Plotseling gaan bijten? Waarom toch?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover85

Plotseling gaan bijten? Waarom toch?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:18

Hoi ik zit eigenlijk met een klein nou ja ik vind een groot probleem. Heb mijn paardje nu ongeveer 1,5 jaar en altijd een super lief paard om met om te gaan. Kon alles verdragen en niets was hem te veel. Nu ontdek ik zo de laatste 3 weken dat er een probleem bij hem is. Bij het opzadelen stond ik toevallig met mijn rug naar hem toe mij beschermhoes van men zadel te verwijderen en ineens voor ik het besefte hapte hij me in de zij. Ik voelde het maar lichtjes omdat ik 3 truien aanhad voor de koude. Ik dacht wat doe je nou maar gaf er verder geen reactie aan. Nu dit weekend ben ik aan zijn benen bezig dat hij ineens weer in mijn bovenbeen hapt zonder enige aanleiding ertoe maar dit keer voelde ik het serieus. Daarjuist kom ik zijn stal in omdat hij op de weide mocht en wil zijn deken losmaken maakt hij weer ineens de schijnbeweging om naar me te happen. Niet met de oren achteruit ofzo gewoon ineens uit het niets. Bloed enz is getrokken en er zijn niet echt uiterlijke kenmerken dat er iets scheelt dus ben ten einde raad. Slaan of afstraffen hou ik niet van omdat ik tenslotte niet weet waarom hij het zo ineens doet Verdrietig Ook bij het aansingelen hapt hij nu plots soms vooruit wat hij vroeger absoluut nooit of te nimmer deed! Toch mag ik gewoon aan zijn buikje of rug voelen en de DA vind ook niets lichamelijk. Ben dus beetje droevig omdat men schatje ineens zo chagrijnig doet Huilen Kent iemand dit of kan misschien iemand me helpen aub! Alvast bedankt!

Cassidy

Re: Plotseling gaan bijten? Waarom toch?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:29

Je schrijft dat je je paard 1,5 jaar hebt, is het een hengst, een ruin of een merrie? Hoe oud is je paard? Klinkt als puberen, en klinkt ernaar dat negeren in dit geval bij je paard niet helpt, je moet hem even heel hard corrigeren, anders gaat dit van kwaad tot erger. Duidelijk grenzen stellen, en hem daar ook niet overheen laten gaan...dan blijft hij zo zoet als hij voorheen was...

Free_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:02

Raar dat je paard opeens zo doet. Misschien heeft hij iets aan zijn rug ofzo.. Puberen kan ook maar ik weet niet hoe oud je paardje is. Of je het moet straffen weet ik niet. Ik zou eerst de reden vinden waarom die dit doet. Stel dat hij pijn heeft ergens en dat probeertie je te vertellen en geef dan straf je hem... Succes met het oplossen Lachen

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 13:36

Hej men paard is bijna 10 jaar en het is een ruin dus ik veronderstel dat hij niet aan het puberen is. Ik vind het echt vervelend omdat we gewoon dus geen lichamelijke kwalen of dergelijke bij hem vinden en hij is voor de rest gewoon gezond, eet goed en rijd normaal zoals anders dus...

Free_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:28

Omarlover85 schreef:
Hej men paard is bijna 10 jaar en het is een ruin dus ik veronderstel dat hij niet aan het puberen is. Ik vind het echt vervelend omdat we gewoon dus geen lichamelijke kwalen of dergelijke bij hem vinden en hij is voor de rest gewoon gezond, eet goed en rijd normaal zoals anders dus...

Ik zou het echt niet weten... tis ook moeilijk te zeggen via een scherm Tong uitsteken Maar heb je misschien een foto van haar? Kan ook zijn dat jij misschien zonder dat je het weet een houding aanneemt waar zij 'boos' van wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:31

Ik zou toch een keertje wat strenger optreden. Ignoreren is echt de oplossing niet, lelijke gezichten bij het aansingelen kan duiden op pijn of onbehagen, maar out of the blue terwijl je naast hem staat mag toch echt niet.

Ik zou grondwerk doen en de verhoudingen even rechtzetten (maar NIET via de Join-up)

Wil je advies over een boek met oefeningen, kan ik je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanbevelen.
Link staat op NH, zal even zoeken...

*edit: kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-03-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:32

viewtopic.php?f=53&t=701991&hilit= hier vind je enkele fotos van men paardje op maar hij heeft elke keer al gehapt op een andere manier van benaderen dus denk ik dat het niet aan mijn houding ligt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:34

Jawel, het ligt wel aan jou, en je houding en je gedrag t.o.v je paard.
De oorzaak bij iets medisch zoeken is makkelijk, want dan hoef je niet aan jezelf te werken....
Als je nu eens accepteerde dat jij omgang met het dier er toe leidt dat hij zich vrijheden kan veroorloven zoals bijten, is stap een al gezet.
Stap twee is jou leren hoe je je paard anders moet benaderen zodat hij je weer leert respecteren, want anders gaat dit van kwaad tot erger....

