groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1977

groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 01:50

Ik heb een 3 jarig groen paard gekocht die, mits hij wordt goedgekeurd, vervoerd zal moeten worden...
Nu kent hij nog niet zo veel, dus vast staan en de trailer ook niet Gestoord

Nu maak ik mij enigszins bezorgd over het vervoeren Bloos , hoe kan ik dit het beste aanpakken??
los in de trailer, sederen zodat hij rustiger blijft etc....alle tips en trucs zijn zeer welkom!!

cissy

Re: groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:45

lekker door de verkoper laten brengen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:50

Inderdaad, dat zou ik ook laten doen. Dan is het risico op blessures tijdens de rit ook niet voor jou.

Verder zou ik, als ze dat niet willen doen, eerst eens goed oefenen met trailerladen en vaststaan, omdat je anders naar alle waarschijnlijkheid problemen gaat krijgen met vervoer.

Bedrijfsmatig heb ik een jaar geleden een groene hengst van 2.5 vervoerd, hij was ook niets gewend qua vaststaan en trailer.
Na 2,5 uur stond hij op de trailer, mét stangen (breed) zonder tussenschot en aan beide zijden (strak) vast, zodat hij iig niet omhoog kon komen.
Dat heeft prima gewerkt, want hij heeft zich de hele rit netjes gedragen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:57

toch wel vreemd dat een 3 jarig nog niet heeft geleerd vast te staan, hij zal toch ook eens naar de smid hebben gemoeten en een enting hebben gehad?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:58

Vervelend en idd wel eng.
Is hij wel "veel" contact met mensen gewend en in een box staan?
Als dat zo is, dan heb je grote kans dat de trailer wel mee zal vallen.
Gewoon wat stro erin, wat hooi en met wat biks proberen te lokken.
Gelijk na het inladen "voorzichtig" rijden en niet wachten.
Hangt van het karakter af of je kan sederen. Sommige paarden vinden het juist eng. Ook moet je erg oppassen met de inwerktijd. Als je te vroeg begint, kan het juist als tegenovergestelde werken.

Ik hoop dat het goed gaat!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 11:47

Cissy, hij heeft nog niet geleerd om vast te staan, is ook nog niet bij de smid geweest. Hij komt iedere dag buiten en moet dan 2 keer over beton wat ervoor zorgt dat zijn hoeven afslijten...(de oude baas vond het dan niet nodig om nog een smid te laten komen. Clown )
Hij komt bij zijn fokker vandaan, een oud baasje die er verder niet zoveel mee doet.

Superwoman, hij is vanaf veulen wel 's nachts op stal geweest en dan overdag naar buiten, hij is dus een box gewent en je kan ook zo bij hem in de stal komen, hij is vrij nieuwschierig..

Maar de basis opvoeding zoals vast staan, aan een halstertouw lopen etc heeft hij nog niet genoten Bloos

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:49

Een tipvoor het weet uitladen: leer hem aan de hand achteruit te gaan. Zelf eens meegemaakt dat ze achteruit niet stappen,dan gaat het uitladen niet zo makkelijk.....

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 11:53

raket schreef:
Een tipvoor het weet uitladen: leer hem aan de hand achteruit te gaan. Zelf eens meegemaakt dat ze achteruit niet stappen,dan gaat het uitladen niet zo makkelijk.....

Heb hem in zijn stal een paar pasjes achteruit gezet, ging wat onwennig maar hij deed het wel...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:19

Dat wordt een fijn project Tong uitsteken
Als de klep dicht is, dan vastzetten, zodat hij niet schrikt en gaat hangen.
Zeker niet los-zetten (kan me niet voorstellen dat jew dat wou doen, maar toch Knipoog )
en dan gelijk rijden..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:24

