paard sinds verhuizing erg onrustig, rijden of juist niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

paard sinds verhuizing erg onrustig, rijden of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:22

Hallo,

Ik heb een oud manegepaard gekocht (19 jaar)
Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover dat ik haar mocht ophalen.
Sinds ze op haar nieuwe locatie is, is ze erg nerveus en onrustig.
Op de manege was ze altijd erg chagrijnig en traag maar daar is nu niets meer van over.
Ze hebben me op de manege aangeraden om wel op haar te blijven rijden, omdat ze dit gewend is en ook kerngezond is.
Nu ben ik er zaterdag even opgestapt, een paar rondjes stappen in de bak met andere paarden erbij, maar dat was niet echt een succes. Ze was erg zenuwachtig en bleef maar dribbelen, schrikken, wegrennen enz. Na een kwartiertje heb ik het maar voor gezien gehouden, want ik had niet echt het idee dat ik haar er een plezier mee deed. Ze heeft daarna nog lekker losgelopen in de paddock.
Naar mijn idee is het het beste om haar eerst even te laten wennen en dan rustig met rijden te beginnen. Andere mensen raden me juist aan om flink met haar te gaan werken en de angst eruit te rijden.
Ze is overigens in stal ook niet haar oude zelf. En ze zit voortdurend al haar stro op te eten.
Ik ben overigens geen superfanatieke ruiter en wil het gewoon relaxed houden voor ons allebei en ik hoef ook echt niet iedere dag te rijden.
Wat raden jullie me aan?

gr. Anneke

MikeRick

Re: paard sinds verhuizing erg onrustig, rijden of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:26

Ik zou haar eerst lekker laten wennen aan haar nieuwe stal, omgeving en aan jouw.

Als ze gewend is komt het vanzelf goed.

Als je niet elke dag wilt rijden zou ik haar indergeval wel beweging geven, longeren en losgooien ze zal namelijk wel gewend zijn een aantal uur per dag te lopen en moet toch haar energie kwijt kunnen.
Laatst bijgewerkt door MikeRick op 05-03-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:29

Gun je paard en jezelf de tijd. Verhuizen betekent stress voor beiden. Het is jouw paard en vanaf nu bepaal jij wat goed is voor haar. Ga met elkaar om en bekijk van dag tot dag wanneer het tijd voor "iets" is, dat iets mag jij invullen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:40

Als het paard al een hele tijd op de manege heeft gestaan is een nieuwe omgeving ook best wel even wennen. Rijden kan daarbij een factor zijn waar ze zich aan vast kan houden, maar ik zou het de eerste week nog even rustig aan doen. Besteed veel tijd bij haar, en laat haar aan jou en de omgeving wennen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:41

Ze liep op de manege inderdaad zo'n 3 a 4 uur per dag. Ze hebben het daar wel een beetje afgebouwd en merkten ook wel dat ze iets frisser werd.
Ze wordt nu (door iemand anders) iedere dag 2 a 3 uur losgelaten in de paddock. Ik probeer wel zelf ook iedere dag te komen zodat we aan elkaar kunnen wennen, en dan doe ik de stal, poetsen enz. In haar eentje naar buiten werkt nog niet echt. Longeren is niet echt een optie omdat ze erg bang is voor zwepen en mensen die haar opjagen. Dit heeft ze altijd al gehad en ook wel mensen aangevallen uit angst.
Ik heb haar voer ook behoorlijk verminderd. Ze kreeg eerst 4 kilo per dag + hooi. Nu 2 kilo en een klein beetje kuil. Ik denk dat ik het voer ga verminderen naar 1 1/2 kilo zolang ik weinig met haar doe.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 06:55

Waarom heb je het ruwvoer geminderd? Het zal wel zijn dat ze al haar stro opeet, als ze maar een klein beetje kuil krijgt. Zodra dat op is begint ze aan het stro, is vrij normaal. Een paard zou onbeperkt ruwvoer moeten krijgen, of toch op zijn minst gedurende de dag verschillende keren een portie zodat ze steeds te knabbelen hebben. Dat je geminderd bent in krachtvoer is ok, 2 kg is goed.