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:35

hej cassidy bedankt voor je tip maar ben idd totaal niet bekend met grondwerk. Ik probeer hem zo goed mogelijk te verzorgen en idd soms verschiet hij bv van iets dat hij totaal nog nooit gedaan heeft of al 1000 keer gezien dus krijg het gevoel dat hij soms beetje profiteert! Hij heeft wel zo 2 kleine verdikkingen aan zijn buik langs beide kanten maar die liggen zeker 30 cm achter de singel dus DA zegt dat het daar niet aan kan liggen en vind ook niets wrm hij die bulten heeft want ze gaan en komen soms weer terug hij is er ook niet overgevoelig op. Drm weet ik echt niet waarom hij het doet!

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:36

Hoe bedoel je juist Cassidy met mijn houding dat het dit uitlokt?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:37

Wat vervelend,
mijn paardje heeft precies hetzelfde, ik heb hem bijna een jaar en ook hij begint vanuit het niets te happen.
Ik kan het niet zien aankomen, ook zijn oren niet naar achter ofzo, maar gewoon vanuit het niets happen en weer klaar.
Hij is 8 en ruin, we doen veel grondwerk en hij heeft toch zeker een hoop respect voor mij. Behalve het bijten schudde hij ook met zijn hoofd, ik heb nu de tandarst erbij gehad, Magic bleek flink scherpe haken op zijn kiezen te hebben. Nu dit verholpen is hoop ik ook van het bijten af te zijn, tot nu toe heb ik er geen last meer van gehad.
Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?
Maar zowiezo, Magic mag mij niet bijten, ook al heeft hij pijn, bijten is not done en er zijn andere manieren om duidelijk te maken dat hij ergens last van heeft. De leider in een kudde zal een bijtend paard ook afstraffen, als jij hem niet op zijn plaats zet op zo'm moment geef je dus eigenlijk aan dat het goed is wat hij doet, hij mag je bijten, daardoor geef je aan dat je lager in rang bent en laat je je van je plek verstoten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:41

Je bent te voorzichtig. Je zoekt teveel medische oorzaken, maar gaat er even aan voorbij dat je doordat je zo voorzichtig bent, dingen gaat uitlokken. Een paard wil leiding hebben, krijgt hij die niet van jou, gaat hij zelf het heft in handen nemen.

Hoe vaak heb jij de gelegenheid je paard los te laten dat hij eens flink kan bokken en kan spelen?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:44

Heb ik ook last van gehad. Mijn paardje is altijd ontzettend lief geweest, heeft alleen wat van vroeger overgehouden. Korte inleiding: Hij heeft 3 jaar helemaal alleen gestaan zonder gezelschap. Nadat ik hem een poos had verzorgt beet ie me ineens vast als ik weg wou. Gewoon in mijn jas dus ik had er geen last van. Nu, ( een poosje terug) begon hij weer met happen. Heb vanalles geprobeerd, zeker nu de zomer eraan komt wil ik geen paard in mijn blote arm. Heb hem een tik gegeven, hard, zacht het hielp NIKS. Vervolgens heb ik het nog leuker aangepakt en toen hij beet een snorhaar vastgepakt( op het moment zelf) en die vastgehouden toen hij terug wou trekken van het happen. Had om percies te zijn 1 dag effect.
Nu had ik zoiets van , tsja..harder slaan ga ik niet doen, zijn snor hoeft niet weg dus daar zit ik ook niet aan. Toen hij me opeens weer vastgreep ( op mijn schouder) heb ik hèm maar eens in zijn neus gebeten. Nou, daar stond ie raar van te kijken, ik kon het ook :p ... Na nog 2 pogingen en happen van mij heeft hij het (voorgoed??) uit zijn hoofd gezet. Dus miss een optie voor jou, gewoon een paar keer terug bijten. Nou was die van mij wel heel makkelijk want hij hield wat langer vast Nagelbijten / Gniffelen

Succes!
Noraly

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:44

Thx ladymagic voor de tips maar is er dan nog iets anders dan een corrigerende tic gewoon even een korte roep geven ofzo. en hij is juist nagekeken dus geen haken Lachen Heb al erg veel ervaring met pony's /paarden en vroeger gaf ik zel wel eens een tik op de neus of een por in de zij maar nu ik wat ouder wordt vind ik het toch veel moeilijker omdat hij erg veel voor me betekend en men vriend tik ik ook niet als hij iets verkeerd doet ofzo (rare vergelijking natuurlijk Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:45

Je zei het eigenlijk zelf al...ik wil niet slaan of afstraffen. Je paard is je nu aan het uitproberen en kijkt hoe ver hij kan gaan.
En precies zoals Cassedy al zei, jou houding lokt het nu uit!
Je straft het niet af en laat het gebeuren.Als je hier niets aan doet wordt het alleen maar erger.
ladymagic, ook jou paard heeft geen respect voor je! Anders haalt hij het niet in zijn hoofd om je te bijten.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:49

