Help, heeft er ook iemand een heel aanhankelijk paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Help, heeft er ook iemand een heel aanhankelijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 17:02

Hoi,

Zoals de titel al een beetje zegt zit ik met een probleem.
Mijn paard is alles voor mij en ook andersom.
Nu is het punt dus hij kan zowat niet zonder mij, met mij gaat het goed
maar oow wee als ik uit de buurt ga. Vast staan gaat super als ik er ben
loop ik weg om bijv. wat te pakken breekt hij zijn halster of halstertouw licht eraan
wat het snelste breekt hij hangt net zo lang tot het stuk is.
In stal gaat goed als ik erbij ben, een drama als ik weg ben. Hij probeert zijn stal uit
te breken door middel van hard duwen en met als gevolgd dat de hele deur der uit gaat.
Hij staat buiten in een container box. Maar binnen heb ik het ook geprobeert, maar dat is nog
erger hij sloopt alles wat maar in zijn pad komt als ik weg ben zoutblok ging door de stal heen
en ik had mazzel dat hij de waterbak en voerbak had laten hangen.
Met rijden ik kan totaal geen verzorger nemen dit omdat dat niet goed gaat. Laatst geprobeert is hij door
der heen gerend en achter het hek blijven hangen met als gevolgd dure deken stuk plus hele haal in zijn been.
Rijden kan haast niet gaat steeds iets beter als ik er niet bij ben ik loop altijd naar de andere kant zodat hij me niet ziet.
Ziet hij me dan rent hij met een noodgang naar mij toe, hij heeft geen stuur meer en komt niet meer bij mij weg.
Wat diegene die erop zit ook kan doen hij blijft bij mij doet hij een paar stappen voor uit dan ook weer achteruit en naar je benen trappen.
Wie heeft dit probleem ook?
Ik heb hem laats een tik moeten geven omdat hij bijna weer zijn stal inramde en dit vind ik niet leuk al moest het gewoon anders breekt hij straks wat.
Wie heeft er tips? En ik hoop dat mijn paard niet de enigste is die dit heeft. Ps: Hij is bijna 4 dus nog volledig te corrigeren.

groetjes

ellepel

Re: Help, heeft er ook iemand een heel aanhankelijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:14

staat jouw paard alleen of met andere paarden?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:12

Nja hij staat alleen, maar we hebben ook al geprobeert met paarden maar dat gaat ook niet goed. Hij raakt gewoon in paniek als ik weg ga om het zo maar te zeggen. Gister ook hij wil niet in het land blijven maar ook niet in zijn stal. Hij is sinds vandaag dag en nacht naar buiten met de hoop dat hij nu vriendjes word met de merrie zodat ze samen wat aan elkaar hebben. Maar hij zal toch volgend jaar de box weer in moeten al zie ik dat een beetje somber in:s.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:11

zo hij is echt gek op jouw!Kan je niet telkens iemand meenemen en zodat hij ook andere mensen beter kan leren kennen?Dat je er bijv. niet meer alleen er heen gaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:09

Als hij een tijd alleen gestaan heeft kan dat zeker de oorzaak zijn van dit probleem. Denk dat het heel goed is dat hij met een maatje op de wei staat, misschien dat hij zich dan ook weer naar paarden toe gaat richten. Misschien is het een idee dat je inderdaad regelmatig iemand mee neemt en dan die dan zijn verzorging doet en jij alleen er bij staat en zo ook aan andere mensen went

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:18

karoliena schreef:
Als hij een tijd alleen gestaan heeft kan dat zeker de oorzaak zijn van dit probleem. Denk dat het heel goed is dat hij met een maatje op de wei staat, misschien dat hij zich dan ook weer naar paarden toe gaat richten. Misschien is het een idee dat je inderdaad regelmatig iemand mee neemt en dan die dan zijn verzorging doet en jij alleen er bij staat en zo ook aan andere mensen went

inderdaad. klinkt niet leuk, maar dit paard heeft een sociale stoornis. het lijkt me een lastig geval, maar niet onoverkomelijk. doe hem lekker met de andere paarden in het land, en blijf er even bij. als hij de paarden eenmaal leert kennen zal zijn overdreven interesse voor jou verminderen, en de interesse in de andere paarden toenemen. ook een verzorger (liefst regelmatig een andere, zodat hij met alle mensen leert omgaan) regelmatig erbij is belangrijk.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:54

