Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 12:21

Na heel veel ups en downs meegemaakt te hebben met mijn paard, zit ik nu weer in een enorme dip. Hij is dominant, brutaal, overmoedig en enorm sterk. 9 van de 10 keer gaat het goed met hem, dan krijgt hij ineens de kolder in de kop en slaat door.

Zo heb ik al een keer mn heup gebroken omdat meneer het er niet mee eens was en besloot dat ik moest gaan zandhappen, ben ik een hele dag uit mn leven kwijt omdat hij mij er afgeworpen heeft omdat hij schrok van een grasspriet, en heb ik talloze blauwe plekken van plotselinge beten en per ongeluk tegen de muur aan gooien....

De feiten:

- Afstammeling van Voltaire (Voltaire x Jasper om precies te zijn)
- 12 jaar
- Ruin, maar met erg veel mannelijke gevoelens, geen klophengst overigens. Werd in het verleden gebruikt als schouwhengst
- Dominant naar andere paarden, is duidelijk de leider en gaat net zo lang door tot hij leider is of wordt
- Voorkeur voor mannen

Eigenlijk is hij aan de ene kant heel lief en braaf, maar aan de andere kant blijft hij onbetrouwbaar en onberekenbaar. Hij knuffelt graag met je, maar kan je net zo goed gewoon eens bijten als het hem uit komt. tijdens het rijden is hij heet, erg heet.

Toen ik hem begon te rijden, smeet hij me tijdens het opzadelen tegen de muur omhoog, omdat hij geen respect voor mijn handen had, die hem om wilden zetten. Voor dingen (zweep, borstel, stuk hout, noem maar op) heeft hij WEL respect. Ik heb een lange weg doorgemaakt om te komen waar ik was - een paard dat redelijk tot goed respect voor mij had en nauwelijks meer de fout in ging qua ongewenst gedrag. Ik ben echter 7 maanden geleden geopereerd aan mn schouder en heb al die tijd niet gereden. Nu ben ik het weer aan het oppakken en oh ja, ben ook sinds zaterdag verhuisd naar Duitsland, waar hij nu bij mij aan huis staat.

Vanochtend heeft hij mij omver geworpen en is de straat opgerend, heeft onderweg wat dingen vernield en kwam toen weer terug naar huis. Respect was echt ver te zoeken bij hem, pas toen ik hem uit pure boosheid een knal verkocht met de riek, bleef hij uit mn buurt en deed hij normaal.

Ik weet dat de verhuizing een omschakeling is. Ik weet dat ik de band die ik met hem had, weer moet opbouwen. Mijn instructrice, die hem die maanden gereden heeft, zegt dat het een typische Voltaire-streken zijn. Maar ik ken verder geen Voltaires, dus heb geen vergelijk.

Boven al - ik baal. Ik heb 26 jaar ervaring met paarden, maar lijk geen grip te krijgen op dit dier. Rijden gaat eigenlijk heel goed, dan zijn we een echte eenheid, op wat storingen na. Ik heb hem eigenhandig opgeleid, hij werkt graag en zonder al te veel gemopper. Maar in de omgang is dit paard soms een ware hel! En ik begin me dan ook erg af te vragen of ik nog wel wijs bezig ben om met dit dier door te gaan, omdat ik niet weet waar het einde ligt!

Ik wil dus enerzijds advies in het algemeen, anderzijds zou ik Voltaire-kenners willen vragen: is dit nu typisch Voltaire gedrag en zo ja, hoe ga je hier het beste mee om?

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik vrijwel overal voor open sta, echter (en dat is gewoon persoonlijk, verder niks) NIET voor NHS, Natural gebeuren of Grondwerk e.d. Dus daar hoef ik echt geen tips over, graag begrip.

Alane

Re: Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:41

puur op hetgeen jij schrijft, krijg ik het idee dat jij je paard niet begrijpt.
Citaat:
Toen ik hem begon te rijden, smeet hij me tijdens het opzadelen tegen de muur omhoog, omdat hij geen respect voor mijn handen had, die hem om wilden zetten.
Als je een paard opzij wilt duwen zal de eerste reactie terugduwen zijn..
Schijnbaar heb je een paard dat erg attent is op zijn omgeving en soms de dingen naast hem compleet vergeet... Dan kun je hem wel een duwtje geven maar op dat moment ben je niet meer dan een lastige vlieg, als je snapt wat ik bedoel?

