Geen voetje willen geven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Geen voetje willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:48

Hoi mede bokkers!
Ik heb een probleempje met hoeven uitkrabben, mijn paard (nouja, niet van mij maar een manegepaard Bloos ) heeft één voetje dat hij niet op wil tillen. De andere voetjes zijn geen probleem, maar deze houd hij heel stijf aan de grond, en er is echt geen beweging in te krijgen. Ik heb al geprobeert om het met een hoop geduld lief vragen op te lossen, maar tevergeefs. Met eigen kracht de voet optillen is niet mogelijk, daar is het paard te groot en zwaar voor.

Hebben jullie tips voor me?

Girlgamer

Re: Geen voetje willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:48

Voor of achter?
Probeer hem een beetje om de duwen zodat hij zijn gewicht op zijn andere been plaatst. Misschien lukt het je dan om hem op te pakken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:01

@ Girlgamer: voor wil hij niet geven. Dat wat je zegt heb ik ook al geprobeert, maar met dat hij is zo erg dat hij zich bijna om laat duwen... dan verstapt hij even om weer op evenwicht te komen, maar dat voetje geeft hij niet. Dat 'om'duwen was een fout van mijn kant overigens, dat was niet mijn bedoeling maar ik onderschatte mijn eigen kracht op dat moment even. Maar effect had het dus niet (ook niet wanneer ik rustiger dan dat tegen hem aan duw)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:27

Misschien kan iemand anders hem even afleiden zodat hij meer gewicht aan 1 kant zet?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:02

en dan snel zijn voetje optillen... ja, misschien dat dat helpt. Dat ga ik proberen, dankjewel voor je tip!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:40

Je moet hem natuurlijk niet te ver omduwen Haha!
Blijven proberen zou ik zeggen. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:34

Probleem is dat je hier met een manegepaard te maken hebt. Wat voor adviezen denk je dat wij je kunnen geven als iedereen die met dat paard bezig is het anders doet?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:50

Cassidy schreef:
Probleem is dat je hier met een manegepaard te maken hebt. Wat voor adviezen denk je dat wij je kunnen geven als iedereen die met dat paard bezig is het anders doet?

Een manegepaard moet toch ook voetjes kunnen geven?
Vraag het anders eens aan de manegehouder. Misschien heeft hij/zij tips, of vraag het eens aan een smid als die daar is.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:47

je kan proberen om je voet op de rand van z`n hoef te zetten, misschien heeft ie in z`n verleden iets naars met dat been mee gemaakt dat ie hem daarom niet op wil tillen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:04

Girlgamer schreef:
Cassidy schreef:

Een manegepaard moet toch ook voetjes kunnen geven?
Vraag het anders eens aan de manegehouder. Misschien heeft hij/zij tips, of vraag het eens aan een smid als die daar is.

Manegepaard moet idd voetjes kunnen geven, maar het ligt er helemaal aan hoe konsekwent dat gedaan wordt. Als jij het wel eist (en dan vooral het voetje dat zo problematisch is) en de volgende gelooft het wel, is het een-nul...voor het paard.
Met alles wat je het paard leert, met alles wat je wilt corrigeren, moet je heel konsekwent zijn.
En nu nogmaals de vraag: als er meerdere mensen mee omgaan, hoe konsekwent denk je dat er dan mee omgegaan wordt? Zullen ze het allemaal op dezelfde manier vragen? Allemaal eisen dat hij dat voetje geeft? Denk zomaar van niet....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 19:40

Dat concequent (heb ik dat goed geschreven?) zijn is een goed punt, en je hebt helemaal gelijk. En ik heb ook geen idee of de hoeven vaak gedaan worden of niet... Wel is het punt dat hij de overige drie voetjes wél netjes op tilt. Hij weet dus wél hoe hij zijn voeten op moet tillen, daaruit maak ik op dat het wel regelmatig aan hem gevraagd wordt. Ik denk dan alleen dat hij er regelmatig mee wegkomt om die ene voet niet te geven en zelf heb ik het nog niet één keer voor elkaar gekregen om zijn voet omhoog te krijgen :o en daar word ik nu een beetje moe van dus vandaar dat ik dit post.

Misschien heeft dit dan inderdaad niet veel zin om nog te proberen als anderen dit ook niet met het paard oefenen, maar niet geschoten is altijd mis toch? en ergens wil ik gewoon dat hij naar me luistert, want nu zit hij me braaf elke keer dus uit te lachen naar mijn idee Suggesties en tips zijn dus nog steeds welkom Lachen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:58

de ham vraag is waarom wil hij hem niet geven als hij de rest wel heel braaf doet???? nare ervaring???pijn??lijkt me niet dat je loopt te pesten anders zou hij wel meer kansen grijpen als hij de mogelijkheid krijgt groeten fuego