Ja hij is erg gehecht ja. Hij heeft nooit alleen op een land gestaan altijd met andere paarden, bij de vorige eigenaar stond hij ook s'avonds in stal. Nu staat hij dus bij iemand anders is het land met een merrie zeg maar, maar nog is hij niet heel erg geinteresseerd. Als ik ook kom dan moet ik ook snel naar hem toe hij komt volle galop naar voren en heel erg hinniken en draait heen en weer tot ik hem heb gehaald. Dus wat het is geen idee, heeft niemand anders zo een probleem? Ik neem regelmatig mensen mee maar dan doet hij het nog ik ben nu zo ver dat andere mensen hem ook kunnen aaien en poetsen enzo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:21

Dit is echt een stoornis zoals MV al zei dus ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die ook een paard hebben wat daar last van heeft in deze mate

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:49

Kijk hier 2 filmpjes van het rijden.
Eerste wou hij gewoon helemaal niet weg let op zijn achterbenen. Hij ging weer lopen maar stopte daarna weer.
http://s23.photobucket.com/albums/b371/ ... V00341.flv

En het tweede filmpje eerst had hij het niet door tot het 2 rondje op de film daarvoor heb ik gereden en hij had
het eerst niet door dat er iemand anders op zat. Na het tweede rondje kreeg ze hem niet meer weg wat ze ook deed.
Kijk maar.

http://s23.photobucket.com/albums/b371/ ... V00694.flv

filmpjes zijn helaas slechter geworden maar het is nog wel een stukje te zien. Helaas door het uploaden verslechterd het en aangezien het al half donker was jammer maar krijgen jullie een indruk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:12

dat doet mijn paard ook, als ik er iemand op zit die hij er niet op wíl hebben. overigens weet een paard onmiddelijk als er een ander op zijn rug zit hoor, zeker als het vrouwtje ernaast staat.

ik zou hem wat minderen in 'persoonlijke' aandacht, en in de groep zetten. dit paard heeft afgeleerd paard te zijn, en dat is echt niet goed voor hem. hij denkt dat hij bij de mensen hoort, een stoornis dus. het is makkelijk op te lossen, gewoon de groep in, en hij zal vanzelf wennen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 06:12

Ik heb er hier ook zo 1 staan. Hij is hier geboren, als veulen verkocht en als 4jarige weer terug gekomen.

Als veulen was hij al erg mensgericht, maar op een normale manier. Zijn moeder had niet zoveel aandacht voor hem en hij niet voor zijn moeder tenzij hij honger had.

Hij werd verkocht naar iemand waar hij samen met een geit kwam te staan. Na een tijdje overleed de geit en was hij alleen. Hij heeft heel veel aandacht van die mensen gehad omdat ze het zo sneu vonden hem zo alleen te zien. Ook iedere keer dat ze de wei in kwamen kreeg hij een snoepje. Uiteindelijk konden ze de wei niet meer in zonder snoepjes want anders was het bijten geblazen.

Sinds januari is hij weer bij ons. Eerst bij een merrie gedaan die zich als een moeder overste gedraagt. Erg zorgzaam dus en ze kan veel hebben. Het is tevens de kuddeleider. Daar heeft hij de paardenmanieren weer van opgepikt. Vervolgens is hij bij een andere 3 jarige merrie in de wei gegaan en een merrie van 23 die na bovenstaande merrie de hoogste in rang is. Deze merrie is wat minder verdraagzaam en kon hem dus ook goed op zijn plek zetten. Met de 3jarige speelde hij constant. Nu zijn we zover dat hij nog wel gek is op mensen, maar dat hij een stuk rustiger is én nauwelijks meer bijt.

Het enige wat ik dus gedaan heb was uit zijn buurt blijven, steeds meer afbouwen en de kudde hem op laten voeden.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:10

Oke mooi dat mijnes niet meer de enige is.
Vandaag omdat ik ging rijden voor het eerst weer op de dorpstraat erop het was rustig op de weg ik erop hij vond wat eng normaal niet als ik ernaast loop hij gaat aan de kant een auto haalt in en maes schrikt en die auto knalt zo ons onderste boven:s. Ik kan hem nu niet laten bedaren in het land we hebben over 2 maanden keuring. Maar nu in het land gaat het goed hij kan ook paardenmanieren ze stonden altijd met zijn drieen, maar hij is verknocht aan mij waarom geen idee, ook me moeder die komt bijna nooit. Ik zal na de keuring wat afstand gaan doen maar dat heb ik vorig jaar 3 maanden gedaan en had het niet geholpen.
Hij kan goed met andere paarden omgaan dat is het niet. Die wijzen hem wel op zijn plaats.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:00

Ik heb dit ook een tijd gehad met Anouar. Hij raakte helemaal in paniek als ik weg ging, terwijl hij met een stuk of 10 andere paarden in de wei stond. Hij bleef maar langs het hek rennen en druk doen.
Op stal ging het wel goed, maar ik wilde hem niet op stal hebben. Uiteindelijk heb ik hem gewoon een beetje in z'n sop gaar laten koken, om het zo maar even te zeggen.
Het heeft een week geduurt, toen was het over en ging hij lekker met de rest van de paarden mee.