Verder schrijf je dat je net verhuisd bent, ook een paard moet wennen aan zijn omgeving, geuren, geluiden en wat er allemaal te zien is.
Je paard gaat niet aan de kletter met het idee eens even fijn de boel verbouwen... Een paard is een vluchtdier en doet dat wat hij het beste kan, zich bevrijden en vluchten.
Je eigen houding, kan best je natuurlijke houding zijn, kan voor het paard wel een signaal zijn dat jij niet in staat bent om hem te 'beschermen' en te 'leiden' er is dan geen andere leider in de buurt dus neemt hij het min of meer over..

Een paard gooit je niet uit het zadel omdat dat lollig of leuk is.. een paard geeft altijd aan als er iets is wat hem niet zint, negeer je dat dan kan het zijn dat hij hetgeen wat onprettig is voor hem beeindigd...

Hoe heeft hij zich in die 7 maand gedragen bij je instructrice?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:58

Wij hebben vroeger een Voltaire gehad die het absoluut tegenovergestelde was van wat jij beschrijft. Is pas als 3jarige gecastreerd, en we hebben hem als hengst ingereden, zonder problemen. Echt een heel fijn, eerlijk paard, dat eerder wat te afstandelijk was.

Hoe gaat je instructrice ermee om?

zie nu pas wie jij bent, long time no see
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-03-07 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:01

Ja, ik heb nu pas een Opium De Laubry ruin (Opium is een Voltaire hengst). En het is echt een schat. Helemaaaaaaaal het tegenovergestelde. Ook tot zijn 4 jaar hengst geweest en zo mak als een lammetje. Ben je zeker dat in zijn verleden niets gebeurt is ofzo?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:11

Alane, met alle respect, maar gezien je antwoord denk ik dat jij juist degene bent die mijn paard niet begrijpt en hoe hij in elkaar steekt. Zoals ik al eerder zei - ik heb nu al 26 jaar ervaring en heb ook hele lastige dieren meegemaakt, maar zoals Matador is, is het echt een uitzondering. De dingen die jij beschrijft, herken ik in geen enkele mate, sorry.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:13

Lielle schreef:
Wij hebben vroeger een Voltaire gehad die het absoluut tegenovergestelde was van wat jij beschrijft. Is pas als 3jarige gecastreerd, en we hebben hem als hengst ingereden, zonder problemen. Echt een heel fijn, eerlijk paard, dat eerder wat te afstandelijk was.

Hoe gaat je instructrice ermee om?

zie nu pas wie jij bent, long time no see

Van wat ik er van begrepen heb, is hij juist heel vroeg gecastreerd omdat het zo'n rotzak was als veulen. mijn instructrice gat er op dzelfde manier mee om als ik zelf - consequent en duidelijk. Maar ook bij haar heeft hij al geintjes geflikt - zo stond hij eens vooraan de straat, toen ze even niet oplette en hij de stal uitstoof tijdens het zadelen.

De jongen die er mee reed, kon er evenwel alles mee doen

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:13

Zo, je zegt zemf dat hij een uitzonderig is. Dus waarom zou het dan "standaard" aan een Voltair zijn? (Niet aanvallend bedoeld overigens)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:17

Valentinow schreef:
Zo, je zegt zemf dat hij een uitzonderig is. Dus waarom zou het dan "standaard" aan een Voltair zijn? (Niet aanvallend bedoeld overigens)

Ik bedoel dat ik nog nooit een paard als deze heb meegemaakt, in al die jaren. Dus ja, ik vind hem een uitzondering zeg maar. Maar mijn instructrice vind hem zo'n typische Voltaire, in alles. Dan vraag ik me dus af - zijn alle Voltaires rotzakken? Snap je?

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:40

ik wil hier graag ook even op reageren.

Ik heb al verschillende paarden van de afstammeling Voltaire meegemaakt.
En ik vind het een super bloed, ze willen graag voor je werken, sociaal met andere paarden, lief en aanhankelijk.

Maar ja, het kan zoveel oorzaken hebben.
Misschien heb je hem te vaak zijn zin gegeven?
Of heeft hij ergens last van?

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:42

Idd, was ik nog vergeten te melden! Super sociaal! Mijn pony staat in de wei naast hem en hij loopt de hele tijd mee.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:50

jibbele schreef:
ik wil hier graag ook even op reageren.

Ik heb al verschillende paarden van de afstammeling Voltaire meegemaakt.
En ik vind het een super bloed, ze willen graag voor je werken, sociaal met andere paarden, lief en aanhankelijk.