Verder zou ik ze de eerste dagen niet aan het werk zetten, en daarna beginnen met wat te longeren enz. Als het niet gaat met een longeerzweep, dan maar zonder.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:10

Je kunt ook longeren zonder zweep proberen. En ik zou nog minder krachtvoer geven en onbeperkt hooi, nu eet ze dr hele stal leeg, ik heb het idee dat ze dan ruwvoer tekort komt.
Overigens is mijn paard 1 december ook verhuisd en het heeft echt ruim een maand geduurd voordat ze gewend was en buiten het terrein is ze nog steeds niet helemaal zichzelf, dus geef het wat tijd!! Succes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:19

Wat leuk dat je een oud manegepaard hebt gekocht! (Heb dr zelf ook twee..) Lachen
Laat haar gewoon maar lekker eventjes wennen, dat kan bij het ene paard een dag duren en bij een ander een maand of langer. Ik denk dat je zelf wel kunt aanvoelen/inschatten wanneer het voor jullie beiden weer eens tijd is voor een ritje Knipoog
Zijn er mogelijkheden om met haar te wandelen/terrein te verkennen?
Verder sluit ik me aan bij de tips over hooi. Is dat bij jullie stal ook verkrijgbaar of is er alleen kuil? Op zich is het verstandig om het voeren van kuil rustig op te bouwen, maar ze heeft haar ruwvoer wel nodig. Veel plezier met je paardje!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 07:21

Ik heb haar ruwvoer verminderd omdat ze gewend was aan hooi en nu kuil krijgt dus eiwitrijker. Ze hebben me aangeraden om haar wat minder te geven. ze krijgt 2 keer per dag een behoorlijke plak. Ik heb het trouwens ook nagevraagd bij de manege of ze daar ook stro at, en dat scheen ze ook te doen. Ze had er alleen stukken minder kans toe omdat ze op stand stond en nu in een box. Ik denk dat ik haar maar op mot ga zetten.
Dat longeren zonder zweep vind ik zeker een goede tip. Dat zal ik binnenkort eens proberen met haar.
Ik ben toch ook wel een beetje gerustgesteld dat het normaal is dat ze zo druk is. Hoop alleen dat het ooit bijtrekt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:40

Ik vermoedde al dat dat de reden was waarom je haar weinig kuil gaf. Maar is er ook hooi verkrijgbaar? Want als je haar op mot zet, moet je zéker zorgen dat ze voldoende hooi krijgt. Nu kan ze het ruwvoer dat ze nodig heeft nog bij elkaar knabbelen van het stro. Je zou ook evt kunnen laten onderzoeken waarom ze zo veel stro eet, als ze het kennelijk op de manege ook deed.

Ze zal verder vast bijtrekken. Al is het natuurlijk best mogelijk dat ze wat vrolijker/frisser blijft omdat ze beter in haar vel zit. Dat was bij die van mij ook het geval Knipoog

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:43

Even een fabeltje uit de weg helpen. In kuil zit in principe evenveel eiwit dan in hooi.
Het ligt aan het gras van waar het gewonnen wordt.
En kuil is beter dan hooi omdat daar veeeeeeeel minder schimmels inzitten.
Iedere dierenarts zal dit beamen anders is het een waardeloze dierenarts.
Wij proberen voor de rijpaarden kuil te winnen met 60 %ds ds dit ruikt dan heerlijk zoet en voelt een klein beetje klam aan.
Voor de Opfok mag kuil wel natter zijn tot 45 % ds
Je kan je paard ook helemaal alleen op kuil zetten voer dan een heel klein beetje mineralen bij 50-100gr per dag.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:04

Hey in ieder geval van harte gefeliciteerd met je paard!

Ook ik heb afgelopen donderdag mijn paard naar een andere stal verhuist. Hij heeft altijd bij verhuizingen ontzettend lang de tijd nodig gehad om te wennen en was dan ook wéken van slag. Laatst zelfs op dezelfde stal van een binnen- naar buitenbox verhuist en daar heeft hij ook 2 maanden over gedaan om te wennen.

Nu is het verschil dat ik mijn paard al kén (en hij mij).
Maar…die van mij heb ik 1 dagje laten wennen en is hij ontzettend uit zijn dak gegaan in de paddock. De volgende dag ben ik begonnen met hem aan het werk te zetten. Lekker afleiden van andere dingen. Met longeren heb ik hem bijgezet zodat hij wat minder werd afgeleid door zijn omgeving. Die hield hij wel in de gaten hoor, maar hij lette keurig op mij! Op de poetsplaats en spuitplaats heb ik ook 2 dagen super consequent moeten zijn maar nu al kan ik bij hem weglopen zonder dag hij de tent afbreekt of staat te hinniken als een gek.
Hij is eigenlijk alweer helemaal ‘de oude’. (Dat schijnen alle paarden te hebben op deze stal; ze wennen heel snel en zijn snel heel erg rustig.)

