Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 14:59

En zeg je dat dan gewoon tegen je omgeving?

Of doe je net alsof je neus bloedt, en stapt met zeven kleuren *poep* tussen de billen gewoon op en ga je dan gewoon door?

Ben ik weleens benieuwd naar eigenlijk, ook omdat ik in het verleden nooit durfde te zeggen als ik angst had, en nu gewoon zeg "dat doe ik niet" of "ik heb daar geen vertrouwen in"

En dat vond ik best moeilijk in het begin, voelde een beetje als falen, alsof ik niet goed genoeg zou zijn als ik toegaf dat ik die hindernis niet durfde te springen, of eigenlijk liever af wilde stappen omdat mn paard zo bokte...

Als je dan ziet dat ruiters als Anky ook gewoon toegeven dat ze het af en toe in de broek doen in bepaalde situaties, dan vind ik dat wel een vorm van karakter - gewoon eerlijk tegenover jezelf zijn.

Shaar

Re: Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:05

Hmm... Ik denk dat ik in elke situatie anders reageer.
Soms zeg ik wel eens tegen anderen dat ik het ritje waarschijnlijk niet ga overleven haha, maar ik stap wel gewoon op, hetzij met zenuwen. Maar ik ben wel een doorzetter, dus mij zul je niet snel af zien stappen.
En springen vind ik geweldig, dus hoe hoger de hindernis hoe beter. Af en toe slik ik wel even 3x als ik die hoogtes af en toe zie, maar ik vraag me meestal af of mijn paard het wel aandurft. En daar wordt ik dan zenuwachtig van, maar ik zal áltijd gaan Ja

Daarnaast beschouw ik het ook absoluut niet als 'falen' als iemand iets niet durft, ik vind het alleen maar erg knap dat mensen keihard kunnen zeggen dat ze iets niet willen. Ik laat me namelijk erg snel ompraten, dat is wel een minpuntje... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:06

Soms schijt ik echt 7 kleuren stront. Laatst in de buitenbak ook, hij staakte constant en heb gewoon jankend paardgereden dan geef ik het wel toe. Als ik naar buiten ga en ik vind iets eng, probeer ik me daar overheen te zetten. Achteraf heb ik dan zoiets van: oh dat viel toch wel mee..

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:07

Ik vind dat je het gewoon moet zeggen als je iets niet durft. Falen is dit zeker niet, je laat juist zien dat je sterk in je schoenen staat. Je moet nooit iets doen dat je eigenlijk niet wilt of niet goed durft, de kans dat het dan slecht afloopt is dan veel groter. Iedereen moet zich natuurlijk wel een beetje forceren bij de eerste sprong of de eerste wedstrijd, dat is normaal. Maar als je je bv. onzeker voelt over de hoogte van een sprong, kun je best even wachten, er zal wel eens een moment komen dat je er wel klaar voor bent en er met volle vertrouwen over springt. Als jij onzeker bent, wordt het paard dat ook en zal hij misschien wel weigeren en dan is je zelfvertrouwen helemaal weg. Het beste is dus gewoon om het te zeggen wanneer je je onzeker voelt of iets niet durft, zoals jij nu ook al doet. Weten wat je wel en wat je niet kunt is zeer belangrijk bij het rijden!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:07

niet echt angst ..
meer "gezonde spanning" soms..
alleen als ik iets echt niet zou durven zou ik dat wel zeggen denk ik ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:10

Ik ga altijd maar gewoon door als ik iets eng vind. Ik ben niet vaak bang, maar soms heb ik wel even zo'n *slik* moment. Maar dan denk ik maar, gewoon doorzetten. En dan gaat het ook goed Ja
Als ik bijvoorbeeld pijn heb nadat ik ben gevallen, of laatst was ik opeens heel erg misselijk tijdens het rijden, dan zeg ik het gewoon.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:11

Is wel erg breed onderwerp... Paarden inrijden vindt k helemaal niet eng ofzo... ook al krijg je soms de raarste bokken en spronge die je moet uitzitten...

Als ik mijn eigen paardje verder moet trainen, denk ik wel eens, doe ik dit en dat zo goed. als ie een keertje niet loopt denk k meteen dat het aan mij ligt.. van de ene kant wel goed, dan wordt het paardje niet zomaar gestraft, maar van de andere kant erg vervelend, je wilt graag weten wat je dan verkeerd doet zodat je verder kunt. tja, elke dag instructie zit er bij mij niet in.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:12

ja hoor ik zeg het gewoon. Jammer dan. Ik weet waar mijn beperkingen liggen.
een ander hoeft dat nou ook weer niet te bevestigen...... Knipoog
Ik heb een keer problemen met mijn paard gehad omdat hij flipte tijdens een buitenrit. Sindsdien is het buiten nooit meer wat geworden. Door mijn angst. Dus helaas geen buitenritjes meer voor mij.
In het begin was hij ook schrikachtig in de bak. Even schrikken en ik stond aan de andere kant van de bak. Maar hoe meer ik ging doen, hoe minder hij schrok. Dus dat heb ik er wel uit kunnen krijgen.
trouwens, vroegah had ik veel minder angst dan nu.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:25

Ik durfde het vroeger ook nooit te zeggen als ik bang was.
Nu zeg ik het wel.
Ik reed eerst op een paard die een beetje vrolijk was, steeds wegspringen enso,,en toen moesten we galopperen. Ik voelde me niet helemaal zeker dus ik had dat tegen mijn instructrice gezegt.
Dat had mij heel erg geholpen, want zij overtuigde me ervan dat ik hem makkelijk aankon en ik gewoon kon galoperen. Dat heb ik ook gedaan en het ging super!! Pling

Daarom vind ik het goed als je gewoon eerlijk zegt dat je bang bent, mensen kunnen je daarbij helpen.
En volgens mij is iedereen wel een keer bang!!