Persoonlijk zou ik dit 'project' niet zelf aanpakken en ik ben best wel wat gewend.
Paard kent niks, heeft geen basisopvoeding gehad, weet niet wat wijken voor druk is. Kan een heel fijn paard zijn maar hij kan ook flink gaan ontploffen.
Moet wel een héél leuk paard zijn en zelf moet je al heel wat ervaring hebben om aan zo'n groen paard te beginnen. Ik hoop voor je dat het meevalt en dat ie braaf is en ik wens je veel succes.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 22:28

cissy schreef:
Persoonlijk zou ik dit 'project' niet zelf aanpakken en ik ben best wel wat gewend.
Paard kent niks, heeft geen basisopvoeding gehad, weet niet wat wijken voor druk is. Kan een heel fijn paard zijn maar hij kan ook flink gaan ontploffen.
Moet wel een héél leuk paard zijn en zelf moet je al heel wat ervaring hebben om aan zo'n groen paard te beginnen. Ik hoop voor je dat het meevalt en dat ie braaf is en ik wens je veel succes.

Het is ook een erg leuk paard, een echte knuffelkont Bloos
Ik heb gelukkig een aantal mensen in mijn directe omgeving die mij erbij assisteren en heb zelf ook al wel enkele jaren ervaring in het paardengebeuren... ik denk dat de basisopvoeding er wel in zal komen aangezien ik het paard nu enkele malen gezien en meegemaakt heb en qua karakter het wel goed zit...

Alleen dit wordt mijn eerste echte eigen paard dus vandaar dat ik misschien wat zenuwachtiger ben dan met andermans paarden Clown
En zaken zoals voor het eerst in de trailer ed heb ik nog geen ervaring mee. Wel met paarden die om welke reden dan ook niet meer op de trailer willen en dat weer moeten leren... vandaar dat ik even wat gedachten wil wisselen met meerdere mensen om mijn beren op de weg wat kleiner te maken (of misschien wel groter Knipoog )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:54

ok, verduidelijkt een hoop, dan wens ik je alsnog veel succes met de mini-beren onderweg Lachen

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:56

ik zou de verkoper hem laten brengen, en niet zelf gaan doen, als je niet precies weet hoe je het moet aanpakken

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:07

Wij zetten de jonge paarden altijd los in een 2 paards trailer, en dan het schot vrij krap zetten zodat omdraaien uitgesloten is.

Strak vastzetten is uit den boze, ik heb helaas te veel gevallen gezien van ophanging in de trailer, en als het paard de vrijheid heeft zijn eigen belans te vinden hoef je je geen zorgen te maken.

Dit kan alleen in een 2 paards trailer!, niet in een anderhalfs ofzo, dan kan die zich omdraaien.

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:55

mischien ken je een car huren

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:56

of hun laten overbrengen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:52

wendjuh schreef:
ik zou de verkoper hem laten brengen, en niet zelf gaan doen, als je niet precies weet hoe je het moet aanpakken

De verkoper is een 76 jarige hobbyfokker (tja, wel zo'n 40 paarden thuis, grotendeels van anderen en een paar van zichzelf)
Op zich nog wel vrij kwiek op de benen maar denk niet dat het dan goed komt als hij hem brengt Knipoog

Nimmedor, het vervoeren gebeurd ook in een 2 paards trailer, maar ik dacht altijd dat je het tussenschot maar op 1 manier kon vastzetten??
En heel kort vastzetten dan? Of heb je dan ook risico dat ze zich eventueel kunnen ophangen?
Laatst bijgewerkt door sandra1977 op 14-03-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:55

Ik heb mijn 2,5 volledig groene Haflinger gewoon in de trailer gezet. Dat moet natuurlijk dan wel lukken. En dan vastzetten en meteen gaan rijden. Sowieso zou ik hem nooit los zetten op de trailer, ookal is hij niet gewent vast te staan. Succes!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:23

Als je het paard los zet, dan kan hij vóór omhoog komen en met zijn voorbenen over de stang gaan. Dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Je wilt niet weten wat voor ellende dát is.
Gewoon aan twee zijden redelijk strak vastzetten. Wel dat het dier zijn hoofd wat kan draaien, maar niet zo dat hij veel bewegingsruimte heeft, zoals een ouder en ervarener paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:45

imker schreef:
Als je het paard los zet, dan kan hij vóór omhoog komen en met zijn voorbenen over de stang gaan. Dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Je wilt niet weten wat voor ellende dát is.
Gewoon aan twee zijden redelijk strak vastzetten. Wel dat het dier zijn hoofd wat kan draaien, maar niet zo dat hij veel bewegingsruimte heeft, zoals een ouder en ervarener paard.