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:03

Je zou kunnen proberen om zijn voet op te tillen volgens Pat Parelli's methode. Je hoeft geen horsemanship te kennen om dit te doen. Je moet het je paard leren, het zal waarschijnlijk in het begin ook niet echt goed lukken. Eerst wrijf je over de zwilwrat van het been dat je wilt optillen (misschien moet je dit eerst proberen met de benen die hij wel wil opheffen). Daarna knijp je héél zacht in de zwilwrat (fase 1). Wanneer hij zijn been nog niet optilt, knijp je iets harder (fase 2). Er zijn telkens 4 fases. De eerste is bijna onvoelbaar en de laatste is écht hard! Tussen elke fase wacht je 3 seconden. Bij fase 3 draai je zacht aan de wrat en bij fase 4 geef je er echt harde draaien aan. Blijf dit volhouden tot hij zijn voet opheft, al is het een paar milimeter. Dan laat je onmiddelijk op en wrijf je terug zachtjes. Je moet telkens beginnen en eindigen met wrijven. Daarna probeer je het opnieuw, tot het uiteindelijk lukt met een fase 1 of 2. Probeer dit bij elk been en als laatste met het been dat nooit lukt. Normaal zou hij het been moeten opheffen met een fase 4, het kan misschien echt láng duren, maar je moet volhouden en concequent zijn, niet opgeven want dat verwacht hij! Je moet hier veel op oefenen, ook al doen andere mensen het op een andere manier. Wanneer je zijn voet vasthebt, kan je hem ook best bij de tip van de hoef vastnemen, dan kan hij het minst goed weg. Ik hoop dat het hiermee lukt. Anders kan je misschien eens proberen om aan de kant van het been iets lekkers voor zijn neus te houden, zodat hij er net niet bijkan en hij zich moet verplaatsen om erbij te kunnen en dan proberen snel zijn been op te tillen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en nog veel succes verder. De aanhouder wint! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:39

heeft hij misschien last van een gewricht, dat hij het been niet op wil tillen? ik zou geen pijnlijke methode gaan gebruiken bij een manegepaard, waarvan je niet weet wat de reden is dat hij het voetje niet wil geven.

zoals cassidy al zegt, het zou niet eerlijk zijn voor het paard.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:50

mijn manier:
Mijn pony wou ook 1 van zijn achterpoten niet opheffen.
ze begon dan haar poot op en neer te trekken. Ik heb dan gewoon haar poot heel zachtjes vastgenomen (het hoefje laten rusten in mijn hand en heel rustig uitkuisen Haha! ) en terwijl praat ik tegen haar en geef ik haar complimentjes Haha! .
Dan zet ik heel rustig haar voetje terug op de grond en ik geef haar dan een snoepje Knipoog .

als hij echt zijn poot niet wil opheffen :
* leun ZACHTJES Clown tegen hem en zeg ''voetje'' zet z'n been terug en geef hem een snoepje.
* ik heb ook ergens gelezen dat je ook aan de vetlok kan trekken (maar dat doe ik niet echt Knipoog ) !!
* je kunt ook iemand gebruiken als afleiding Vork

heel veel succes Knipoog !!
groetjes eva

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:33

Wat ik zelf dan altijd doe is mn paard opzij duwen, zodat het evenwicht van het paard op de andere hoef licht. Zo kan ik gewoon hoeven krabben Haha! "
Voor de rest weet ik eigenlijk niet wat je kan doen. Dit helpt bij mij al hartstikke goed.

Groeten Evelien

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:25

Als mijn pony zijn voetje niet wil optillen, dan druk ik altijd dicht bij de borstkast(voor). Net waar het been begint, reken dan maar dat ze haar benen optilt Haha! !

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 00:53

als mijn manege pony niet wil meewerken! roep ik altijd iets zoals pas ope! of foei!, en toon dat jij de baas bent! dat kan helpen! suc6

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:02

lana_te schreef:
als mijn manege pony niet wil meewerken! roep ik altijd iets zoals pas ope! of foei!, en toon dat jij de baas bent! dat kan helpen! suc6

er is altijd een reden waarom hij niet wil meewerken. dit paard heeft geen problemen met de andere benen, dus etterigheid is het niet lijkt me. misschien heeft hij last van het been(let wel, een paard hoeft niet kreupel te lopen, en kan dan toch last hebben van een been), of is er een andere logische oorzaak. dat moet je dus niet bestraffen. het is zowiezo geen uiting van dominantie als het paard zich verder normaal gedraagt, dus afstraffen of 'laten zien dat je de baas bent' is in dit geval niet de bedoeling lijkt me. oefening baart kunst, maar probeer eerst uit te zoeken waarom hij het been niet geeft.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:16

als mijn verzorgpaard geen voetje wil geven dan dus ik altijd met mijn schouder op zijn schouder, dan verplaatst hij zijn gewicht en kan je zijn voetje pakken.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:29

LiNdA1986 schreef:
als mijn verzorgpaard geen voetje wil geven dan dus ik altijd met mijn schouder op zijn schouder, dan verplaatst hij zijn gewicht en kan je zijn voetje pakken.

ik vind dit ook een goede manier. Als m'n pony staakt Vork doe ik het ook zo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:47

LiNdA1986 schreef:

En als hij dat nou niet zou doen? Als hij lekker tegen jou gaat leunen, wat doe je dan?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:33

Cassidy schreef:
LiNdA1986 schreef:

En als hij dat nou niet zou doen? Als hij lekker tegen jou gaat leunen, wat doe je dan?

Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:36

Jij zegt dat je paard zijn gewicht verplaatst als jij met jouw schouder tegen zijn schouder duwt. Maar wat als hij zijn gewicht niet op het andere been verplaatst, maar met zijn volledige gewicht tegen jouw aan gaat hangen? Wat doe je dan? Hoe los jij dat op?
Adviezen geven hoe jullie het doen en hoe een goed opgevoed paard daarom reageert (volgens het boekje) gaat de TS niet verderhelpen. Hoe het hoort weet ze zelf ook wel....

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:40

Cassidy : je hebt gelijk! ik zou niet willen verpletterd worden door een paard of pony Tong uitsteken !!

ik vind mijn manier de zachtste Tong uitsteken (voor mijn pony toch Knipoog )