Paard laten inrijden door proffesionele ruiter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Paard laten inrijden door proffesionele ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 03:44

Mijn paard word begin zomer 3 jaar en we willen hem waarschijnlijk in september/october in laten rijden. Nu willen we dat graag laten doen door iemand met veel ervaring, dus het liefst een professionele ruiter. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn de kosten hier gemiddeld van?

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde stalling? Mijn paard staat gestald in NieuwLeusen en ik woon zelf in Zwolle. Dus als het redelijk in de buurt is zou dat perfect zijn!

ikke

Re: Paard laten inrijden door proffesionele ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:54

Geen persoonlijke ervaring, maar wel in mijn directe omgeving. De enige tip die daaruit komt: kijk heel erg goed uit wie je het laat doen, hoe en vooral hoeveel tijd je ervoor neemt.

Ik heb ervoor gekozen het zelf te doen, onder leiding van enkele zeer ervaren mensen. Welliswaar kost dit veel meer tijd, maar de resultaten zijn er ook naar.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:15

Ik heb mijn paard laten inrijden door een prof. Ik ben er toen wezen kijken of het wat zou zijn, en of het klikte met die mensen.
Hij is er een maand geweest en ik ben erverschillende keren wezen kijken.
De prijs was ong 400 euro all in.
Ik zou idd wel goed van te voren kijken waar je je paard naar toe brengt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:21

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om het met professionele hulp zelf te doen! Dat is veel leuker, en gaat na het inrijden veel minder vaak mis! Ik heb het nu al zo vaak fout zien gaan na het zadelmak maken, dat ik er geen voorstander van ben, mits het samen gaat met de eigenaar (es)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 05:00

aerdenhout1 schreef:
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om het met professionele hulp zelf te doen! Dat is veel leuker, en gaat na het inrijden veel minder vaak mis! Ik heb het nu al zo vaak fout zien gaan na het zadelmak maken, dat ik er geen voorstander van ben, mits het samen gaat met de eigenaar (es)

Is misschien een idee, maar ik heb nog nooit zelf een paard beleerd of echt hele groene paarden bereden. Het idee is waarschijnlijk om hem ook wat langer door te laten rijden.. Ik wil graag de eerste ervaring voor hem goed is...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:48

aerdenhout1 schreef:

als je een aantal keer gaat kijken bij de stal waar je hem zadelmak laat maken en er dan onder hun begeleiding een paar keer opgaat als hij al wat kent gaat het ook prima hoor

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:51

In wezep zit een hele fijne.. van Weeghel heten ze en daar betaal per paard een bedrag ongeacht de tijd dat je paard daar staat! Het enige is dat daar alleen het ruwvoer bij in zit zoals ik begreep.. Ze hebben een website kun je via google zo zoeken. Bij ons worden ze er allemaal heen gebracht en je komt aan het eind een keer en gaat m rijden en als jij m goed vind mag je m mee nemen en anders blijft ie nog even maar ik ben er zelf erg positief over!! Als je wil mag je een kijkje komen nemen en watik je wel aan raad is als het je bevalt je meteen aanmelden want karin heeft een wachtlijst haha

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:54

op de weg van raalte naar wijhe zit trouwens ook een hele goede stal! weet zo alleen niet hoe ze heten, maar dat is vast wel te vinden met google.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:56

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:02

ikke schreef:
Ik heb ervoor gekozen het zelf te doen, onder leiding van enkele zeer ervaren mensen. Welliswaar kost dit veel meer tijd, maar de resultaten zijn er ook naar.

