Bandages of transportbeschermers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Bandages of transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:58

Hallo bokkers,

23 juni mag Silence voor de eerste keer mee op vakantie.

Nu twijfel ik nog wat ik hem qua beenbescherming om zal geven in de trailer.

Reisbandages of transportbeschermers.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Alvast bedankt.

Liselot

Re: Bandages of transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:02

als het niet echt nodig is zou ik niets omdoen... ik deed bij Uris ook eigenlijk nooit wat om in de vrachtwagen, maar ze krijgt het nu steeds voor elkaar om haar benen kapot te maken, dus moet ik toch maar...

als ik wat omdoe doe ik het liefst grote lappen met bandages en springschoenen om. dit heeft de minste kans tot afzakken en is dus het veiligste.
als je paard net zoals Uris niet braaf is met bandageren, zul je dan toch aan de transportbeschermers moeten. neem dan wel beschermers met veel klittebandjes, die blijven veel beter zitten dan die met 3 grote klittebanden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:03

Dank je wel. Dat is een duidelijke uitleg.

Ik wil toch graag wat bescherming om, aangezien dit de eerste lange trailerrit van Silence word en ik dus niet weet hoe hij gaat reageren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:17

De beschermers zijn er over het algemeen alleen maar voor voor het in en uitladen omdat daar de meeste ongelukjes uit voort komen. Denk aan zijwaarts van de klep lopen etc. In de wagen heb ik nooit van veel problemen gehoord. Als de reis echt zo lang is zou ik er voor kiezen om tijden het in en uit laden beschermers om te doen en ze tijdens de rit af te doen, anders worden de benen zo erg warm

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:41

Dank je wel voor je reactie.

Het is zo`n 150km rijden.
Dus zeg zo`n 2 uur op de trailer.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:43

Ik heb altijd beschermers om. Van die harde. Zijn wel errug duur, maar van die zachte trapt ie af. En het warm worden van de benen, valt bij hem reuze mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:47

Transportbeschermers! Bieden veel meer bescherming dan bandages, ze zijn ervoor gemaakt én je bandages zouden maar los raken... Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik hier hoor over "niets" en "transportbeschermers alleen voor het in- en uitladen"... ik ben al diverse keren heel blij geweest dat mijn paard ze om had, getuige de scheuren die er soms in de beschermers zaten nadat hij weer eens zijn evenwicht verloor in een bocht...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:47

Kijk als ik zoiets lees, dat wil ik dus voorkomen.

Maar ik hoor ook regelmatig dat transportbeschermers af zouden zakken.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:55

Silence schreef:

Bij mijn paard zakken de transportbeschermers (van die zachte dus) af, omdat hij ermee loopt te trappen. Vandaar dat ik nu van die harde beschermers heb. En dit gaat echt prima. Hij staat er de hele rit mee op de trailer en trapt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:58

Silence schreef:

Als ze een goede pasvorm hebben en de juiste maat hebben, lijkt me de kans niet heel groot dat ze afzakken.

Ik heb gewoon van die halfhogen trouwens, die dingen die het hele been bedekken, lijken me nu ook weer niet nodig... (en niet prettig voor je paard) Nagelbijten / Gniffelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:34

Ik zou absoluut voor transportbeschermers gaan. Zelf ben ik ook voor 'niets' . Maar het gevaar zit hem in het op- en afladen. Als ze dan met hun been naast de klep raken kunnen ze zich behoorlijk verwonden.

Bandages vind ik te strak en te warm voor de pezen. En als ze losraken....
Ik heb nu al 4 soorten transportbeschermers en er is er nog nooit een afgezakt op al mijn paarden.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:41

Marcato schreef:
Silence schreef:

Bij mijn paard zakken de transportbeschermers (van die zachte dus) af, omdat hij ermee loopt te trappen. Vandaar dat ik nu van die harde beschermers heb. En dit gaat echt prima. Hij staat er de hele rit mee op de trailer en trapt niet.

Ik wil trouwens niet zeggen dat bij alle paarden die zachte beschermers afzakken. Alleen komt het bij mij dus omdat mijn paard ermee loopt te trappen.

Ik zou dus ook absoluut voor beschermers gaan i.p.v. bandages. En welke transportbeschermers je dan ook gebruikt, maakt in principe niets uit. Als je paard maar iets om heeft!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:13

als je paard misstapt heb je in ieder geval bescherming nodig aan de kroonrand en ook bij de hakken vind ik het wel fijn voor het paard als hij tegen de achterkant aan komt met zijn been

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:21

Nouks schreef:
Transportbeschermers! Bieden veel meer bescherming dan bandages, ze zijn ervoor gemaakt én je bandages zouden maar los raken... Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik hier hoor over "niets" en "transportbeschermers alleen voor het in- en uitladen"... ik ben al diverse keren heel blij geweest dat mijn paard ze om had, getuige de scheuren die er soms in de beschermers zaten nadat hij weer eens zijn evenwicht verloor in een bocht...

