Waarom zonder cap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoetiej

Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 20:46

Heey, ik weet niet of er al een discussie over is. Maar ik zou graag willen weten; rij je zonder cap, en waarom?

Ik rij namelijk zelf met cap, en vind het eerlijk gezegt raar dat mensen zonder cap rijden. Paard rijden blijft gevaarlijk.
Dus daarom hier een zodat ik het misschien kan begrijpen.

Alsjeblieft geen hele discussie of mensen erop aanvallen. Maar gewoon vertellen waarom je zonder cap rijdt.

Groetjes, Zoë

__xMariek

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:51

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 20:53

Ja, dat gaat eigenlijk over met cap rijden, ik bedoel zonder Haha!

culasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:40

Tsja, ik rij zonder cap. Ben nog maar sinds kort begonnen met rijden. Kreeg aanvankelijk wel een cap van iemand anders te leen maar die paste voor geen meter. Dus maar een petje opgezet tegen het stof en zand. Ik denk dat iemand die van kinds af aan een cap draagt er vanzelf aan gewend is en het vanzelfsprekend vindt. Het is belangrijk om niet te vergeten dat een cap een vals gevoel van veiligheid kan geven aan iedereen die op een paard rijdt. Natuurlijk, het vermindert de kans op hoofdletsel, de kans op hoofdletsel blijft daarentegen wel bestaan. Daarnaast biedt de cap geen bescherming tegen ander letsel bij een eventuele val van het paard, b.v. arm-of beenbreuk, nek- en rugletsel enz. Het is gewoon zaak steeds alert te zijn op wat het paard doet en zorgen niet voor verrassingen te komen staan.
Voor ik begon met paardrijden heb ik jarenlang aan wielrennen gedaan. Weliswaar moest je dan ook een valhelm dragen, maar alleen tijdens wedstrijden. Bij trainen op de weg droeg ik die eigenlijk nooit, ik had er altijd een hekel aan. Drukte hier en daar op het hoofd, schuurde langs de oren en je kreeg het op warme dagen benauwd onder zo`n helm. Mede daarom heb ik waarschijnlijk geen zin om een cap bij paardrijden te dragen.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:11

Hier zijn zoveel discussies over, even de zoekfunctie gebruiken Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:12

Marrepar schreef:
Hier zijn zoveel discussies over, even de zoekfunctie gebruiken Knipoog

Inderdaad.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:14

Soms rij ik zonder cap, als ik na het rijden ergens naar toe moet. Mn haar gaat zo stinken van mn cap dus dan rij ik wel eens zonder maar alleen bij goed weer en dressuurwerk.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:27

Ik rijd soms met soms zonder.
Op buitenritten ALTIJD! Dan doe ik hem echt niet af. Zie je niet gebeuren bij mij.
In de bak als ik op Shannon rijd heb ik hem ook altijd standaard op.
Als ik op Fire rijd soms niet soms wel, Ligt een beetje aan Fire haar bui en mijn bui. Dat paard is zo braaf joh! Maargoed dat is geen excuus er kan altijd wat gebeuren. Soms voel ik me zo dom als ik zonder cap rijd. Want ben in 2004 van vriendin haar paard afgestuitert en als ik toen me cap niet ophad, had ik me nek gebroken. En was ik nu dood geweest. Nu na 3jaar heb ik er nogsteeds last van, één kant zit nog helemaal vast! Met lopen bukken enz enz voel ik het niet.. Maar als ik onder de douche stap etc etc dan voel ik een soort spiersamentrekking of hoe noem je dat?! op die plek.. Daarvoor voel ik mezelf heel dom als ik het doe. Want een paard is een paard en een paard is een vlucht dier.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:32

Eigenlijk als bijna altijd zonder. Op de manege moet ik hem wel verplicht dragen, maar gewoon bij de eigen paarden doe ik het niet. Waarom, geen idee Tong uitsteken meestal ligt me cap ook thuis.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:35

Ik rijd nooit met. In het begin wel en op de vereniging moet ik wel. Maar het is meer gemakzucht. Dat stomme ding op mn kop. Het is er een beetje hoe zeg je dat ingeslopen? Ben met cap op mijn fjord nooit gevallen, maar zonder cap 5 keer. Waarvan de meeste keren stommiteiten van ons samen waren. Ben wel met western riding 2x gevallen en was blij dat ik toen mn cap op had. De 2 x viel ik namelijk op mn nek/hoofd/rug. Weet er zelf niet veel meer van behalve de pijn Haha!
Laatst bijgewerkt door Onali op 31-03-07 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:35

Nee ik draag geen cap .
Bij onze stal hoeft het ook niet meer als je 16 ben.
Onder de 16 moet het wel dan is het verplicht!
In de bak heb ik geen cap op ..Waarom?
Tja ik vind het gewoon niet fijn om iets op mn hoofd te hebben .
ik draag bijvoorbeeld ook geen armbanden of kettingen..
Buiten doe ik hem wel op daar heb je de kans dat je op de stenen kan vallen. maar voor de rest draag ik hem echt niet dat is mijn eigen keus .

