bang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:26

hallo allemaal,
ik heb een hele lieve haflinger.
maar met buiten rijden is ze overal bang voor, bijna dan.
ze slaat gelukkig niet op hol,maar ze blijft dan staan en wil dan niet verder,dan moet ik afstappen en dan loopt ze wel mee.
wat moet ik hieraan doen?!
ik zie gewoon niet altijd waarvoor ze bang is.
dus snap er soms niks van en denk ik dat ze zich aansteld.omdat we erzo vaak langs gaan,langs de weg.

Laurine

Re: bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:53

Ik denk dat je gewoon het beste kunt doen alsof er niks aan de hand is! En gewoon in een drafje er voor bij rijden zodat je vaart hebt! en haar aanmoedigen verder zou ik het ook niet weten!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:54

Een keer met een ander paard die het niet eng vind meegaan wil ook nog wel eens helpen!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:24

Is hij wel goed verkeerdsmak? Ga anders eens gewoon met hem lopen langs de weg. (Als dat helpt gewoon blijven doen tot het over is)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:12

Eerst en vooral geef haar het vertrouwen dat ze weet dat er niets gebeurt.
En dan moet je gaan opletten voor wat soort dingen ze nu eigenlijk schrikt. Op de duur weet je dat en als je zo iets zoet moet je beginnen praten met je paard; je paard geruststellen.

In ieder geval oefening baart kunst. En geduld is een schone zaak Huilen van het lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:13

Als je zelf zeker bent, wordt je paard dat ook.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:20

Probeer er zelf geen probleem van te maken, ook al vraagt dat geduld. Elk stapje verder is er 1 en over een korter of langer tijdje gaat ze echt wel helemaal door.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:21

probeer eens wat grondwerk voor het vertrouwen en samenwerking. duidelijke stemcommando's aanleren, die je ook kunt gebruiken onder het zadel, als ze niet verder wil. een ervaren paard meenemen kan ook nooit kwaad, maar het zou het fijnste zijn als ze het voor jou wil doen uiteraard.

niet teveel geruststellen, daarmee bevestig je de angst. doe alsof er niks aan de hand is, tenslotte ben jij de kuddeleider en die bepaalt wanneer er iets eng is en wanneer niet. kijk niet naar het enge voorwerp, maar gewoon voor je uit.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:24

Ik rijd ook zo'n bangerik.

Ik sluit me aan bij wat merrieveulen zegt. Als je niet zo snel iemand in de buurt kent die mee kan rijden, kun je ook iemand vragen mee te laten lopen of fietsen. Heeft bij mij al menig paard geholpen, telkens op en afstappen is ook niet wat!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:28

Ik ben momenteel alleen maar aan het wandelen wandelen en wandelen......
Zo leer ik de reacties van het paard kennen, leer ik waar hij bang voor is en hoe hij reageert op mijn stem.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:04

Hah! Net of je mijn knol beschrijft! Precies hetzelfde probleem! In de bak staat hij altijd alsof hij van goud is, maar zo snel ik buiten ben, schrikt ie van nog maar een gat in de weg! Nou ten eerste ga ik er heel veel mee wandelen. Zoek een klein bosje uit waar je toch nog verschillende richtingen uitkan, maar ook vaak langs dezelfde komt. En zeker: een bos met brede paden! Daar ga je wandelen, tot vele dingen hem niet meer interesseren. Of ga de 1e keer dat je gaat wandelen eens op de dingen letten waar ie schrik van heeft. Bv een stuk plastiek, of een paaltje. Leg deze dingen dan eens voor zijn neus in vertrouwde opgeving, in de bak of in de stal(let hierbij wel op). Zo zal hij aan de dingen wennen, en in het bos er een minder probleem van maken. Ook is een goede oplossing om een paar keer met andere paarden naar buiten te gaan. Als ik met de mijne met ook maar 1 shetlander mee neem, doet ie niks meer, dan doet ie alsof ie het al jaren kent! (het is echt een watje). Dus zou ik hier alvast mee beginnen, veel wandelen en met andere paarden. Denk er ook aan dat je niet in 1x een half uur naar buiten gaat, ga eerst eens wat stappen buiten als je gereden hebt of van die dingen, gewoon 10 minuutjes buiten. Zo kom je ook al ver, wil niet te snel zijn, dan kom je er wel Knipoog Veel suc6 ermeee! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:31

