Buitenritten voor of tegen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Buitenritten voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 21:28

Hoi hoi,
Nou las ik net een stukje van een meisje dat ze haar paard vor de kar had gedaan het paard schrok en is in de sloot beland en is helaas verdronken. Ik schrok er behoorlijk van. Ik ben zelf tegen buitenritten. Mijn paard schrikt overal van en is gewoon niet veilig langs de weg. Ik ben er een keer onderweg afgevallen. Gelukkig is ze braaf en blijft ze staan maar er zijn ook paarden die weg rennen en dan?? Dan rennen ze de weg op en kunnen ze geraakt worden door een auto. Kan ook gebeuren als je er gewoon op zit en ze schrikt. Dus ik ben er tegen. Ben benieuwd wat jullie denken. Ik accepteer iedereen zijn of haar mening dus accepteer mijnes ook Ach gut
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 13-03-07 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Re: Buitenritten voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:30

Ik vind buitenritten gezonde afwisseling, ik ga vaak met m'n jonge paard aan de hand door 't verkeer en ik zorg dat ze aan de meeste dingen gewend is zodat ik niet snel in een nare situatie terecht zal komen. Ik vind altijd maar in de bak rijden niet echt goed, ook een keertje wat anders en ik vind niks fijner dan lekker in 't bos uitwaaien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:31

jij bent erop tegen met jou paard, en als ik het zo lees is dat volkomen terecht.
Maar wat is er mis met buitenritten met een braaf paard?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 21:33

Daar is niks mis mee. Maar dat meisje dacht ook dat het een braaf paard was. en brave paarden kunnen ook een keer schrikken. Het blijven dieren

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:34

Voor natuurlijk! Heerlijk afwisselend voor je paard. Samen lekker genieten van de buitenlucht. Weer eens wat anders dan die suffe bak. Ik zou gek worden als ik een paard zou zijn om altijd maar rondjes in een bak te moeten lopen. Voor mijn paard dus beetje dressuren, lekker er op uit met de wagen, heerlijke buitenritjes naar t strand en natuurlijk mag t losgooien en longeren niet ontbreken.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:34

Ongelukken zitten in een klein hoekje. Paardrijden is niet zonder gevaar, er kan ook wat gebeuren in de bak, zoals je zegt: het blijven dieren.
Je moet niet naar buiten gaan als je weet dat je je paard niet aan kan of als je paard niet verkeersmak is. Als je weet waar je mee bezig bent en je gewoon aan de regels houdt, ben ik zeker voor buitenrijden.
Ik vind het heerlijk om lekker buiten te rijden. Lekker in de buitenlucht, in het bos, of waar dan ook. Het is voor je paard, maar ook voor jezelf fijne afwisseling.
Maar zoals je zelf zegt, als het met jouw paard niet kan, dan moet je het ook vooral niet doen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:35

Ik ben voor, mits je paard er ook voor is, om het zo maar te zeggen.
Als hij het echt niet leuk vindt, en heel veel schrikt, alleen maar 1 bonk spanning is,
zonder de mogelijkheid te ontspannen, dan ben ik tegen, is het voor hem ook niet fijn.
Maar als je paard braaf is, of met gezonde spanning, dan ben ik zeker voor,
niets zo lekker als even wat afwisseling door lekker uit te waaien. Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:37

dat verschilt maar net per situatie denk ik. In jouw geval begrijp ik dat je niet graag naar buiten gaat met je paard, je vertrouwt het niet, en misschien heb je ook geen geschikte uitrijmogelijkheden, en dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Ben ik helemaal met je eens en ik vind het dan ook verstandig van je Ja
Maar waarom ben je "tegen" buitenritten in het algemeen? Er zijn zo ontzettend veel paarden die prima verkeersmak zijn en die er zo van genieten om naar buiten te mogen. Ieder weldenkende ruiter kan voor zichzelf inschatten hoe veilig het is om een buitenrit te maken met zijn/haar paard.
Persoonlijk denk ik dat ruiters zich over het algemeen veel bewuster zijn van het verkeer en medeweggebruikers dan automobilisten/motorrijders/etc. Goed, nu scheer ik een hele groep weggebruikers over een kam, maargoed..
M'n punt is, de meeste ruiters kunnen echt wel risico's inschatten. En ja, ongelukken kunnen altijd en overal gebeuren. Ook in de bak kun jij of je paard verongelukken.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:39

je kan ook van je fiets afkletteren, ook door iemand anders zijn schuld..
als je al weet dat je een gevaar op de weg bent met je paard zou ik idd het risico niet nemen.
maar met een gewoon paard... hardstikke lekker toch voor mens en dier...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:40

Dan moet ik maar stoppen met endurance als dat buitenrijden echt zo gevaarlijk is. Bloos!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:40

ik doe niks anders. Nagelbijten / Gniffelen Haha! Van bakhobbelen word ik niet gelukkig, en mijn verzorgpony vindt er ook helemaal niks aan. In de bak kunnen ook ongelukken gebeuren...