Maar goed, als ik jou was zou ik niet stoppen met het paard aan het werk te zetten. Op den duur wordt het ook steeds lastiger voor jou om toch een keer die stap te nemen om erop te klimmen. Ik zou gewoon elke dag een half uur a drie kwartier rijden en dat uitbouwen naar een (klein) uur. Nog eventjes iets terughouden in het krachtvoer; dat kun je vanzelf weer gaan opbouwen en misschien tot die tijd wat aanvullen met wat (kruiden)muesli. Ik zou haar in ieder geval niet stil zetten als ik jou was! Ze heeft tijd nodig om te wennen maar ook wat regelmaat en ritje. Op den duur gaat ze jou herkennen en weet ze dat ze wat mag gaan doen. Probeer voorlopig rond hetzelfde tijdstip te gaan rijden zodat ze daar ritme in gaat herkennen (zolang ze nog last houdt van aanpassingsproblemen).

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:15

ik zou wel gaan rijden, omdat dat voor iets is wat ze altijd deed en dat houdt het mss nog een beetje 'normaal' voor haar. Ze wnet vanzelf, alleen ik zou haar wel meer ruwvoer geven... ze eet niet voor niks haar box leeg nu, ze heeft honger en dat doet haar zenuwen echt geen goed

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:41

Ik zou haar lekker zekker een goede week vrij geven, zo niet langer... Alleen ff losgooien, lekker poetsen eventueel wandelen enzo... T paardje staat ineens op een heel andere omgeving, omringt door heel andere paarden, andere mensen, ander voer, andere geuren, andere geluiden... Laat haar even wennen...

En met dat longeren. Het idee van longeren zonder zweep is leuk, maar jij bepaald wat er gebeurd en wat je in je handen hebt, niet zij... Mijn paard deed er ook een tijdje heel panisch over. Ik heb een longeercirkel, maar in een afgezette bak werkt het ook prima (moet je een halve bak hebben). Gewoon de lijn eraan, naar het midden lopen, zweep oppakken, goed gaan staan en klicken... Dan moet ze gewoon gaan lopen. Gaat ze ervandoor omdat ze bang is, dan haal je haar heen snel naar je toe, zonder de zweep te laten vallen. Niet bang zijn om haar pijn te doen, maar gewoon echt, hop hop hop, naar binnen halen. Op het moment dat ze gaat stappen laat je haar weer gaan, maak je de lijn weer lang en hou je je zweep weer goed... Gaat ze er weer vandoor? Weer naar binnen. Dit moet je volhouden tot ze het niet meer doen. Klinkt hard, maar jij beslist wat je vasthebt, niet zij. De meesten snappen het vrij snel...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:49

danneke80 schreef:
Ik heb haar ruwvoer verminderd omdat ze gewend was aan hooi en nu kuil krijgt dus eiwitrijker. Ze hebben me aangeraden om haar wat minder te geven. ze krijgt 2 keer per dag een behoorlijke plak. Ik heb het trouwens ook nagevraagd bij de manege of ze daar ook stro at, en dat scheen ze ook te doen. Ze had er alleen stukken minder kans toe omdat ze op stand stond en nu in een box. Ik denk dat ik haar maar op mot ga zetten.
Dat longeren zonder zweep vind ik zeker een goede tip. Dat zal ik binnenkort eens proberen met haar.
Ik ben toch ook wel een beetje gerustgesteld dat het normaal is dat ze zo druk is. Hoop alleen dat het ooit bijtrekt.

Wat is er mis met stro opeten? Zolang ze er geen koliek van krijgt, lijkt het mij alleen maar goed: het houdt de darmen bezig, terwijl ze er niet dik van wordt, en bovendien houdt het haarzelf bezig.

Bedenk trouwens ook dat een paard dat gewend was om 3 tot 4 uur flink te werken, en nu maar een paar uur losgelaten wordt veel meer energie heeft dan eerst. Geen wonder dat ze met rijden liep te dribbelen (en natuurlijk net zo goed vanwege de verhuizing). Ik zou dus wel lekker met haar aan de gang gaan, maar niet teveel vragen. Gewoon lekker haar benen laten strekken. Je kunt het krachtvoer misschien ook wat afbouwen, of een ander soort geven met minder energie erin.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:53

Vorig jaar januari heb ik Silence gekocht en hij was ook manegepony.
In maart vorig jaar zijn we naar onze huidige stal verhuisd.
Op stal was Silence wel rustig, maar in de bak was het alleen maar paniek.

Nu, een jaar later, begint de rust pas te komen en schrikt hij bijna niet meer.

Ik zou het dus duidelijk wat meer kans geven om te wennen.
En voor beweging lekker samen bezig zijn.
Dat hoeft niet perse rijden te betekenen.
Dat kan zijn: wandelen, longeren, maar ook gewoon samen spelen terwijl je paard los is in een bak.

Succes ermee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:43

Ik zou wel degelijk gaan rijden. Als ze eerst 3 tot 4 uur per dag liep dan is ze gewend aan die hoeveelheid beweging. Kan me zo voorstellen dat ze dan echt bijzonder druk wordt als ze dan minder beweging krijgt.

