Verkopen of niet.. Ik weet het niet meer??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Verkopen of niet.. Ik weet het niet meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:51

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik zit met een cricus.. Rijden gaat de laatste tijd niet leuk meer.. ongeveer een maand geleden ben ik er afgevallen en ook banger geworden, nu de laatste tijd durf ik niet meer aan te galloperen in verband met ideote bok parades in de les nog net wel maar vandaag kropte hij zich zo op hij trekt tegenwoordig de teugels uit mn handen dit is echt niet leuk meer.. ik drufde vandaag niet eens aan te draven.. hij bokte al met opstappen opzadelen en gewoon.. hij schiet overal vandoor en ik weet het niet meer.. dit kan niet verder zo.. ik kan hem wel door laten rijden maar hij heeft direct door dat ik er dan weer op zit... ik vind dit zo moeilijk want het is echt een schat in de omgang..

mensen help wat moet ik hier mee..? is het voor bijden het beste dat ik hem weg doe of wat?

Li_lee_yang

Re: Verkopen of niet.. Ik weet het niet meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:04

kan je niet eerst eens kijken waarom hij zo bokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:07

Past zijn zadel goed?
Doet zijn rug niet zeer?

In omgang gaat het verder wel helemaal goed?
Je zegt dat hij een schat is, maar luisterd hij dan echt goed?

Laat verder dat galloperen maar eens weg.
Als je zo weer zekerder bent kun je dat er weer bij nemen Ja
Het geeft niets als dat een hel tijd niet doet, geen schande

En als je hem van te voren longeerd. Is hij dan braver?

Want verkopen kan nog altijd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:07

Of even door laten rijden door iemand die dat goed kan?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:12

Als dit van de laatste tijd is zou ik er eerst maar eens naar laten kijken voordat je verdere conclusies trekt.

Zoals Runningkawa al zegt, verkopen kan altijd nog..

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:16

*ik volg even*

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:21

ik denk dat je mischien eerst moet kijken of alles goed zit, tuig, etc. heeft hij net een klap gehad? (figuurlijk) bijv. van stal veranderd? anders mischien prive lessen nemen en weer bij het begin beginnen. Ik denk dat als hij voelt dat jij onzeker bent, hij zelf niet beter gaat lopen

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:40

mischien te veel energie door het voer?
Als je gek bent op je paardje probeer dan eerst er achter te komen warom hij dit doet zo als de rest al zecht verkoopen kan altijd nog.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:51

hai ,ik had hetzelfde probleem met mijn paard .ik werd te bang en had de kracht niet om haar te mannen.ik heb uiteindelijk gekozen om haar te verkopen en nu gaat ze dus aanstaande donderdag naar haar nieuwe baas.heel veel verdriet heb ik ervan ,maar ben ook erg gelukkig dat ik een lieve baas voor haar gevonden heb.dit was niet eerlijk meer naar mij en mijn paard toe.maar ik wil je ook zeggen dat een vriendin ook iets soort gelijks heeft meegemaakt,en dat bleek dus inderdaad aan de ruggewerfels te liggen en na een paar behandelingen van een osteopaat(ik schrijf het niet goed denk ik) was dat over en had ze haar oude paard weer terug.dus ga goed na of het niet zoiets is ,want dat zou zonde zijn!!! ik wens je heel veel succes met je besluit,wat het ook mag worden!!!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:00

Ik heb dit probleem ook gehad; ik heb heel lang een leasepaard gehad op een manege. Was een geweldig paard; ideaal voor de sport. Of in ieder geval; onder de les reed ze super, maar als ik met haar aan het rijden was zonder andere paarden in de bak was het een drama. Racen, bokken, steigeren, teugels uit me hand trekken, met geen mogelijkheid de hoeken in willen; alles om maar weg te kunnen of mij te laten afhaken. Ze wou gewoonweg niet alleen zijn in de bak; dat was ze niet gewend. Ik baalde natuurlijk als een stekker, want ik betaalde me scheel voor dat paard en voor mij was de lol er zo onderhand wel af.
Toen heb ik een instructrice ingehuurd, in het begin was het nog even dramatisch als in het begin (heb ook aardig wat keren zandgehapt en flinke blessures gehad) maar het was gewoon doorbijten en veel oefenen. Na anderhalve maand begonnen we duidelijk verschil te merken; ze bokte niet meer (alleen aangalopperen was een ramp, maar dat bewaarden we dus maar voor later), steigerde niet meer, wou de hoeken weer in en het racen was ook al een stuk minder. Ze trok nog wel veel aan de teugels maar dat heeft ze na een paar weken ook afgeleerd.

