wat bepaald de prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

wat bepaald de prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:44

ik kijk horse and co.
geeft dat nou werkelijk een goede prijsindicatie weer?

een goed werkwillig sportpaard (GROEN!) 150.000 tot 200.000 euro.
een L geclasseerd paardje met schwung, 20.000 omdat hij potentie heeft voor het Z-ZZ

ik heb een gribaldi, die met drie vingers in zijn neus met veel afdruk loopt.
hij heeft zeker potentie tot Z, en met de goede ruiter ook zeker weten GP.

hij is 5/6 en gaat de M1 starten, springen doet hij leuk, en de hoogtes kijkt hij niet van op (ik wel)

maar het zou nie tin me op komen om zomaar 20.000 te vragen voor een L geclasseerd paard, omdat
deze een leuke draf heeft.
niemand die dat er voor geeft toch!?

waar ligt zoiets nou aan, wanneer is een paard ineens 150.000 waard terwijl deze nog niets kan?

ik wil graag voorbeeldjes zien met links.

Excuseme

Re: wat bepaald de prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:13

De prijs van een paard bestaat uit de slachtwaarde + emotionele waarde. Dat laatste kun je niet uitleggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:24

Excuseme schreef:
De prijs van een paard bestaat uit de slachtwaarde + emotionele waarde. Dat laatste kun je niet uitleggen.

Nou dat lijkt me wat simpel er komen ook nog dingen bij als gebruikswaarde, gezondheid etc etc en op een veiling hoe ijdel zijn we Haha!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:26

slachtwaarde is toch nooit hoog :/

no way dat een slachter 8000 voor een paard neertelt

maar het lijkt wel of mensen enkel voor het talent betaald.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:27

Ik denk dat je ook voor het stamboek een hoop moet neerleggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:02

Wat bepaalt de prijs?
In eerste instantie verkoper. Door middel van de prijsstelling probeert die een bepaalde categorie koper aan te trekken.
Een slimme verkoper tenminste.
Een arrogante verkoper denkt werkelijk dat zijn paard de vraagprijs waard is.

Maar op het aller laatste is het altijd nog de koper die bepaalt of hij bereid is het geld voor het paard te betalen. Kopen en verkopen is gewoon een spel.
Puur omdat iemand een X bedrag vraagt, wil niet zeggen dat het paard dat ook voor die koper waard is. Leuk geprobeert. Als je serieuse interesse hebt, gewoon een bod doen wat jij voor het te koop staande dier zou willen en kunnen betalen. Niet meer, niet minder.
De slimme verkoper ziet dit als opening. Een arrogante verkoper zal je uitlachen. Maar van zo'n type mens wil je toch al geen paard kopen Knipoog

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:05

sarabande schreef:
Excuseme schreef:

Nou dat lijkt me wat simpel er komen ook nog dingen bij als gebruikswaarde, gezondheid etc etc en op een veiling hoe ijdel zijn we Haha!

Precies! Allemaal emotie en niet objectief te maken. Alleen de slachtwaarde is objectief. gewoon op de weegschaal x de kiloprijs.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:20

Dit is niet echt een topic voor F-AM. Ik verplaats het naar een geschiktere plaats.

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:23

Tegenwoordig is het ook wel een beetje wat de gek er voor geeft vind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:29

WickedSanty schreef:
waar ligt zoiets nou aan, wanneer is een paard ineens 150.000 waard terwijl deze nog niets kan?

Wanneer het jonge paard bijv. bij een GP ruiter staat en deze het paard al eens aan heeft laten treden naar een piaffe of passage om te testen wat er in huis is en het paard veel capaciteit toont te hebben voor het grotere werk.

Wel knap trouwens dat jij kunt zeggen dat jouw Gribje GP-capaciteiten heeft. Kan natuurlijk zo zijn he, maar die paarden zijn niet zo dik gezaaid. Heeft er al eens een (ZZ>)GP-ruiter een aanzetje met hem geprobeerd?

Overigens staat er veel brandhout te koop voor een halve ton ook. Een vriendin van een vriendin was op zoek naar een paard voor het grotere werk en er staan veel paarden te koop voor een halve ton die je ergens anders voor 5000 Euro kunt halen (en ook echt geen extra aanleg hadden voor meer dan Z). Prijs zegt niet alles.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:48

ik moe tj egelijk geven urielle,
er heeft wel eens een gp ruiter opgezeten,
en zei is erg te spreken over zijn talent wat betrefd beweging.
natuurlijk ben je er dan nog niet, hij moet ook erg werklustig voor je zijn. maar kwa afdruk en beweging zou hij zz aankunnen,
verder weet je het maar nooit natuurlijk dat is zo.

raar hoor die prijzen. ^^

watvoor paarden zijn dat dan die voor 50.000 te koop staan? staan di edan ook vaak bij een erkende stal?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:25

Ja hoor, doodsimpele paarden, in de witte bandages, netjes getoiletteerd... en dan oogt het net iets beter. En blijkbaar zullen er ook wel gewone paarden weg gaan voor dat geld dan.

Maar super dat jij een goede hebt staan he, we zullen er dan nog wel van horen als hij heel blijft Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:26

eerst maar eens M.
voorlopig is het vooral zijn baas die hem tijdens zijn oefeningen in de weg zit Vork Koe
ik zei dat het paard talent heeft he, niet ik Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:28

Met goede begeleiding en iets meer tijd dat hij anders nodig zou hebben... wie weet? Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:33

ik hoop het, staat goed op je cv.
ik ben pas 20, dus ik heb nog alle tijd.
en hij word pas 6, en ik vind hem vrij laat volwassen

tenminste, met de normen van wanneer een paard soms al Z moet lopen vind ik hem laat volwassen.
dus we doen het rustig aan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 07:12

ik heb die uitzending ook gezien en was behoorlijk verbaast over de vraagprijzen voor een L en niet geklasseerd paard... en de ruiter was ook nog lang geen aanstormend talent.
Een gribaldi van 22.500, L2
een niet geklasseerde Jazz, 20.000......
en nog een leuke vos die niet echt correct is doorgereden, ook die prijsklasse!