Ik vind dat een paard niet alleen moet staan. Dus zo snel als kan een vriendje erbij zoeken.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:04

Ik denk dat hij teveel aan je gehecht is geraakt.
Dat is best lastig zoals je al schrijft.
Toch proberen om iemand mee te laten gaan met jouw.
Met rijden enzo.
Begin eerst eens met poetsen...
Succes ermee

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:17

Je hebt zo te horen wel een probleem, succes daarmee. Een vriendin van me had het ook met haar paard en zij heeft hem inderdaat in zen sop gaar laten koken. Gewoon straal genegeerd behalve als zíj aandacht wilde geven. Stug volhouden dus.

Ik snap alleen niet waarom je bij beide filmjes zo hard moet lachen??

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:34

Mijn paard heeft dat ook in de wei, ze gaat geen seconde bij mij weg. Heel misschien als er een vriendje op komt, maar na een half uur heeft ze het ook weer gezien. Ze loopt me continue na langs het hekwerk en als ik me dan niet laat zien, raakt ze in paniek (rennen en hinninken) Ik negeer het voortaan gewoon en loop dan ook weg (als ik bij de wei blijf zitten blijft ze ook voor aan de poort.)

Ze beet ook toen ik haar kreeg omdat ze telkens opzoek was naar snoepjes. Ik heb haar 2 maanden zelf geen snoepjes gegeven en op een moment wist ze dat ze van mij niets meer kreeg. Nu af en toe krijgt ze wel een snoepje van me.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:19

Ik denk dat je 'm een beetje teveel verwennerij en te weinig opvoeding hebt gegeven de laatste tijd...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:15

Hm, dat is een lastig probleem!
Maar.. Moet je er elke keer zo om lachen als hij dat doet? Dan denkt ie dat ie grappig is en blijft ie het doen natuurlijk.. En dat respectloze slaan met zijn achterbenen zeg.. Kan er niemand op rijden als jij er helemaal niet bent?
Oei, en ik lees net dat jullie ondersteboven gereden zijn! Dit is echt gevaarlijk. Ben je zelf nog heel? Zoek alsjeblieft iemand die je hiermee kan helpen, ik kende ook een Haflinger die zo deed als de jouwe maar je kan het er uit krijgen als je echt serieus met hem aan de gang gaat en hem steunt en toch misschien wat afstand neemt!
Ps. Niet meer zo om hem lachen hé Clown (Hij=stout!)
Heel veel succes!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:48

Mijn haf kan het ook goed vinden met mij, ze wordt ook altijd iets onrustiger etc. als ik wegloop of iemand anders loopt met haar weg.

Wat ik dan niet slim vind maar wel zie in je filmpje is dat jullie er de grootste lol om hebben, dit soort dingen zijn niet grappig en zoals gezegd merkt hij heus wel dat jullie het grappig vinden en eigenlijk keur jij het ook gewoon goed op deze manier, ik denk ook dat het best wel vleiend overkomt, maar ergens is het ook gewoon schijt hebben aan mensen en onzekerheid van je paard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:13

Typische zaak van miscommunicatie. Laat jou paard paard zijn en toch nog iets wat onafhankelijk... Het is niet de bedoeling dat hij zot wordt als je weg gaat!

Mijn paarden zijn ook blij om me te zien, en ze volgen wel een keer, maar na vijf minuten is het ook goed geweest, dan trekken ze hun plan.

Denk eraan, jij mens, hij paard Haha!

Jullie kunnen heel goed vrienden zijn, maar houd het serieus Knipoog

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:29

Merrie hier is in mindere mate ook zoéén. Als ik haar bij de stal neer zet, wordt ze ook erg onrustig zodra ik wegloop. Zij uit het alleen in schijten. (gelukkig trekt ze niks kapot)
Maar is ze bij de eigenaren dan heeft ze nergens last van, die kunnen rustig doen en laten wat ze willen. Maar mn zusje en ik absoluut niet.

Deze merrie heeft altijd op het land gestaan met familieleden. Op 8 jarige leeftijd is ze een maand op de ene stal komen te staan en daarna kwam ze naar de andere stal. Daar ging ze gewoon weer in het land en ben ik met haar aan de slag gegaan.
Doordat ik als mens de enige was die met haar bezig was, was ik dus ook echt 'het baasje'. Mijn zusje is vaak met me mee en wij reageren in veel dingen hetzelfde, daarom ziet ze die denk ik als plaatsvervangend figuur.

