stap niet diagonaals gewijs??? Hoe kan dat??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

stap niet diagonaals gewijs??? Hoe kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:47

Ik heb een vraagje voor juryleden.

Ik rij sinds kort wedstrijden (L2) met een ex-Z1 merrie, deze (elite)merrie heeft een onwijs goede stap (9 toen ze elite werd).
Op wedstrijden worden voor middenstap ook 8-en gehaald.

Nu had ik van het weekend wedstrijd, en ik schrok me dood, want ik had 2 proeven gereden, en beide proeven had ik 5-en voor de stap, zowel normale stap als middenstap waarbij het commentaar stond dat ze niet diagonaals gewijs stapt!!!
Hoe kan dat? Stap is toch een 4-takt gang?

Takt:
Takt wil zeggen dat het paard in elke gang zijn benen regelmatig in de juiste volgorde neerzet. Takt moet ook bij het loslongeren al aanwezig zijn. Stap is een 4-takt gang, draf een 2-takt gang en galop een 3-takt-gang. Galop is voor de voltige de belangrijkste gang. De beenvolgorde bij de linkergalop is: rechtsachter, diagonale beenpaar (linksachter + rechtsvoor), linksvoor, gevolgd door het zweefmoment. De 3-takt is een aangeboren eigenschap, niet alleen van paarden, maar ook bij bv. honden. Een veulen in de wei zal een zuivere 3-takt-galop laten zien. Bij voltigepaarden zien we vaak dat de 3-takt verloren gaat. We moeten hierbij echter wel onderscheid maken tussen de situatie waarbij inderdaad geen zuivere 3-takt meer aanwezig is, dus waarbij het diagonale beenpaar niet tegelijkertijd, maar ná elkaar worden geplaatst, en de situatie waarbij het zweefmoment verkort is.

Ik snap niets van het commentaar, helaas was de jury nergens meer te bekennen, want ik had meer vragen over mijn proef.

Wat vinden jullie, en hebben jullie uitleg voor mij?

Jasmijn

Re: stap niet diagonaals gewijs??? Hoe kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:56

Nee, ik heb geen uitleg voor je, die opmerking klopt echt niet!
Wees blij dat ze niet diagonaal stapt. Cool Maar heel vervelend als je commentaar krijgt wat gewoon echt niet klopt, zou niet moeten gebeuren. Was het wel voor beide proeven dezelfde jury?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 10:10

Jasmijn schreef:
Nee, ik heb geen uitleg voor je, die opmerking klopt echt niet!
Wees blij dat ze niet diagonaal stapt. Cool Maar heel vervelend als je commentaar krijgt wat gewoon echt niet klopt, zou niet moeten gebeuren. Was het wel voor beide proeven dezelfde jury?

Ja, beide proeven had ik dezelfde jury en 5-en voor de stap, terwijl ik altijd een 8 heb voor de stap!!
Ik vind het heel vervelend, want ik had nu maar 1 wp en anders had ik er 2 gehad.
De eigenaresse van dit paard wil dat ik de coupon opstuur naar de knhs, met de vraag wat voor jury dit is?
Wat vind jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:11

Daar doet de knhs niks aan, die nemen de jury's in bescherming...

het is idd erg vaag...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:13

Commentaar klopt niet inderdaad, tenzij er achterwaarts bij zat bij dat commentaar dan moeten zewel diagonaal stappen.

Opsturen kan altijd natuurlijk. Maar punten worden niet veranderd.

Op de jurycursus dacht een jurylid dat de galop een 4 tact was....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:16

Het is inderdaad erg vaag? Misschien bedoelde ze dat ze in telgang stapte? Dat kan, en kan ook worden beïnvloedt door je rijden. Maar als je paard zo'n sterke stap heeft, neem ik aan dat ze niet ineens gaat telgangen? Jammer dat je het niet meer hebt kunnen vragen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 10:23

Proef staat op film, heb dus bewijs dat ze niet getelgangt heeft !! (of hoe zeg je dat?? ) haha Haha!
Ik baal als een stekker, ik wil ook niet dat mijn punten alsnog veranderd worden, maar wel dat die jury eens beter uit haar doppen gaat kijken! Toch?
Er klopt gewoon geen hout van..
Achterwaarts zat aan het begin van de proef en daar had ik een 7 voor!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:01