Volgens mij werd de prijs bepaald door de namen Van Grunsven en Visser... Die paarden waren leuk maar echt niet bijzonder!

Dan heeft jouw Ulysses maar 1 "minder" puntje ten opzichte van deze beesten: hij is "maar" 1.64m!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 12:25

ja, maar dat vind ik juist fijn, hij is nu al aan het toveren me tzijn achterhand, hoe hij die lange benen eronder moet zetten, laat staan als hij 174 was geweest. ik vind die paarden altijd heel moeilijk achter aantreden, of aan elkaar lopen.

en die grote hebben chronisch last van been blessures heb ik het idee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:33

Maakt wel nieuwsgierig...foto? Clown

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 12:40

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:18

Ik ga geen kritiek op jouw rijstijl geven hoor, volgens mij weet je zelf best wel wat beter kan Knipoog .

Ik was alleen benieuwd naar het paard. Jammer dat de foto's niet zo veelzeggend zijn, vooralsnog zie ik hierop een leuk paard, maar andere foto's doen vaak een hoop Tong uitsteken .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:59

Het heeft weinig zin om voorbeelden hier neer te zetten. Zo'n prijs krijg je al snel voor een jong paard wat veel potentie in zich heeft. Dit zal je niet zo snel krijgen voor een leuk paardje met leuke afstamming die normaal beweegt. En hoe ze zich laten bewerken is ook belangrijk.

De foto's die jij laat zien zie ik helemaal niks in, dan moet je er één met veel beweging laten zien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:04

-Geslacht.
I) Een goedgekeurde hengst is meer waard dan een merrie en een ruin, omdat hij geld op kan brengen.
II) Een afgekeurde hengst is minder waard dan een merrie maar meer dan een ruin.
III) Een merrie is meer dan een ruin, omdat je ermee kan fokken. Hierop baseer je een basisprijs.

-Leeftijd.
I) Veulens, jaarlingen en 2 jarigen brengen bijna niets op, omdat ze je alleen maar geld kosten. De uitzondering hierop zijn de dieren met super goede ouders of echt uitmuntende bewegingen.
II) 3 jarigen zijn moeilijk, zeker onbeleerd. Bewegingen laten zich wel zien, maar hoe ze onder het zadel gaan zijn kun je eigenlijk nog niet zeggen.
III) 4 jarige, net aangereden paarden zijn meestal wat duurder, omdat ze nog te vormen zijn. Samen met de 3 jarigen zijn dit de populaire leeftijden voor wedstrijd paarden.
III) 5,6,7,8 zijn de populaire leeftijden voor recreatie paarden.
IV) Na hun 8ste worden paarden als rijpaard eigenlijk wat minder populair, omdat veel mensen toch het liefst een jong dier hebben. Hierdoor word de prijs vaak weer lager.

-Ras
Eigenlijk hoort ras op 1. Een fjord is minder duur dan een KWPNer, maar duurder dan een shetlander.

-Prestaties.
Een L dressuur paard is duurder dan een net ingereden paard. De stelregel is: hoe hoger het niveau, en hoe grote er potentie, hoe hoger de prijs.

-Verleden.
Heeft een hengst gedekt? Heeft de merrie veulens gehad? Dat soort dingen spelen mee in de prijs. Zeker als de nakomelingen heel goed zijn kan het de prijs opdrijven. Er kan namelijk geld verdiend worden aan dat paard.

-Karakter.
Een paard wat niet slaat of bijt, en zonder stalondeugden heeft een normale prijs. Mocht het zo zijn dat hij/zij wel stalondeugden heeft of vals is, dan word de prijs meestal lager.

-Werkwilligheid.
Een paard wat zich goed laat rijden, wat goed reageerd op de ruiter en ook nog leuk kan lopen kost meer dan een lastig paard. Ook hier geld het, dat als een paard uitzonderlijk goede bewegingen heeft, of bijzonder hoog in de sport loopt de regel niet opgaat.

Nou mensen, schiet er maar op. Wie is het waar niet mee eens en waarom? Het handigste is als je een kopie maakt van deze lijst, en de veranderingen er schuingedrukt in zet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:15

2.000-20.000-40.000-100.000............

Wat is de prijs van een paard? Wat een verkoper ervoor wilt hebben..
Wat is zal dat paard kosten? Wat een koper ervoor wilt betalen..

Ik vind de bedragen soms absurd hoog, en zie er soms helemaal niks in. Toch ben ik van mening dat er zeer goeie paarden voor weing weg gaan..

En dat ene talentvolle paard wat bij een boertje in het land staat, niks doet, en ook relatief weinig kost.... die zoek ik...!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:24

vjestagirl, ik zie niks om op te schieten, het klopt allemaal.
maar het is toch ook zo
dat als je je paard pas op zijn 8e in de L uitbrengt, de prijs enorm gedaald is. de l moet ongeveer op het 4e 5e jaar al behaald izjn, heb ik soms het idee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:41

jeske333 schreef:
En dat ene talentvolle paard wat bij een boertje in het land staat, niks doet, en ook relatief weinig kost.... die zoek ik...!

Die zijn er bijna niet meer. Boeren weten voortaan ook wel wat ze op hun land hebben rondlopen Lachen