Boomstronken enorm eng?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boomstronken enorm eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:49

Kan iemand me vertellen wat er zo eng is aan boomstronken, of op elkaar gestapelde (afgezaagde) boomstammen of gewoon maar een bos takken die op een hoop ligt? Vraag me dit wel af Lachen

Waarom?
Ik rij een paardje wat best wel schrikkig is, ze kijkt regelmatig en soms springt ze ook wel eens opzij. Geen rampsenario's ofzo, maar rechtdoor lopen is soms wat moeilijk Vork

Nu was ik eens gaan kijken wat er te zien was als ze schrok, het valt me op dat het eigenlijk alleen maar is als er een boomstronk ligt, of dus een bende takken of iets dergelijks. Voor de rest schrikt ze eigenlijk totaal niet (ja, als er eens toevallig een dier in de struiken wegschiet ofzo..). We hebben ook eens gehad dat er een grote tak van een denneboom midden op het pad lag, en daar dufde ze dus gewoon niet langs: eerst stoppen en dan met een grote boog er omheen.

Dus daarmee vroeg ik me af waarom dit zo 'eng' was voor paarden?

Het is niet dat het aan mij ligt, dus niet dat ze aan mij voelt dat er iets is of gaat komen ofzo. Want ze doet het bij de eigenaresse ook en ik zit er altijd zeer ontspannen op, alsof er in de hele wereld niks te zien is Lachen

Of is daar niks speciaals aan en is dit paard gewoon raar? Clown

Pistasche

Re: Boomstronken enorm eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:52

Mijn Bijrijdpony is er ook erg bang voor ik begrijp er niks van Lips are sealed

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:00

ons paard moet daar ook altijd van schrikken. laatst lagen hier langs de weg grote stapels dennenhout (en dan echt grote stapels!). Niks aan de hand, loopt ze zo langs. Rij je in het bos, liggen daar 2, 3 takken en dan is dat eng! Wat ook erg eng is, zijn loslopende prullebakken of wilde hekken (van die natuurlijke dingen van eikenplanken, geen rechte planken van de gamma of praxis, maar van die natuurlijk-gevormde). Auto's tractoren, fietsers, scootmbielen, wandelaars, honden, niets is eng, maar een paar van die stomme takken of boomstronken wel. Ik weet ook niet waarom...

vanderhulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:48

Je moet er rekening mee houden dat het een prooi dier is.
Achter elke struik of boomstronk kan een roofdier zitten.
Stel je paard gerust, aai hem tijdens het rijden, praat met
hem en laat hem rustig even kijken.
Niet slaan, rustig blijven.
veel suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:29

Hoe ermee om te gaan weet ik wel, dat vroeg ik ook niet Clown
Maar ik vroeg me dus gewoon af waarom dat zo eng was, en bv. zoals bij anderen al gezegd vrachtwagens e.d. allemaal niet.

Maar het kan dan inderdaad iets instinct-achtigs zijn, klinkt wel aannemelijk Ja
Zal ook bij het ene paard feller zijn dan bij het andere, dat is met alles zo... Alhoewel: als het instinct is en dus mogelijke roofdieren, moeten dan niet alle paarden oplettend zijn?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 07:57

Ach, het ene paard is wat angstiger dan het andere. Die van mij heeft ook een probleem met een stapel afgezaagde bomen maar ook met de boomstronken die blijven staan. Bij hem is het zo dat alles wat niet "normaal" is eng is. Een boom hoort normaal namelijk niet te liggen maar hoort te staan dus vind mijn paard dat eng Clown

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:02

Mijn merrie is daar ook bang van Ja
Nu is ze wel wat schrikkerig, maar boomstammen, daar moet je dus altijd met een grote boog omheen Rolleyes
Mijn verzorgpaard van vroeger deed trowuens net hetzelfde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:47

Boomstronken zitten boskrokodillen en boskabouters onder of achter. Moet je dus heeeeeel voorzichtig mee zijn Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:52

T@nj@ schreef:
Een boom hoort normaal namelijk niet te liggen maar hoort te staan dus vind mijn paard dat eng Clown

Haha ja, denk dat het zoiets is Vork

Maar ok, boomstronken en gestapelden boomstammen of vervelende struik ofzo kan ik nog begrijpen, je weet nooit wat daar uitspringt (alhoewel: als je daar al misschien 1000 keer langsgekomen bent en er is nog nooit wat uitgesprongen wordt het misschien eens tijd om daar niet zo op te kijken? Clown).