Maar ja, het kan zoveel oorzaken hebben.
Misschien heb je hem te vaak zijn zin gegeven?
Of heeft hij ergens last van?

Mmm, sociaal met andere paarden kan ik hem niet echt noemen. Tenzij de rest doet wat hij wil, dan is er vrede Haha!

Hem zijn zin geven? Zeker niet! Ik ben altijd consequent en duidelijk in alles, zowel rijden, verzorgen, omgang etc. Dus dat kan het niet zijn. Maar zoals ik al zei - ik was op een punt dat hij ook normaal deed, op enkele kleine misstapjes na dan.. maar nu lijkt het weer terug bij af, of ik het hele traject van respect krijgen, weer moet doorlopen.

Ergens last van? Hij is tijdens de koop volledig gekeurd, niets mis mee. Hij was toen al zo trouwens, dus als hij toenniks had, lijkt het mij sterk dat dit nu wel het geval is. Hij is wel ziek geweest - schurftinfectie en vloeing uit het linker neus-gat, maar dat lijkt mij geen oorzaak van zijn gedrag nu, bovendien is dit behandeld en over.

Zijn enige afwijking is een hanentred rechts achter in de stap. Maar of dat nu aanleiding kan zijn voor gedragsproblemen? Denk het niet, maar kan er naast zitten natuurlijk!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:56

Een vriend van mij reed parcoursen met een jonge Voltaire, echt een plaatje en een flinke reus ook. Was het enige paard waar ik daar echt goed mee over weg kon. Als meisje van 16 liep ik ermee over concours, thuis zat ik er ook geregeld op, 1.80, maar echt een paard met een súper karakter.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:15

Barmat schreef:
Ik bedoel dat ik nog nooit een paard als deze heb meegemaakt, in al die jaren. Dus ja, ik vind hem een uitzondering zeg maar. Maar mijn instructrice vind hem zo'n typische Voltaire, in alles. Dan vraag ik me dus af - zijn alle Voltaires rotzakken? Snap je?

Ik vind het nooit zo fijn als mensen paarden zo noemen. Ik ken je verder niet, dus misschien bedoel je het niet zo Knipoog , maar ik krijg er altijd een beetje een naar gevoel van.

Je kan dus voor 100 % uitsluiten dat hij pijn heeft? Hanentred kan wel verband houden met pijnlijke spieren.

Het gebit is ook helemaal goed gecontroleerd?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:26

Appie - ik denk dat je het woord rotzakken te letterlijk neemt Knipoog

Het gebit is vorige week nog gecontroleerd en er is wederom niets mis, zoals eigenlijk altijd. Op die hanentred is niets aan temerken eigenlijk - hij is er niet op afgekeurd, foto's wezen niets uit en de momenten dat het extra voorkomt (bij zijgangen, travers, schouderbinnenwaarts, keertwendingen) worden zorgvuldig gereden of gewoon niet. Ik denk dat ik prima in staat ben om dit te bepalen na al die jaren rijden denk ik, ik voel hem daarin heel goed aan en er zijn soms dagen dat ik alleen maar laag en ontspannen rijd, omdat ik voel dat die hanentred die dag wat erger is.

Ofwel - ik ken hem door en door, houd rekening met zijn gevoelens en karakter, zijn goede dagen en slechte dagen en tot voor kort kon ik met hem lezen en schrijven. Dat hij nu zo is na een periode van training door een ander verwonderd mij omdat ik er bewust voor gekozen heb hem te laten trainen door een professional, die hem ook kent en ook goed om kan gaan met paarden met een wat moeilijk karakter en heetheid.

Ik weet nog niet zo goed waar ik nu de vinger op de zere plek moet leggen - de verhuizing, mijn afwezigheid,iets anders? Nu is hij weer rustig en staat nietsvermoedend in de stal te staan, vanochtend dacht ik even dat de duvel in hem gekropen was, zulke toeren haalde hij uit!

Het is gewoon ongewenst gedrag en mijn nadeel is dat hij rete-slim is.... hij zoekt de onbewaakte momenten uit en grijpt dan zijn kans, dit is geen gemenigheid, hij is gewoon uitgekookt, slim, doortrapt en stout.