Af en toe lijken de paarden sensibeler voor bepaalde dingen. Van de een op de andere dag, zonder aanwijsbare reden, durfde mijn paard opeens niet meer over paddentunnels (tunnels onder de weg zodat ze niet plat gereden worden). Na een tijdje afstappen of omrijden, is het vanzelf weer goed gekomen.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:58

Ik ken je probleem ook, probeer (hoe moeilijk het soms ook is) niet af te stappen, dan bevestig je de angst.
Doe alsof je zelf niet weet waar hij bang voor kan zijn en laat hem gewoon doorlopen.
Zelfvertrouwen is heel erg belangrijk
Verder wat al gezegd is; zeker van jezelf zijn en blijven, aan de hand wandelen helpt ook erg goed en is nog leuk ook Lachen, zorgen dat het wederzijds vertrouwen goed zit (bijv. door middel van grondwerk), en af en toe eens mee met andere paarden.

Veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:17

Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je paard alleen maar bevriest en niet rechtomkeert maakt en de benen neemt.
Ik denk ook dat jij erg onzeker bent buiten en je dat op je paard overdraagt.

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:08

yvon123 schreef:
hallo allemaal,
ik heb een hele lieve haflinger.
maar met buiten rijden is ze overal bang voor, bijna dan.
ze slaat gelukkig niet op hol,maar ze blijft dan staan en wil dan niet verder,dan moet ik afstappen en dan loopt ze wel mee.
wat moet ik hieraan doen?!
ik zie gewoon niet altijd waarvoor ze bang is.
dus snap er soms niks van en denk ik dat ze zich aansteld.omdat we erzo vaak langs gaan,langs de weg.

Probeer is een paar x met mensen ernaast

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:49

nou ik ben zeker niet onzeker,ik kijk vooruit of kijk naar de andere kant helpt niet.
ze wil gewoon niet verder hoe hard je ook schopt,ze reageert gewoon niet ze loopt gewoon dan achteruit,
en ik ben al 1000 keer lang die weg geweest,en nog is ze bang,(of ze doet alsof wat dat denk ik meer),met een andere paard gaat het wel goed,en ook als iemand met haar mee fietst.
en draven wil ze haast niet,omdat ze veel te kijkerig is!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:36

ander paard meenemen? Lachen

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:47

yvon123 schreef:
nou ik ben zeker niet onzeker,ik kijk vooruit of kijk naar de andere kant helpt niet.
ze wil gewoon niet verder hoe hard je ook schopt,ze reageert gewoon niet ze loopt gewoon dan achteruit,
en ik ben al 1000 keer lang die weg geweest,en nog is ze bang,(of ze doet alsof wat dat denk ik meer),met een andere paard gaat het wel goed,en ook als iemand met haar mee fietst.

Als ze niet bang is maar gewoon zit te klooien, dan moet je het niet accepteren.
Grenzen stellen Lachen
Zij staat opeens stil en loopt achteruit, in de bak zou je dit (volgens mij) niet accepteren, dus buiten ook niet.

Wat zou je in de bak doen? probeer dat dan ook buiten te doen.

Veel succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:36

yvon123 schreef:

door hard te schoppen bevestig je haar angst. NOOIT doen dus. grondwerken zou ik aanraden hierin, en voorlopig even wandelend oefenen verder, later pas weer erop, eerst met iemand los erbij, en dat uitbouwen.

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 00:37

ja,maar soms vooral in het begin toen ik voor het eerst met haar buiten reed,liep ze wel door.
het is heel raar met haar,soms wel soms niet snap je.tis heel ingewikkeld maar snap er zelf ook niks van.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:38

Raar...

xAshleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:40

Ahh wat zielig dat ze bang is zeg Bloos ik zou ook niet weten waarom ze bang is al zit je op haar rug.. buiten

xAshleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:41

Je moet haar je vertrouwen geven achteraf hoop ik dan dat ze weet dat er niks gebeurd Bloos

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:31

Probeer haar vertrouwen te geven.. en een soort van te doen alsof er niets aan de hand is..
je zegt dat ze achteruit gaat lopen als je haar aanspoort, op dat moment moet je dat wel afstraffen, ze moet dan wel weten wat de bedoeling is..
Succes ermee..

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:34

Ik denk dat vertrouwen geven het belangrijkste is