daarna nooit meer. Als ze goed twee zijn of bijna drie, gaat het er weer in en ze herkennen dit onmiddellijk, is nooit een strijd. Wij zijn hier zeer tevreden over!
@esther: Ik heb haar bazinnetje ook proberen duidelijk te maken dat ze best wat minder met haar mag oefenen, maar het is een puber en ze wil nu eenmaal zo veel mogelijk met haar bezig zijn. Ze zit in de weide met haar moeder en haar zus en die staan duidelijk boven haar! Ze is de laagste in rangorde. Wat mij wel zorgen baart is dat ze zo onderdanig is dat ze nog steeds veulenmanieren vertoont. Ze begint nog steeds te happen als ze andere paarden ziet, zelfs bij haar zus en haar moeder. Kan ook niet alleen blijven. Als ze panikeert en ze heeft even geen paarden bij zich, dan springt ze over alles heen tot ze bij de anderen is. Ik kan ze daarom ook niet los in de piste wat laten werken, want ze springt er zo uit als ze beseft dat ze alleen is. Wat betreft het slaan, dit heeft ze als twee weken oud veulen 1x gedaan, en dat is haar toen zo slecht bevallen (ze was namelijk zo stom om mij als slachtoffer te kiezen) dat ze dit NOOIT meer gedaan heeft... Het is nu enkel als ze hengstig is, dan moet je zeer goed oppassen bij haar flanken, want ze is snel! En blijkbaar doet ze het dus ook als ze zich in het nauw gedreven voelt en als je haar probeert te dwingen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:46

het klinkt een beetje als mijn jaarling, weinig zelfvertrouwen, echt 'veulen zijn' nog... en alles wat daarbij hoort. maak het haar makkelijk, geef haar zelfvertrouwen, en vertrouwen in jullie. dan komt de rest je zowat aanwaaien.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 06:44

Misschien is het een idee om haar een poosje in te scharen bij een groep leeftijdsgenoten. Ik lees dat ze nog steeds met haar familie staat.
In een groep leeftijdsgenoten moet de rangorde opnieuw bepaald en misschien is ze dan niet meer de laagste in rang en krijgt daardoor wat meer zelfvertrouwen.
Wie weet, is ze juist wel teveel in handen.
Laat haar gewoon even paard zijn tussen de andere paarden en verder niet mee tutten en rommelen, wat ze nu kan verleerd ze toch niet meer. Even dus niet meer naar omkijken. (behalve de medische en hoefverzorging natuurlijk)
Succes ermee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:06

ik wilde ongeveer hetzelfde tippen als Shan, dit seizoen lekker inscharen ergens en met rust laten!

De beste opvoeders zijn altijd nog vreemde paarden, daar kan geen mens aan tippen!
En als na een half jaar blijkt dat ze nog steeds een alfa neiging heeft, serieus bedenken of ze dan wel geschikt is voor een 14 jarige!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:14

grondwerk, gehoorzaamheid...

let wel dat het een natuurlijk gedrag is van een paard. in een hokje kunnen ze niet meer vluchten, dus gaan ze er liever niet in (waarom voert ze krachtvoer in de stal en niet gewoon buiten trouwens?)... volkomen normaal en natuurlijk gedrag. alleen moet ze ook een trailer op kunnen straks, dus moet je dat toch oefenen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:32

