Graag jullie advies 4,5 mnd oud veulen vervoeren ????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

Graag jullie advies 4,5 mnd oud veulen vervoeren ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:05

Hallo allemaal .

We hebben en veulen gekocht en deze is nu 4,5 mnd oud .
Hij heeft een halster om maar daar heb je het verder ook mee gehad kent het meelopen en vaststaan verder nog niet .
Nu gaan we hem volgend weekend als het meezit ophalen .
Hij gaat dus direct van de moeder af ( is ie verder nog niet geweest ).
Dus tja wat is wijsheid .
Los op de trailer zetten en dat ie de trailer mogelijkerwijs afbreekt .
Of vastzetten .
Het is maar een halfuurtje en het grootste gedeelte is snelweg .
We kunnen een 2 paardstrailer gebruiken zonder tussenschot .

Ik hoop dat julie mij kunnen vertellen hoe ik dit aan moet pakken.

Heb al wel eerder veulen van 6 mnd vervoert .Maar deze stond op een paardemekerij en was gewent om ook zonder moeder te staan.
En die kende ook het meelopen etc .

Bedankt alvast voor het lezen en

LDRD

Re: Graag jullie advies 4,5 mnd oud veulen vervoeren ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:16

Kan je voor de gelegenheid de moeder niet meenemen en terug brengen? Dat lijkt mij veruit de veiligste methode in dit geval, tenzij moeders natuurlijk amok maakt op trailers Haha! .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:18

idd, d8 ik ook al aan, moeder meenemen en dan veulen afladen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:24

Ik ken dit uit eigen ervaring, meerdere keren gedaan en verschillende methodes uitgeprobeerd.

Het beste is om het veulen samen met moeder in de trailer te zetten. Vervolgens het veulen vast te zetten en moeder weer uitladen. Ondertussen blijft er iemand aan de voorkant bij het veulen staan. Zodra de achterklep dicht zit zorg je dat er een hooinet en wat brokjes/wortels etc. komt te liggen.

Daarna niet blijven hangen, maar onmiddelijk gaan rijden. Het veulen heeft zo zijn aandacht bij zijn evenwicht nodig en zal dus minder trammelant kunnen maken.

Kop koffie, betaling etc. dus allemaal voor het inladen.

Dit blijkt voor ons de beste manier te zijn.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:29

wij doen het zelfde als fjordnina, alleen verdoven wij merrie en veulen lichtelijk. weet ff niet meer hoe het spul heet, maar zit in een spuitje. je dierenarts zal wel een geschikt middel weten en de juiste dosering. je moet vooral het veulen natuurlijk niet plat verdoven in verband met vervoer. wat is dat veulen trouwens laat/vroeg geboren zeg.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:31

Je kunt misschien ook een ander paard mee in de trailer nemen de weg naar huis toe?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:55

LDRD schreef:
Kan je voor de gelegenheid de moeder niet meenemen en terug brengen? Dat lijkt mij veruit de veiligste methode in dit geval, tenzij moeders natuurlijk amok maakt op trailers Haha! .

ja zat hier zelf ook aan te denken maar denk dat een moeder meer schade kan aanrichte als veulen

fjordnina schreef:
Ik ken dit uit eigen ervaring, meerdere keren gedaan en verschillende methodes uitgeprobeerd.

Het beste is om het veulen samen met moeder in de trailer te zetten. Vervolgens het veulen vast te zetten en moeder weer uitladen. Ondertussen blijft er iemand aan de voorkant bij het veulen staan. Zodra de achterklep dicht zit zorg je dat er een hooinet en wat brokjes/wortels etc. komt te liggen.

Daarna niet blijven hangen, maar onmiddelijk gaan rijden. Het veulen heeft zo zijn aandacht bij zijn evenwicht nodig en zal dus minder trammelant kunnen maken.

Kop koffie, betaling etc. dus allemaal voor het inladen.

Dit blijkt voor ons de beste manier te zijn.

Dit is idd een slim plan . Maar laat je hem dan wel vast staan .

Marcato schreef:
Je kunt misschien ook een ander paard mee in de trailer nemen de weg naar huis toe?

Ja zat ik ook aan te denken maar mijn eigen paard is niet zo vriendelijk tegen andere .
Dan zal ik op stal een ander moeten lenen Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:57

wij hebben merrie met veulen op de trailer gedaan, veulen los merrie vast, en bij aankomst veulen eruit en met merrie wegrijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:12

@ Karina: Ja het veulen blijft gewoon vast staan. Zorg dat de lengte zodanig is dat hij er niet met de benen in verstrikt maar wel bij het voer kan.

@ Cerize: Verdoven? Vind dat een beetje dieronvriendelijk. Voor je trailer zal het wel prettig zijn, je weet vrij zeker dat er niet tegen aan geschopt wordt. Maar een veulentje verdoven?
Gaat mij echt te ver. Zo'n diertje moet al moeite genoeg doen om rechtop in de trailer te blijven staan, zeker als hij voor het eerst gaat rijden en dat maak ik op uit dit verhaal. Als je hem ook nog gaat verdoven maak je het hem niet makkelijker om zijn evenwicht te kunnen bewaren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:14

ik heb ook de optie van Marigold gebruikt en zelfs de merrie op de terugweg een beetje tranquigel gegeven.
Beter is veulen met de moeder meenemen ipv een vreemd paard, die kan te intimiderend voor het veulen zijn waardoor ie nog meer angst krijgt en om zn moeder gaat roepen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:23

