Paard verliest evenwicht in trailer...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Paard verliest evenwicht in trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 21:38

Hallo,

Mijn paard was vorig seizoen altijd heel braaf in de trailer. Nooit stampte of sprong ze.
Tot nu...
Telkens als we naar rechts draaien springt mijn paard precies in de trailer, net alsof ze haar evenwicht verliest, als we naar links draaien doet ze dit niet. Ze valt telkens met haar bil op die bar met alle gevolgen vandien==>bloeduitstorting ed.

Weet er iemand raad? Of worden we genoodzaakt om een camion te kopen?

Mvg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Paard verliest evenwicht in trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 06:58

Krap zetten zodat ze direct steun heeft? Kussens aan de zijkant maken waar ze naar toe valt? Voor een pony van ons was dit de oplossing, die deed hetzelfde omdat hij te ruim stond. De kussens maakten het meteen krapper.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:02

of juist wijder zetten, dat moet je dus even uitproberen wat voor jouw paard werkt.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:04

Ik heb echt precies het zelfde probleem.. dus ik kijk&luister even mee ..

Keukenkast

Inderdaad! Dat wilde ik net zeggen cissy, je was me voor Lachen

Mijn vorige paard kon juist haar benen niet verplaatsen en liet zich daarom vallen. Als we haar wijd zette, ging het prima en bleef ze rustig staan!

Even uitproberen ja, want het is goedkoper zo dan wat anders Lachen
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 16-04-07 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Mijn paard kan ook niet eenpaards staan: dat valt ze om. Maar als ik het schot scheef zet en ze staat breder, dan kan ze breed en schuin staan en blijft ze goed staan.
Misschien dat het voor jouw paard ook helpt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:40

Ik zou het nog even afwachten. Wij reizen zeker 4x per week met onze paarden. Ineens begon de merrie moeilijk te doen onderweg. Je hoorde haar overstappen en bonken, net of er wat aan de hand was. Na enkele weken was het weer over??? Ging hele tijd goed totdat het ineens weer begon, voor een paar weken en daarna weer over.
Vraag me niet waar het aan kan liggen. Gelukkig nooit laadproblemen hierdoor gehad, want ze sprong er altijd moeiteloos op. Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:22

Wat gebeurt er als je langzamer (of juist harder) de bocht door rijdt?

Trailerproblemen zijn bijna altijd chauffeursproblemen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:26

Kan ook dat je paardje iets mee heeft gemaakt en als reactie zichzelf omgooit in de trailer. Uit angst dus.. Misschien overdwars zetten? Dan helt hij niet van links naar rechts in de bochten maar van voor naar achter wat voor een dier veel makkelijker te corrigeren is! En dus minder eng!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:27

Margreet schreef:
Wat gebeurt er als je langzamer (of juist harder) de bocht door rijdt?

Trailerproblemen zijn bijna altijd chauffeursproblemen.

Ja idd BIJNA altijd! Mijn paard valt ook vaak in de bocht rechtsom maar dat is absoluut niet omdat wij te hard rijden... Wel is het gekomen met dank aan een andere chauffeur. Die reed zo hard door de bochten dat sindsdien mijn paard omvalt.

Het typisch is dat veel paarden het in onze trailer doen. Het is een Hotra Jumper, maar vrij smal voor een 2 paards. Ze kunnen hun benen blijkbaar niet genoeg wijd zetten waardoor ze hun evenwicht niet kunnen bewaren. Erg vervelend!

Ik zou dus juist NIET smaller zetten. Paarden zetten hun benen uit mekaar om evenwicht te houden. Zet je ze smaller dan kan dat niet meer!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:31

Bij mijn paard was wijd zetten ook de oplossing! Schot eruit of opzij zetten ( vastmaken!)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:41

Mijn paard liet zich ook elke bocht rechtsom vallen, linksom konden we met (bij wijze van) 80 door een bocht, maar rechtsom konden we nog niet met 10 door een bocht.
Altijd problemen gehad, kwamen we op concours aan, had ze heel haar flanken en billen openliggen, tot bloedens toe, ijzers eraf, etc. We hebben dekens, watten, etc allemaal om de stang heen gebonden, zijkanten extra zacht bekleed etc. We hebben haar geprobeerd aan alle kanten te zetten(dus links en rechts), niks hielp.
Toen zei iemand tegen ons: Je moet gewoon dat schot er eens uithalen, flink inpakken, flink stro erindoen en dan gewoon gaan rijden, dan zullen we eens kijken of ze zich ook laat vallen. Dus mijn ouders en hij dat gedaan, hij in de auto gaan zitten en hij is gewoon flink door de bochten gaan rijden, rotondes (expres rechtsom gewoon, hoort niet natuurlijk, maar toch gedaan, in ons gehucht rijdt toch niemand Haha! )flink gereden, en mijn ouders er met de eigen auto achteraan, zodat als er iets gebeurde(weer omvallen) ze konden helpen. Maar wat gebeurde er: helemaal niets, ze stond gewoon helemaal stil, de eerste bocht naar rechts(dat was, de dijk oprijden en gewoon met flink veel gas naar rechts de bocht omgaan), deed ze een stap opzij, maar daarna dacht ze: ohw ik heb de ruimte. En ze is gewoon perfect blijven staan toen.