Nu het mooier weer is kan hij af en toe een paar uurtjes extra buiten en soms haalt hij dan erg zotte streken uit die we niet gewend zijn van hem. Zoals 2 weken gelden kon ik zelf men paard niet binnenzetten door een spierscheur dus deed men vriend dit en hij kent men paardje ook erg goed. geen probleem paard blijft mooi staan zoals altijd en loopt netjes mee naar de stal op de weide. men vriend doet zijn halster in de stal uit en schuift de deur al half toe want er ligt eten in zen bak. Ineens uit hen niets springt hij gewoon de box uit en begint echt mega hard over alle weides ( de draden waren allemaal open ) te crossen en kregen we hem niet meer te vangen. Hij is altijd zo voorbeeldig geweest en nu de laatste tijd legt hij ons precies meer en meer op de rooster en test hij ons uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:52

Toch maar eens gaan denken aan strenger optreden dus??

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:53

miss heeft hij last van zijn tanden...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:53

Luister maar naar cassidy,want het is echt waar.
Jou paard kent je nu 1,5 jaar en hij gaat nu kijken of hij jou de baas kan zijn want jij bent voor hem niet duidelijk genoeg de baas.
Je moet in de omgang wat strenger worden en als je hem afstraft moet je hem niet in de ogen kijken.
Hij moet zich als het ware zelf tegen jouw elleboog stoten met z'n kaak ,op het moment dat hij je wil gaan bijten.Je gaat gewoon door met wat je aan het doen bent en hij zal wel 2 x nadenken om zichzelf nog eens aan jou te stoten.
Affijn,aan je laatste berichtje te lezen weet je wel wat er aan de hand is Knipoog Succes met de her-opvoeding

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:54

idd maar heb het er toch erg moeilijk mee zeker omdat hij ook zo lief kan zijn en het echt nog maar enkele keren gedaan heeft. weet er toevallig iem ook wat die bulten onder zijn buik kunnen zijn. ongveer 30cm achter de singel ter hoogte waar zijn voorbenen beginnen en aan links en rechts juist dezelfde en even groot echt heel raar want die komen en gaan. geen gevoelige reactie erop. dacht eerst een allergie op brood ofzo maar vorige eigenaar gaf dit ook. een half jaar heeft hij dit ook eens gehad DA zei dan weekje niet rijden en toen waren ze weg maar nu komen ze weer heel snel terug.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:56

@ update_ zoals ik hierboven al zei zijn zen tanden net gecontroleerd Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:57

Ik ga met Cassidy mee. Je bent denk ik net iets te voorzichtig met hem (wat ik kan afleiden uit je verhaal). Het is een paard, die wil leiding hebben, anders neemt hij zelf de touwtjes in handen.

Paarden denken niet in zinnen van wraak of profiteren; het zijn dieren, die kennen geen menselijke gedachten. Verdiep je eens in grondwerk, er zijn genoeg cursussen en boeken over te vinden.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:57

Ok ik ga het zeker uitproberen en zien of het volledig weggaat want ik hoop het echt!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:57

Aerdenhout1, daar ben ik het niet mee eens, hij heeft toch echt wel respect voor mij, het was eenmalig, omdat ik hem er de aanleiding voor gaf en het is nu na de tandarts over zoals ik al zei.
Ik ben erg veel met grondwerk bezig, met goede begeleiding.
Als ik daarnaast zie hoe mijn pony zich naar mij toe gedraagt en hoe hij zich gedraagt als er "vreemden" met hem bezig zijn dan denk ik toch echt wel dat hij respect voor mij heeft.
Ik heb een meisje gehad dat hem verzorgde, ze kon niet met hem wandelen want hij nam de leiding, hij sleurde haar het hele bos door, ze kreeg hem niet goed in haar eentje gelongeerd want hij nam de leiding en luisterde voor geen meter. Terwijl ik absoluut geen problemen met hem heb. Met niks, ik loop voorop, en hij loopt me absoluut niet voorbij. Hij heeft zijn aandacht op mij gevestigd als ik met hem bezig ben en voert wat ik wil per direct uit. Hij knabbelt niet aan me, hij respecteert mijn ruimte en als hij bang is komt hij naar mij toe in plaats van weg te rennen, toch wat mij betreft wel duidelijke signalen dat ik de alfa ben. Ik moet het alleen wel blijven bevestigen...

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:00

Ik wil jullie zeker al bedanken voor de tips zonder mezelf al te veel te verwijten want wil gewoon het beste voor men paard ook al moet ik dan aan mezelf werken. Vroeg me af of je dit ook gemakkelijk met een ouder paardje kan doen zoals het mijn 10jaar het grondwerk want met dit heb ik totaal geen ervaring wrsch omdat ze op onze manege er ook nooit iets met gedaan hebben en ik er nog nooit iets van opgepikt heb. Misschien is het in Nederland bekender als in Belgie????! Als er iemand iets over de bultjes moest weten hoor ik het ook graag Lachen