Maar gewoon een simpele tak met naalden aan (van een denneboom dus) midden op de weg, waar er buiten die tak dus echt niks te zien is.. Daar ook schrik van hebben? Clown
Dacht eerst dat het aan mij lag, omdat ik er nog niet zo vaak op gereden had en je moet elkaar toch nog leren kennen enzo, maar toen reed de eigenaresse erop en toen zag ik dat ze bij haar ook opzij sprong bij die tak (en mijn pony denderde er los overheen Tong uitsteken).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:57

Jawel want die tak hoort niet midden op de weg te liggen maar aan een boom te hangen Clown Mijn paard reageert dus echt zo, dier spoort niet (ik ook niet, dat scheelt Haha! )

Maar waarom loopt een paard in de bak 10x probleemloos langs dezelfde hoek om de 11e keer totaal op tilt te slaan terwijl er niets anders is aan die hoek Clown is ongeveer een zelfde geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:01

T@nj@ schreef:
Jawel want die tak hoort niet midden op de weg te liggen maar aan een boom te hangen Clown Mijn paard reageert dus echt zo, dier spoort niet (ik ook niet, dat scheelt Haha! )

Haha, als je het zo bekijkt klopt het wel helemaal Ja
Echt raar paard dus Clown

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:35

haha, dus die van mij is niet de enige die dat eng vind... ik snap er ook niks van. In een bos hangen duizende takken, niks aan de hand, totdat ze op de grond liggen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:46

Ok, ik heb ontdekt dat mijn paard gewoon raar is Clown
Paar dagen terug lagen langs de weg bij de huizen een hele bos dennetakken, maar echt een hele hoop (kon makkelijk een roofdier achter verscholen zitten Clown) en daar keek ze nog niet eens naar... Een stukje verder in het bos lag er 1 tak ofzo, en toen moest ze weer kijkerig doen.. Tong uitsteken

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:09

Mijn verzorgpony spoort niet, want boomstronken of stapels hout in het bos zijn übereng, maar een vrachtwagen/tractor/trein of weet ik veel wat, dat is de normaalste zaak van de wereld. Ja

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:57

tja dr kan altijd een tijger achter zitten hé!
Als je paard het doet, niet te veel aandacht aan schenken en gewoon doorrijden.
Hoe meer aandacht jij er aan geeft hoe enger het wordt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:09

Ntlie_ schreef:
Mijn verzorgpony spoort niet, want boomstronken of stapels hout in het bos zijn übereng, maar een vrachtwagen/tractor/trein of weet ik veel wat, dat is de normaalste zaak van de wereld. Ja

Da's toch logisch? Die vrachtwagens die kun je goed zien aankomen, die boskrokodil niet..... Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:36

Volgens mij zien paarden op een heel andere manier dan wij. Ik denk dat ze alles wat wazig zien tenzij het beweegt. Zo'n boomstronk is in hun ogen misschien wel een tijger die gehurkt zit klaar voor de aanval en tak op de weg misschien een slang? Ik weet het ook niet hoor. Ik zag vroeger als ik in bed lag in het donker ook de gekste dingen in de kleren die op de stoel lagen bijvoorbeeld. Die leken dan opeens op een enge man of een gek beest Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:44

Haha, het komt me allemaal zo bekend voor. En ik heb gemerkt dat vooral berkenstronken heel gevaarlijk zijn, en dan vooral als ze d'r al minstens een jaar liggen...Waarom? Geen idee!
Ach, ik moet er altijd wel om lachen als de ogen van mijn pony ongeveer uit hun kassen rollen van angst/verbazing over zo'n enge ongevallen boom/bos takken/etc. En het is wel goed voor je zit, zo'n stuiterend pony.

