ruin dekt merrie????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vrijevogel

ruin dekt merrie????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:13

hoi

mijn ruin probeert op mijn merrie te gaan!! ze is echt heel heftig hengstig en ze draait telkens de kont naar hem toe zooo van kom maar op me.

mijn ruin word nu ook echt vervelend.. wat moet ik doen???

ik vind het echt niet leuk...
zometeen is er nog een bal verstopt.??

kan iemand me helpen>???

heel erg bedankt!

TeeGee

Re: ruin dekt merrie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:15

Uit elkaar halen als ze hengstig is. Mijn ruin dekt ook zn weidegenootje als ze hengstig is. Het is slecht voor hem en voor haar, hij is moe en zij zakt door de achterbenen.

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:43

ik vind het echt niet leuk. hji doet de laatse tijd ook echt vervelend.
we hebben een buitenbak en die is heel nat, dus ik kan ook niet met hem werken. anders ga ik hem longeren of grond werk doen zodat hij zijn energie daar op kan uiten!! maar ja nu is de bak klet klet nat :S dus dat is wel jammer!

hij is pas 2,5 jaar!

ik ben bang als hij door gaat met zijn hengste gedrag dat hij steeds vervelender word??

ik hou ze verlopig maar uit elkaar!! lijkt mij ook wel verstandig!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:40

mijn ruin doet het ook af en toe, mij maakt het niets uit, als ik maar geen veulentjes krijg. mensen doen het ook zonder dat ze kinderen willen, voor paarden geldt dat net zo (dolfijnen doen dat overigens ook). zolang het niet te vaak gebeurt hoef je je er geen zorgen over te maken. te vaak is niet goed voor de ruggen van beide paarden. dat hij lastig wordt ligt eerder aan zijn leeftijd en de tijd van het jaar. consequent opvoeden, dan heb je er totaal geen last van.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:45

Mijn ruin springt ook nog wel eens op een hengstige merrie (in dit geval waren we daar blij om omdat bij de vorige hengstigheid van de merrie een hengst was uitgebroken en er op was gesprongen..) Als hij het te vaak doet moet je ze idd even uit elkaar halen. Maar als het niet met regelmaat gebeurt is er eigenlijk niets aan de hand.. zelf een beetje inschatten.

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:21

tnks

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:22

Bij ons is ook een ruin die alle merries dekt Clown
Maar dan halen we ze gewoon bij elkaar weg omdat anders de merrie onder de schrammen zit

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:53

mijn merrie is zo hengstig die dwingt de ruinen erop te springen ze drijft ze in de hoek zodat ze niet anders kunnen. Er werd vaak op stal gezegd dat hun ruin dat nooit deed. tot mijn paard kwam alle ruinen hebben het nu gedaan terwijl ze normaal ook altijd heerlijk tussen de ruinen staat, dan moet ze even apart.

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:45

hHAH dat doet mijn merrie dus ook!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:49

Mijn merrie laat zich ook fijn (echt!) dekken door ruinen. Dit is begonnen met een 2 en een half jarige die nog niet zo lang gecastreerd was, maar die stak anderen blijkbaar aan, want een achtjarige Fries vond het wel een leuk spelletje. Niks mis mee, volgens mij; na een dagn was de ergste hengstigheid wel over, en toen mochten ze niet meer bij d'r in de buurt komen.

Kijk wel uit (ik weet niet hoe lang geleden je ruin gecastreerd is?): soms kunnen ruinen nog een half jaar na hun castratie vruchtbaar zijn (meestal niet hoor).

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 12:09

oow nee me ruin is met 10 maaden gecastreerd ofsow! daar ben ik duz niet bang voor!

maar het kan toch ook zijn dat er een bal verstopt zit?? of kan dat niet??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:13

Zolang de ruin zich netjes gedraagt is het niet een probleem.
Als er een bal verstopt zou zitten (klophengst) dan hadden ze dat bij de castratie moeten merken. De kans dat een bal die niet ingedaald is levensvatbaar sperma levert is trouwens erg klein.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:20

vrijevogel schreef:
maar het kan toch ook zijn dat er een bal verstopt zit?? of kan dat niet??