Inderdaad nogal onlogisch commentaar.
Stalgenootje van mij kreeg zo ook een 4 voor haar achterwaarts met als commentaar paard gaat diagonaal achterwaarts! KNHS mag sommige jury's weleens bijspijkercursussen geven hoe een paard hoort te lopen. Ik kom sowieso heel veel verschillen tegen bij die drie laatste cijfers onder aan mn protocol. Dat de jury van proef 1, een 5 geeft en van proef 2 een 7 voor dezelfde gang.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:32

Fleurtje100 schreef:
Stalgenootje van mij kreeg zo ook een 4 voor haar achterwaarts met als commentaar paard gaat diagonaal achterwaarts! KNHS mag sommige jury's weleens bijspijkercursussen geven hoe een paard hoort te lopen. Ik kom sowieso heel veel verschillen tegen bij die drie laatste cijfers onder aan mn protocol. Dat de jury van proef 1, een 5 geeft en van proef 2 een 7 voor dezelfde gang.

sterker nog, als jury ben je VERPLICHT bijscholingen te volgen (maar of ze wat doen met nieuw vergaarde kennis is een tweede).
Ps ik maak (ben zelf jury) ook wel eens mee dat mijn schrijver het verkeerde opschrijft. Dan praat ik teveel en pikken ze net de verkeerde dingen eruit. Ik probeer dit altijd te controleren, maar er zullen er vast wel doorheen glippen ben ik bang.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:41

mamabird schreef:
Fleurtje100 schreef:

sterker nog, als jury ben je VERPLICHT bijscholingen te volgen (maar of ze wat doen met nieuw vergaarde kennis is een tweede).
Ps ik maak (ben zelf jury) ook wel eens mee dat mijn schrijver het verkeerde opschrijft. Dan praat ik teveel en pikken ze net de verkeerde dingen eruit. Ik probeer dit altijd te controleren, maar er zullen er vast wel doorheen glippen ben ik bang.

Ja dat zou eventueel kunnen, dat ze het nog over de achterwaartse gang had, die was een paar onderdelen ervoor getoond.. maar dan kan ik me nog niet vinden in de 5 die ik kreeg voor middenstap.. Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:07

Je moet je er gewoon niet te druk om maken,ik heb ook weleens een 5 voor bv de draf gehad terwijl ik er normaal 7ens voor heb.En commetaar staat er dan niet bij,dus dan snap je het niet.Maar je moet gewoon het gemiddelde cijfer nemen van als je proeven en die beschouwen als "het" cijfer.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:09

Als het 1 jurylid is, zou ik me er niet al te druk over maken. Probeer dit zo snel mogelijk te vergeten en lekker verder met de wedstrijden. Wel heel jammer dat je de jury niet meer hebt kunnen spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:30

Ik zou me er wel druk om maken
Niet in de zin van ik baal van mijn punt, maar dat ik zou balen dat er een jury zit die niet eens weet hoe de beenzetting van een paard hoort te zijn.
Als je zoiets al niet weet, wat weet zo'n persoon dan nog meer niet?
Wat doet die dan in zo'n hokje??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:33

idd kawa, dat vraag ik me bij meer juryleden af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:42

Zo heb ik eens een 2 gehad, travers niet getoont?

En ik wist zeker dat ik die gereden had, juist omdat ik vind dat hij erg goed ging.
Hij zat in die proef vrij vooraan en dat vond ik fijner en tijdens het rijden van die travers dacht ik dat ook. Meestal had ik een 5 of een 6 maar tijdens het rijden dacht ik, dat kan wel eens een mooie 6 misschien 7 worden.

krijg je je coupon terug en dan denk je een 2?
Jury tuurlijk ook al weg.
(en een 5 betekende plaatsing wel zo dat ik door had gemogen naar de kampioenschappen en nu dus niet) Dus ja dat was zuur.
Maar niks op band, dus niks bewijs.

