Wat is in jouw ogen nou een goede jury?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Wat is in jouw ogen nou een goede jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 08:59

hai Doei!

Ik heb nou al eens bij verschillende juryleden moeten schrijven.
En ik had daar verschillende meningen over.
De ene jury gaf gewoon de punten waarvan ik dacht; dat klopt ja (ik ben dan wel geen officieel jury lid, maar voor mijn gevoel klopte het aardig met wat ik zag!)
maar toen was er een ander jurylid, hij jureerde wat ik nog niet vaak heb meegemaakt.
Bij hem zaten er niet veel mensen rond de 180 punten, je reed of dik winst, óf je kwam nog niet eens is in de buurt van een wp!
Zijn mening was dat als je een oefening slordig reed je hier beter (ik noem even wat) een 4 kon geven dan een 5. Al een oefening goed ging gaf hij een 8.
Ik vroeg waarom hij zo jureerde. Zijn antwoord was dat sommige mensen (en ja sommige, voordat ik al reacties krijgt van ik doe het absoluut niet zo!) op hun protocol keken en dachten: ow een 5 dat is niet zo erg, máár dat ze bij een 4 sneller gingen nadenken om het op te lossen.
Bij het geven van een 8 voor een goede oefeningen wilde hij hun 'belonen' dat ze op de goede weg waren.
Ik vind het moeilijk om het een beetje normaal uit te leggen, maar het kwam er op neer dat als je de mist in ging je bij hem ook gelijk goed de mist in ging qua punten, en een ander jury lid waarschijnlijk nog mild was geweest met een 5 of misschien net een 6je.
Maar als je het goed deed kon je ook gelijk een 8 verwachten.
Nu sprak ik mensen hierover, sommige vinden het fijn als ze zo gejureerd worden, ze weten waar ze aantoe zijn, zien goed en duidelijk verschil tussen wat goed ging en wat fout.
Andere hebben liever de 'normale' jury, eentje die gewone punten geeft, rijd je je middendraf niet netjes heb je een 5 bij het andere jury lid een 4...

Nu is mijn vraag, wat is in jouw ogen nou een goed jury lid, en doen bedoel ik natuurlijk niet eentje die je altijd een wp geeft Knipoog

Lielle

Re: Wat is in jouw ogen nou een goede jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:19

een jury die zich houdt aan de beschrijvingen van de cijfers zoals die in het boekje staan en die voldoende kennis van zaken heeft om het skala ook inderdaad te herkennen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:22

Ik vind een jurylid een goed jurylid als hij punt voor wat hij ziet.
Als iets een 5 waard is, moet hij gewoon een 5 geven, als iets een 4 waard is een 4. Want anders krijg je dus dat je voor een matige oefening een 4 krijgt en voor een slechte oefening ook? Of krijg je dan meteen een 3? Daar zijn de punten niet voor bedoeld, je kunt iets nu eenmaal prima voor een 5 of een 6 rijden en dan wil ik ook die 5 of die 6 krijgen en geen 4.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:25

Ik wil gewoon een jury die punt wat hij/zij ziet. En als ik iets slecht rijd, geef me dan maar gewoon een 3 en een lading commentaar Knipoog Maar als ik iets goed rij ook een 7 of een 8 (ligt eraan hoe goed) en dan commentaar erbij is ook leuk, al is het maar een complimentje.

Ook juryleden die de tijd nemen om even wat te zeggen over je proeven na afloop zijn er welkom, al is daar meestal gewoon geen tijd voor jammer genoeg Lachen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:45

MyWishMax schreef:
Ik wil gewoon een jury die punt wat hij/zij ziet. En als ik iets slecht rijd, geef me dan maar gewoon een 3 en een lading commentaar Knipoog Maar als ik iets goed rij ook een 7 of een 8 (ligt eraan hoe goed) en dan commentaar erbij is ook leuk, al is het maar een complimentje.

Ook juryleden die de tijd nemen om even wat te zeggen over je proeven na afloop zijn er welkom, al is daar meestal gewoon geen tijd voor jammer genoeg Lachen

Hier sluit ik me helemaal bij aan. En iets over de algemene indruk of tip in het algemeen onderaan je coupon is ook welkom!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:47

Marije_jiplover schreef:
Ik vind een jurylid een goed jurylid als hij punt voor wat hij ziet.
Als iets een 5 waard is, moet hij gewoon een 5 geven, als iets een 4 waard is een 4. Want anders krijg je dus dat je voor een matige oefening een 4 krijgt en voor een slechte oefening ook? Of krijg je dan meteen een 3? Daar zijn de punten niet voor bedoeld, je kunt iets nu eenmaal prima voor een 5 of een 6 rijden en dan wil ik ook die 5 of die 6 krijgen en geen 4.

jep jep
zo waar!!! Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:52

Lielle schreef:
een jury die zich houdt aan de beschrijvingen van de cijfers zoals die in het boekje staan en die voldoende kennis van zaken heeft om het skala ook inderdaad te herkennen.