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:46

ik rij alleen maar buiten,, Haha!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:46

Citaat:
Als hij het echt niet leuk vindt, en heel veel schrikt, alleen maar 1 bonk spanning is,
zonder de mogelijkheid te ontspannen, dan ben ik tegen, is het voor hem ook niet fijn.

Tenzij je een kant en klaar paard Clown koopt, zal geen een paard uit zichzelf superbraaf buiten rijden. Elk paard zal om moeten leren gaan met verkeer en weggaan van andere paarden (en jou dus vertrouwen) dus je zal met je paard altijd door een periode moeten gaan waarin hij zenuwachtig is. Ik heb altijd veel met onze paarden buiten gewandeld en toen ik voor het eerst op mijn paard naar buiten ging was hij ook nog een bonk spanning omdat hij moest wennen aan het feit dat ik erop zat ipv voor hem liep. dat kost een paar keer en zoek niet gelijk de moeilijkste situaties op, maar kies een rustige plek om te beginnen waar hij weinig kwaad kan evt met betrouwbaar paard erbij. Later als hij meer zelfvertrouwen heeft kun je het opbouwen naar moeilijkere situaties (meer verkeer enz)

Nu doen we niets anders en vindt hij het helemaal geweldig (hij is geen bak in te krijgen).

Bovendien gebeuren er ook een hoop ongelukken in en om de stal en in de bak.

alleen maar in de bak rijden vind ik pas zielig, hihi

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:50

Je wilt toch niet zeggen dat je een paard een plezier doet met 7x per week in een stoffige bak van 20xhooguit60 te rijden??
Buitenrijden hoort er absoluut bij. Ieder normaal paard kan leren om zich fatsoenlijk te gedragen in het verkeer. Natuurlijk, het blijft een dier, het kan altijd schrikken. Maar wanneer jij goed oplet (dus op je paard ipv. je omgeving) en je paard goed onder controle hebt, dan moet dat allemaal goedkomen. 9 van de 10 keer is het de schuld van de ruiter/menner als er een ongeluk gebeurd. Hoe vaak ik hier geen meiden langs zie komen die op alles behalve hun paard letten; roken, bellen, achterstevoren om met iemand te kunnen praten. Dan vind ik het absoluut niet raar dat er ongelukken gebeuren.

Ik woon zelf in het Westland, per dag komen hier rond de 200 vrachtwagens langs mijn huis (paard staat aan huis) gedenderd, druk verkeer dus. Mijn pony is absoluut niet 100% verkeersmak, ik zit nog regelmatig met hartkloppingen in het zadel omdat hij schrik van een scheve steen (die zijn uiteraard gevaarlijker dan langsrazende vrachtwagens). Maar doordat hij wel netjes onder controle staat en vertrouwen heeft dat ik hem niet op laat eten, overleven we tot nu toe alles. Soms moeten we wel beroep doen op de goedheid van automobilisten, maar het gaat vooruit. Ooit zal hij het verkeer en alles normaal vinden en alleen nog met zijn oog knipperen. Maar wanneer je hem niet de mogelijkheid geeft om aan nieuwe/spannende dingen te wennen, zal hij nooit leren normaal te doen. Ze leren dit soort dingen namelijk niet door een boek te lezen of te luisteren naar jouw preken.

Kortom, absoluut gaan buiten rijden. Zorg dat je controle hebt over de paard, neem desnoods iemand mee op de fiets die kan ingrijpen en let constant op je paard. Als je paard in paniek raakt, probeer het rustig op te lossen, zeker als er verkeer aankomt. Maak eventueel duidelijk dat ze even moeten afremmen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:51

Er zit misschien een risico aan buitenrijden, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Zoals bij dat paard dat verdronken is.
Maar zelfs in de bak kan er wat gebeuren. Het paard kan struikelen en daarbij een been breken. En springen zou dan ook niet meer kunnen. Zo is er altijd en overal wel wat...

Diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:51

Ik rij ook alleen maar buiten, mijn paard weet niet anders, en kijkt niet op of om.
Ook ga ik vaak met iemand rijden, die heeft net even een ander paard en kan ook erg heet worden, maar als die van mij kalm blijft is het snel over.

