Stappenplan halster omdoen en vastzetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Stappenplan halster omdoen en vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 23:49

Ik probeer een soort van stappenplan te maken om aan te werken om mijn manneke te leren vast staan en halster om te doen.
Ik was al eerder met de halster omdoen begonnen en na drie weken lukte het eindelijk, maar nu heeft hij een wond op zijn neus die eerst dicht moet voordat ik verder kan. Ik heb het vandaag even geprobeert maar het lukte niet.
Hij is niet bang voor het halster kan het er overal mee aanraken, maar zodra ik hem op zijn neus schuif loopt hij naar achteren en weg is hij. En hij komt altijd terug want spelen en uitproberen vind hij heel leuk. Of probeert er in te bijten.
Met vast staan kan ik nu pas beginnen ( er is nu pas een veilige vast bind plek gemaakt)
Ik dacht zelf elke dag een paar minuutjes en dan elke keer een minuutje bij bouwen. En in plaast van vast binden vasthouden.
Dus touw om de paal rollen en toch laten meegeven. Hij is doodsbang om vast te staan.
Iemand tips voor me?

vicksytje

Re: Stappenplan halster omdoen en vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:50

als je hem wilt pakken het halstertouw rond zijn hals leggen messchien helpt dat?

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:57

Heeft hij al nare ervaringen gehad met het halster ofzo? Je moet hem rustig laten wennen en kalm tegen hem praten. En probeer is te belonen als hij het toelaat. Vooral geen geweld gaan gebruiken denk ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:57

om het vast staan wel leuk te maken geef je wat hooi, goed voor de afleiding en een mooie beloning..
bij ons krijgen de veulens ook wel es een wortel tijdens het vaststaan.

waarom is hij zo bajng voor het halster dan?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:59

Als hij vast staat zou ik eerder voor afleiding zortgen zoals ellepel al zegt. Om de dag al een min erbij vind ik eerlijk gezegt veel te vroeg.

Afleiding kan je doen met eten, maar ook het laten kijken naar een ander paard, of met een speeltje spelen.

Veel succes Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:03

Mag ik vragen hoe oud je paard is? En waar je het halster omdoen probeert?

Het beste is om te beginnen als het veulen een dag of twee oud is (die van mij had hem 20 minuten na de geboorte al om) maar het halster er maar even en onder toezicht omlaten. Veulens kunnen zich namelijk aan dat halster ophangen. Sowieso is het moeilijkste het op en afdoen van dat halster, dus een halster na veel vechten omkrijgen en dan een week laten zitten helpt nog niet.

Doe het halster om in een box, zet je paardje/veulen met de kont in een hoek zodat hij niet naar achteren wegkan. Gebruik een halster met gesp op de neus en gesp achter de oren, maak het halster los achter de oren en leg je ene hand over zijn rug en daarmee hou je het open einde van dat halster vast. Voorzichtig neusgedeelte over de neus schuiven, halster achter de oren vastmaken. In het begin vooral niet proberen om het over zijn oren te trekken. En afdoen idem: gesp los, neusje er uit laten glijden.

Vastzetten pas doen als je veulen wat ouder is, want als ze gaan hangen kunnen ze hun nek behoorlijk bezeren. Dus halstertouw door een ring halen, uiteinde vasthouden. En onthou bij alles wat je doet: veulens zijn babies, uren oefenen gaat niet werken, ze kunnen zich maximaal 10 minuten concentreren. Vaker kortere oefenen is veel beter dan een lange sessie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:05

ohw wacht,gaat t over de jonge hengst die je hebt gekocht??
om paso?

zowiezo dan wat grondwerk gaan doen om zijn vertrouwen te winnen Haha!