O ja, met racen bedoel ik niet hard lopen oid. Het was gewoon in volle galop op het hek af en vlak voor het hek in 1 keer stil gaan staan. Geloof me; dat is heel eng. Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed; neem een goede instructrice en zet je volledig in, dan komt het vast wel goed. Lachen
Als het écht niet wil, dan kan je je paard beter verkopen. Want op deze manier is het niet leuk meer.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:11

Ik rijdt meestal met meerdere paarden te gelijk en het is een allemans vriend.. er is niks met zn tuig (na het rijden en voor altijd nakijken zoals nu ook) en de viseo stond aan de kant en die man is een bekende en had echt wel wat gezegd als er iets is.. in omgang is hij heel braaf en doet alles wat je van hem vraagt.. doorrijden heb ik al wel vaker laten doen.. een paar weekjes en dan ik zelf weer (allen bij ons thuis op stal) als ik er dan weer op stap is het weer mis.. dat heeft hij direct door.. zn voer bult kuil, kilo basis brok per dag en iedere dag zo'n 3uur buiten.. dus daar kan het niet aan liggen..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:20

maar mn crisus is moeilijk... weet niet zo goed wat ik er mee aan moet..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:21

Als ik het goed begrijp ligt het dus aan jou, of nou; aan de relatie tussen jou en je paard. Hij denkt dominant te zijn over jou, dat is uiteraard niet de bedoeling! Kan ook aardig gevaarlijk worden als dat te ver gaat. Om dat tegen te gaan moet je gewoon je poot stijfhouden en hem een keer flink op z'n mieter geven. Ook kan een goede training waarsschijnlijk geen kwaad. Wat jouw paard doet is niet goed, jíj moet de baas zijn over hem, niet andersom.

jilly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:28

ik ken het paardje verder niet maar hij lijkt me wel erg leuk en aan de fotos te zien kon je er leuke dingen mee doen, dus misschien zit er een reden aanvast waarom hij zo doet?
veel succes!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:31

appelbolfan: weet ik maar durf hem niet aan te pakken en hij is gewoon te sterk..

jilly123: Weet het niet.. licht denk ik zoals appelbolfan aan mij.. maar ik durf hem neit aan te pakken.. (helaas)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:31

Kun je die fysio niet eens echt je paard helemaal laten onderzoeken?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:34

Als hij te sterk voor je is, heb je meerdere opties;
- zelf sterker worden in je arm, buik en beenspieren (moeilijk om voor elkaar te krijgen)
- oefenen, oefenen, oefenen totdat hij stopt met dat geklier
- je paard verkopen

je moet niet bang zijn om hem aan te pakken, als je hem niet aanpakt zal hij nooit meewerken. dan heeft hij zoiets van 'ik kan gewoon lopen etteren, ze doet er toch niks aan'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:35

Zelf sterker worden??
Denk je echt dat je ooit zo sterk word dat je het wint tegen een paard?

De tip bij sterker worden is juist loslaten Lachen
Touwtrekken kan alleen maar met een tegenstander Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:37

Cynthiaaapje schreef:
Ik rijdt meestal met meerdere paarden te gelijk en het is een allemans vriend.. er is niks met zn tuig (na het rijden en voor altijd nakijken zoals nu ook) en de viseo stond aan de kant en die man is een bekende en had echt wel wat gezegd als er iets is.. in omgang is hij heel braaf en doet alles wat je van hem vraagt.. doorrijden heb ik al wel vaker laten doen.. een paar weekjes en dan ik zelf weer (allen bij ons thuis op stal) als ik er dan weer op stap is het weer mis.. dat heeft hij direct door.. zn voer bult kuil, kilo basis brok per dag en iedere dag zo'n 3uur buiten.. dus daar kan het niet aan liggen..

Ik zou het toch even vragen aan hem. Er vanuit gaan dat hij het zo zou zeggen, zou ik niet doen. Dan ook z'n rug etc ff laten nakijken. Hij moet natuurlijk geen pijn hebben.
Als dat is uitgesloten, zou ik aanraden om 'm een poosje, zolang nodig is, door iemand anders (een goede ruiter) te laten rijden. Dan weet je of het aan het paard ligt of aan jou.
Misschien kan die persoon ook vertellen of jij het ook kan (oplossen).

succes!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:41

runningkawa schreef:
Zelf sterker worden??
Denk je echt dat je ooit zo sterk word dat je het wint tegen een paard?

De tip bij sterker worden is juist loslaten Lachen
Touwtrekken kan alleen maar met een tegenstander Lachen

ja maar goed; als je elke keer voorover uit het zadel wordt getrokken lijkt loslaten me toch een vreemde optie.

wat is volgens jou een goede oplossing dan?
No fence, ben gewoon benieuwd Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:44

Ik zou een osteopaat langs laten komen of een keuring doen bij de DA.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:46

Bij een paard met een gevoelig mondje kan een keer je handen op de plek houden zodat hij zijn mond een keer stoot goed werken.
Maar denk dat dat hier niet het geval is.

Als hij trekt, drijf hem maar naar voren, desnoods eens een harde schop
Hem tegen blijven houden dat win je niet, dus laat maar los.
Net als bijv een auto waarmee je hard moet remmen als het glad is
Dan kun je op de rem blijvens taan, maar dan schuif je gewoon door.
Rem je al pompend, rem los vast lost vast
Rem je wel
dat is bij een paard eigenlijk niet anders Lachen

Doe dit om te bgeinnen op een volte, dan kunnen ze al veel minder snel uitbreken.
gaat hij te hard, maak de volte maar kleiner, in vol speed een volte van 10 meter maken kan geen 1 paard Lachen

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:47

ik zou een instructrice om hulp vragen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:50

Nanna: klopt.. viseo heeft weekje geleden ofzow nog gekeken.. DA is ook net geweest.. aanpakken durf ik niet.. ik denk eerlijk gezegd dat ik maar 1 oplossing heb en opzoek moet naar een super schaapmak paard..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:52

Heb je begeleiding?