Starten op gras

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Starten op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 18:17

Moet je persé met stiften starten op gras? Ik begrijp dat het niet echt anders kan als het die week nog geregend heeft, maar van de zomer, als het gras gewoon droog is, en er dus eigenlijk niet echt 'glij-gevaar' is, móét het dan, of is het eigen keus?

Als iemand ervaring heeft met zonder kalkoenen starten (als het mág iig), hoor ik het graag, hoe dat gaat enzo.

Groetjes, Joyce

laliz

Re: Starten op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:49

Naar mijn weten mag je zelf de keuze maken. Bij pony's is het vaak veiliger zonder stiften dan bij paarden, afhankelijk van het gedrag en gewicht.

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:53

ja klopt wat Lizzle zegt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:58

Ik heb wel zonder kalkoeken gestart, ik reed toen net wedstrijden, dus wist ik veel. *LOL* Gewoon onder 4 ijzers, ging prima.. Clown Gelukkig had het niet geregend. Nagelbijten / Gniffelen
Nu start ik wel altijd met kalkoenen trouwens. Schijnheilig

Linda_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:59

zonder ijzers nog beter;)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:03

Tja, vroeger (oma spreekt Haha! ) reden we bij de pony's allemaal zonder ijzers. Dressuur, springen, allemaal op blote voetjes. Natuurlijk ging er wel eens iemand onderuit, maar dat gebeurt nu met ijzers ook wel. Toen dachten we daar ook helemaal niet bij na: vrijwel iedereen reed zonder ijzers.

Maar goed, tegenwoordig rij ik in het groene seizoen wel met ijzers hoor. Ben veel te bang om onderuit te gaan. Ik wil een rustig paard in de B en de L1 nog wel eens alleen voor op ijzers laten zetten, maar meestal gaat een wedstrijdpaard bij mij voor de veiligheid toch maar rondom op ijzers.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:37

willem heeft kunstof ijzers voor en kan daar prima mee uit de voeten.
kan gewoon in rengalop over het gras Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:32

Lizzle schreef:
Naar mijn weten mag je zelf de keuze maken. Bij pony's is het vaak veiliger zonder stiften dan bij paarden, afhankelijk van het gedrag en gewicht.

En wat is daar de reden van? Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:09

Lizzle schreef:

ben ik ook wel benieuwd naar! Ik wil van de zomer op gras gaan starten met een haflinger die voor ijzers heeft en achter blote voeten. Twijfel een beetje of ik met kalkoenen moet gaan rijden of zonder..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:11

Als je er ijzers onder hebt zou ik sowieso met kalkoenen rijden. IJzers zonder kalkoenen zijn gladder dan blote voeten.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:17

En, misschien een beetje een domme vraag, maar zijn er speciale ijzers nodig om met kalkoenen te rijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:27

Nou speciaal??? Er worden gaten in geboord waar je de stiften in kan draaien. Handig is om als je het gaat laten doen een setje bij de ruitersportwinkel te kopen om de gaten dicht te stoppen en een ( geen idee hoe het heet ) apperaatje om de gaten open te maken als er zand in zit.

luckyluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:51

volgens mij is die keus aan jezelf als het niet heeft geregent!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:08

Ook als het wel heeft geregend is de keuze aan jezelf.......

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:43

Myukii schreef:
Lizzle schreef:

En wat is daar de reden van? Lachen

Een kleine pony is over het algemeen wendbaarder en sowieso lichter dan een paard, waardoor het (in mijn ogen) minder gevaarlijk is. Bij nat gras is het natuurlijk altijd link.

@ Kaat18: Een Haflinger is een vrij stevige pony, het hangt echt af van het gedrag van je pony. Is hij vrij rustig (dus niet bokken, steigeren, scherpe bochten maken in galop) dan kan het mijns inziens wel. Voorijzers geven natuurlijk meer grip, maar alsnog kan de achterhand wegglijden. Ik kan je niets adviseren, want ik ken je pony niet. Maar zelf kan je vast een verstandige beslissing nemen. Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:49

Ik kan niet anders, want mijn paard heeft geen ijzers en krijgt ze ook niet meer.
Als het echt een gladde zooi is, zou ik zowiezo niet starten, ongeacht met of zonder ijzers met stiften.
heb net te vaak filmpjes gezien van uitglijdende paarden. Maar ja.. dat weet je van tevoren natuurlijk niet als je op zo'n concours terrein komt. van de zomer hoop ik maar op droog weer in ieder geval Ja

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:52

Och. De knollen met ijzer start ik met kalkoenen. En ben daarmee nog nooit op hun bek gegaan. Trouwens als ik die van mij in de wei ga rijden draai ik um ook geen kalkoenen in, in de wei doet ie vreemder dan onder het zadel en dan blijft ie ook staan dus hij heeft niks te zeuren.