Doe mij die ook maar *LOL*

En als er een onvoldoende gegeven wordt, dan wil ik graaag commentaar erbij!! En een algemene tip is ook altijd welkom hoor Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 12:19

idd ik heb ook wel eens gehad dat ik een 6 had met een lading commentaar, en een 5 zonder commentaar....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:28

Haha ja inderdaad! Nou dat bedoel ik Casperrr!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:31

Wat ik graag zie is een jury die durft te punten
Zie zelf veel te veel dat er bij de 5 en een 6je blijft ook als iets helemaal mis gaat.

Geef mij dan maar een jury die een 3 geeft voor een slecht onderdeel maar die dan ook weer een 8 geeft voor iets wat wel goed gaat.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:40

Mijn mening is, dat als je een oefening uitvoert, dat je dan minimaal een 4 hebt. Bijv als je moet van hand veranderen in middendraf/uitgestrekte draf, en niks laat zien, een 4, want je hebt de oefening wél uitgevoerd. Laat je wat zien, niet genoeg, een vijf of zesje. Hetzelfde voor andere oefeningen, minimaal een 4 áls je ze uitvoert.
Als je iets goed doet, moet je een 8 kunnen verdienen. Je hoeft niet met punten te gaan lopen strooien, maar een 8 moet je kunnen krijgen. Of een 9, een 10 moet ook kunnen als je de oefening echt perfect rijdt, en daar geen 8 voor krijgen, nee dan vind ik dat je ook een 9 moet kunnen krijgen.
Van de zomer had ik ook in allebei de proeven (waren er 2 dus) een 9 voor het halsstrekken. Veronica doet dat uitstekend, maar valt dan af en toe íets terug in het tempo, dan verliest ze een heel klein beetje impuls anders had ik 10 gehad, heb ik achteraf gehoord van de jury, met complimenten Tong uitsteken

Maargoed. Dat is mijn mening.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:59

En idd vanaf 6 en lager met commentaar. Hoeft niet veel te zijn, maar erger me zooo erg aan die zesjes zonder commentaar; hoe wil je dan weten wat je er aan kunt verbeteren?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:44

Een jury die hoge, maar zeker ook lage punten durft te geven. Ik heb liever 2en en 8en dan allemaal 6en en 5en.
En graag ook lekker veel commentaar.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:07

happyjoyce schreef:
Een jury die hoge, maar zeker ook lage punten durft te geven. Ik heb liever 2en en 8en dan allemaal 6en en 5en.
En graag ook lekker veel commentaar.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:06

SHALALA schreef:
En idd vanaf 6 en lager met commentaar. Hoeft niet veel te zijn, maar erger me zooo erg aan die zesjes zonder commentaar; hoe wil je dan weten wat je er aan kunt verbeteren?

Ik denk dat het voor juryleden onmogelijk is om bij alle punten commentaar te geven. Dus ik zie liever bij de echte slechte punten, dus bij 4-en en 5-en, liever wat commentaar. Want als je een 6 hebt, dan is de oefening gewoon technisch gezien voldoende geweest. Dan kan je zelf wel bedenken dat als basis zaken als je takt, aanleuning en impuls (of in de hogere proeven je verzameling) nog meer verbeteren, je van die 6 een 7 of een 8 kan maken.

En als je 6-en voor je verruimingen krijgt, dan weet je dat je daar een 7-en of een 8 van kan maken door nog meer te verruimen en/of nog duidelijker te vertrekken/terug te rijden.

SHALALA schreef:
Mijn mening is, dat als je een oefening uitvoert, dat je dan minimaal een 4 hebt. Bijv als je moet van hand veranderen in middendraf/uitgestrekte draf, en niks laat zien, een 4, want je hebt de oefening wél uitgevoerd.

Als je niks laat zien heb je niks uitgevoerd, maar enkel van hand veranderd Dan vind ik een 4 nog wel te veel hoor...

verana schreef:
Wat ik graag zie is een jury die durft te punten
Zie zelf veel te veel dat er bij de 5 en een 6je blijft ook als iets helemaal mis gaat.

Maar veel ruiters rijden ook echt voor een 5je of een 6je. Dat wordt wel eens vergeten. Die hobbelen hun proefje door en dan is het het eigenlijk gewoon net-niet... Niet heel slecht, maar ook gewoon net niet goed genoeg. En dan krijg je veel 5 en 6-en. Dat heeft soms niks met durven punten te maken, maar met de combinatie die de jury moet beoordelen.