Trailer is geen enkel probleem, gaat ze zonder protest in. De reden dat ze in de stal gevoerd worden, is omdat we ze dan ten eerste eens kunnen bekijken dagelijks (er wordt nogal eens gevochten in de weide en ze betrapt zeichzelf soms) op wondes en dergelijke. En ten tweede krijgt niet ieder paard dezelfde hoeveelheid voeder. Zij krijgt momenteel niet veel meer bij, maar moesten we ze allen samen buiten eten geven, dan eet Domino alles eerst op, dan krijgt haar moeder de restjes en zij krijgt niks. Ze is nu eenmaal laagst in rangorde. Bovendien vindt ze het helemaal geen probleem om in haar stal te staan of te gaan hoor! Ze staat er overdag zelfs veel in, ze gaat er gewoon zelf in. Ze wil enkel maar niet meelopen met halter en koord de stal in.
Ze staat idd nog bij haar moeder en zus, maar ze is een jaar gespeend geweest, waarbij ze bij anderen stond. Het duurde trouwens een week voor dat gelukt was, want ze sprong van angst gewoon over alle draden tot ze terug in haar stal kon. We hebben dan na die week alle draden open gelaten, zodanig dat ze ook in de mogelijkheid was om in haar stal te vluchten als ze dat wilde.
Over de opmerking of ze wel geschikt is om door een 14 jarige opgevoed te worden, ik vind dat dit geen paard is voor haar. Nu in ieder geval niet. Dat is waar, maar het meisje is er zo vreselijk verliefd op en het is nu éénmaal haar paard, dus het ligt moeilijk. Ondertussen krijgt ze telkens iets meer problemen en heeft ze al geregeld mijn hulp ingeroepen. Heb ze nu ook het advies gegeven om ze maximum 2 x per week uit te halen en niet langer dan 10 minuten. Voor de rest loopt ze gewoon lekker op de wei. Als ik haar nu help dan gaat het prima. Het is gewoon geen dankbaar paard voor een beginner. Heb ondertussen wat opgezocht en het blijkt dat de meeste Indoctro veulens zo zijn. Ze hebben heel veel bloed, maar zijn zeker niet smerig van karakter. Ze zullen ook veel voor u doen een keer ze u vertrouwen, maar het vertrouwen is niet makkelijk te krijgen. En opvallend ding is dat je ze niet kunt dwingen. Als ze je dwingt ontploffen ze. En zo is ze echt helemaal. Alles moet heel traag en rustig gebeuren en een keer ze het snapt is het ook ok, maar het duurt zeer lang eer ze iets door hebben. Dus ik denk dat we gewoon rustig zo verder doen en dan zien we wel eens ze drie jaar is of ze er klaar voor is om wat longewerk of zo te doen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:40

Idd meer grondwerk gaan doen. Ik heb ook zo'n merrie bij me staan. Die heeft dit met alle deuren/trailers/stallen. Toen we haar gingen halen zijn we van smorgens half9 tot smiddags2uur bezig geweest haar in de trailer te krijgen. Uiteindelijk na 2verdovingen en na een uur nog wachten hebben we haar er bijna in getild.
Met heeeel erg veel geduld is dit nu beter geworden, en veel vertrouwen en respect opbouwen. Ze gaat nu met mij zo bijna overal door. Soms staat ze nog wel stil, dan laat ik 't touwtje lang, en blijf ik net zo lang staan wachten en praten tot ze komt. Niet altijd handig als je haast hebt, maar nu heb ik haar in 5min alleen in de trailer zonder longeerlijnen erachter oid.
Het belangrijkste bij mijn paard is rust.
Ze gaat echt de trailer niet in als er teveel mensen bij staan of er teveel gebeurt om haar heen, en datzelfde is met de stal.
Ik denk dat je er zeker goed aan doet om met grondwerk te beginnen. Heel veel succes ermee, ik weet uit ervaring dat het flink op je zenuwen kan werken, maar geloof me je krijgt er engelen geduld van Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:49

In je eerste post heb je hebt een dominante merrie, maar eigenlijk is ze dat dus helemaal niet, gezien de verhoudingen in een groep.
Ik zou haar toch bij een opfokbedrijf brengen (dus niet thuis met haar eigen stalletje) en tussen andere merries zetten. Misschien is het een idee om haar tussen een klein groepje jaarlingen te zetten, zodat ze de oudste is en wat meer te vertellen heeft. Even heel goed in de gaten houden. Als het niet gaat kan je haar altijd nog terug halen.
Ik zou er zelf echt even een jaartje niet aan knoeien.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:45

Mijn merrie was heel bang, maar uiteindelijk ging ze haar eigen dan heel dominant gedragen. Tot ze te ver ging en ik me boos maakte, dan was ze neteen klein muisje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:12

Boertjes schreef:
Mijn merrie was heel bang, maar uiteindelijk ging ze haar eigen dan heel dominant gedragen. Tot ze te ver ging en ik me boos maakte, dan was ze neteen klein muisje.