Nou idd. Ja

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:47

cissy schreef:
lekker door de verkoper laten brengen!

lang niet elke verkopende partij wil dit doen. Ik zal het paard als hij verkocht is ook niet willen brengen (misschien wel tegen een vergoeding)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:54

Ik zou het paard absoluut niet los doen in de trailer met schot opzij! Als hij omhoog komt wil ik niet weten war er kan gebeuren

Als ik jou was zal ik de volgende stappen ondernemen:
* schot opzij doen in de trailer
*paard inladen
*stang erachter
*paard aan 2 kanten kort vastzetten en het touw vanonder de stang doorlaten komen zodat hij niet omhoog kan komen (mijn jonge paard is de eerste trailerrit omhoog gekomen en met het hoofd door dak heen gekomen, geen aanrader om ze ruimte te geven dus..als je ze ruimte geeft kunnen ze kracht opbouwen en een enorme ruk geven zodat alles kapot gaat....en dan is geen pretje als je achter het stuur zit en je hoort alles stuk gaan achter je...
* als je het paard goed vast hebt staan met weinig ruimte, klep dicht en het zijl dicht (anders willen ze er achteruit klimmen door de lichtinval...)
* niet te lang stil blijven staan, en rijden maar!

Succes, hoever moet je eigenlijk rijden?

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 14:28

Meryl schreef:
Ik zou het paard absoluut niet los doen in de trailer met schot opzij! Als hij omhoog komt wil ik niet weten war er kan gebeuren

Als ik jou was zal ik de volgende stappen ondernemen:
* schot opzij doen in de trailer
*paard inladen
*stang erachter
*paard aan 2 kanten kort vastzetten en het touw vanonder de stang doorlaten komen zodat hij niet omhoog kan komen (mijn jonge paard is de eerste trailerrit omhoog gekomen en met het hoofd door dak heen gekomen, geen aanrader om ze ruimte te geven dus..als je ze ruimte geeft kunnen ze kracht opbouwen en een enorme ruk geven zodat alles kapot gaat....en dan is geen pretje als je achter het stuur zit en je hoort alles stuk gaan achter je...
* als je het paard goed vast hebt staan met weinig ruimte, klep dicht en het zijl dicht (anders willen ze er achteruit klimmen door de lichtinval...)
* niet te lang stil blijven staan, en rijden maar!

Succes, hoever moet je eigenlijk rijden?

Wat bedoel je met het touw onder de stang door laten komen?? Blond

En als hij ingeladen is schuif je dan het schot weer terug of laat je die wat ruimer staan? Lijkt mij dat je hem terugzet maar ben nog steeds geen expert in het vervoeren van groene paarden Bloos

We moeten dit 1,5 rijden met de trailer voordat hij op zijn nieuwe stal aankomt....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:31

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 2 jaar was. Ik heb m echt uit de wei geplukt en hij moest toch echt in een trailer naar mij toe. Dat was een rit van ruim 4 uur met mega storm maar er was geen andere optie dan die dag m op te halen. Hij liep er zo in en kwam zonder ook maar een zweet spatje de trailer weer uit. Sederen( sedatie? geen idee hoe je t schrijft/zegt) werd door mijn da afgeraden. Ze zijn toch wat suffer. Ze moeten zich toch staande houden tijdens zo'n rit. Bij mijn paard ging t dus prima!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:37

Wat denk je van: géén schot erin?

Dat laadt stukken makkelijker en als je hem dan gewoon aan beide zijden vastzet, heb je geen problemen.
Ik snap niet dat men een groen paard überhaupt probeert te laden met een (scheef of recht) tussenschot.
Da's vragen om moeilijkheden.