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:16

Vroeger durfde ik het ook nooit zeggen als ik schrik had om iets te doen. Maar nu doe ik dat wel, als je geen vertrouwen in iets hebt dan voelt je paard dat ook en dat kan nooit goed zijn.
Vorige week reed ik voor de eerste keer terug op een vreemd paard(na 1jaar niet gereden te hebben) en ik durfde niet goed galopperen. En dan reed ik telkens een rondje en probeerde dan weer en als het niet lukte of als ik niet durfde dan deed ik het gewoon niet Knipoog

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:32

Ik denk Dat ik het niet zo gauw zal zeggen.. Ik draai er misschien een beetje omheen! Eerder zei ik helemaal niets.. Nu geef ik soms wel subtiel aan dat ik het spannend vind, waarbij sommige wat aanwijzingen geven.. Maar als ik al van te voren weet dat ik het niet ga overleven, ga ik wat anders doen, dat de rest doet! Overigens niet zo heel veel last van, ik rij niet in een groep ofzo, dus dat scheelt alweer... Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:14

Ja ik zeg het ook gewoon. Daar heb ik wel van geleerd in het verleden!

Op een gegeven moment wordt het toch wel een beetje gevaarlijk, als jij in paniek op je paard zit.. Dan vind ik persoonlijk dat je het beter kunt zeggen, dan dat je het negeert of verzwijgd. Iemand anders zou je er misschien bij kunnen helpen en daar bereik je veel meer mee Lachen

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:18

ik houd er dus niet van als mensen mij zien rijden:) maar bij sommige mensen heb ik echt iets van.. ja mooi lak aan wat jij vind.. maar soms doe ik gewoon alsof ik helemaal niet serieus bezig ben Bloos stom he.. moet ik toch mara eens gaan afleren Tong uitsteken

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:20

ik ben daar heel makkelijk in, altijd ook geweest.
ben totaal geen springheld, maar ging vroeger wel regelmatig 'springen' , man ik vond dat toch een prestatie, de rest vond het een eitje. met hoeveel 'aaaajohh' en 'je kan het best, olaf kan het best, doe nu maar' dan ook, ik deed het gewoon simpelweg niet!
nu heb ik dat nog steeds, als ik denk dat het niet gaat werken of ik me er niet zeker/fijn bij voel doe ik het niet en zal ik dat ook makkelijk toegeven.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:24

Ik vind het heel verstandig als je het duidelijk aangeeft. Ik heb veel last van mijn rug en als ik er weer eens goed vanaf zou vallen zou dat kunnen betekenen dat ik er helemaal mee op moet houden, voor altijd. Dit heb ik in mijn achterhoofd waardoor ik heel voorzichtig ben geworden en idd eerder de zenuwen heb in bepaalde situaties.

Ik rijd een paard bij bij iemand maar het heeft een tijdje geduurt voordat ik dit paardje had gevonden. Daarvoor heb ik enkele paarden uitgeprobeerd en er waren er verschillende bij waar ik me niet happy op voelde. En dan ga ik er niet mee door en zeg ik het ook eerlijk, want niemand heeft er baat bij als er dadelijk iets zou gebeuren doordat ik me onzeker voel op een paard.

Gelukkig heb ik nu een paardje gevonden waar ik me goed op voel en waar ik tot nu toe nog geen vervelend situatie heb meegemaakt waardoor ik onzeker ben...

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:29

Met hoge hindernissen enzo heb ik meestal zoiets van ja schijt aan, gaat wel goed! Gewoon proberen.. Je kunt hoogstens flikkeren en dan ga ik en dan vind ik het echt zalig als ik er goed over heen kom en dan voel ik me harstikke trots en opgewonden!

Maar als ik bevoorbeelt op een paar zit waar voor het eerst iemand op moet en het voelt niet goed dat zeg ik ook gewoon dat ik nog even rustig wil doen omdat ik het niet vertrouw..