Maar heb in het begin ook wel enorm zitten dubben wat ik er nu mee moest. Uiteindelijk maar genegeerd en toen ging het al stukken beter. Al blijft ze nog steeds schijten als ik te lang uit het zicht- en hooromgeving ben. Alleen zodra ze geen kik gegeven heeft terwijl ik weg was, dan beloon ik haar met stem.
Maar merkte op gegeven moment aan mezelf dat zodra ik wegliep ik zelf al half begon te stressen over de vraag of zij ook begon te stressen en dát was denk ik mijn allergrootste fout!! (dus denk ik nu steeds maar: ...al ga je op de kop staan, mij een zorg..)

Moet ik ook zeggen, elk paard is anders. De een is gevoelig voor rust, de ander juist voor kwaadheid, etc. Die van mij kan ik overal en altijd los laten lopen, zolang ik zelf in mn hoofd maar rustig blijf en niet paniek. Als ze los loopt moet ik niet paniekerig of met kwaadheid haar te pakken willen krijgen, maar gewoon standvastig ergens heen lopen, dan komt ze zo achter me aan gehuppeld. Als ik kwaad wordt blijft ze alleen op afstand bij me.
In principe is ze een spiegel van mijn gedachten en gemoedstoestand!

Dat in het filmpje heeft de mijne gelukkig nooit gedaan en zal ze ook nooit niet moeten proberen. Dan kan ik echt uit mn slof gaan. Als iemand zwaar belabberd met haar gaat rijden, ala, maar als iemand gewoon netjes rijd (of dat probeert) dan moet het paard ook gewoon netjes meedoen. Ik wil ten alle tijde fijne gebruikspaarden hebben en geen lastige eenkennige draken! (maargoed...train er ook zo naar, ik schuw niet snel om iemand anders even te laten proberen)
Doordat jullie zo lachen denk ik ook dat jullie het paard teveel stimuleren in zijn actie. Dat lachen is voor hem een bevestiging dat het geaccepteerd wordt!!

Kortom: Zorg dat je paard leert dat hij niet alleen er voor jou is, maar voor iedereen. Dingen vernielen is echt not-done. Dus ga niet staan lachen of hem extra aanhalen dat ie zo'n grote boef is. Hij moet met dat soort acties alleen maar negatieve (of dus geen) aandacht krijgen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:43

Dat ken ik ook. Meestal komt het omdat je paard niet genoeg zelfvertrouwen heeft en steun wil zoeken bij jou, maar hij moet juist leren op eigen benen te staan. Je zult hem dat dus moeten leren. Zorg voor stevige deuren of hekken en loop van hem weg. Als hij vervelend gaat doen, geef je hem geen aandacht, maar wanneer hij weer rustig is, ga je naar hem toe en aai je hem. Als je dit vaak genoeg herhaalt, leert hij het heus wel een keer Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:07

Quintolover ff een vraagje: geef je hem vaak snoepjes enzo uit de hand? Daar kunnen ze echt heel vervelend van worden...
Ik geloof ook graag dat mijn ijsje naar me toe komt draven omdat hij mij zo lief vind, maar hij komt toch echt voor die appel die ik bij me heb.

Op de filmpjes zie ik gewoon een onopgevoede haflinger en twee giechelende meisjes die hem niet aan kunnen...

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 22:45

hoi, bedankt voor de reacties.
Neej ik was niet de gene die lachte ja soms geloof ik wel , maar naast mij stond iemand die lag helemaal dubbel.
Neej hij krijgt eigenlijk nooit snoepjes ook niet in het land als hij naar me toe komt. Ik ben niet zo van de snoepjes geven, wel heel afentoe een worteltje of een appeltje maar meer ook niet.
En hij moet cker weer heropgevoed worden, al is het nu alleen maar erger aangezien die aanrijding, nu wil hij me helemaal niet meer verliezen.
Zelfs vaststaan moeten we weer oefenen helaas.
En stevige deuren krijgt hij er helaas ook uit, en ik heb hem genoeg genegeert en beloont als hij braaf was, maar het wil niet, Hij krijgt alle deuren open door te duwen of maakt hem gewoon zelf open. In een normale stal moet zijn deur vast met een ketting of halster want meneer maakt hem open.
Ooh ja en der heeft laatst iemand opgereden ging super, hij liep netjes en zij kreeg hem bij mij vandaan al met al met een tik maar ze kreeg het wel voor me kaar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:46

Krijgt hij ook wel eens klappen?