Allereerst een kleine toelichting: mijn huidige zadel past! Het is nog geen maand geleden nagekeken door een bekwame zadelmaker. Mijn paard zelf is nagekeken door 2 verschillende DA's, 2 verschillende fysio's (zij hebben het zadel trws ook bekeken) en een osteophate. Hij is in perfecte gezondheid

Hier ben ik natuurlijk erg blij om maar dit neemt het probleem niet weg. Mijn paard trapt nl. als je onder zijn buik reikt om de singel te pakken. Hij trapt wel niet raak maar fijn is natuurlijk anders! Zodra de singel rond zijn buik is en je begint aan te singelen is er niets meer aan de hand. Dat is nou net hetgeen wat ik zo gek vind!
Ik heb wel een vermoeden wat de oorzaak van dit gedrag zou kunnen zijn... Mijn paard heeft een tijdje een slecht passend zadel gehad. Het zadel was te klein voor hem geworden en dit resulteerde in spieratrofie in de schoftstreek. In die tijd was hij écht niet te genieten bij het opzadelen. Logisch want hij had pijn!
Aanvankelijk dacht ik dat bij de komst van een nieuw en passend zadel dit gedrag wel vanzelf zou afnemen. Helaas blijkt dit niet waar te zijn... Het gedrag is wel verminderd maar het is niet weg.
Hebben jullie mss enig idee waarom hij dit nog altijd doet? En hoe ik ervoor kan zorgen dat het gedrag verdwijnt?

Ik heb ook al geprobeerd met een ijzerdraad de singel te pakken. Ok ik heb de singel dan wel en mijn hoofd is veilig maar hij blijft trappen...