wat ik heel belangrijk vind bij jonge dieren die nog veel moeten leren is dat je gewoon niet overal rekening mee moet gaan houden...
als je denkt van oh zal dat wel gaan? geef je al een singaal af aan je dier Knipoog
ter vergelijking: jonge hengst van 8 maand heeft vandaag zowat een half uur keurig netjes stilgestaan omdat ie allemaal dikke klitten onder zijn buik had die er uit moesten. daarna heb ik het gangpad aangeveegd waarbij hij heel even naar voren sprong omdat dat nieuw was,maar omdat ik daar niet op reageer bleef hij staan..

het halster probleem kun je t beste aanpakken door hem zo neer te zetten dat hij niet te ver weg kan, doe het halster om en haal het er meteen weer af, belonen.
dan weer om, en weer af.
doe dit net zolang tot je dier het niet meer erg vind, gaat soms wel een half uur of langer inzitten,maar t werkt wel.

je kunt ook een touw gebruiken, een zacht touw, raak hem overal mee aan, schuif het over zijn nek naar zijn oren, beweeg het overal heen, en beloon als hij rustiger word.

veel geduld en vooral herhalen..komt vanzelf wel goed Haha!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:07

Hij is 2,6 jaar en nooit onder handen geweest. Tot nu toe heeft hij twee keer vast gestaan en toen helemaal in paniek gaan steigeren. ( een keer met succes is losgekomen) Het was me een paar keer gelukt de halster om te doen, maar toen kreeg hij die wond op zijn neus en daardoor heb ik al bijna twee weken niet veel met hem kunnen doen. Het terrein waar hij staat is nu is ook niet zo veilig ze zijn aan het verbouwen.Ik probeer het halster om te doen in zijn stal. Cassidy hoe bedoel je met touw door de halster halen? Met hooi ga ik zeker proberen. Hij vertrouwt me wel inmiddels kan hem overal aanraken( ook een stukje van de benen nu ) en schuift netjes op voor me. Vind de carrotstick reuze intressant. Voor zover ik weet heeft hij geen slechte ervaringen met de halster. Daarom snapt hij ook niet wat de bedoeling is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:12

vastzetten pas doen als hij helemaal vertrouwd is met het halster om , dan ga je wat met hem lopen en zo leert hij dat druk voorwaarts betekend. Knipoog
als je hem dan later vast gaat zetten weet hij ook sneller dat als hij hangt hij druk voelt en dus voorwaarts moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:13

Halstertouw vasthouden, ook al steek je het touw door een ring aan de wand of sla je het rond een stevige paal...vooral, zorg ervoor dat het ding waar je hem aan vast zet, niet kan bewegen. Dus geen hek, geen deur van de schuur of van de box...stevige paal, desnoods een biels of stevige ring in een betonnen muur, maar maak hem er niet aan vast met een knoop, maar hou het uiteinde in handen.

Verder moet je hem leren te wijken voor druk. Dat heb ik in een eerder topic dat jij hebt gestart al gemeld. Grondwerk, en wijken voor druk. Zodat hij ook niet in paniek gaat hangen als hij wel een stap achteruit doet en druk op het halster krijgt. Koop een touwhalster en een stick en ga aan het werk, maar gebruik dat touwhalster NIET om hem vast te zetten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:34

niets aan toe te voegen cassidy!

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:54

Halstertouw om zijn nek doen, zodat je hem zowiezo vast kan houden!
Je kan dan ook vanuit dat touw om de nek, de eindes om zijn neus doen. Zodat het een halster wordt. Dan wend ie eraan!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:03

Vandaag mijn eerste poging gedaan na instructie van de paralelli dvd. Wijken voor druk ging redelijk, maar hij maakt er een sport van de carrotstick te proberen te bijten eveneens als het halster. Ik dacht slim te zijn en propte een stuk touw in zijn mond , maar kon niet verder want hij probeerde alles te bijten. Het is moeilijk hem te leren wijken voor druk als hij alleen maar op zijn mond en het bijten concentreerd. Maar dank zij de carrotstick heb ik zijn benen zonder problemen kunnen aanraken dus dat was weer een pluspuntje. In het week-end ga ik gewoon een hele dag zitten totdat ik het halster erom heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:45

