Glimmende laarzen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michel123

Glimmende laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 11:14

Sommige mensen krijgen hun (leren) laarzen zó supermooi glimmend, dat ik me wel eens af vraag hoe ze dat toch doen.
Ik weet verschillende methodes, zoals een potje Kiwi schoensmeer in brand steken en dan poetsen met een pantykousje.
Sommigen gebruiken ook haarlak, weer anderen kopen speciale smeerseltjes.
De absolute top in glimmen is de rijlaars van lakleer. Nadelen te over, zoals barsten en scheuren, duur, kitcherig.

Wat zijn jullie ervaringen ? (liefst met foto natuurlijk !)

___Sanne

Re: Glimmende laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:16

Ik heb geen ervaring, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen, want ik heb pas leren laarzen gekocht Haha!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:17

Ik poets ze meestal met wat zwarte schoensmeer, maar ik heb geen leren laarzen dus..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:18

Ik poets ze met Kiwi schoenpoets. Ik zal vanmiddag wel even een foto proberen te maken.
Edit: kan de foto niet vinden. Ik maak vanmiddag wel even een nieuwe, als ik het niet vergeet.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 22-02-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:19

ik heb ook leren petri's maar hoe krijg je ze zo mooi glimmend

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:20

ik onderhoud ze met stubben hamanol
en doe eigenlijk niet meerdan goed opwrijven met panty, en op concour met belvoir conditioner

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:21

indd met kiwi Ja
site van anky schreef:
Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker. Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!

Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen, totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat!

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:22

ik doe ze met zo'n sponje om ze zeer glimmend te maken...in elke supermarkt, schoenezaak te verkrijgen...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:23

leandros schreef:

Koop vloeibare kiwi-schoenpoets, doe dat gelijkmatig verdelen over je laars, zorg dat het helemaal droog is(dus ingetrokken) en ga dan met een schoenen/laarzenborsteltje over de schoenpoets heen, ga daarna met een panty er net zolang overheen totdat het helemaal glad is en een beetje glimt. Dit moet je een paar keer herhalen(zodat er een aantal lagen op liggen) en dan gaan ze helemaal glimmen.
krumel schreef:
indd met kiwi Ja
site van anky schreef:
Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker.
Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!

Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen, totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat!

Je hebt ook vloeibare kiwipoets, daarop zit al zo´n borsteltje, dus dan hoef je niet met aanstekers, wattenschijfjes, etc aan de gang. Want als je het op de manier van hierboven doet, dan ben je zo je hele potje kiwipoets kwijt en wordt het flink knoeien met wattenschijfjes. Haha!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:26

ik poets mijn laarzen met het speciale spul voor petrie's dat moet je een oficieel 12 uur laten intrekken ik doe het korter en dan poets ik het uit met een panty na een aantal uurtjes of korter en die van mij glimmen altijd erg mooi

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:29

ik doe het altijd met schoensmeer en lederolie Haha! kan niet fout gaan. en ze glimmen heel erg mooi Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:27

Ik doe het vaak ook gewoon met leervet. Daar glimmen ze ook goed door. Tong uitsteken

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:35

ik heb geen leren rijlaarzen maar rubber.. ik heb ze een keer met haarlak ingespoten maar dat was niet echt een succes pantykousjes helpen wel en kiwi schoenpoets ook.. maar ik heb ook gehoord dat het met zonnebloem olie goed gaat glimmen, k heb het net uitgeprobeerd nu nog even kijken hoe het opdroogt

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:39

Van Petrie heb je van die spuitbussen, Boot Cleaner en Boot Wax, gaan ze goed van glimmen en is echt makkelijk spul! Je hebt ook iets kleinere bussen, dit spul is gewoon vloeibaar (niet op de laars vernevelen dus, maar wrijven). Die heb ik nog niet geprobeerd, zit wel in de planning Knipoog.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:36

Ik doe het ook met dat Kiwi in de fik gedoe, ze gaan er echt mega van blingen na een paar keer Haha!

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:38

leandros schreef:

Beetje slaolie op een droge doek????

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:38

Met een bananen schil er over, wil ook wel eens helpen! Lachen

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:42

jammes schreef:
leandros schreef:

Beetje slaolie op een droge doek????

Dat ga ik nooit proberen op mijn leren laarzen hoor Nagelbijten / Gniffelen
Vroeger deed ik het wel op rubberen laarzen, dat kan makkelijk. Maar voor leer lijkt het me niet zo'n goed idee.. Tong uitsteken

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:38

Ik gebruikte altijd zonnebloemolie, gingen ze ook mooi van glimmen! Maar ik weet niet of dat ook werkt bij leren laarzen... Knipoog !

Zatilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:40

Ik doe gewoon dat vloeibare kiwispul!

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:46

Soet schreef:

sorry als het nu een hele blonde vraag is: met de binnen- of buitenkant van de schil? Blond

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:36

ik gebruik nu vloeibaar spu van PK.
en soms een petrie creamer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:13

De beproefde kiwimethode Haha!

Als je trouwens je laarzen naar de rasmodee wil hebben moet je er leervet voor je zadel op doen, worden ze veel te slap van.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:56

dubbeldoos schreef:
Soet schreef:

sorry als het nu een hele blonde vraag is: met de binnen- of buitenkant van de schil? Blond

Volgens mij bedoelt ze met de binnenkant Tong uitsteken

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:04

Toch wel vreemd om te lezen dat er dus nog steeds mensen zijn die lederolie gebruiken voor hun leren rijlaarzen. De verlijming van binnen- en buitenleer is vaak niet bestand tegen de inwerking van de olie... risico op loslaten van de lijmlaag en bovendien te week/zacht worden van het leer. Als het goed is krijg je gewoon advies over onderhoud en glimmen bij aankoop van je laarzen.