Maar goed, met een beslagen paard op gras nooit uitgegeleden, op een pony zonder ijzers wel.. Tong uitsteken

Dus wat maakt het uit.. Tong uitsteken

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 06:12

Ik heb een heel seizoen buiten gereden zonder kalkoenen, ging prima Lachen
Alleen bij heel lang nat gras wilde hij met galop in de proef wel eens glijden. Voor het springen heb ik er eind vorig buitenseizoen ijzers onder laten zetten zodat ik proppen kon gebruiken. Merk wel dat hij bij nat gras dan meer grip heeft Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:02

Met Duvel, die voor op ijzers staat, heb ik het twee jaar geleden geprobeerd om achter zonder ijzers, voor met ijzers en stiften te starten. Hij had echter achter duidelijk minder grip en werd daar onzeker van. Ik start echter zo weinig wedstrijden op gras (meestal hooguit 3 in een jaar) dat ik er toen dus niet nog een keer achterijzers onder heb laten slaan.
Vorig jaar heb ik voor het grasseizoen wel achter ijzers met stiften gebruikt, en hij kreeg hierdoor wel weer meer vertrouwen in het gras.
Jip, de haflinger, heb ik een aantal jaar geleden op gras gestart op de haflingerwedstrijd in ermelo. Ik moest losrijden op gras, dressuurproef op zand, springen op gras. Ik merkte aan hem helemaal geen verschil op gras of zand, heb daarna met een stalgenootje nog een crosswedstrijdje gedaan en Jip ging net zo makkelijk de bocht om als haar pony, die wel stiften had.
Hij staat vrij stevig op zijn benen en we crossen buiten ook altijd door de bermen, ook als het nat is. Bij hem zou ik het dus niet nodig vinden om voor die ene wedstrijd in het jaar gaten te laten boren in de ijzers.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:08

maar vaak word er toch ook gewoon gereden een in een bak dus op zand?
Of is dat alleen in het winterseizoen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:21

Op de wat grotere wedstrijden (met meer dan 1 ring) wordt vaak op gras gereden. De 'gewone' wedstrijden meestal in een bak. In het winterseizoen wordt er naar mijn weten nooit op gras gestart (heb het nog niet gezien iig) en eigenlijk altijd in de bak.
In het buitenseizoen zijn er weer meer wedstrijden op gras.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:40

Hoeft niet, maar het is wel handig Haha!.
Ik rijd altijd met Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:01

ik rijd ook altijd met Lachen

ik schreef een keertje bij een jury , en die rekende mensen erop af als ze geen kalkoenen hadden omdat de gangen niet tot hun recht konden komen!

maar persoonlijk doen we het met elke pony! veiligheid voor alles zeg ik maar Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:04

ik heb vorig jaar maar 1 keer op gras gestart.
dit jaar zijn er 2 grotere concouren die opgras moeten.
merel is blootvoets en die loopt op iedere ondergrond stevig.
ze is ontzettend snel, maar ze weet heel goed hoe ze haar voeten neer moet zetten..moet ook wel met endurance..
zelfs in de sneeuw of op gladde wegen slipt ze geen enkele keer

mariia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:11

hmm jaa,, toen ik zonder stiften reed in de wei toen het land kurkdroog was gleed mn paard uit..en ik was zoo stom om zonder cap te rijde( terwijl ik het echt altijd doe normaal). ik kwam er onder terecht ik heb 5 keer moeten overgeven en had een bloeding in mn been.. het risico bestond ook dat ik n bloeding in mn hoofd had maar het bleef gelukkig "maar" bij een hersenschudding...ik raad niemand aan zonder kalKoene te rijden al ken ik genoeg mensen die als het droog is het niet doen en dan niet glibbere.. ligt tog beetje aan paard.. ik rij namelijk op n fries die behoorlijk hoog opgooit.
mjaa dit alleen ff ter waarschuwinG Tong uitsteken voor derest moet je zelf de keuze maken..

kusjjj Bloos