hoofdstel omdoen hoofd omhoog?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette_

hoofdstel omdoen hoofd omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:13

als ik de pony waar ik op rijd op de manege op wil zadelen gaat het zadel prima, niks op aan te merken maar als ik het hoofdstel om wil doen doet ze haar hoofd omhoog zodat ik er niet bij kan
ze staat in een stand weetjewel, aan een halster met een halstertouw vast dus als ik het halster afdoe dan gaat ze naar achteren
wie weet een manier om het hoofdstel om te doen zonder al te veel geweld te gebruiken ( kan ik dus eeeeeeeeeeecht niet )
groetjes, Arletjuhh
Laatst bijgewerkt door Arlette_ op 25-02-07 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Re: hoofdstel omdoen hoofd omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:13

Gelijk als je het halster afdoet je hand om de neus doen helpt niet?

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:16

Liedje schreef:
Gelijk als je het halster afdoet je hand om de neus doen helpt niet?

nee ik ben ook gewoon op de goeie lengte voor m`n leeftijd en met andere paarden lukt het meestal wel maar ik moet er altijd iemand bij halen
als ik mijn hand om haar neus leg dan doet ze haar hoofd omhoog en loopt ze naar achteren ik moet er altijd iemand bijhalen het is me 1 x gelukt, maar toen stoen er toch nog iemand achter om haar tegen te houden Huilen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:17

snoepje geven terwijl je het bit indoet, maar aangezien het een manegepaard is zal ze misschien een nare ervaring hebben gehad..

Romanicobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:18

Als je het halster naar achter om zijn hals schuift, het hoofdstel omdoet en dan weer het halster van zijn hals afschuift kan die mindersnel omhoog schieten met zijn hoofd.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:19

Casca schreef:
snoepje geven terwijl je het bit indoet, maar aangezien het een manegepaard is zal ze misschien een nare ervaring hebben gehad..

ja, dat heb ik ook al een geprobeerd maar daar reageert ze niet op ze gaat gewoon door met hooi kauwen en hoofd omhoog doen enzo

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:19

Romanicobs schreef:
Als je het halster naar achter om zijn hals schuift, het hoofdstel omdoet en dan weer het halster van zijn hals afschuift kan die mindersnel omhoog schieten met zijn hoofd.

ooh dankje, dat zal ik eens proberen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:24

Ik doe altijd bij een manege paard die kopschuw is het volgende. (ze staat wel in de box)
Zodra ik met het hoofdstel aankom doet ze haar hoofd omhoog, ik hou mijn rechterhand laag en wacht net zolang tot ze me vertrouwt dan doet ze langzaam haar hoofd naar beneden geef ik der een klopje en doe stap voor stap het hoofdstel om.
Misschien lukt het!

Anders moet je haar/hem bij de neus pakken zodra ze achteruit rent loop jij gewoon mee, en anders neem je haar met halster enal mee uit de stal en doe je buiten het hoofdstel om?

Succes er mee! Lachen

Yritja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:34

Een paardje dat ik ken doet alleen zijn hoofd omlaag als je het echt precies goed doet, dus hand op de neus en gewoon rustig over het hoofd. Ook helpt praten weleens.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:38

Soms heb ik dat ook weleens met paarden (ik ben zelf best klein). Als ze dan hun hoofd omhoog doen leg ik het kopstuk over de neus heen en kan je zo zijn hoofd weer naar beneden halen. Maar dat is alleen bij paarden die je echt in de maling nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:55

Het is een beetje jammer dat het een manegepaard is, want jij kunt proberen dit wel af te leren, maar een ander pakt het weer heel anders aan.

Iig moet het paard leren op druk achter zijn oren zijn hoofd te laten zakken. Dat kan met je hand, maar als je daar niet bij kunt kun je ook de teugels nemen. Sla de teugels over de hals, schuif ze naar voren tot even achter de oren en geeft druk op het moment dat hij met zijn hoofd naar boven gaat. Op het moment dat zijn hoofd zakt laat je acuut de druk varen.

Dit manegepaard heeft geleerd dat hij door het omhoog doen van zijn hoofd misschien wel onder het werk uit kan komen. Af te leren is het dit niet meer, niet zoalng hij manegepaard blijft.

00Shirley00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:38

Cassidy schreef:
Het is een beetje jammer dat het een manegepaard is, want jij kunt proberen dit wel af te leren, maar een ander pakt het weer heel anders aan.