Lijkt me nuiet. Als het goed is zijn die eraf gehaald

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:21

wees maar niet bang dat er nog eentje zit hoor, bij de castratie moeten er toch wel twee afkomen, anders had de DA het wel gezegd. er zijn meer ruinen die blijven dekken, in principe hoeft het geen probleem te zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:07

Ik zie het probleem niet. Zowel je merrie als je ruin hebben plezier en er komen geen veulens van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:23

nou ja, als het te vaak gebeurt kan het schade opleveren aan de rug. in de natuur wordt een merrie normaal gesproken niet meer dan twee a drie keer gedekt... als de ruin er elke dag opspringt wordt het toch wat anders...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:31

Ook al is je paard geruind, de drang om te dekken kunnen ze blijven houden. Het risico voor de merrie is niet alleen door het gewicht op de rug, maar ook door eventuele infecties in de baarmoeder die door een dergelijke actie naar binnen kunnen komen. Dan ben je als merrie eigenaar niet gelukkig, en als je een keertje een veulentje wilt fokken kan het zijn dat de merrie door die ontsteking, of door het feit dat ze niet schoon is, niet of maar erg moeilijk drachtig is.

Voorkomen is beter dan genezen. Ik zou ze uit elkaar halen, draadje ertussen. Zoveel beter voor de merrie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:31

Een merrie is 1 x in de 4 weken hengstig. Veelal zijn het 2 dagen van de hengstigheid dat ze gedekt wil worden. Lijkt me geen probleem.

En in welk opzicht schade aan de rug? Ik heb een paar dekkingen gezien (waaronder die van mijn eigen merrie); de hengst slaat niet met z'n benen op de rug oid, maar hangt z'n voorbenen voor het bekken van de merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:39

Sommige hengsten/ruinen willen zich weleens aan de schoft van de merrie vastbijten, tot bloedens aan toe. Een merrie kan krassen op de rug krijgen door eventuele voorijzers. Pismerries zijn langer en vaker hengstig dan die twee dagen in de vier weken...
Genoeg redenen om ze gewoon uit elkaar te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:54

Ik heb een pismerrie. Bloos Haha! En ze is niet vaker of langer hengstig dan andere merries. Vork

In een vorige kudde waar ze deel van uitmaakte, dekte één van de ruinen haar. En dit liet ze echt maar 1 à 2 dagen toe. Nou ja, toelaten..., ze wilde het zelf ook. Tong uitsteken

Edit: natuurlijk vind ik ook dat wanneer de ruin de merrie echt beschadigt en pijn doet, dat je dan beter kunt ingrijpen.
TS: wanneer het gewoon vriendelijk toe gaat, zie ik er geen probleem in. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:58

Zelfs als het gewoon en vriendelijk gaat zou ik het niet moeten.
En een echte pismerrie is continu hengstig...Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:02

voor af en toe 'een keertje' lijkt het me geen probleem. wij hebben een bijna-pismerrie op stal, zij is bijna altijd hengstig. mijn ruin dekt maar heel soms, ik weet het meteen als hij gedekt heeft. wat mij betreft is dat geen probleem, voor de paarden ook niet. maar als het meedere keren zou voorkomen zou ik het ook liever niet hebben...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:08

Haha..die van mij doet dat ook ja. Ze staan mooi uit elkaar Nagelbijten / Gniffelen
Hij is het alleen wel verleerd door de jaren heen:
Afbeelding
( trouwens dat is een foto van een van de eerste keren dat ie erop sprong, ging er ook gigantisch naast Nagelbijten / Gniffelen )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:13

aangezien mijn merrie elke 3 weken hengstig is (ongeveer) en dan ongeveer 3 dagen haal ik haar wel uit de buurt van de ruinen, de risico dat haar rug beschadigd is mij te groot. Tuurlijk gun ik haar ook wel haar pleziertjes maar niet ten koste van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:28

Cassidy schreef:
En een echte pismerrie is continu hengstig...Haha!

Oooooh, dan is de mijne géén pismerrie. Haha!