Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

daarna heb ik haar lekker gras laten eten, terug gelopen, nog een keer eroverheen, en weer eten. Ben paar dagen later weer (wandelend) terug gekomen en met een paar keer stil staan waren we er over heen, derde keer rijdend, ging super! Wel eng, maar ze wist de beloning (gras eten) en deed het, daarna nooit meer last van gehad! Dus mijn tip: wandelen, als ze stil gaat staan, niet dwingen/forceren maar negeren totdat het saai wordt..(zorg wel dat je een grote portie geduld meeneemt, ik heb anderhalf uur voor me uit staan staren
) Hoop dat je er wat aan hebt, succes! 

Robijntjah schreef:Misschien ook een optie om iemand mee te laten lopen, en zelf erop te blijven zitten?
Dan zit er toch iemand op, maar is er ook een 'leider' bij!
Marigold schreef:wil hij er aan de hand ook niet langslopen?
zo ja kan je dat eerst een paar keer doen misschien?
samen met een ander paard lijkt mij ook een goed plan maar je zegt dus dat dat niet werkt
wel vervelend zeg..
als hij er wel langs gaat moet je daar niet apart over doen, maar gewoon doorrijden, eigenlijk moet je al dat gedoe negeren anders wordt hij bevestigd in zijn idee dat hij reden heeft om bang te zijn.
edit: ik zie je net posten dat hij wel aan de hand erlangs wil, vaag.
misschien durft hij niet 'alleen', zonder leider?

shan schreef:Wat doet hij op de terugweg?

Cassidy schreef:Ik zou de "advance and retreat" methode proberen. Daarvoor moet je paard wel achterwaarts kunnen.
Rij je paard vooruit naar het punt toe dat hij eng vind, maar stop een meter voordat je echt weerstand krijgt. Probeer ergens een beginpunt vast te leggen. Daarna zet je hem in zijn achteruit. Je loopt weer vooruit tot even voorbij het punt waar je net was gestopt, weer net voor het punt dat je echt weerstand krijgt, en zet hem weer in zijn achteruit. Dat doe je zo totdat je jezelf naar het punt toe hebt getast wat zo eng was. Laat zijn voeten bewegen, zet hem aan het werk. Het kijkerige gedrag gaat verdwijnen, maar je bent er wel even mee bezig. Maar al moet je een uur op dat punt in zijn vooruit en weer in zijn achteruit, take the time it takes, so it takes less time.
Op het moment dat hij er langs is keer je om en rij je het traject weer terug. Niet denken: pfieuw, ik ben er langs, dus nu maar snel door, rij terug en weer heen er en weer terug en weer heen. Totdat hij geen problemen meer maakt. Neem dit een tijd lang dagelijks mee, en je zult duidelijk verschil zien.