Paard cremeren..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Paard cremeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 12:48

Ik zal de vraag even kort stellen.
Heeft er iemand ervaring met zijn paard laten cremeren? Wat zijn hier de kosten van? Waar heb je dit laten doen? Wat was je ervaring hiermee?
Bedankt, groetjes Romy

Meryl

Re: Paard cremeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:49

Geen ervaring maar wel benieuwd, ga dit even volgen

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:50

Prijs crematorium paard: 1400 euro + vervoer paard 0,40 per kilometer, met een minimum van 50 euro (is in Rotterdam gelegen). Veel dus Gaaaap heb er zelf geen ervaring mee, zou het welwillen doen maar is echt prijzig

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:55

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:57

Ik heb mijn paard in 2002 door de Rendac op laten halen met de aparte service. Ze komen hem dan met een trailer ophalen, op de door jou afgesproken tijd. Een paar dagen later kreeg ik keurig een bericht dat hij gecremeerd was. Dat kostte mij destijds 1500 gulden. Ik vond dat het allemaal keurig netjes ging! De man die hem kwam halen, gaf mij alle tijd om afscheid van hem te nemen.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 13:00

Kan je eventueel ook het as, of in ieder geval een deel ervan mee naar huis nemen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:25

Geen idee. Daar zul je ze eens over kunnen bellen. Maar eerlijk gezegd dat ik niet dat het kan.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:34

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:41

Bij rendac was ik onlangs € 500, - kwijt voor individueel ophalen. Dat gaat, zoals gezegd, heel erg netjes en met respect. Ze worden wel massaal gecremeerd, dus je kunt de as niet hebben.

Groet Pien

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:45

Net even de site bekeken, mooi dat dat tegenwoordig allemaal kan!!!! Maar het ophalen gebeurt op exact dezelfde manier als bij de Rendac. Die hebben ook een brancard in een aangepaste paardentrailer. En die wachten liever ook niet tot de rigor mortis is ingetreden.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:13

Ik heb pas mijn paard laten cremeren in Rotterdam. Ik ben er super tevreden over. Alles gaat met zeer veel respect en er zijn veel mogelijkheden.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:02

Ik heb mijn gelderse merrie in augustus in Rotterdam laten cremeren. Het was de bedoeling dat ze haar na het inslapen door de DA direkt zouden meenemen, helaas is ze de nacht ervoor zelf ingeslapen in haar stal. Het liep dus anders als dat ik met het crematorium had besproken. Ik heb ze direkt gebeld, ze hebben geholpen met haar uit de stal halen, haar zo respectvol behandeld, haar op de wagen geladen, ik ben met mijn familie achter hen aan naar het crematorium gereden, haar zeg maar tot haar laatste plaats weggebracht.
Ik moet zeggen, het kost wat, maar je hebt ook wat.
Ik kan dit crematorium echt aanraden bij iedereen. De eigenaresse is ook zo'n 2 jaar geleden haar paard verloren, dus ze weet wat je doormaakt.
Ik kan niet anders zeggen dan: TOP!!
Het geeft me een zeer goed gevoel dat ik haar heb laten cremeren, ik had het niet over mijn hart kunnen verkrijgen haar door de Rendac op te laten halen.
Als iemand meer info wenst, dan verder via PB

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:44

Dit is waarschijnlijk hetzelfde crematorium als waar ik ben geweest en ben het inderdaad helemaal met bovenstaande eens!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:44

Verplaatst MED --> TAO.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:51

Dit zijn de prijzen van vorig jaar in Roermond (uit een mailtje dat ik van hen kreeg):

De kosten voor de crematie van paarden zijn als volgt:
Bij een gewicht tussen de 200-250 kilo kost de crematie 400 euro.
Bij een gewicht tussen de 350-400 kilo kost de crematie 600 euro.
Bij een gewicht tussen de 550-600 kilo kost de crematie 900 euro.
Bij een gewicht tussen de 700-800 kilo kost de crematie 1200 euro.
Wij kunnen een paard ook ophalen bij de eigenaar, de kosten hiervoor bedragen 100 euro starttarief en dan 2 euro per kilometer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:54

rendac is idd 500 euro, als het dier apart word opgehaald. als je gewoon zo laat ophalen kost iets van 10 euro
ik kom uit roermond en ken dat crematorium ook, heel netjes geregeld allemaal (geen ervaring met paard)
Ik vind alleen erg veel geld allemaal..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:41

een kennisje van mij heeft haar grote pony laten cremeren,kostte 800 euro,en de as heeft ze opgehaald,et wel dit is dus een grote ,veel wegende, ton met as...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:31

Lynn_Nikita schreef:
rendac is idd 500 euro, als het dier apart word opgehaald. als je gewoon zo laat ophalen kost iets van 10 euro
ik kom uit roermond en ken dat crematorium ook, heel netjes geregeld allemaal (geen ervaring met paard)

In 2003 was ik 18 euro kwijt voor het ophalen. Met zo'n zak botten ga ik niet meer het halve land doorslepen, weg is weg..........