dat is dan niet dominant, maar 'licht agressief' uit angst, stress of frustratie. ik vind dat er hier op bokt snel met het stempel dominant gestrooid wordt (niet persoonlijk voor jou bedoeld hoor, er zijn er zoveel).
nogmaals, ga grondwerk doen. als het geen angst of aversie voor/ tegen de stal is, dan ligt het aan de begeleider, degene die haar in de stal wil zetten. hoe zijn haar halstermanieren, en hoe is ze verder in de omgang met mensen? als je een wandeling maakt, loopt ze dan wel overal zonder problemen mee naartoe/ langs? ook in draf en stapjes achterwaarts?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 06:16

merrieveulen schreef:
Boertjes schreef:

dat is dan niet dominant, maar 'licht agressief' uit angst, stress of frustratie. ik vind dat er hier op bokt snel met het stempel dominant gestrooid wordt (niet persoonlijk voor jou bedoeld hoor, er zijn er zoveel).
nogmaals, ga grondwerk doen. als het geen angst of aversie voor/ tegen de stal is, dan ligt het aan de begeleider, degene die haar in de stal wil zetten. hoe zijn haar halstermanieren, en hoe is ze verder in de omgang met mensen? als je een wandeling maakt, loopt ze dan wel overal zonder problemen mee naartoe/ langs? ook in draf en stapjes achterwaarts?

Daar zit idd wat in Haha!
Maar idd heel belangrijd is om echt iedere dag met je paard bezig te zijn. Bij mij kwam er opeens een klein sprongetje vooruit toen m'n haflinger is ingeslapen en dus een periode alleen stond. Toen was ik natuurlijk haar enige maatje. Daarvoor kwam ze nl haast niet naar me toe, en was heel erg bang voor het halster en om geborsteld te worden. Ze ging dan ook alleen haar stal in als er eten in lag.
Met inrijden heeft ze ook veel problemen gehad. Ziekenhuis in en uit was dat voor mij. Ik had achteraf niet genoeg ervaring, maar gelukkig wel veel doorzettingsvermogen, en nu ben ik daar zo ongelooflijk blij mee.
Zorg wel dat dat meisje echt regelmatig begeleiding blijft houden, en praat evt. met haar ouders over de situatie. Als het zo gevaarlijk is zullen die ouders het toch ook niet zo laten gaan lijkt mij. Die van mij waren na de laatste keer afvallen zo ongelooflijk boos, dat me haast verplicht werd haar weg te doen.
Heel veel sterkte ermee, en ik volg dit even Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:18

inderdaad, met je paard 'als paard zijnde'. ik sta elke dag wel even in de paddock of wei, om te kijken, hoewel ik meestal meteen beknuffeld word en ze lopen zeuren dat ik op fijne plekjes moet kriebelen. dat doe ik dan ook, even op het gemakje contact maken, spelen, knuffelen... zij genieten ervan, en ik vind het ook heerlijk. verder doe ik dan wat volg oefeningen soms, loop weg en roep ze bij me, dat soort dingen. heel simpel, maar wel een sterke 'bijrdrager' aan de band en het vertrouwen met je paard. als je paard eenmaal écht graag bij je is, zal hij ook onvoorwaardelijk volgen als je dat vraagt.
meestal ligt het probleem toch bij de begeleider, en dat hoeft niet eens bewust te zijn. met grondwerk leert je paard letten op jouw lichaamstaal, maar vooral ook andersom.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:49

Op zich ben ik het eens met TS en iedereen die het verder noemde dat er met deze merrie nog veel grondwerk moet worden verricht. Over de ervaring en goede intenties van TS heb ik dan ook geen twijfel. Gelukkig roept de eigenares jouw hulp in, en ik kan me voorstellen dat je er soms wat moedeloos van wordt.

Alleen blijft bij mij de vraag hangen of dit paardje er wel aan toe is. Elk paard is anders, en je kunt nog 1000x de ervaring hebben dat bijvoorbeeld een jaarling een bit inhangen geen problemen oplevert, er komt er altijd wel eentje die er nog niet klaar voor is. Dit bedoel ik overigens in algemene zin, want ik begrijp dat dit geen problemen opleverde, al vind ik het net als merrieveulen wel érg vroeg.