Maar ik ben er ook niet voor om met een paard langs de weg te gaan waar je geen stuur over hebt. Het paard moet wel te rijden zijn en braaf aan de hulpen, eerder vind ik niet dat je onder het zadel naar buiten moet gaan.

Maar om tegen buitenritten te zijn nee echt niet.
Heerlijk gezonde afwisseling Knipoog

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:54

ik sluit me helemaal bij mara_lover aan.
het is wel te begrijpen als je dit leest dat je dan beetje tegen buiten ritten bent. en vind ik ook als je geen vertrouwd paard hebt. maar als je een braaf paard hebt waar mee het vertrouwd is vind ik het een gezonde afwisseling!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:56

magicjoy schreef:
Citaat:

Tenzij je een kant en klaar paard Clown koopt, zal geen een paard uit zichzelf superbraaf buiten rijden. Elk paard zal om moeten leren gaan met verkeer en weggaan van andere paarden (en jou dus vertrouwen) dus je zal met je paard altijd door een periode moeten gaan waarin hij zenuwachtig is. Ik heb altijd veel met onze paarden buiten gewandeld en toen ik voor het eerst op mijn paard naar buiten ging was hij ook nog een bonk spanning omdat hij moest wennen aan het feit dat ik erop zat ipv voor hem liep. dat kost een paar keer en zoek niet gelijk de moeilijkste situaties op, maar kies een rustige plek om te beginnen waar hij weinig kwaad kan evt met betrouwbaar paard erbij. Later als hij meer zelfvertrouwen heeft kun je het opbouwen naar moeilijkere situaties (meer verkeer enz)

Nu doen we niets anders en vindt hij het helemaal geweldig (hij is geen bak in te krijgen).

Bovendien gebeuren er ook een hoop ongelukken in en om de stal en in de bak.

alleen maar in de bak rijden vind ik pas zielig, hihi

Volledig mee eens!
Mijn pony zou raadgek worden als ze 7 dagen per week in een bak moest lopen. Ik ben altijd voor afwisseling om het voor je paard leuk te houden. Maar natuurlijk moet je niet naar buiten op een paard dat je niet vertrouwt. In dat geval zou ik echter aan het vertrouwen gaan werken zodat je uiteindelijk toch naar buiten kunt: grondwerk, wandelen, schrikparcourtjes om hem bomproof te maken etc.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:57

kleinelinda schreef:
Daar is niks mis mee. Maar dat meisje dacht ook dat het een braaf paard was. en brave paarden kunnen ook een keer schrikken. Het blijven dieren

Idd, het blijven dieren en dus kunnen ze in de bak ook schrikken !!! Als jij gewoon relaxt op je paard zit en je paard is verkeersmak, kan er weinig gebeuren. Ik denk dat dat meisje uit jouw verhaal gewoon pech heeft gehad...

Maar ik ben zéker voor buiten rijden !!!! Ja Bij mij op stal hebben we 2 binnenbakken, 1 buitenbak, een longeerring en een stapmolen, en op 5 min. afstand bos, strand en duin. OK dan! \Als het goed weer is en nog niet donker (s'winters) dan ga ik altijd héérlijk het bos in !!! Tuurlijk, mijn paard sprong vanmiddag nog bijna in de sloot door een tractor, maar ik ben niet bang en daarmee kan ik hem juist leren dat het niet eng is. Knipoog Bovendien vindt hij niet eens alle tractors eng... Clown Nee hoor, zo lang het veilig is vind ik het alleen maar goed als een paard een keer schrikt, daar leren ze ook weer van. Ik ga lekker naar buiten, want wat is er heerlijker om ff lekker uit te waaien op het strand of tijdens een galopje door het bos een paar reeën langs te zien springen ? Pling

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:58

magicjoy schreef:
Ik heb altijd veel met onze paarden buiten gewandeld en toen ik voor het eerst op mijn paard naar buiten ging was hij ook nog een bonk spanning omdat hij moest wennen aan het feit dat ik erop zat ipv voor hem liep. dat kost een paar keer en zoek niet gelijk de moeilijkste situaties op, maar kies een rustige plek om te beginnen waar hij weinig kwaad kan evt met betrouwbaar paard erbij. Later als hij meer zelfvertrouwen heeft kun je het opbouwen naar moeilijkere situaties.