Parelli zegt dat je het bijten in de stick niet moet straffen, hij kan de stick namelijk niet pijn doen. Laat hem de frustraties op die stick botvieren...is hij overigens nog steeds hengst of inmiddels geruind?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 00:40

O.k goed dat ik het weet. Ik deed gewoon mijn ding terwijl hij heel enthousiast aan het bijten is. Waar hij nu staat kan ik hem niet laten castreren er is heel veel stof ben bang dat het gaat infecteren. Kan hem ook niet losgooien terrein wordt verbouwd en er staan allemaal voor paarden gevaarlijke dingen. ( ben hier zwaar gefrustreerd van).Het bijten is eigenlijk pas vandaag weer begonnen.
Toen ik hem pas had deed hij het maar na een paar dagen met aandacht en loslopen deed hij het niet meer.
Ik hoop eigenlijk toch een huisje te kopen zodat hij thuis kan staan en dan zonder problemen gecastreerd kan worden.
Hij vertoont eigenlijk nog geen hengstkeuren. ( misschien moet dat nog komen, maar hij is heel respectvol naar mensen toe)
Cassidy ik vroeg me af als ik hem in de hoek zet met zijn kont of hij dan wel gaat blijven staan of zich bedreigt voelt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:32

in een hoek drijven is nogal bedreigend. dit moet je met geduld leren, niet forceren. tenslotte kan je je niet veroorloven dat het fout gaat, aangezien het paard zijn hele leven nog met een halster om moet kunnen gaan.

wat is de oorzaak van het bijten? frustratie, agressie, aandacht trekken?

verder is castreren geen probleem, mijn paard is op het land gecastreerd in de vroege zomer, en hij kwam neer in een kuil stoffig zand. mijn DA zag er geen probleem in, de boel wordt goed schoongemaakt, en je kunt het regelmatig afspuiten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 11:47

Ik denk dat hij gefrustreerd is van het op stal staan. Ik kan hem niet losgooien de laaste keer is hij tegen een ijzeren hek aangerend en die wond is gelukkig nu dicht aan het gaan. En ik krijg hem geen halster om om hem eruit te halen.( en de halster zit op zijn wond) Ik vind het vreselijk want het was altijd mijn bedoeling dat hij niet op stal zou komen. Ik heb nu twee touwhalsters uit nederland besteld ik hoop dat hij deze niet eng vind.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:26

en gewoon een touwtje om de hals? dat is het eerste wat ik ze als 'extra' leer, naast de basis. kan in dergelijke situaties wel van pas komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:33

Je paard is idd gefrustreerd, en hij is nog hengst. Dat bijten telt ook onder "hengstenkuren". Ik begrijp dat je nog helemaal geen systeem aan het volgen bent, als je afgelopen week wat oefeningen meegenomen hebt uit level 1. Als je het namelijk goed doet begin je met de friendly game, en moet je je paard overal kunnen aanraken, terwijl hij ontspannen staat. Met de string, en met je handen. Ook aan het hoofd. En ik krijg zomaar de indruk dat je dat stadium nog niet bereikt hebt, dus zou ik niet doorgaan met de volgende oefeningen. Je kunt nooit teveel tijd besteden aan de eerste game, maar je kunt wel te weinig tijd besteden aan game 1. En ik denk dat dat hier het geval is...

Als game 1 uit level 1 goed zit, is het in de hoek parkeren van de achterhand van je paard ook geen bedreiging voor hem....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:37

Cassidy schreef:
Je paard is idd gefrustreerd, en hij is nog hengst. Dat bijten telt ook onder "hengstenkuren". Ik begrijp dat je nog helemaal geen systeem aan het volgen bent, als je afgelopen week wat oefeningen meegenomen hebt uit level 1. Als je het namelijk goed doet begin je met de friendly game, en moet je je paard overal kunnen aanraken, terwijl hij ontspannen staat. Met de string, en met je handen. Ook aan het hoofd. En ik krijg zomaar de indruk dat je dat stadium nog niet bereikt hebt, dus zou ik niet doorgaan met de volgende oefeningen. Je kunt nooit teveel tijd besteden aan de eerste game, maar je kunt wel te weinig tijd besteden aan game 1. En ik denk dat dat hier het geval is...