Mijn ervaring is dat je het best de moeder mee kunt nemen in de trailer. Het veulen niet vastzetten. Direct gaan rijden en op de plaats van bestemming beiden uitladen. Veulen samen met zijn moeder in zijn nieuwe stal zetten. Dan moeder weer meenemen en weer meteen terugbrengen naar haar eigen stal.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:25

Bij ons op stal vervoeren ze al jaren de veulens zonder moeder in de trailer, maar met een shetlander ernaast. Werkt prima! Moet er wel bij zeggen dat de veulens vóór het vervoeren al een aantal dagen zonder moeder staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:26

daar zeg je wel wat bij ja! dat is een enorm verschil hoor... Lachen

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:29

cissy schreef:
daar zeg je wel wat bij ja! dat is een enorm verschil hoor... Lachen

Je hebt gelijk, ik zit niet goed te lezen!

Maar goed, misschien is het wel een idee...

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:30

Cerize schreef:
wij doen het zelfde als fjordnina, alleen verdoven wij merrie en veulen lichtelijk. weet ff niet meer hoe het spul heet, maar zit in een spuitje. je dierenarts zal wel een geschikt middel weten en de juiste dosering. je moet vooral het veulen natuurlijk niet plat verdoven in verband met vervoer. wat is dat veulen trouwens laat/vroeg geboren zeg.

Tranquigel ???

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:32

wij hadden alles voor tijd gedaan
daarna opladen (zonder moeder) en zijn direct gaan rijden.
alles was gewoon ok
uiteraard stond hij aan 2 lijnen vast 1 onder de stang door en de ander gewoon zodat hij nog wel bewegings vrij heid had maar niet kon draaien of over de stang komen
Laatst bijgewerkt door rommulus op 08-03-07 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:35

Als je de merrie niet mee kan krijgen dan zal ik het veulen zeker vastzetten aan 2 touwen. Je heb anders de kans dat hij over de klep heen wilt komen.
Achterkant van de trailer ook helemaal dicht maken zodat hij er niet uitkan!

Een vreemd paard zal ik er zeker niet bij zetten!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:37

moet dat veulen wel weten wat vaststaan betekent anders raakt ie in paniek en breekt ie nog wat....
Je zou de voorkant van de trailer dicht kunnen bouwen met hooi of strobaaltjes (let op waar je de touwtjes laat) en dan achterzeil/klep dicht tijdens vervoer.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:54

Ik zal eens met de eigennaar van de moeder overleggen of de merrie meenemen een optie is en anders toch even mee opladen .

Die strobalen is idd ook nog een optie zo kan ie iig niet met de stang in de knoop komen .

bedankt voor het meedenken allemaal .

Over het vastzetten kijk ik ff ter plaatse hoe die erop reageerd en ik denk dat ik van te voren nog maar een paar keer heenga om zoiezo even te oefenen met vastzetten en meelopen zonder mama .

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:58

Ik zou moeder + veulen inladen en veulen vastzetten en dan de moeder uitladen, snel klep dicht en rijden maar

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:49

ik zou iig niet het tussenschot uit de 2 paards trailer halen. Kan je er beter in laten zitten!

Als je em er uithaalt heeft het veulen helemaal geen "hulp/steun" meer voor het behouden van zijn/haar evenwicht.
Mocht je de merrie neit mee krijgen zou ik ze wel beide inladen (eerst merrie, dan veulen) en dan de merrie er weer uithalen.
Zorg wel dat het veulen niet achteruit onder de achterstang door kan!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:58

helaas is het een trailer zonder tussenschot dus kan hem er niet inzetten .
Als dit echt een probleem is dan kan ik gaan kijken voor een ander te leen .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:04

ik zou zelf een andere trailer regelen.
Heb met mijn eigen paard de ervaring opgedaan dat hij een heel stuk makkerlijker in een 2 paards met tussenschot staat dan in een 1,5 paards (dus zonder schot)

In de 1,5 hing hij elke bocht naar een andere kant van de trailer, en kwam hij zeiknat en gestrest er uit.
in de 2 paard stond hij netjes stil, geen moeite met bochten en echt een heel stuk steviger. Daarbij kwam hij er droog en volkomen rustig uit.
Hierom raad ik aan om het veulen (dat ws nog nooit in een trailer heeft gestaan, en niet zo groot is) in een trailer te zetten waar hij/zij redelijk wat steun kan zoeken aan de zijkanten van de trailer. Bij een 2 paard zonder tussenschot kan het veulen makkelijk omvallen (ruimte genoeg), vooral in de bochten.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:22

ok bedankt voor de tip .

De trailer is dus 2 paards en dan kan ie nog sneller omvallen dus .

Ik ga kijken voor een trailer met tussenschot Knipoog

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:45

Ik heb mijn veulen niet lang terug vanuit belgie opgehaald.

Hoe:

Alle schotten en stangen uit de twee-paards (ook de voorstang!)
Paar druppeltjes sedalin op het tongetje (was een reis van dik drie en een half uur!)

Het is perfect verlopen! Hij heeft geen trauma niks overgehouden aan het vervoer. Hij stapt er nu zo in.
Ze zoeken zelf hun evenwicht! Zolang je normaal rijd is er niks aan de hand. Met optrekken ging hij met de kop naar voren staan, met remmen ging hij met de kont naar voren Haha!

NOOIT VASTZETTEN!