Dus mijn advies, zet je paard lekker wijd, zonder schot, absoluut niet smaller zetten, dan wordt het alleen maar erger.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:55

Idd, zeker niet smaller zetten! Ik heb mijn paard een paar keer vervoerd in een (achteraf) te kleine trailer. Doordat het tussenschot alles te smal maakte voor haar kon ze haar evenwicht ook niet houden, ze ging als een gek te keer. Wanneer ik haar gewoon in een 1,5 paards heb kan ze breed gaan staan en is er niets aan de hand. Een ruime 2paards was ook nooit geen probleem.
Ik weet niet of je je paard vorig jaar vervoerde in een andere trailer dan nu? Zo niet, dan zou ik het ook niet weten eigenlijk, zo wel dat kan ruimtegebrek een oorzaak zijn. Succes!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:37

Als mijn paard in een 2-paards trailer staat, valt ze ook in de bochten naar rechts om. Dit ligt niet aan de rijstijl, want ook in een stapvoets tempo valt ze om.
Probeer een 1,5-paards trailer of het middenschot eruit te halen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:17

Tja, ik heb juist goede ervaringen met het hok smaller maken, zoals ik al eerder zei in een post. En ik zei niet smaller maken aan de benen, maar aan het lijf met kussens. Knipoog Zo kan ze niet meer omvallen maar krijgt ze direct steun, en de benen kunnen ze nog wijd genoeg zetten. Was voor ons echt de oplossing. Het enige verschil is dat het bij ons niet een trailer betrof maar een vrachtwagen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:29

Ik vraag me ook af of het dezelfde trailer is en of ze aan dezelfde kant staat. Pablo kan in mijn 2-paards namelijk absoluut niet rechts staan, dan maakt hij er echt een potje van. Maar zet ik m links is er niets aan de hand.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:39

Vandaag hebben ze onze trailer een beetje verbouwd zodat het schot er nu helemaal uitkan.. maar wat ik me afvraag..

kan een paard wel goed bijven staan in een RUIME ! 2 paards trailer zonder tussen schot ?

en hoe moet je hem dan vast zetten ? aan 2 kanten ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:48

neem anders de stang van een anderhalf paards trailer en zet daar de achterkant van het schot mee opzij, dan heeft ze voor steun en achter ruimte, kwestie van uitproberen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:25

Danique1990 schreef:
Vandaag hebben ze onze trailer een beetje verbouwd zodat het schot er nu helemaal uitkan.. maar wat ik me afvraag..

kan een paard wel goed bijven staan in een RUIME ! 2 paards trailer zonder tussen schot ?

en hoe moet je hem dan vast zetten ? aan 2 kanten ?

Gewoon neerzetten! Aan 2 kanten vastzetten, dus tussen 2 touwen, en die blijft makkelijk staan hoor!
Wij hebben ook een RUIME/BREDE trailer(humbaur)..

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:22

Dank je! Ik heb ook advies gekregen van de DA en van mijn lerares en die zeiden ook dat ik eens moest proberen om het tussenschot opzij te zetten. Ik zal het dus zeker eens proberen! Alleen ben ik bang dat ze gaat vallen, wat moet ik dan doen? Ze binden of niet?

Mvg Bieke en nog een bedankt allemaal!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:25

Bieketjuh schreef:
Dank je! Ik heb ook advies gekregen van de DA en van mijn lerares en die zeiden ook dat ik eens moest proberen om het tussenschot opzij te zetten. Ik zal het dus zeker eens proberen! Alleen ben ik bang dat ze gaat vallen, wat moet ik dan doen? Ze binden of niet?

Mvg Bieke en nog een bedankt allemaal!

Jaa, daar was ik inderdaad ook als de dood voor!
even een flinke laag stro in de trailer leggen, Peeskap+springschoen om(of beschermers, wat je zelf wil) ik had ook 2 dekens om, maar dat was, omdat ze altijd heel dr flanken open had liggen en het was niet zo warm. en dan gewoon inladen en rijden maar! Verder gewoon aan 2 kanten vastzetten. Niet al te los, niet al te strak.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:34

mijn pony viel juist om omdat ze teveel ruimte had. was een ruime 1,5 paards.maar om de haverklap lag ze half ondersteboven. in een 2 paards trailer nooit ergens problemen mee. dus bij haar was het juist verkleinen wat werkte.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:42

ikke20 schreef:
mijn pony viel juist om omdat ze teveel ruimte had. was een ruime 1,5 paards.maar om de haverklap lag ze half ondersteboven. in een 2 paards trailer nooit ergens problemen mee. dus bij haar was het juist verkleinen wat werkte.

Ik heb het idee dat de TS een 2 paarstrailer heeft, daar staan ze dus al erg krap...

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:54

ik doe al jaren zonder schot met mijn E pony rijden geen probleem. Met schot wel dan is het echt drama alles kapot trailer en paard. Over het omvallen zou ik niet in zitten. dat komt echt wel goed met een normale rustige rijstijl.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:56

Mijn paard had exact hetzelfde. We hebben het schot naar de zijnkant gezet en hat was over. De uiteindelijke oorzaak bij mijn paard was rugproblemen waardoor ze zich verkrampte.
Dat is nu opgelost en beetje bij beetje zetten we het schot nu terug. We moeten nog 10 cm Clown

Succes!