Zo doe ik het ook: zelf onder begeleiding van een ervaren persoon. Ik moet zeggen dat ik wel al eerder groene paarden heb (door) gereden en bovendien dat mijn paard echt verschrikkelijk makkelijk is. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik in de buurt geen stal kan vinden aan wie ik het over zou willen laten. Ik ben het er overigens niet mee eens dat de resultaten altijd beter zijn, dat hangt af van hoe handig je bent, hoe snel je ( en je paard ) het oppikt en nog meer van dat soort omstandigheden.
Als je het door een stal laat doen ben je meestal tussen de 400 en 600 euro kwijt per maand, afhankelijk van de faciliteiten. Ik zou eerst een paar keer gaan kijken hoe ze rijden en overleggen op welke manier ze je betrekken in het beleren. Ik zou er zelf niet voor kiezen om je paard op de 1e weg te brengen en de 30e weer op te halen zonder er bij betrokken te zijn. Stalen waar je de eerste twee weken niet mag komen kijken e.d. daar zou ik mijn paard echt nooit naar toe brengen.
Veel mensen laten hun paard in het voorjaar inrijden, dus heb je nu mooi de tijd om eens rond te kijken. Houd inderdaad rekening met wachtlijsten.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:11

Ik weet dat je bij van Weeghel voor een paard 250 euro kwijt bent ongeacht de tijd dat het paard er staat..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:22

Dat is echt weinig! Alleen aan stallingskosten ben je al snel 150-200 euro kwijt, dan zouden ze het zadelmak maken bijna voor niks doen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:32

Ik weet dat bij ons in de achterhoek een springstal is die ook paarden trianen en inrijden. Bij hun kost het 125 euro per week, ongeveer zijn ze er 1 maand mee bezig, maar dat verschilt natuurlijk van paard. Ik wil het samen met een prof gaan doen. Die prof werkt op die springstal, ik wil hem vragen mij te helpen als het zover is.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:17

Daarom had ik er ook bijgezet dat ze alleen ruwvoer krijgen en als je ze op biks wil houden zou je dat zelf moeten aanvoeren..
maar wij zijn er erg over te spreken..
dit is de site .. http://www.stalvanweeghel.nl/

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:02

Bij stal 'de Gelderkamp' in Hattem kun je je paard in laten rijden. Edwin Agterhuis heeft mijn paard ook ingereden. Super netjes gedaan! Als je er meer over weten wilt dan mag je me wel een pm sturen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:25

Zeker zo laten doen Lachen

Vraag ook eens voordat je je paard uit handen geeft, of je mag komen kijken als een ander paard ingereden wordt (liefst de eerste keer dat iemand erop gaat). Dan heb je een goede indruk van de handelswijze, en of deze bij jou (en je paard!) past.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:28

ik heb het zelf ook laten doen, maar mijn lesgever, heeft mij er bij betrokken, dus bvb.Hij begon met longeren en na een dag moest ik dat allemaal zelf doen, hij ging erop hangen, de dag erna moest ik dat ook zelf doen.Het is indd belangrijk dat je goed weet wie je wilt.En op welke manier je het wilt.Ik zou vooral iemand nemen die je erbij betrekt.
Dat is
1 erg leerzaam
2vertrouwend en je weet ook wat er allemaal gebeurt met je paard
3paard leert jou ook goed kennen dan he

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 00:46

armanike schreef:
ik heb het zelf ook laten doen, maar mijn lesgever, heeft mij er bij betrokken, dus bvb.Hij begon met longeren en na een dag moest ik dat allemaal zelf doen, hij ging erop hangen, de dag erna moest ik dat ook zelf doen.Het is indd belangrijk dat je goed weet wie je wilt.En op welke manier je het wilt.Ik zou vooral iemand nemen die je erbij betrekt.
Dat is
1 erg leerzaam
2vertrouwend en je weet ook wat er allemaal gebeurt met je paard
3paard leert jou ook goed kennen dan he

Op zich hebben we al wel een goede band.. Ik heb hem bijna 2 jaar nu en ga er elke week 2/3 keer heen.. In het begin veel met halstertouw langs de weg lopen.. en poetsen ed.. Nu zijn we al een tijd bezig met longeren, dit doet hij eigenlijk al beter als sommige volwassen paarden.. Haha!