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:58

Ik ben best wel eens bang (al dan niet terecht) en dat zeg ik dan ook eerlijk tegen mn instructrice.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:05

Ik heb het ook wel eens vooral als ik merk dat mijn verzorghaf al erg druk is en constant al bokkend wegspringt, dan ben ik absoluut geen held. Ik kom er altijd eerlijk voor uit, ook tijdens mijn les, schaam me nergens voor Knipoog

Afstappen doe ik niet zo snel, ik moet mezelf altijd even streng toespreken en doorzetten. Dat lukt altijd wel, maar soms zit ik m wel te knijpen..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:09

Sinds ik 2 jaar geleden behoorlijk hard er af gevallen ben, wat me 14 dagen ziekenhuis opgeleverd heeft voel ik me niet altijd prettig meer tijdens het rijden Bloos Mijn oudere merrie vertrouw ik door en door maar vooral mijn jonge merrie heeft nogweleens de kop dwars staan en valt er weinig meer mee te beginnen. Met de jongere merrie heb ik dus nog weleens de angstige momenten. Bij twijfel stap ik niet op maar longeer ik eerst flink. Liever zo, dan er af vallen en het vertrouwen helemaal kwijt raken.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:14

Ik zou niet gauw mijn angst toegeven als ik die heb. Tuurlijk zie je dat wel aan mij, maar mensen die mij niet zo goed kennen zullen dan geloven dat er niks met mij is als ik dat zeg. Mensen die mij beter kennen en weten wat er is gebeurt vroeger met de paarden en mij weten heel er goed wanneer ik iets niet durf, en ik zou dat dan ook aan die persoon direct zeggen van dit durf ik niet..
Ik durf niet zonder zadel te rijden, omdat ik in 2004 van een paard van iemand hier op bokt bent gevallen (wat dus zonder zadel was, wel met cap!!) en me nek dus zwaargekneusd was en ik scheurtjes had in me nek. heb sindsdien niet meer zonder zadel gereden. Ga het binnenkort wel weer een keer proberen aan de longeerlijn of iemand ernaast. Toch een keer je angst overwinnen Bloos ( Pas na 3jaar Bloos *schaam!* )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:21

Ik ben totaal geen flinke ruiter en durf dat ook gerust te zeggen. Toevallig heb ik pas met diverse mensen er gesprekken over gehad. Die weer niet wilden geloven dat ik veel dingen best eng vind, want ik zet wel door en stap gewoon op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:22

Ik stap heel vaak met knikkende knietjes op Haha! Haha!

maar als ik dan eenmaal zit dan gaat het wel, dan rij ik wel...... maar voor het opstappen.... kan ik het best wel benauwd hebben

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:31

Vroeger stapte ik eigenlijk op elk paard.. hoe hoger hij bokte.. hoe leuker ik hem vond. Totdat ik van een paard ben gevallen en 8x buiten bewustzijn ben geweest. Mijn moeder heeft mij toen ook verboden om ook nog maar bij een paard in de buurt te komen. Ik heb toen 2 jaar geen paardgereden. Steeds als ik een paard zag begon het te kriebelen.. uiteindelijk heb ik m'n moeder weer zover gekregen dat ik weer mocht paardrijden. Het riebelde enorm, maar ik ben sinds dien zo bang geworden. Ik heb weer 'leren' rijden op een manege (een heel oud paard) en de eigenaresse van die manege heeft mij toen over mijn angst 'heen geholpen'. Uiteindelijk reed ik weer op een hittepetit en daar reed ik dagelijks op. Met de dag voelde ik mij zekerder... Totdat ik weer van een paard afviel.. gekneusde bekken en een wervel in mijn rug scheef. Nu kan ik dus i.v.m. mijn rug niet meer zo veel rijden... Soms ben ik op weg naar stal en denk ik.. ik ga rijden.. maar negen van de tien keer sta ik toch weer te longeren. Gelukkig heb ik 3 paardjes die vaak worden gereden, dus ik hoef dat niet per se te doen.. maar soms baal ik wel van mezelf. Ik ben vaak zo bang!!

Een keer vroeg een stalgenootje aan mij of ik samen met haar naar buiten wilde (na het rijden). In eerste instantie zei ik nee, maar uiteindelijk heb ik mezelf een schop onder m'n kont gegeven. Ik ben met haar naar buiten geweest, ik heb haar gezegd dat ik 7 kleuren in m'n broek scheet en als ik terug wilde, dat we dat dan ook deden. Paardje was heel braaf, maar weigerde om een straatje in te gaan... Toen zijn we ook gelijk teruggegaan, ik kon me gewoon niet meer ontspannen... Dus ja.. ik geef rustig toe dat ik bang ben.. ik probeer mijn angst wel te overwinnen... maar negen van de tien keer doe ik het dus gewoon niet.

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:34

Ja, ik weet dat mijn houding niet altijd goed is en mijn pols heeft een afwijking, zo als ik het altijd maar zeg Knipoog en ik weet dat het neit goed is, maar als andere mensen dan kijken, en praten, al is het niet over mij, voel ik me regelmatig onzeker... maar ik weet dat ik dan juist belabberder ga rijden!

Arletjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:44

Blingh schreef:
Soms schijt ik echt 7 kleuren stront. Laatst in de buitenbak ook, hij staakte constant en heb gewoon jankend paardgereden dan geef ik het wel toe. Als ik naar buiten ga en ik vind iets eng, probeer ik me daar overheen te zetten. Achteraf heb ik dan zoiets van: oh dat viel toch wel mee..

Ja, dat heb ik ook altijd.... maar niet echt 7 kleuren stront schijten natuurlijk Tong uitsteken