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:49

Mijn paard is vooral bang voor omgevallen bomen. Sinds die storm in januari liggen er bij ons in het bos heel veel bomen met wortels en al op de grond. Vooral die kluit wortels met aarde vindt ze erg eng Clown
En voor haar weer een reden om vanuit volle galop ineens stil te gaan staan Haha! Fijn..bomen in het bos!! haha Cool

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:13

Er zitten kabouters tussen Haha! Mijn paard heeft het er ook niet op. Grote boomstammen op het SGW terrein zijn schijnbaar kaboutervrij maar die los in het bos zijn reuze eng. Bij de mijne ligt het aan de schaduwen eromheen. Hij vindt donkere plekken op een licht zandpad ook eng. Ik kan overal met hem komen maar schaduwen (die ook veel rondom stapels hout liggen) zijn niet te vertrouwen.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:07

Leg eens een snoepje op zo'n stronk of laat je paard de mos van de bast af eten: probleem over! (Nouja, en een berg geduld en lieve woordjes dan hè...) Succes!

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:34

Die van mij doet het ook Clown snap niet waarom hij loopt er meet een boog omheen en 1 oortje naar de boomstam gericht Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:38

ik denk dat de boskabouters tussen de boomstronken zitten en ze daar bang voor is Bloos
mijn bijrijfries is er gelukkig niet bang voor, maar die hoeft er ook niet overheen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:01

[***] schreef:
Kan iemand me vertellen wat er zo eng is aan boomstronken, of op elkaar gestapelde (afgezaagde) boomstammen of gewoon maar een bos takken die op een hoop ligt? Vraag me dit wel af Lachen

het probleem is dat die boomstronk-achtige dingen boe roepen... uiteraard doen ze dit op een dermate wijze waardoor wij mensen het niet horen...

Het allerergste is dat die dingen je kunnen opeten Koe waardoor je paard een zeer pijnlijke langzame dood sterft Clown uiteraard weet alleen het paard dat Tong uitsteken en wij onnozele ruiters vinden maar dat ze er langs moeten Tong uitsteken (arme paarden... wat doen we ze toch aan hè...)

En nu serieus Tong uitsteken let erop dat jij niets veranderd zodra jij de boomstronk ziet... niet opeens je teugels op maat gaan maken, niet je knieen opeens gaan klemmen, niet je adem inhouden en vooral niet als een bezeten puppie naar de boomstronk kijken alsof het je ieder moment koekjes kan geven...

Met alle voorgaande veranderingen in jouw houding vertel je je paard alleen maar dat er iets intens engs staat te gebeuren, (en vaak vertel je het hem al voordat hij het zelf gespot heeft)

laat het paard eens rustig ruiken en kijken naar die boomstronk... net zolang dat ze er volkomen rustig naast staat. Dit een paar keer achter elkaar volhouden, en pas weg gaan zodra je paard rustig is...
Uiteindelijk gaat ze wel snappen dat het verhaal van de paarden etende boomstronken een sprookje is en de rest van haar leven bestaat de boomstronk niet meer... jij wilt er langs en je paard kijkt ernaar... overdreven stelling naar de andere kant nemen.. er langs laten gaan en verder volkomen negeren...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:10

Neon schreef:
En nu serieus Tong uitsteken let erop dat jij niets veranderd zodra jij de boomstronk ziet... niet opeens je teugels op maat gaan maken, niet je knieen opeens gaan klemmen, niet je adem inhouden en vooral niet als een bezeten puppie naar de boomstronk kijken alsof het je ieder moment koekjes kan geven...

Met alle voorgaande veranderingen in jouw houding vertel je je paard alleen maar dat er iets intens engs staat te gebeuren, (en vaak vertel je het hem al voordat hij het zelf gespot heeft)

laat het paard eens rustig ruiken en kijken naar die boomstronk... net zolang dat ze er volkomen rustig naast staat. Dit een paar keer achter elkaar volhouden, en pas weg gaan zodra je paard rustig is...
Uiteindelijk gaat ze wel snappen dat het verhaal van de paarden etende boomstronken een sprookje is en de rest van haar leven bestaat de boomstronk niet meer... jij wilt er langs en je paard kijkt ernaar... overdreven stelling naar de andere kant nemen.. er langs laten gaan en verder volkomen negeren...

Helaas werkt deze methode niet altijd: meestal heb ik niet eens in de gaten waarom mijn pony ineens een noodsprong opzij maakt of vol in de remmen gaat, en pas achteraf zie ik die doodenge boomstronk. En ze heeft altijd uitgebreid mogen kijken naar enge dingen of en aan ruiken (of eten!), maar ja, de ene boomstronk is de andere niet en de ene dag is de andere niet...