In ieder geval bedankt voor de reacties! En ik blijf nog steeds rondkijken.. We hebben nog even de tijd!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 01:28

Ik zou hem naar een kleinschalig bedrijf brengen, op grote bedrijven is er vaak minder tijd voor alles. En stel een hoop vragen, bijv. hoevaak per week gaan ze met je paard bezig? Gaat 1 persoon het doen of gaan meerdere verschillende mensen ermee bezig? En inderdaad vaak erheen gaan om de boel in de gaten te houden.
Ikzelf zou mn paard nooit en te nimmer ergens heen brengen, maar das omdat ik het zelf kan doen en mn dieren niet graag uit handen geef...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 02:52

Ach wat jammer dat nic het niet meer doet.
Die woond daar vlakbij en die is echt super!
(ik heb er 3 jaar dag en en dag uit gewerkt)
Kleinschalig en heel eerlijk en vriendelijk.

Ik vind het zelf altijd super belangrijk dat er tijd aan geschonken word.
Dus niet snel hup erop en de rem, gaspendaal en stuur erop rammen.
Maar dat ze lekker rustig aandoen.
Ik betaal liever 300 euro meer en dat het paard de tijd krijgt om alles te verwerken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 02:53

Libera schreef:
Ik zou hem naar een kleinschalig bedrijf brengen, op grote bedrijven is er vaak minder tijd voor alles. En stel een hoop vragen, bijv. hoevaak per week gaan ze met je paard bezig? Gaat 1 persoon het doen of gaan meerdere verschillende mensen ermee bezig? En inderdaad vaak erheen gaan om de boel in de gaten te houden.
Ikzelf zou mn paard nooit en te nimmer ergens heen brengen, maar das omdat ik het zelf kan doen en mn dieren niet graag uit handen geef...

Ja of je moet weten hoe die ander het doet.
Ik bedoel ik heb het geleerd van nic, zij zou wel degene zijn die ik het meest toevertrouw!
Meer dan mezelf denk ik!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 05:51

Ik vertrouw mezelf het meest met mn paarden... Maarja t is mn werk dus waarom wegbrengen? Haha! Mensen brengen ze naar mij Haha!

Maar ik ben t met je eens, zorg dat de tijd ervoor word genomen, heb op genoeg stallen gewerkt waar t idd "hup zadel erop en sleuren maar" is....

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:46

Momenteel staat mijn 3 jarige bij een ervaren persoon die haar inrijd. Ik ken die man al een aantal jaar, want ik krijg al 4 jaar les van hem en er zijn meerdere paarden op stal door hem ingereden. Ik weet dat hij alles eerlijk doet en vertrouw hem dan ook volledig. Voor een maand kost het me wel € 525,00. Maar er is dan ook een wachtlijst bij hem. Gelukkig heb ik de mijne al 2 jaar geleden aangemeld Tong uitsteken

Ik zou gewoon veel informeren bij jou in de buurt. Zoek eens op google. En dan zou ik vragen of je daar zou mogen kijken als hij bezig is met een paard. Ook mensen afgaan wiens paard door die persoon is ingereden. Gewoon alles afgaan. Maar ik zou nu wel beginnen dan. Want met een week zo'n beslissing nemen is moeilijk.

succes!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:54

Ik heb mijn paard in laten rijden door een professionele amazone. Ik heb het zo geregeld dat zij 2 tot 3 keer per week op onze stal kwam. Door dat hier te doen, kon ik mooi toezicht houden, mijn vaste mederuiters erbij betrekken en het paardje was gewoon op zijn gemak. Goede tarief en reiskosten vergoeding afgesproken en voila! Zou het zo weer doen. Liever dan bij een onbekende brengen....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:01

Ben niet bekend bij jou in de omgeving maar mijn eerste paard wat ik liet inrijden gebeurde door een professionele amazone en niet door een inrij stal. Daar heb ik toch altijd wat gevoelens bij dat er meer naar de omzet wordt gekeken dan naar een paard op een eerlijke manier te beleren. Inmiddels heb ik een bijna 4 jarige die ik wil laten beleren. Aangezien diegene die het eerst deed het nu niet meer doet, heb ik iemand gevonden die veel ervaring heeft met aanrijden van jonge paarden. Die gaat haar dit najaar eerst rijden en als alles goed gaat, rijd mijn vriendin haar verder door. Aangezien het aan huis gebeurd betaal ik alleen de kosten per uur.