Ik zeg altijd over hem - hij is eigenlijk niet geschikt voor een amateur (zoals ik) en voor de prof is hij niet interessant genoeg. Veelmensen hebben mij voor gek verklaard dat ik hem kocht, maar ja, tis een soort van virus zeg maar.....
Maar soms heb ik er wel spijt van want oh oh oh, hij haalt het bloed onder je nagels vandaan en is soms (al dan niet bewust) super gevaarlijk bezig.

Maar of dit nu een Voltaire trekje is.... denk het neit als ik dit allemaal zo lees over andere Voltaires...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:15

Barmat schreef:
Appie - ik denk dat je het woord rotzakken te letterlijk neemt Knipoog...

Kan zijn, maar heb je in je hart wel het idee dat het toch een beetje een rotzak is?

Barmat schreef:
Het is gewoon ongewenst gedrag en mijn nadeel is dat hij rete-slim is.... hij zoekt de onbewaakte momenten uit en grijpt dan zijn kans, dit is geen gemenigheid, hij is gewoon uitgekookt, slim, doortrapt en stout.

Dit is een heel andere denkwijze dan ik heb. Net of een paard echt precies de onbewaakte momenten uitkiest om 'dingen' uit te halen en alsof een paard echt doortrapt kan zijn. Naar mijn idee is het wel zo dat een paard van bepaalde (noem het onbewaakte momenten vanuit jouw visie) momenten gebruik kan maken, dat is meer natuurlijk gedrag. Natuurlijk kan dit paard van jou heel slim zijn, maar dat zal hij nooit bewust tegen jou gebruiken. Hij reageert waarschijnlijk ook heel sterk op hoe jij bent (in het algemeen en naar hem toe).

Over het gebit pb ik je even...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 18:19

Appie - Ja, bij tijd en wijlen kan hij een echte rotzak zijn Ja maar dat is iets anders dan hij een rotzak IS, hij gedraagt zich echter niet altijd wenselijk en heeft dan echte rotstreken, die soms knap gevaarlijk zijn voor mij en anderen.

Je zou hem eens een weekje mee moeten maken, bijna niemand gelooft wat ik zeg, tot ze hem meemaken. Zelfs mn instructrice, die toch heel wat meegemaakt heeft inhaar leven, was verrast over zijn vindingrijkheid, arrogantie en slimheid. en dat hij inderdaad soms gemene dingen kan uithalen. Of het gemenigheid IS, is iets anders, maar wat hij doet, komt wel heel gemeen over soms.

Hij reageert inderdaad heel erg op mij, in die zin dat hij perfect doorheeft als ik even aan het suffen ben, niet oplet. Hij heeft ook echt wel in de gaten dat wat hij doet, fout is, je ZIET hetgewoon aan dat koppie Knipoog

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:33

Barmat schreef:
Appie - Ja, bij tijd en wijlen kan hij een echte rotzak zijn Ja maar dat is iets anders dan hij een rotzak IS, hij gedraagt zich echter niet altijd wenselijk en heeft dan echte rotstreken, die soms knap gevaarlijk zijn voor mij en anderen.

Je zou hem eens een weekje mee moeten maken, bijna niemand gelooft wat ik zeg, tot ze hem meemaken. Zelfs mn instructrice, die toch heel wat meegemaakt heeft inhaar leven, was verrast over zijn vindingrijkheid, arrogantie en slimheid. en dat hij inderdaad soms gemene dingen kan uithalen. Of het gemenigheid IS, is iets anders, maar wat hij doet, komt wel heel gemeen over soms.

Hij reageert inderdaad heel erg op mij, in die zin dat hij perfect doorheeft als ik even aan het suffen ben, niet oplet. Hij heeft ook echt wel in de gaten dat wat hij doet, fout is, je ZIET hetgewoon aan dat koppie Knipoog

Ik zeg niet dat ik je niet geloof, ik geloof best dat hij dingen doet waar jij niet blij mee bent Knipoog .

En bepaald gedrag kan idd gevaarlijk zijn voor mensen, maar dat maakt het voor mij nog steeds geen rotstreken.

Ik vind het wel mooi om te lezen dat hij heel erg op jou let, hoewel ik zijn gedrag dan anders zou interpreteren. Niet dat hij precies weet dat als hij 'bepaald gedrag' vertoont, dat hij fout is, maar het is 'gewoon' een reactie op jouw gedrag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:17

Voltaire geeft imo juist hele werkwillige eerlijke paarden, die echt heel fijn te rijden zijn. Ik zeg niet dat ze niet een tikje dominant kunnen worden, dat kan elk paard, maar gemeenheid of rare streken link ik totaal niet aan Voltaire.