Is er echt niet met de eigenares te praten? Dat ze 14 is en puber verklaart haar - overigens volgens mij goed bedoelde - gedrag wel, maar er moet toch echt aan haar worden duidelijk gemaakt dat wat zíj goed vindt voor haar paard, niet per definitie de goede weg hoeft te zijn.
Als ik het even kort door de bocht zeg, vind ik het wat gemakkelijk om te stellen dat er nou eenmaal niets aan te doen is dat die eigenares zo is. Kan het paard het helpen?? Als ze echt om haar dier geeft, dan verplaatst ze zich meer in haar. Als ze zo vaak iets wil doen met haar paard, had ze maar een volwassen paard moeten kopen.

Het dier heeft nog een heel leven om te werken, maar nu is het, als ik de verhalen goed lees, eigenlijk nog maar een baby. En dan ook nog eentje met veel bloed en lastige genen, die dus als ze zich geen raad weet, rare dingen gaat doen. Laat haar eerst maar eens volwassener worden, voordat je van alles van haar gaat vragen.

Misschien is het ook een idee om de eigenares eens grondwerk te laten oefenen met een ervaren paard, zodat zij zelf goed leert welke lichaamstaal ze moet gebruiken. Nu zou het zo maar kunnen zijn dat de merrie reageert op een signaal van haar, zonder dat ze dat zelf in de gaten heeft.

O ja, Coliena.. Zou je af en toe een witregel willen gebruiken? Dat leest een stuk gemakkelijker bij Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:45

goed verhaal Joy, ik sluit me erbij aan. het is inderdaad echt per individueel paard verschillend, mijn merrie was op driejarige leeftijd écht niet klaar voor het mennen, en nu ze vier is, zelf nog niet. ook longeren is teveel, terwijl ze het heerlijk vindt om te VD-en, aan de fiets te lopen, en zelfs de drukte van de keuring was gewoon genieten voor haar. echt een heel standvastig stressloos paardje, en bomproof, maar sommige dingen zijn haar gewoon nog teveel.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:06

Allemaal bedankt voor de goede adviezen!

Wat betreft de eigenaresse, het is niet zo dat het een lastig kind is, integendeel. Het is een familie van 6 en ze rijden allemaal te paard. Ooit zijn ze begonnen met een paard te kopen dat ik zadelmak gemaakt had. Ik ben met dat paard mee gegaan en uiteindelijk ben ik er blijven plakken... Odertussen hebben ze er 7 en als alles goed gaat, dan komt er volgend jaar terug een nieuw veulen bij. Er lopen nu 2 zelfgekweekte paarden, een vierjarige Flemmingh merrie en de 2 jarige Indoctro. De flemmingh merrie heb ik zelf geleerd en ik moet zeggen, dat is een zalig paard, ze pikt alles razendsnel op en hoewel er behoorlijk wat pit in zit, blijft ze verbazend braaf.

En hier zit nu net het probleem. Ik heb deze merrie geleerd van toen ze een veulen was en ik heb er dan ook een speciale band mee. Ze komt direct aangelopen als ze mij ziet of hoort en begroet mij altijd met een hinnikje. Het is dan ook een heel dankbaar paard om mee te werken. De eigenaresse was toen nog te jong om mij te helpen, maar ze ziet welke band ik met het paard heb en is daar waarsch een beetje jaloers op. Nu ze 14 is, wil ze heel graag in de mate van het mogelijke zelf werken met de 2 jarige (die normaal haar springpaard zou moeten worden). Ze hoopt dat ze ook zo een band zou kunnen krijgen met haar. Maar het is nu eenmaal een heel ander paard dan de flemmingh en ze is helemaal niet dankbaar om mee te werken.

Haar ouders zijn ook akkoord met mijn visie, maar dat meisje kan het moeilijk aanvaarden. We hebben dan maar bslist om het haar zelf te laten ontdekken. Ze doet niks verkeerd met het paard en is heel voorzichtig, dus dat zit wel snor. En inderdaad, ze ziet momenteel in dat het niet echt goed gaat en nu geeft ze dat ook toe. Ze heeft nu mijn hulp gevraagd en we hebben afgesproken dat we vanaf nu samen aan haar werken en niet alleen. Dus dit gaat beter. Ook snapt ze dat een jong paard zich geen kwartier op iets kan concentreren, dus als ze ze alleen eens wil borstelen, dan doet ze het in haar stal en niet langer dan 5 minuten. Dus het gaat de goede kant op.

Maar toch heb ik ergens het gevoel dat dit nooit echt een makkelijk paard zal zijn...