Iig moet het paard leren op druk achter zijn oren zijn hoofd te laten zakken. Dat kan met je hand, maar als je daar niet bij kunt kun je ook de teugels nemen. Sla de teugels over de hals, schuif ze naar voren tot even achter de oren en geeft druk op het moment dat hij met zijn hoofd naar boven gaat. Op het moment dat zijn hoofd zakt laat je acuut de druk varen.

Dit manegepaard heeft geleerd dat hij door het omhoog doen van zijn hoofd misschien wel onder het werk uit kan komen. Af te leren is het dit niet meer, niet zoalng hij manegepaard blijft.

Ik heb het ook wel eens op deze manier geprobeerd bij mijn merrie maar die ging dus met mij en al omhoog. Dus als je het probeert moet je wel uitkijken, helemaal bij paarden die kopschuw zijn. Mijn merrie is het inmiddels afgeleerd dmv heel veel oefenen en geduld. Aangezien jij het over een manegepaard hebt, is het wat moeilijker inderdaad.
Succes ermee!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:28

Je kan ook je hand zijn neus zachtjes vastnemen zoals je een hoofdstel zou omdoen en hem dan gaan belonen met je andere hand. En iedere keer kan je de druk wat verhogen en hoger gaan met je hand, totdat je achter zijn oren kan. Maar aangezien het een manègepaard is, is dat niet zo simpel...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:31

misschien ook een tip om haar als eerste uit de stand te halen en er achterwaard weer in te zetten als je verplicht bent om haar daar op te zadelen. Dan kan ze nie meer achterwaards lopen en jij houdt haar dan beet bij de voorkant dus kan ze eigenlijk niet weg lopen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:03

Bij mij op de manege doen sommige pony's dit ook; ik loop altijd heel vastberaden de box in, doe de teugels om de hals, hou het hoofd zeg maar 'vast' en doe het bit in (klinkt allemaal een beetje vaag) .. Ik denk dat het belangrijk is dat je 'vastberaden' bent en niet aarzelt.. Succes!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:09

Ander trucje: (heb eentje van 1.80 gehad die heeeeel groot werd als ik aan zijn oren wilde zitten)
Linkerbakstuk & neusriem losmaken en uit de frontiem halen (ik had dan ook nog een touwtje door het lusje van de frontriem), losse kopstuk achter de oren langs slaan (nou ja, zachtjes dan Knipoog), weer door de frontriem halen, neusriem vastmaken, bitje erin friemelen, bakstuk weer vast en klaar!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:10

ja maar het paard waar ik het over heb is weleen manegepony, maar niet kopschuw want bij andere kinderen lukt het wel altijd Huilen

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:11

maar ik heb meestal maar een kwartier om op te zadelen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:23

ik wou zeggen, het werkt ook als ze niet kopschuw zijn hoor Knipoog
Maar is een beetje tijdrovende oplossing idd. Ehm, andere kinderen vragen hoe ze het doen?

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:28

WowAmigo schreef:
ik wou zeggen, het werkt ook als ze niet kopschuw zijn hoor Knipoog
Maar is een beetje tijdrovende oplossing idd. Ehm, andere kinderen vragen hoe ze het doen?

doe ik ook Tong uitsteken

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:52

Arletjuhh schreef:
Romanicobs schreef:

ooh dankje, dat zal ik eens proberen

maar doet dat dan niet pijn bij de oren of de nek ?

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:28

had ik ook, teugels over de hals heen, halster af, hand op de neus, bit erin..maarja.klinkt heel makkelijk..ik ben best lang, dus heb niet zoveel problemen ook al was het een groot paard

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:21

Het halster om de nek doen zodat als ie zn hoofd omhoog doet je hem terug kan trekken en dat je hem ook naar voren kan trekken aan het halster ?

00Shirley00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:58

Julia_ schreef:
Het halster om de nek doen zodat als ie zn hoofd omhoog doet je hem terug kan trekken en dat je hem ook naar voren kan trekken aan het halster ?

Dat lijkt me helemaal geen goed idee.
Een paard is toch veel sterker dan een mens als die egt niet wil helpt trekken zeker niet.
Vaak krijg je daardoor het tegenover gestelde, hoe harder jij trekt hoe sneller het paard geneigt is zijn hoofd in de lucht te gooien. Als ik dat bij mijn paard doe dan gaat ze gelijk de lucht in. Ik zeg niet dat elke paard dat zal doen, maar ik zal der tog mee uitkijken hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:30

Je moet het ook niet willen winnen door kracht maar door techniek.

Daarom zeg ik ook: het is zo jammer dat het hier om een manegepaard gaat. Bij een eigen paard is het een kwestie van aanleren van wijken voor druk. Hand achter de oren en dan moet het paard zakken met het hoofd. Komt geen kracht bij kijken hoor...