Maar dat bedoelde ik dus, dan heeft hij nog de mogelijkheid om het zo te noemen,
als je paard gewoon helemaal niet, nooit ontspant, en het maar blijft hoelang je ook probeert,
het houd naar mijn idee een keer op, al is dat bij de een sneller als bij de ander.. Knipoog

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:01

Jus_dOrange: ik ben het hier helemaal mee eens!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:02

Sjonniej schreef:
Je wilt toch niet zeggen dat je een paard een plezier doet met 7x per week in een stoffige bak van 20xhooguit60 te rijden??
Buitenrijden hoort er absoluut bij. Ieder normaal paard kan leren om zich fatsoenlijk te gedragen in het verkeer. Natuurlijk, het blijft een dier, het kan altijd schrikken. Maar wanneer jij goed oplet (dus op je paard ipv. je omgeving) en je paard goed onder controle hebt, dan moet dat allemaal goedkomen. 9 van de 10 keer is het de schuld van de ruiter/menner als er een ongeluk gebeurd. Hoe vaak ik hier geen meiden langs zie komen die op alles behalve hun paard letten; roken, bellen, achterstevoren om met iemand te kunnen praten. Dan vind ik het absoluut niet raar dat er ongelukken gebeuren.

Ik woon zelf in het Westland, per dag komen hier rond de 200 vrachtwagens langs mijn huis (paard staat aan huis) gedenderd, druk verkeer dus. Mijn pony is absoluut niet 100% verkeersmak, ik zit nog regelmatig met hartkloppingen in het zadel omdat hij schrik van een scheve steen (die zijn uiteraard gevaarlijker dan langsrazende vrachtwagens). Maar doordat hij wel netjes onder controle staat en vertrouwen heeft dat ik hem niet op laat eten, overleven we tot nu toe alles. Soms moeten we wel beroep doen op de goedheid van automobilisten, maar het gaat vooruit. Ooit zal hij het verkeer en alles normaal vinden en alleen nog met zijn oog knipperen. Maar wanneer je hem niet de mogelijkheid geeft om aan nieuwe/spannende dingen te wennen, zal hij nooit leren normaal te doen. Ze leren dit soort dingen namelijk niet door een boek te lezen of te luisteren naar jouw preken.

Kortom, absoluut gaan buiten rijden. Zorg dat je controle hebt over de paard, neem desnoods iemand mee op de fiets die kan ingrijpen en let constant op je paard. Als je paard in paniek raakt, probeer het rustig op te lossen, zeker als er verkeer aankomt. Maak eventueel duidelijk dat ze even moeten afremmen.

Precies !!! Ja Als jij je paard vertrouwt en je paard jou, je controle over je paard hebt en veilig door het verkeer kunt, is het alleen maar leerzaam en een leuke afwisseling voor paard en ruiter. Niks mis mee, toch ? Pling

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:02

mijn pony Pepper is niet gemaakt voor de bak!
dan is ze zooo traag en sloom en wilt niet werken hoor! ze kan et wel en ze moet soms ook wel.
maar liever buiten dan, dan gaan der oren naar voren en loopt ze alsof het een hengst is door de straten/bossen en stranden. geweldig! daarmee doe ik haar echt een plezier.
De bak doet haar niks, mij ook niet, dat scheelt.
Ze is goed verkeers mak en ik reed al zo met haar voor dat ik der echt had ingereden in de bak. Gewoon van af veulen elke dag/zoveel mogelijk langs de weg gaan lopen en lekker wandelen en laten grazen op stukjes berm. zo werd ze goed verkeers mak.

dus VOOR buitenritten, je moet alleen GOED je voorbereiden, nooit alleen gaan (vind ik) en weten waar mee je bezig bent en je paard kennen. Er zijn nou eenmaal paarden die niet buiten kunnen en echte bak paarden zijn en bang, maar ik heb zelfs een paard zien verongelukken in een bak, en dattijdens het springen door een miezerige kat die even wilde passeren via de Binnenbak.
Dus, ja, binnen of buiten, leven staat altijd op het spel.

groetjes Nancy
Zie onder hoe ik het liefst buiten rijd. bitloos halster/hoofdstel van monty roberts en zonder zadeltje! soms met als ik naar et strand gaat anders als ze plezier wilt maken lig ik er dalijk af Knipoog maar dan rijd ik boomloos zadel. soms in de bak met western of veelzeidigheids zadel.
Afbeelding
Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:05

jeetje in de bak kun je er ook afkletteren en kan je paard zich ook bezeren
dat kun je net zo goed stoppen met rijden Rolleyes

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:09

Ik vind het juist zielig voor paarden die altijd alleen maar een bak zien.
Tsja als je paard heel erg schrikt, kun je misschien zo'n cursus nemen, maar als hij echt te gevaarlijk is voor het verkeer, moet je natuurlijk niet naar buiten gaan.

Maar voor de andere paarden die niet zo snel schrikken mogen wel naar buiten vind ik, natuurlijk wel met een goede ruiter.
Het is juist goed zo'n afwisseling voor je paard. Knipoog