Over het longeren: longeren is iets anders dan opjagen. Gewoon netjes longeren aan een hoofdstelletje en een longeerlijn en de zweep even weg laten Lachen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:46

Ik zou haar even niet rijden, ja 1x per week proberen. en gaat het niet lekker dan met zadel en hoofdstel longeren.

En haar lekker laten wennen aan haar nieuwe plek, je kan ook lekker gaan wandelen bijvoorbeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:09

Ik zou dit paard zeker juist wel werken. Het dier komt van 3 a 4 uur per dag werk en nu ineens niks! Het moet wel een doodbraaf paard zijn als hij dan niet gaat lopen dribbelen.
Ik zou hem eerst een paar dagen stevig longeren, kan hij daar de bak gelijk wat bekijken en daarna eerst longeren en dan erop.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:24

hey
even een vraagje.... is dat een kleine haflinger die je gekocht hebt? want er is een haflinger bij ons op de manege die ook verkocht is Huilen ik mis haar heel erg maar ik wil wel wetten of ze het kan zijn en dan even vraagen of het verder wel goed met haar gaat.

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:00

haaay,
ik heb ook sinds zaterdag me eige paard op stal een merrie van 4jaar was er gistere proberen op te gaan maar heeft me er van afgegooit daarna nog een paar x maar dat wou ze echt niet het is mij nu ook aangeraden om haar goed te longeren en ove reen een weekje er weer op te gaan overigs is ze al wel ingereden en alles dus ze moet het gewoon kunnen maar ze is gewoon zo gewend aan het ouwe leventje dat alles nu opeens anders moet is ook voor het dier een hele omzet.
succes er mee

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 00:04

Ik ben om! morgen ga ik proberen om haar te longeren. Helaas zijn de weersomstandigheden op dit moment niet optimaal en heb ik alleen de beschikking over een buitenbak. kan ze natuurlijk wel meteen aan de bak wennen.
Ben benieuwd hoe ze reageert. om eerlijk te zijn hoop ik dat ze flink gaat rennen, zodat ze lekker haar energie kwijt kan. Ik ben vandaag nog op de manege geweest waar ze vandaan komt, en iemand die haar goed kent zei dat het wel ging met longeren, dus we gaan er gewoon met frisse moed tegenaan.
Wandelen is ook iets wat ik nog uit moet proberen. wil het wel zeker gaan doen. Het terrein van de stal is niet zo groot, dus ik zal echt naar buiten moeten. De omgeving is gelukkig wel redelijk rustig.
Is het overigens een idee om de stal deels met stro te vullen en deels met mot? Ik vind het namelijk erg zielig voor haar als ze op de stenen staat nadat ze alles heeft opgegeten. Als er ook mot inzit heeft ze tenminste iets.
Helaas, het is geen haflinger. Ik weet niet wat het wel is. zit waarschijnlijk wel ponybloed in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 06:16

houd het dier gewoon op stro,als het maar 2x per dag eten krijgt is het logisch dat het de stal leegeet want een paard is er namelijk voor gemaakt om de hele dag te eten Knipoog

liefste 3x per dag gaan voeren,koop desnoods zelf wat pakken hooi erbij.
voeren ze daar erg rijke kuil? of is het voordroogkuil?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 07:06

De kuil is volgens mij niet heel rijk. Het lijkt erg op stro.
En ja, het is inderdaad een eetmachientje. alles gaat erin

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 07:19

Als ik een nieuw paard heb, gun ik haar een paar dagen om te wennen. Lekker met haar scharrelen over het erf en in de omgeving. Doe voor de zekerheid wel een hoofdstelletje om, zodat ze niet weg kan schieten en los komt te lopen! en wat super helpt: doe paardensnoepjes of peentjes in je zak. als ze dat eenmaal weet, komt ze zeker naar je toe, ook als het even misgaat!
Geef haar de tijd en na een dag of 5 gewoon lekker gaan rijden! Desnoods eerst even aan de longeerlijn rijden, geeft je zelf misschien wat meer zekerheid. Je moet nu eenmaal aan elkaar wennen!
Ook lekker veel met haar rommelen, poetsen, er even bij gaan zitten in de stal enzo.
Verder zou ik haar gewoon op stro laten staan. Kan ze lekker de hele dag door knabbelen en als ze gewend is, wordt het waarschijnlijk wel minder. Ook zou ik hooi voeren ipv kuil, liefst een keer of vier/vijf per dag lekker veel en anderhalve schep voer is dan wel genoeg. (misschien zelfs wel eiwitarm voer, geen sportbrok) Succes! Cool