Lielle schreef:

Daar ga ik ook voor. En daarnaast denk ik dat als veel juryleden ECHT zouden jureren volgens het skala en de FEI-richtlijnen dan denk ik dat voor veel ruiters de beoordelingen wel eens heel vervelend zouden kunnen uitpakken. Onbewust houden veel juryleden er toch wel rekening meer dat ze ruiters niet teveel willen ontmoedigen, zeker in de lagere klassen. Dan houden ze het maar op 5-en en 6-en, terwijl het misschien eigenlijk 4-en en 5-en hadden moeten zijn...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:14

ik vind juist dat als je een 4 of een 5 krijgt je zelf echt wel weet wat er verkeerd ging, terwijl ik me bij de 6jes wel eens afvraag wat hij beter wilde zien. Was er niet genoeg impuls, of liep hij een beetje scheef? Het zijn vaak de kleine dingen die het hem doen (om van een 6 een 7 te maken) die voor de meeste niet helemaa duidelijk zijn. De grote zijn meestal wel duidelijk bv verkeerde galop of onregelmatig.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:15

En wat is een goede jury:
Ik ben altijd erg blij als mijn punten helemaal overeen komen met het gevoel dat ik er zelf bij had.
En of ie de echt goede dingen dan met een 7 of een 8 beloond maakt me dan niet zoveel uit, als het in verhouding met de andere onderdelen maar klopt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:19

maar toch, het klopt niet altijd met wat je gevoel zegt als je een 4 of een 5 hebt... Tenminste ik ken mensen die dat wel eens hebben gehad, die zich echt serieus afvroegen hoe ze aan dat cijfer kwamen.
Ik vind het fijn als de jury er dan ook wat bijzet! En niet alleen maar cijfers geeft, ik zou willen weten hoe hun die oefeningen zagen.
Ik heb eens een jurylid gehad die mijn proef jureerde wat voor geen meter ging. I.p.v niks op te schrijven of alleen commentaar kreeg ik er én commentaar bij én tips hoe ik het het beste kon oplossen en hoe ik het de volgende keer beter kon doen. Verder stond er een compliment bij dat ze vond dat ik goed handelde en dat ik 1 van de weinige was die rustig bleef en niet zat te zagen onder de proef in de hoop dat 'de jury dan net niet keek'. Dat vind ik ook geweldig!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:23

Een jury die niet beoordeeld op je paard, bijv, dat je lage punten krijgt omdat je een schimmel hebt als enige,
En die niet alleen commentaar geeft maar ook zegt hoe het wel moet, en eerlijk jureerd, niet als je paard 1 ding niet goed heeft meteen overal een 3...
gewoon een eerlijke jury die serieus kijkt naar hoe je rijdt, Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:25

maar toch, het klopt niet altijd met wat je gevoel zegt als je een 4 of een 5 hebt... Tenminste ik ken mensen die dat wel eens hebben gehad, die zich echt serieus afvroegen hoe ze aan dat cijfer kwamen.

Dat heb ik natuurlijk ook wel eens, maar dan zat er meestal weer eens zo`n jury die het in mijn ogen totaal niet zag Haha! , kreeg laatst een keer een 4 voor impuls terwijl dat toch echt niet terecht was (had minstens een 7 verwacht Bloos Haha! ).
Maar dat zijn weer de uitzondering, en die heb ik ook niet graag.
Vind een algemeen stukje ook altijd erg leuk, of als de jury je na afloop in de kantine herkent en over je proef begint. Dan kun je teminste fatsoenlijk vragen wat hij er van vond.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:27

daNiielle_ schreef:
Een jury die niet beoordeeld op je paard, bijv, dat je lage punten krijgt omdat je een schimmel hebt als enige,
En die niet alleen commentaar geeft maar ook zegt hoe het wel moet, en eerlijk jureerd, niet als je paard 1 ding niet goed heeft meteen overal een 3...
gewoon een eerlijke jury die serieus kijkt naar hoe je rijdt, Ja

Gelukkig had ik toen ik mijn schimmeltje reed nooit zo`n jury gehad.
En die heb ik toch ruim 3 jaar zeker twee keer in de maand mee op wedstrijd genomen.
Ik zit gelukkig in de regio waar ze schimmels nier benadelen Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:28

Ik heb dat nou nog nooit meegemaakt dat een jury mij minder punten gaf alleen maar omdat ik een 'ander soort paard had'. Ik blijf goede punten rijden,
met een fries Cool

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:32

ik vind een jury goed als die achten en vieren "durft"te geven. Graag veel commentaar, maar dat kan ook wel eens liggen aan de schrijver, een slome schrijver is niet fijn lijkt me, dan denk je als jury volgens mij al gouw laat maar.
En een jury die niet je paard beoordeeld, maar je oefeningen!

simplyberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:41

Ik vind het fijn als een jury veel commentaar geeft. Daar heb je tenminste wat aan.
Een jury moet ook niet anders punten omdat er een fjord een fries of een bonte loopt. Tuurlijk, die kunnen sommigen dingen minder dan een gewoon rijpaard. Maar dat moet niet terugkomen in de gehele proef, alleen voor het onderdeel dat niet zo goed ging.

En ik weet misschien waarom jury's zo rond de vijf-zes blijven hangen. Ze willen je nl niet de grond in boren, wedstrijden moeten leuk blijven. Dan maar geen winstpunt, maar ze willen je niet helemaal de grond in boren.

Maar ik heb zelf ook liever drieen/vieren en achten.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:43

Citaat:
Tuurlijk, die kunnen sommigen dingen minder dan een gewoon rijpaard.

geloof je het zelf? Knipoog ze kunnen evenveel als een ander hoor!!!!