Sterkte met je paard weer in het gareel krijgen.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:18

Het lijkt me ernstig maar ik denk het zelfde als de eerste bokker ide reageerde ...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:09

Barmat schreef:
Alane, met alle respect, maar gezien je antwoord denk ik dat jij juist degene bent die mijn paard niet begrijpt en hoe hij in elkaar steekt. Zoals ik al eerder zei - ik heb nu al 26 jaar ervaring en heb ook hele lastige dieren meegemaakt, maar zoals Matador is, is het echt een uitzondering. De dingen die jij beschrijft, herken ik in geen enkele mate, sorry.

Ik ken je paard niet, en dat ik schreef ook dat ik puur reageerde ophetgeen jij schreef...
Ik vind het een bijzonder zwak excuse van je instructeur om de afstamming van het paard het op de kop te geven.... in principe is het haar gebrek aan lesgeefkwaliteiten.

26 jaar ervaring wil niet gelijk zegen dat je het 26 jaar goed hebt gedaan... en dat is echt niet rot bedoelt.... Ik zit al ietsjes langer in de paarden dan 26 jaar, maar hoemeer ik leer hoe bewuster ik me ervan wordt hoe weinig ik van paarden weet....

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 01:42

Barmat schreef:

en zo is mijn oliver (v.voltaire) dus ook ik herken je verhaal die van mij doet zulke dingen trouwens niet in de omgang maar met het rijden! heel lief dier tot ze aan het werk moet!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:22

Wat zijn die rotstreken dan zoals jij dat noemt?
Kun je wat voorbeelden noemen?

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:42

Ik denk toch dat het komt door dat je een tijdje niet bent geweest en door dat hij verhuist is.
Ik denk zo i zo dat de verhuizing een probleem is sommige paarden reageren heel anders dan normaal na een verhuizing.
Heb ik ook gehad en herkende mijn eigen paard niet meer.
Je bent ook een tijdje niet met hem bezig geweest wat ik begrijp uit je verhaal ??
Misschien is hij zijn vertouwen gewoon een beetje kwijt geraakt in jou en dan nog de verhuizing.
Ik denk dat je paard hier gewoon erg vel op reageert en dat je het gewoon rustig weer moet opbouwen ... dit kan weken maanden duren maar misschien wel een jaar.
probeer alles gewoon weer rustig opnieuw en laat hem je weer vertouwen en je accepteren ga dingen doen met hem die hij leuk vind ... lekker poetsen beetje in de bak spelen en niet meteen het gevecht aan gaan... begin bij het begin en word weer vriendjes.
( niet dat je hem niet moet straffen als hij iets fout doet hoor!!)
Als dat lukt kan je weer met hem gaan werken en alles opbouwen... terug naar waar jullie waren gebleven.
Lukt het dan nog niet.... kan je hem altijd nog weg doen....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:45

Sommige paarden hebben een erg moeilijke gebruiksaanwijzing, en leven eigenlijk te kort om hem ooit helemaal te vinden. Bij dat soort paarden maakt een verhuizing, of een afwezigheid van de vaste eigenaar/berijder meteen dat er weer een hoofdstuk van de gebruiksaanwijzing vermist is, en misschien zelfs wel veranderd is.

Je paard is geen rotzak, maar gewoon zo slim dat ie wel 100 manieren heeft om aan te geven dat iets hem niet zint. Je zegt het zelf al: in een kudde is het pas goed als iedereen doet wat HIJ zegt. Het is dus erg moeilijk voor hem om leiding te accepteren. Hij zal je altijd weer op de proef stellen en proberen de leiding van je over te nemen. En dat heeft hij in zijn kudde al op een paar 100 manieren geleert, en heeft telkens gewerkt. Al die 100 manieren gaat hij ook bij jou proberen. Pas als hij je als onvoorwaardelijke leider gaat zien, kun je zijn vertrouwen winnen. Omdat je geen grondwerk/NH e.d. wilt doen (en dat is je goed recht) is het misschien verstandig om op zoek te gaan naar instructie die gespecialiseerd is in zeer dominante paarden. Je instructie die je nu hebt, kan je blijkbaar net niet voldoende begeleiden bij dit specifieke paard.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:22

Citaat:
tot voor kort kon ik met hem lezen en schrijven

of kon hij met jou lezen en schrijven?
Citaat:
houd rekening met zijn gevoelens en karakter, zijn goede dagen en slechte dagen