Misschien zou je dan eens heel kritisch moeten gaan kijken naar je bochtentechniek? De belangrijkste bescherming van je paard op de trailer is de chauffeur!
Bandages zou ik zeker niet doen op een lange rit, zit al gauw te strak om de benen heen en dan wordt het behoorlijk warm. Als je persé iets om wilt doen (zou ik dus zeker niet doen) neem dan goed passende transportbeschermers en zorg dat je daarmee een aantal keren geoefend hebt voordat het voor het echies is. Paarden die het niet kennen kunnen er erg raar van gaan doen, dus weet van te voren wat je paard vindt van die dingen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:22

ik vind transportbeschermers praktischer. Mijn paard gaat alleen met bandages op de trailer... waarom? Hij past de standaard transport beschermers niet! Boos! Mocht iemand dus weten waar je betaalbare transsportbeschermers kan kopen in maat full??? Ik hou me aanbevolen Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:02

Waratje schreef:
Misschien zou je dan eens heel kritisch moeten gaan kijken naar je bochtentechniek? De belangrijkste bescherming van je paard op de trailer is de chauffeur!
Bandages zou ik zeker niet doen op een lange rit, zit al gauw te strak om de benen heen en dan wordt het behoorlijk warm. Als je persé iets om wilt doen (zou ik dus zeker niet doen) neem dan goed passende transportbeschermers en zorg dat je daarmee een aantal keren geoefend hebt voordat het voor het echies is. Paarden die het niet kennen kunnen er erg raar van gaan doen, dus weet van te voren wat je paard vindt van die dingen.

Nou, niet de mijne (ik ben net bezig met m'n B en m'n E komt later nog wel), maar die van mijn vaste chauffeur die al minstens 20 jaar met paarden rijdt. Geloof me, die bochtentechniek zit wel goed.

Probleem met mijn paardje is alleen dat hij het té leuk vindt in de trailer, hij heeft nogal de neiging om in te dutten Haha! Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:25

Silence schreef:

Helemaal niks, gewoon rijden. Mijn paard heeft 50.000km gereist en maar één keer een onhandige actie gedaan, waardoor ze een wondje opliep. Een goede combinatie met een goede chauffeur doet veel meer dan een lapje stof.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:53

ikke schreef:
Silence schreef:

Helemaal niks, gewoon rijden. Mijn paard heeft 50.000km gereist en maar één keer een onhandige actie gedaan, waardoor ze een wondje opliep. Een goede combinatie met een goede chauffeur doet veel meer dan een lapje stof.

maar het in en uit laden is het grootste euvel bij de meeste paarden. Als ze per ongeluk langs de zijkant gaan kan dat vervelend zijn voor bv de kroonrand

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:57

ik kies voor bandages, als je deze netjes aanlegt zijn deze niet warmer als transpsortbeschermers en bij een iets onrustig paard blijven ze meestal beter zitten, de gimiddelde transportbeschermer zakt toch vaak af..

dus ik heb 8 grote lappen voor mijn paarden en 8 bandages en een krijgt ook nopg springtschoenen om aangezien deze niet stil kan staan (hoe rustig er ook gereden word madame il alleen maar achterom kijken en dan valt ze bijna om inde bochten Boos! )

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:58

ik ga met xx_Irisje mee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:34

Ik heb voor Vjesta hoge transportbeschermers. Ze is echt super braaf met laden, zowel in als uit is geen probleem. Ook op de trailer is ze heel rustig... Ik heb ze echt voor mijn gemoedsrust...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:47

splash1999 schreef:
ikke schreef:

maar het in en uit laden is het grootste euvel bij de meeste paarden. Als ze per ongeluk langs de zijkant gaan kan dat vervelend zijn voor bv de kroonrand

Kwestie van goed materiaal hebben. De RVV schrijft voor dat er geen uitstekende delen mogen zijn waaraan een paard zich zou kunnen verwonden.............

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 05:28

de rand van de klep? Clown

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 06:43

Transportbeschermers, zeker weten. Ja
Zelfde argumenten als Scum.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 08:00

Bedankt voor de reacties.

Ik ga er nog even goed over nadenken want ik zie dat de meningen erg verdeeld zijn. Knipoog