Als game 1 uit level 1 goed zit, is het in de hoek parkeren van de achterhand van je paard ook geen bedreiging voor hem....

inderdaad. en dan spreek je inderdaad van 'parkeren' en niet van drijven of jagen meer... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:24

Heb ik ooit geroepen dat het drijven of jagen is?

Nogmaals, ik ga er van uit dat, als jij al oefeningen aan het doen bent zoals wijken voor druk, je het eerste game goed hebt zitten. Is dat niet het geval, terug naar het begin. Take the time it takes so it takes less time. En als je dingen tegenkomt die niet goed zitten, wees zo eerlijk tegenover jezelf en het paard om weer een stapje terug te gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:10

Cassidy schreef:
Heb ik ooit geroepen dat het drijven of jagen is?

Nogmaals, ik ga er van uit dat, als jij al oefeningen aan het doen bent zoals wijken voor druk, je het eerste game goed hebt zitten. Is dat niet het geval, terug naar het begin. Take the time it takes so it takes less time. En als je dingen tegenkomt die niet goed zitten, wees zo eerlijk tegenover jezelf en het paard om weer een stapje terug te gaan.

dat zeg ik dus juist niet. ik bedoelde, dat IK het had over opjagen, maar dat jij dit verder uitdacht tot het 'parkeren', wat niet te vergelijken is. opjagen zou ik zelf afkeuren, parkeren niet. ik heb zelf het woord drijven in een eerdere post gebruikt, en daar doelde ik op.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:30

Cassidy ik denk dat ik inderdaad moet toegeven te weinig tijd heb besteed aan de friendly game.
Ik wardeer de eerlijke reacties bedankt voor alles tips. Ben erg gefrustreerd door mijn eigen gebrek aan kennis. Er zijn maar een paar mensen ( 3ofzo) die hier paarden inrijden en dan heet het niet inrijden ,maar breken en dat gaat met veel geweld en weinig gevoel voor paarden. Ja en dat is niet wat ik wil ,dus probeer ik zelf zoveel mogelijk te lezen en af te kijken van ander mensen.
Ik denk dat we er uiteindelijk wel komen, maar heb nog een lange weg te gaan en veel te leren.
We geven niet op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:53

Ik weet niet wel pakket je hebt van Parelli? Oud of nieuw level 1?

Als je al weinig mensen hebt waar je het bij af kunt kijken, ga de video's goed bekijken. Ik blijf het moedig en heel knap van je vinden dat je voor een dergelijk jong dier bent gegaan, want het beleren en inrijden van een jong paard is een heel verhaal apart. Maar als jij de basis via PNH goed hebt zitten, moet de eerste keer ruiter erop ook geen probleem zijn. Maar nogmaals, ga geen hoofdstukken overslaan, want dan kom je geheid in de problemen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 00:37

Dank je wel Cassidy ,ik heb de nieuwe paralelli level 1. Door het wachten op de carrostick ben ik een beetje vergeten wat er op de eerste cd werd gezegd en ben ik de tweede cd gaan uitproberen. Maar ik ben zeer enthousiast op hetgeen wat ik tot nu toe gezien heb. Ik heb de afgelopen weken zoveel geleerd en we zijn alweer veel verder dan toen ik hem net had. Mijn angst voor hem is weg en hij vertrouwd me toch wel. Maar nu de rest nog, die wond op zijn neus en verbouwing van het terrein maken mij een beetje gek.
Maar alle tips die elke keer krijg helpen mij ook goed op weg (zoals de tip van jou van die paralleli set.)