Hoe krijg ik mijn paard het water in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCess

Hoe krijg ik mijn paard het water in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:21

Hallo! Doei!

mijn paard wil absoluut geen meertje in, tot de rand loopt hij maar hij wil er absoluut niet in. Slapen
heb al vanalles geprobeerd; met voer lokken, er langs lopen, een andere pony eerst het water in laten,
erop zitten en zo het water inrijden niks werkt. Verward

ik mag mijn paard dan weer wel afspuiten dat vindt hij helemaal niet eng, alleen in het begin een beetje maar daarna blijft hij stil staan en staat hij te genieten. *LOL*

ik zou zo graag n keer met m willen zwemmen maar ik krijg m simpelweg het water niet in. Scheve mond

iemand tips?

Valdo

Re: Hoe krijg ik mijn paard het water in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:23

ik ga hier even mee lezen, ik heb het zelfde probleem.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:24

Ik ook Bloos

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:25

haha gelukkig ben ik niet de enige Knipoog

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:27

Nee haha. Gelukkig he. Het gaat overigens wel steeds beter met die van mij. Hij vond eerst die zwarte plekken waar water heeft gelegen ook eng. En dan niet te spreken van normale waterplassen. Daar gaat ie met veel moeite doorheen... Nu wel. haha

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:29

hmm.. mijn doet het wel.. ik ben gewoon de eerste x door een plasje door de wei heengelopen.. toen het had gestormd.. nu kan ik gewoon het meer tegenover inlopen.. gewoon opbouewn en m veel laten kijken..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:29

De aanhouder wint...heel veel geduld hebben betekend dat. Want ik denk dat je toch eigelijk alle mogelijke manieren hebt geprobeerd. Vooral met een ander paard die er wel door gaat (of meerdere paarden) en een hoop handigheid werkt het vaak wel. Ik zou beginnen met een kleine plas en dan een grote plas. Weet niet hoe je meer er uit ziet, beginnen met een beetje langs de rand lopen als dat kan. En wel op een dag gaan dat het water mooi stil ligt en helder is. (Golfjes vinden paarden vaak echt niet leuk).

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:31

mijne deed het ook moeilijk maar hij kent het inmiddels (iets te goeddd) als ie water ziet gaat ie erin en liggeen , net iets te veel van het goede dus ! ;P

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:32

kaprice schreef:
mijne deed het ook moeilijk maar hij kent het inmiddels (iets te goeddd) als ie water ziet gaat ie erin en liggeen , net iets te veel van het goede dus ! ;P

Je paard wil meer. Hij wil zwemles. De schoolslag maar aanleren Clown Haha.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:33

bij mijn paard is het zo vaag. als er bijv in de bak een plas ligt en we zijn gewoon aan het werk enzo dan loop hij er zonder moeite doorheen. Maar als ik het bewust door een plas heen wil sturen neemt meneer liever een ommetje

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:35

dat is juist het vreemde want hij vindt het niet erg om door n plas te lopen tijdens het rijden,
maar een meer gaat hij absoluut niet in.

hij zal wel denken; die plas is wel erruuuug groot Nors opkijken

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:36

de mijne wou eerst de waterbak niet in alles geprobeert
tot donderdag Tong uitsteken
we gingen er met een groep naartoe en zei reden voor mij de waterbak in zei wist echt niet wat er in lag maar was wel erg nieuwsgierig
dus ik dacht ik loop er eerst is zelf in en heb haar daarna met gemak in het water meegenomen en ze bleef erin ik ging erop zitten en ze wou de waterbak niet meer uit zo leuk vond ze dit nu is het iedere keer als we aan het trainen zijn op dat pleintje
gaat ze altijd de bocht nemen en dan wilt ze de waterbak in Clown Tong uitsteken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:36

Ik had ook op alle mogelijke manieren geprobeert en toen in eens zonder dat ik er hoop in had stapte ze het water in en was er niet meer uit te slaan Lachen ik zou trouwens met deze tijd van het jaar niet het water ingaan....