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:40

Voor de een is het een zak botten, voor de ander heeft het lichaam van z'n geliefde paard meer waarde...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:17

xjudithx schreef:
Voor de een is het een zak botten, voor de ander heeft het lichaam van z'n geliefde paard meer waarde...

Tja, sommigen gaan voor karakter, anderen gaan voor uiterlijk vertoon............

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:00

ikke schreef:
Lynn_Nikita schreef:

In 2003 was ik 18 euro kwijt voor het ophalen. Met zo'n zak botten ga ik niet meer het halve land doorslepen, weg is weg..........

paar weken geleden hier nog, en geloof dat iets minder was, op site van rendac kun je het nakijken

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:03

ikke schreef:
xjudithx schreef:

Tja, sommigen gaan voor karakter, anderen gaan voor uiterlijk vertoon............

Pardon??? Wat heeft dat met cremeren te maken?
Ik heb mijn paardje nu 21 jaar en als hij dood gaat dan laat ik hem cremeren. Ik weet dat het voor hem niets uitmaakt hoe zijn lichaam 'verwerkt' wordt, maar het gaat mij om het afscheid voor mijzelf. Ik voel me beter bij een crematie, dat voelt voor mij beter dan het laten ophalen van het lichaam als afval. Hoewel het dode lichaam natuurlijk in wezen afval is. Ik veroordeel anderen absoluut niet als ze het op een andere manier doen, ik kan het me heel goed voorstellen. Dit is gewoon mijn eigen persoonlijke keuze. Ik wilde hierboven aangeven dat mensen er op verschillende manieren over kunnen denken. Ik vind jouw reactie hierop nogal vreemd (zacht gezegd) wat hebben karakter en uiterlijk vertoon nou met deze persoonlijke keuze te maken?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:12

Mijn vriendin heeft haar pony 7 of 8 jaar geleden ook laten cremeren en haar pony staat nu in een urn in de kast. Wel een grote urn uiteraard.
Mocht hem een keer opendoen en bekijken, heel apart maar gaf wel een goed gevoel!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:07

als de tijd er rijp voor is dan wil ik mijn paardje ook laten cremeren
maar zou dan ook wel graag een urn met haar as willen hebben

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:21

dit heb ik nog gevonden ,van een eerdere post van mij,een mail van een kennisje die toen net haar pony had laten cremeren:

"We hebben hem donderdagavond laten inslapen omdat we hem wilde laten cremeren. Dat kan alleen in Roermond en daar moet hij dan zo snel mogelijk naar toe dus vanochtend zijn we om 4.30 uur weggereden en we waren daar om 7.45 uur en om 8.30 uur is hij gecremeerd. Dit duurt 7 uur, 16.30 uur hebben we de as opgehaald en zijn we weer naar huis gereden. Deze dag was dus ook pittig maar ik ben wel heel blij(klinkt misschien raar) dat het zo is gebeurd. In dat crematorium ging het allemaal mooi en rustig. We hadden Rob op een plastic zeil gelegd in de trailer met daar bovenop zaagsel. Met 3 man hebben ze hem uit de trailer getrokken en op een rijdende tafel gelegd. Ik ben er helemaal bijgebleven totdat ze hem voor de oven hebben gereden. De oven zelf heb ik ook nog bekeken.
De as krijg je mee in een soort tonnetje en die gaan we uitstrooien. Ik vind het gewoon een hele nette manier. Ik moet er niet aan denken dat hij in de destructor gaat of naar de slager!!!!
Hij betekent heel veel voor mij dus vind ik dat je het einde ook netjes moet verzorgen."

en:

"Het crematorium waar Robbedoes heen is gegaan heet SHCN Dierencrematorium Roermond, Olympialaan 10, 6042 JZ Roermond telnr.(NL) 0475-343134 E-mail: info@shcn.nl en website www.shcn.nl. E-mail + website gaan denk ik over de afdeling in Leidschendam en die cremeren geen pony's/paarden. Zij zijn het enige crematorium in Nederland, Belgie en Duitsland die tot deze stokmaat in z'n geheel cremeren andere crematoria maken ze kleiner. Ik heb nog een adres van een crematorium in Belgie zal ik zo ook nog even bijvoegen die cremeren dus wel grote paarden maar volgens Roermond dus niet in het geheel maar dat ik heb ik dus nooit nagevraagd. Het was inderdaad stokmaat 1.55/1.60m als hij/zij dan niet te flink is. Voor deze stokmaat kost het cremeren 600 euro. Voor Rob moest ik 500 euro betalen en die was 1.44m. Je kan zelf met de trailer naar hen toe maar ze halen ook thuis op. Ze willen het paard het liefst zo snel mogelijk na het overlijden hebben want hij/zij zwelt namelijk op. Ze starten met cremeren om 8.00 uur en dat duurt de hele dag tot 16.00uur-17.00uur.

Het crematorium in Belgie. Cremanima Respect S.A. Rue de la Spinette, 32 5140 Sombreffe tel. 071/888845 Voor inlichtingen in het Nederlands Mevr. Pevernagie tel: 02/3473504
Tarief:Persoonlijke dierencrematie - Gezamenlijke dierencrematie
Ezel, Pony (200kg): 800 euro - 300 euro
paard(600kg): 1300 euro - 600 euro"