Dag later hoorde ik van een clubgenoot, die al meerdere keren z was geweest, die ook in mijn ring had gerden dat die ook een 2 had voor de travers, ook niet getoont...
Andere travers, net als bij mij wel een gewoon punt.
Dan krijg je echt heel erg grote vraagtekens...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:59

Ik had inderdaad op de bijscholing van de jurucursus zoiets van: heb ik me druk gemaakt over punten die ik van jullie heb gekregen????
Sta ik eerlijk waar zo vroeg op om een punt van jullie te krijgen???
Er waren er serieus bij die dachten dat de galop een 4 tact was. Was ik opeens best blij met mijn 5 voor galop bij hun.....

Maar ook dat hoort vrees ik bij een jurysport, goede en slechtejuryleden.
Maar soms is het wel zuur.
Ik hoop dat ik een goede ben, ik doe er tenminste mijn best voor.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:39

Zat je niet per ongeluk op een IJslander? Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:04

wat mij betrefd mag die jurycursus heeeel wat intensiever zijn, met elk jaar een examen eraan vast,

je betaald genoeg voor de wedstrijden, en idd je moet er wel vroeg voor je nest uit, en je bent een weekend kwijt !

helaas doet de knhs niets met klachten, maar wellicht als iedereen altijd melding zou doen bij zo''n geval net als kawa, of wat ik heb meegemaakt, en gemeld, omkoperij /voortrekkerij...
dan zouden er wellicht wel juryleden van hun diploma kunnen worden ontdaan.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:59

Wel wat ongenuanceerde uitspraken crossmonster, en het is trouwens betaalt en niet betaald! Maar het gaat toch niet om de hoogte van de betaling van het startgeld. Daar krijgt de jury echt geen percentage van. Bovendien is het niet verplicht om wedstrijden te rijden! Maar natuurlijk moet de jury weten waarover hij/zij het heeft, net zo goed als dat van de ruiters/amazones mag worden verwacht.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:11

misschien is je achterwaarts niet diagonaals gewijs en hecht de juri daar nogal veel waarde aan??

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:04

Hoe kun je eigenlijk voor 2 proeven dezelfde jury hebben?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:31

fOrEveryOu schreef:

Dat vroeg ik me ookal meteen af!

Maar daar gaat het niet om in dit topic..
Ronduit belachelijk dat zulke mensen onze jury's zijn.. En daar train je dan zo hard voor! Stoom uit je oren
Het is maar goed dat er ook een heleboel goede jury's zijn, die wel verstand van zaken hebben! Dat heft elkaar dan nog weer een beetje op No Cheer

Ik zou blij zijn met je 5 voor de stap als die jury zo kijkt! De mensen die bij deze juryeen 8 hebben, mogen zich schamen (want die paarden stappen dus níet in een 4 takt) Ach gut

Edit: Zie nu net dat de vraag bedoelt was voor jury leden.. Sorry niet goed gelezen!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 07:18

fOrEveryOu schreef:

Hoezo kan dat niet? Dat is nergens verboden hoor. Wij doen dat ook altijd bij indoorwedstrijden. er gaan wel stemmen op bij de KNHS om dit te gaan verbieden, maar voorlopig staat daar nog niks over in de reglementen. Voor kleine wedstrijden is dit de enige manier om twee proeven te laten verrijden ( en alles een beetje betaalbaar te houden ).

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:33

Het zou natuurlijk niet mogen.... maar kan het ook aan de schrijver liggen? Heeft hij/zij de punten wel goed neergezet en het bijbehorende commentaar bij het juiste onderdeel?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:01

fOrEveryOu schreef:

Ik heb 2 proeven gereden, het was een kleinschalige binnenwedstrijd, in mijn ring zaten ongeveer 6 deelnemers, en we hebben gewoon 2 proeven met 15 minuten ertussen.
In dezelfde bak, met dezelfde jury en dezelfde concurrenten.

En Runningkawa:
Ja ik baal er ook van, ik kan het niet vergeten, want dit paard heeft zo'n goede stap, het is een elite merrie, met een super hoge ibopscore, en stapt gewoon voor een 9.
(** filmpje? Knipoog haha)

Dit weekend had ik weer 197 punten, met een 8 voor de stap!! Haha!