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:30

Met veel geduld moet het lukken.
Had het ook met mijn oude verzorgshet, als ze niet moest, ging ze erin.
Maar zodra ik het wilde, durfde ze niet meer.
Toen ben ik eerst een stukje het water ingelopen, en toen kwam ze
vanzelf wel een keer achter me aan.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:50

lok hem erin met eten ofzo..... Haha! ! misschien lukt het dan wel.
of misschien met een ander paard erbij die niet bang is van water ! dan heeft hij een vb en weet hij dat hij niet bang moet zijn Nagelbijten / Gniffelen .

ik weet niet of het zal helpen maarja Knipoog ..... Een paar tips kunnen nooit kwaad Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:55

splash wilde voorheen ook nooit het water in, ja kleine plasjes van regenwater nog wel. Maar ze vond het eng om er in te lopen en niet te zien waar ze loopt (denk ik dan), heel veel geprobeerd en niks lukte uiteindelijk laarzen aangetraokken en er zelf maar in lopen en laten zien dat hert heel leuk is. Tot nu toe blijft ze er in gaan, kabbelende beekjes blijft ze raar vinden en moet haar wel overtuigen maar gaat goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:20

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:34

Lise81 schreef:
De aanhouder wint...heel veel geduld hebben betekend dat. Want ik denk dat je toch eigelijk alle mogelijke manieren hebt geprobeerd. Vooral met een ander paard die er wel door gaat (of meerdere paarden) en een hoop handigheid werkt het vaak wel. Ik zou beginnen met een kleine plas en dan een grote plas. Weet niet hoe je meer er uit ziet, beginnen met een beetje langs de rand lopen als dat kan. En wel op een dag gaan dat het water mooi stil ligt en helder is. (Golfjes vinden paarden vaak echt niet leuk).

Ik had hetzelfde probleem als de TS met mijn shetmerrie die ik voor de kar heb staan. Ik heb het juist andersom gedaan, eerst gróte plas, dan de kleintjes Knipoog Waarom?

Nou, omdat als het eens flink geregend had en ik met mijn aanspanning op de weg reed, dan lagen er natuurlijk her en der waterplasjes. Stelde niets voor, echt kléine waterplasjes. Madame weigerde echter door deze plasjes te lopen, wat soms resulteerde in best gevaarlijke situaties wanneer ze nét op zij stapte/sprong op het moment dat een auto/fietser ons aan het inhalen was.

Ik besloot dus dat er hier iets aan veranderd moest worden, zo kon het niet langer. (Ze is trouwens wel 100% bomproof, vind echt NIETS eng, behalve dan die kleine, onbenullige dingetjes af en toe Clown )
Het had dagen achtereen flink geregend. Ik ben toen met groom, pony en kar naar een nabijgelegen bos gegaan met veel zandpaden, en een groot parkeerterrein van zand (met veel kuilen en dus héeele grote waterplassen). Groom heb ik natuurlijk alle plassen goed laten inspecteren...

Ik heb haar vervolgens met haar hoofd naar de plas gezet, en ik heb haar eerst eens góed laten kijken. dit was overigens in de breedte van de plas, mijn merrie heeft ook oogkleppen aan het hoofdstel, dus leek deze grote waterplas voor haar hélemaal gigantisch. En dan helpt het soms juist wél, als ze het gevoel hebben dat ze nergens anders naar toe kunnen dan dóór het water heen, kleine plasjes nodigen gewoon uit om er langs heen te gaan
Voorzichtig aangedrongen met mijn stem (Als pony voor de kar reageert ze super op de stem, en ze herkend en vertrouwt ook op mijn stem) en ieder minuscuul pasje voorwaarts direct overenthousiast beloont met stem, en groom die er naast stond klopte haar dan hartelijk op haar hals, af en toe eens een brokje tussen door.

En uiteindelijk, na zo'n 5 minuutjes gedrentel heen en weer (opsluiten tussen teugels/leidsels) klikte ik nog maar eens met mijn tong, paardje ging voorwaarts, ik superenthousiast, wachtte op de stap achterwaarts die dan altijd direct daarop volgde, maar nee hoor, madame liep zó het water in, spatte een keer extra met haar hoefje, schrok toen van een spetter tegen haar neus Clown en liep vol vertrouwen weer verder.

Echt, ik was zó trots, het leek echt wel alsof ze bij zichzelf dacht van 'ohkée, als het vrouwtje zegt dat het écht niet eng is, dan durf ik wel een voorzichtige poging te wagen'. Lachen

Geloof het of niet; een kwartier later reden we in volle galop zigzaggend met mijn groom achterop door alle plassen heen, en gewéldig dat ze het vond Bloos

Sindsdien kan ik haar dus door héle grote waterplassen sturen (met plezier, ze gaat al harder draven, want dan gaan we plascrossen, en dat weet ze) maar nu dus ook door kleine regenplasjes. Van het zomer maar eens proberen of ik haar een echt meertje in krijg Knipoog

Voor foto's; zie mijn profiel; in het midden kwam ze tot haar buik in het water, en ze deed er niets op.