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:46

Ik draag bijna altijd een cap.
De keren dat ik zonder rij, is heel af en toe op Katinka als ik óf m'n cap vergeten ben óf als het súper warm is. Bloos
Ben er niet echt consequent in, maaja eigen keus.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:03

Ik rij eigenlijk altijd wel met cap.
Alleen als ik een rondje door het dorp ga stappen, dan zonder cap. Ik vertrouw me pony genoeg om dat te kunnen doen. En als ik verder nog zonder cap rijd, dan is dat, omdat het te warm is of ik ben mijn cap vergeten.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:48

ik ree eigenlijk op mij vp altijd zonder cap..
maar mij moeder heeft mij zo op de feiten gedrukt dat ik dat echt niet meer durf.
ook als ik nu mensen buiten zie rijden zonder cap dan denk ik echt van wat ben jij dom bezig zeg..

gr bentuh

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:54

Ik moet op de manege met cap rijden van mijn instructrise maar dat vind als het warm is altijd een beetje jammer. Ik ben 19 dus officieel hoeft het niet. En er is nog een 'echt' volwassene in onze les en die rijd wel zonder cap. Een beetje vreemd dus. Maar ik rij meestal op een nogal druk paard dus dan zet ik hem zelf toch ook wel liever op. Alleen als ik op een rustig paard zit en t mooi weer is zou ik hem best eens af wellen zetten.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:13

Op jonge paarden rij ik met cap EN bodyprotector, gewoon voor mn eigen veiligheid. Je weet maar nooit wat ze doen en ken maar zat gevallen dat een cap toch echt een val heeft gebroken en daardoor levens heeft gered..

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:41

ik heb nou toch al meerdere keren moment gehad van : poeh goed dat ik een cap op had.. dus ik rijd echt meestal mét cap op.. ik denk dat het een béétje hetzelfde idee is met: waarom heb je je gordel niet om in je auto?? de een wel.. de ander niet..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:46

__xMariek schreef:
Daar is al een topic over Tong uitsteken
viewtopic.php?f=118&t=721481

Heb ook even getemt - met of zonder cap rijden, discussie lijkt mij daar gewoon thuishoren

edit - en dan niet persé omdat ik het geopend heb hoor Knipoog

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:04

Ik rijd altijd met cap, maar dat is omdat het bij ons verplicht is. Maar toch, ik zou het zelf ook altijd wel doen. Alleen als je paard heel betrouwbaar is zou ik het doen. Maar bij een wild paardje, die nogal eens schrikt of bokt, lijkt het mij onverstandig. Stel dat je er af valt ofzo. Maar dat komt ook, omdat ik het gewoon gewend ben om met cap te rijden!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:06

Als iker neit op voorbereid ben om te gaan rijden, bij mn vriendin bijvoorbeeld, kan ik wel even zonder. Of als we zonder zadel even op het weiland rijden, of gewoon even van de bak naar de wei of naar de stal... Maar over het algemeen draag ik wel een cap, gewoon voor het geval dat.

WorliIno0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:12

oke ik draag er altijd wel een al is rij

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:17

Ik draag ook geen cap, ten 1e, omdat mijn cap voor geen meter zit, en ik er na 10 min al hoofdpijn van krijg ten 2e, omdat ik er vroeger op de manege zo vaak mee ben gevallen dat hij de klap toch niet opvangt.
en als ik val val ik toch niet hard want pol is maar 1,10 Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:18

Ik rijd altijd met!!
Heb het mezelf gewoon aangeleerd/aangewend..en weet gewoon niet beter..
voel me 'kaal' zonder.. Clown

En natuurlijk is het risisco op hoofdletsel niet opeens verdwenen, maar je kan het wel beperken op deze manier..
En wat betreft armen, benen breken..zonder cap net zo goed Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:19

wat ik nog wil toevoegen: Meestal verwondt m'n cap mij. De rand steekt in mn hoofd en dat doet ontzettend pijn! En als ik val, zit die cap alleen maar in de weg. Ik weet neit wat de schade zonder cap zou zijn, maar eigenlijk is die cap een last voor me. En warm in de zomer.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:19

Nicky__ schreef:
Ik draag ook geen cap, ten 1e, omdat mijn cap voor geen meter zit, en ik er na 10 min al hoofdpijn van krijg ten 2e, omdat ik er vroeger op de manege zo vaak mee ben gevallen dat hij de klap toch niet opvangt.
en als ik val val ik toch niet hard want pol is maar 1,10 Clown

tijd voor een nieuwe? Blond Een cap moet wel goed passend zijn en niet beschadigd (door bv eerdere vallen)

Overigens kan het mij niet schelen dat anderen m niet opdoen..blijft eigen keuze/verantwoordelijkheid..
Maar begrijpen? Nee niet echt..
Geen een excuus is imo overtuigend genoeg om zonder te rijden.. Schijnheilig