Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:03

Hallo.
Bestwel vaak zie ik mensen op de stal waar ik sta hun paard schoppen.
een paar weekjes geleden schopte een man ook een paard en dat beesje sprong bijna een meter de lucht in Lips are sealed
Ik zelf hou het bij een tikje op de neus als ze iets doet wat niet mag.
Maar mijn vraag was schoppen jullie paard ook wellis en vinden jullie dat een normale wijze van straffen? Whoosh!
Brand los!

Noortje1234

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:06

Schoppen? Nee, dat is weer té. Slaan op de neus doe ik ook niet. Meestal, als het al gebeurd, knijp ik in de oksel ... dan heb je niet die schrikreactie van die aankomende hand of voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:06

ik geef mijn paarden ook wel eens een schop, een tik ook wel maar toch minder en zovaak hoef ik ze niet te straffen Knipoog

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:07

als mijn paard me bijt geef ik der een tik... en okal wil ze met hoeven krabben naar 8er meppen schop ik der in der lies.. Ja dus jah niet hardmaar gewoon van niet doen..

maar goed zo vaak doe ik het ook niet.. Lachen

bedoel paarden zijn in de natuur ook niet lief hoor

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:09

De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven Lachen

Je schopt dieren niet, je geeft ze hoogstens een corrigerende tik met stemgeluid!

Noortje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:11

CoriienRN schreef:
bedoel paarden zijn in de natuur ook niet lief hoor

Zeker niet, die wilde mustang hengsten zouden elkaar afmaken als ze de kans kregen.

Cassidy

Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

ikke20

ik waarschuw eerst paar keer blijven ze dan nog gaan dan wordt ik beetje boos en verhef ik mijn stem heel duidelijk en ga ik voor ze staan. doen ze het dan nog krijgen ze wel een tik of een schop.op het hoofd slaan prbeer ik te vermijden inverband met dat ze anders kopschuw worden en bij mn pony mag je al bijna niet aan haar hoofd komen(niet kopschuw maar houd ze niet van heeft ze altijd al gehad)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:14

ligt eraan meestal een tik/mep op zijn neus of een ruk aan het halstertouw (daarvan schrikt ze vaak al en doet het niet meer)maar als ze me echt trapt of echt hard bijt dan krijgt ze een schop.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:14

Mijn shethengstje heeft in het begin weleens gericht getrapt en hij kon er ook 1 terug verwachten.

saroanda schreef:
De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven Lachen

Je schopt dieren niet, je geeft ze hoogstens een corrigerende tik met stemgeluid!

Hoe denk je dat het er in de natuur aan toe gaat.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:15

het ligt eraan wat ik corrigeer, meestal is me stem genoeg of anders een beet met me hand, maar wanneer zij mij schopt, krijgt ze een schop terug. dat weet ze nu dus het hoeft niet meer, (deze pony sloeg letterlijk naar alles en iedereen! en nu niet meer) onder een schop versta ik trouwens dat ik dit met de zijkant van me voet laat aankomen en niet de punt en niet knoerdhard. nu hoef ik alleen te dreigen met me been optillen en ze begrijpt me

ik ben geen voorstander van op het hoofd slaan, geef eerder een tik op het lijf of hals

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:17

saroanda schreef:

Wat valt er toe te geven? Mijn jonge ruin heeft in de paar weken dat hij thuis staat al een paar keer een schop onder zijn kont gehad. Je hebt het hier wel over een paard, reacties als 'je schopt dieren niet' gaan imo nergens over. Als hij mij schopt, krijgt hij een schop terug. Ik ben de baas en niet hij. Hoe duidelijker dat voor hem is hoe beter. Van een tik waar dan ook zijn ze niet gauw onder de indruk en dat haalt dus ook niet ecth iets uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:17

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

precies Ja

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:21

@areke, Volgens mij komen er in de natuur van de dieren geen mensen voor. Tussen mens en dier is er een hele andere verstandshouding. Dit is mijn mening, hier hoeven jullie niets mee te doen hoor. Ieder zijn mening en ideeen toch?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:23