TS; veel geduld hebben, stapje voor stapje werken, één stapje goed = super enthousiast uitbundig over the top belonen Knipoog Succes er mee!

Edit: toch maar even een foto, 'voor het idee' laten we dan maar zeggen Lachen

Groóote plas die niet helemaal op de foto paste: (hier namen we de buitenkant, wel ín het water, maar we begonnen aan de rand, en werkten toen steeds 'dieper' naar het midden van de plas) Knipoog
Afbeelding

En een wat kleiner waterplasje in mooi uitgestrekte draf Lachen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 12-04-07 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:36

de mijne is gek op water.............. ik krijg hem alleen geen meer in Haha! Haha!

Afbeelding

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:42

en zelf in het meertje gaan staan??

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:44

Lekker rustig aan doen met aanwennen, dan vooral 'buiten' met plassen.

Maar pas goed op! Mijn paard wou ook neit het water in! heb haar erin gekregen, lekker rustig 2meter verder weer op t land, terug via de linkerkant van de plas, begon ze te draven naar het water toe, ik remmen en remmen, ze ging ma door. bams daar lagen we in de bende, paard nat, ik van top tot teen nat, paard weg :|, echt schrikken hoor! Was 2 weken geleden, ik blijd dat de zon scheen en mn paardje niks mankeerde, en natuurlijk zorgen dat je schone kleren op stal hebt..

succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:45

kelcy schreef:
en zelf in het meertje gaan staan??

Meestal werkt dat echt niet hoor; paarden zijn niet altijd peuters die alles na willen doen wat iemand anders doet Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:48

dit zou ook echt iets vor die van mij zijn wel door plassen baggeren en helemaal laten afspuiten en dan en meertje "STOP".. Dus blijf het hier ook even volgen Lachen

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:55

De mijne heeft het juist andersom, wel een meer maar geen plas (is wel 4 jaar dus moest hij het leren) Ik ben gwn naast hem eerst mee in de plas gaan staan en als hij wil snuffelen gewoon laten snuffelen meestal gaan ze daarna er zelfs zelf in. Zoniet eens een klein trekje geven, en met het water bewegen zodat hij ziet dat het niets is en je er gewoon door kan (wel altijd oppassen dat hij niet op jouw springt aangezien sommigen er over proberen te springen). En met een meer er best zelf in gaan staan (anders ga je hem er moeilijk in krijgen) en hem zo gewoon rustig laten staan, niet pushen, hij kan dan wat staan draaien voor het water en hij gaat er dan meestal uiteindelijk in stappen, het kan ook zijn dat hij dan begint te draven dus daar ook voor oppassen en er dan zo dieper ingaan en misschien steekt hij zijn neusje er wel in (deed/doet de mijne altijd) en er dan weer uitgaan natuurlijk eerst uitbundig belonen enzo en dan er weer ingaan, er gewoon inwandelen (kan zijn dat hij er weer niet in wil) maar gewoon blijven doen en uiteindelijk blijven doen tot hij er rustig en braaf inwandelt. Waarschijnlijk gaat hij dat als je dat volgende dag/week... nog eens doet zal hij misschien terug wat "angstig" doen maar zal hij er telkens sneller ingaan. Veel succes alvast.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:03

Ons paard gaat ook met geen mogelijkheid het water in.
Nouja, de zee dan.
Als wij echt koste van het kost willen dat hij het water in gaat, dan moet je inderdaad heel veel geduld hebben.
Het is handig als er een ander paardje mee gaat (bij ons wil hij dan wel kleine plasjes in) maar om hem echt de zee in te krijgen heb je ten eerste kalm water nodig.
Bij golven duurt het 10x zo lang.
Wij hadden toen brood meegenomen en een emmer water.
Eerst een beetje zeewater gepakt en over zijn benen gesmeerd.
En toen een beetje die emmer er overheen gegoten.
En daarna een beetje tegen hem aan 'gooien', zoals de golfjes.
Ik krijg het idee dat ons paard gewoon geen natte voeten wilde, want toen ineens liep hij zo het water in.
Nouja, en vooral niet dwingend zijn, maar wel duidelijk dat het geen optie is om achteruit te lopen.
Als je toegeeft en meeloopt dan lukt het helemaal niet meer.
Maar vooral ook niet hem het water in gaan 'duwen' of 'slaan', want dat werkt juist averechts.
Nouja, het is en blijft een tijdkwestie en ik hoop dat het je ooit gaat lukken.
Want is toch wel erg leuk als je paardje het doet en er ook plezier in heeft!
Succes!