likken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:45

hoi

als ik 'smorgens op de wei kom om de paardjes eten te geven (muschi en de haf van een vriendin) begint muschi altijd te likken, met zijn hoofd naar beneden. nu, ik weet dat als ze dit doen tijdens het longeren of tijdens grondwerk, dit betekent dat ze je aanzien als hun leider. maar ik vroeg mij af of als hij dit gewoon in de wei doet, dit hetzelfde betekent? of is hij gewoon al verlekkerd op zijn eten Haha! .
Wat denken jullie?

Leoonie

Re: likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:48

zout of mineralen te kort misschien? misschien een zoutblok of liksteen ophangen.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:53

dat hebben ze beide altijd ter beschikking in hun stal, dus dat zal het wel niet zijn.
tijdens het werken doet hij het ook trouwens Lachen
daarom dat ik mij dat afvroeg

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:21

Meschien ergens een wondje op zijn tong of in zijn mond ofzo... Dat ie dat daarom doet

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:23

mijn veuletnej van anderhalf likt altijd aan mijn handen vind dat heerlijk nu heb ik een liksteen gekocht met appel smaak en ze vind het geweldig en super lekker

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:30

IK heb eigelijk niet zo'n goed idee, maar misschien weet ie dat jij e baas bent en doet ie dat daarom direct al.. ik zou het anders ook niet weten Knipoog

@ kleinelinda; lees hierboven even goed Tong uitsteken

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:12

Ik ken het hoor. is gewoon teken van onderdanigheid. Paardje dat ik nu rij doet dit ook. Doet ze al als ze denkt dat ze iets verkeerds heeft gedaan en ik haar hiervoor ga straffen (denkt ze). Maar ze doet dit ook op stal, tijdens opzadelen, borstelen en gewoon in de bak. Zijn erg gevoelige dieren die constant likken en kauwen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:23

Likt ze aan haar lippen of ergens aan?
Likken aan de lippen en kauwen is een teken van onderdanigheid, maar ook van tevredenheid of dat ze iets begrijpt.

Ergens aan likken duidt meestal op een tekort ergens aan, of het is een gewoonte.
Mijn shet likt ook overal aan (liksteen vreet ze zowat op) Ik wil alleen niet dat ze aan mij likt. Daar hou ik niet van.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:04

Bij honden betekend likken, meer smaken dat ze pijn hebben.
Ze doen het dan vaak bij de DA..

Ergens aan likken betekend bij paarden vaak een tekort.
Mijn Fjord doet het ook altijd, die likt overal aan en pakt alles vast.
Bij haar is het meer omdat ze zich verveelt.

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:46

Mijn verzorgpaardje doet het ook altijd. Dan zoekt ze naar m'n handen en dan gaat ze die aflikken.. Maar als ik m'n handen in m'n zak ofzo heb, dan gaat ze aan m'n trui of aan m'n broek likken.. Ze likt niet aan haar stal ofzo, alleen aan personen.. Tong uitsteken

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:17

Mijn pony likt de hele dag door waarom weten we niet , Liksteen heeft se

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:55

Ja,, meestal als een paard je handen likt komt hij zout tekort,
misschien is een zoutblok handig?
Groetjes ×××

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:03

ik ken het, de fjord van mijn zusje kan me echt helemaal aflebberen, jas, broek, handen, laarzen, en die heeft toch echt een likblok... weet niet waar het door komt, maar het is wel schattig...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 09:32

Sommige paarden vinden het gewoon fijn om overal aan te gaan likken, die zijn heel oraal ingesteld Lachen Als je het niet prettig vind, dan moet je het gewoon negeren, want hoe meer je er aandacht aan geeft, hoe meer ze het gaan doen. Gewoon likken is ook een kalmeringssingaal en verzoeningsignaal, alles in orde, ik ben kalm...Dat doet mijn paard ook veel tijdens het grondwerk.

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:09

Mijn verzorgpaardjes (5) likken mij allemaal, en ik vind dat geweldig! Ze likken idd ook aan mijn kleren als ze niet aan mijn handen kunnen of proberen mijn hoofd maar dat laat ik niet toe. Een mineraalblok hebben ze dus daar zal het niet aan liggen. Volgens mij doen ze het omdat ze je wel aardig vinden (hoop ik Knipoog )

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:15

Mijn paard likt altijd aan mijn jas en eerst hapte die ook in mijn jas als hij al een tijdje aan het likken was ,maar dan kreeg hij een tikje op z'n neus en nu doet hij alleen likken en niet meer happen Bloos

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:19

Onze fjord doet het ook, al jaren
Vooral na het eten, dan likt ze de hele muur af
Aan mij likt ze niet (aan geen een mens en dier) en ook niet tijdens het rijden
Denk dat het ook een beetje aangeleerd kan zijn want ook zij krijgt alle vitamines en mineralen volgens mij

Heb gehoord dat zeewier er tegen helpt, bij haar alleen niet maar onze oud shet deed het ook en nadat we zeewier zijn gaan voeren werd het stukken minder

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:21

wat voor ras is het?

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:29

100phyllis schreef:
wat voor ras is het?

Wat bedoel je? De paardjes van naiade zijn een fjord en een shet. Wat wil je weten?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:33

Ik heb ook wel eens gehoord dat het paard last heeft van zijn keel of gehemelte, bij veel likken?
Als er zout/liksteen hangt, zou ik anders even checken bij dierenarts, alleen even bellen wat het zou kunnen zijn.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:39

Gewoon een teken van onderdanigheid en respect denk ik Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:22

ik begrijp dat hij niet aan jou likt? jou aflikken is namelijk dominant gedrag. een paard dat zomaar 'jouw ruimte' induikt en je aflebbert is niet de bedoeling immers. als hij het echt alleen doet als je met het eten komt, zal het een combinatie zijn van onderdanigheid naar jou toe in een redelijk overdreven vorm, en het vooruitzicht op het voer.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:43

ik bedoel het ras van het paard van Niky

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:50

merrieveulen schreef:
ik begrijp dat hij niet aan jou likt? jou aflikken is namelijk dominant gedrag. een paard dat zomaar 'jouw ruimte' induikt en je aflebbert is niet de bedoeling immers. als hij het echt alleen doet als je met het eten komt, zal het een combinatie zijn van onderdanigheid naar jou toe in een redelijk overdreven vorm, en het vooruitzicht op het voer.

Is het ook dominant gedrag wanneer je hem eerst aan het strelen bent en hij pas na enkele minuten begint te likken?

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 21:24

100phyllis schreef:
wat voor ras is het?

het is een haflinger.

hij likt ook aan mijn handen, maar wel alleen als ik eerst zijn neus heb geaaid, das bijna een ritueel, iets dat hij al doet van de eerste keer dat ik hem zag, daardoor werd ik toen ook op slag verliefd op hem Haha! .
Verder likt hij ook altijd na het eten nog een hele tijd, of zoals ik al zei als ik pas op de wei kom of tijdens het longeren.
Als hij het doet, lijkt hij op die moment ook heel ontspannen. Misschien is het gewoon een teken dat hij zich op zijn gemak voelt en rustig is?