Ineke2 schreef:
Cassidy schreef:

precies Ja

helemaal mee eens, OK dan!
ze weten meteen dat het niet mag, en daarna doen ze het ook niet meer, (je hoeft alleen maar je been op te tillen als het ware Clown .
wij hebben eén zo''n pony die trapt best vaak, na een paar keer gewaarschuwd te hebben, bleef ze maar proberen, dus toen wachtte ik even en toen ze echt haar been bewoog heb ik haar een trap (dat klinkt wel hard, maar was eigenlijk meer voet tegen de buik)verkocht,,
pony doet het ook gewoon niet meer,,

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:24

yep, dat is iets dat ze 10x beter begrijpen dan dat jij zegt foei, een paard zal nooit mensentaal leren, maar wij kunnen wel hun taal leren waardoor je minder vaak en minder hard hoeft te corrigeren

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:26

Ik heb mijn paard ook wel eens een schop onder zijn buik verkocht. Vind dat ook niet meer dan normaal als hij zijn achterbeen langs mijn hoofd uitzwaait terwijl ik een bandage aan het omdoen ben. Maakt me dan ook niet uit met wat voor reden hij dat doet, al is het naar een vlieg! Zolang ik met hem bezig ben hoort hij gewoon op te letten!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:29

ik vind het echt STOm bij ons een instructeur heeft dat bij mij al 4 keer geflikt gewoon ik let niet op waardoor paard niet doorloopt, idd ik zat erop! laatste keer gaf paardje hem een shop, hij zij tik! ik zij NEE! haha

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:31

Als een paard mij probeert te trappen schop ik meestal wel terug ja Ja Maar gewoon uit het niks niet hoor. Eerst waarschuw ik met mijn stem niet reageren is een tik.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:32

Zomaar hard schoppen lijkt me niet de oplossing.. Als mijn paard iets doet wat echt niet mag, geef ik 'm gewoon een tik.. Schopt 'ie me (nog nooit gebeurd hrr) dan zou ik gewoon terug schoppen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:33

Opaal schreef:
Ik heb mijn paard ook wel eens een schop onder zijn buik verkocht. Vind dat ook niet meer dan normaal als hij zijn achterbeen langs mijn hoofd uitzwaait terwijl ik een bandage aan het omdoen ben. Maakt me dan ook niet uit met wat voor reden hij dat doet, al is het naar een vlieg! Zolang ik met hem bezig ben hoort hij gewoon op te letten!

Helemaal mee eens Lachen Een paard hoort dan idd met jou bezig te zijn en respect te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:33

Paarden leren soms sneller als je ze aanpakt zoals het ook in de natuur gebeurd.
Als het paard mij denkt een schop te kunnen geven, waarom zou ik dan niet een schop terug moeten geven? Verward
Zelfde als een veulen opvoeden: in de opfok krijgen ze een beter idee van rangorde dan dat een mens ze dat rustig gaat bijbrengen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:40

saroanda schreef:

In het zeldzame geval dat mijn paard naar mij uithaalt, krijgt hij een klomp tegen zijn scheenbeen Vork , dus ja, dan schop ik hem.

In gevallen waarbij ik iets van hem vráág hanteer ik het vier fasen systeem. Maar bij uithalen of bijten volgt er geen waarschuwing of stembestraffing maar gewoon een dreun terug.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:42

Als ie me iets doet waarvan ik vind dat dat absoluut niet door de beugel kan dan deel ik ook gerust een schop uit ja!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:49

Toen ik op kamp was kwam er een man met een jong (te) enthouiast paard . Begint de man dat paard te schoppen als gevolg dat het paard niet stil blijft staan , krijgt ie nog een paar schoppen erbij . Dan springt de man erop en schopt zijn sporen in dat paard zijn buik als gevolg dat dat paard de raarste sprongen maakt . Tjaa overings vind die man NIET goed rijden , hij vraagt te veel van het paard als gevolg dat het paard gewoon 'explodeerd' en niet meer weet wat doen .

Haha nee ik ben niet echt voor schoppen , tenzij ze mij schoppen . Maar als ze niet luisteren verhef ik mijn stem en als dat niet helpt krijgen ze een tikje op hun neus ofzo . Maar zeker geen schop dat is extreem . Ik heb overigens mijn pony een keer geschopt en dat was omdat ze mij schopte omdat ik haar emmer wegnam . Heeft ze nooit meer gedaan hoor . Maar meestal helpt het gewoon om mijn stem te verheffen .

Wat ga je trouwens doen als het schoppen geen effect meer heeft ? Je paard afranselen met de zweep ? ...