Pony gooit voorbenen over stang van trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gabs

Pony gooit voorbenen over stang van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 13:03

Mijn verzorgpony gooit haar voorbenen over de voorste stang van de trailer.
Ze doet dit altijd hoe los of vast ze ook staat.
Zo kan ze dus niet lang op de trailer staan.
Heeft iemand dit ook ooit gehad
en wat valt er eigenlijk aan te doen?

vera_pino

Re: Pony gooit voorbenen over stang van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:05

mischien het hooinet zo hangen zodat ze met de nek over de buis moet om erbij te kunnen?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:08

Zet je paard zo strak vast dat ze simpelweg de mogelijkheid niet heeft om d'r benen erover te gooien. Als jij zorgt dat ze met d'r hoofd hoog genoeg staat om te eten & laag genoeg om te zorgen dat ze d'r voorkant niet omhoog krijgt.

Gabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 13:14

dat is het punt dus..
ze hebben haar al ooit helemaal strak met dr neus tegen de grond gezet
speciaal van die haken op de bodem van de trailer laten lassen
en nog lukt het dr..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:15

Ja idd een hooinet ophangen en misschien het voorste deurtje opendoen zodat ze wat kan zien (niet onder het rijden natuurlijk Lachen?
Als dat niet werkt is misschien het kluisteren van de voorbenen een optie.
Dat zijn banden die om ieder voorbeen gaan en door middel van een ketting aan elkaar verbonden zijn.
Een kennis van mij gebruikte het altijd bij haar paard omdat die de trailervloer helemaal kapot klauwde.
Het werkte prima en haar paard reageerde er helemaal niet eng op ofzo.
Heb het zelf nooit gebruikt, maar misschien hebben andere bokkers er ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:16

inderdaad kluisteren een optie??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:58

kluisteren in een rijdende trailer?? lekker veilig! dan kan ie toch zn balans niet vinden als zn voorbenen aan elkaar vaststaan?

je zou de voorkant in de trailer dicht kunnen bouwen met balen hooi, dan kan ze wel over de balk maar niks bezeren en wellicht ook wat makkelijker weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:10

ik vind kluisteren veiliger als de voorkant dichtbauwen met strobaaltje's anders hoor, als de pony ijzers heeft kunnen die aan de touwtje's blijven steken, als de pony weer gaat klimmen dan kan die de baaltje's omgooien met alle gevolgen van dien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:14

halstertouw een keer om de buis slaan zodat hij zijn hoofd niet hoog genoeg kan doen.
Hoofd niet hoog is ook niet over de stang kunnen.

Of de buis eruit laten.
Dat is wel extra extra extra voorzichtig rijden, maar geen gevaarijk situaties met erover heen klimmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:19

Gabs schreef:
dat is het punt dus..
ze hebben haar al ooit helemaal strak met dr neus tegen de grond gezet
speciaal van die haken op de bodem van de trailer laten lassen
en nog lukt het dr..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:22

Mag ik zo eigenwijs zijn dat ik me dat niet voor kan stellen Bloos!
Maar kort binden naar beneden is ook echt sneu om te zien omdat dat echt kort is.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:22

Ik ben niet zo van het klusteren, vind dat maar gevaarlijk heb er ooit eentje gezien (niet van mij) die gekluster over de stang was gekomen en dan moet je die maar eens los zien te krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:30

@Shanna, hangt er van af hoe je de baaltjes stapelt, rechtop zal het niet meevallen om met ijzers in de touwtjes terecht te komen. Het risico met de baaltjes is volgens mij een heel stuk kleiner dan kluisteren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:44

runningkawa schreef:

Mijn eerste gedachte ook... Bestaat gewoon niet. Zeker omdat het gaat over "pony" en niet over groot paard.

Vastzetten aan de voorstang, dus met de knoop recht onder z'n kin en goed kort. Als het hoofd niet omhoog kan, dan kan het voorbeen er ook niet over, simpel zat, werkt altijd.
Eventueel de stang op z'n kop hangen, anders trekt hij 'm er misschien uit als ie het toch probeert om hoofd omhoog te doen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:29

runningkawa schreef:
Maar kort binden naar beneden is ook echt sneu om te zien omdat dat echt kort is.

Dat was ook het eerste wat ik dacht? Mijn pony zou dat écht niet kunnen? Nagelbijten / Gniffelen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:31

runningkawa schreef:

Ik vind het ook heel knap Nagelbijten / Gniffelen
Dat zie ik bij mijn pony niet gebeuren Nerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:32

goh, voor het eerst dat ik eigenwijs ben en geen verwijten naar mijn hoofd krijg Tong uitsteken

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:36

Ik heb ook een pony gehad die dit deed. Onder het rijden, als je even voor het stoplicht stopte of gewoon op concours. Echt super vervelend. Op het laatst zaten we allemaal gespannen in de auto en was het gewoon echt niet leuk meer De pony hebben we toen verkocht en verteld dat hij deed dit. Gelukkig ging ging het het laatste halfjaar wel wat beter. Deze mensen hadden echter een 2-paardstrailer en hij heeft het toen gewoon nooit meer gedaan Verward

Wij hadden ook van alles geprobeerd. 2 kanten vast gezet, gekluisterd en zelfs toen hij gekluisterd en heel kort vast stond kreeg hij het nog voor elkaar. Dat was helemaal eng, want we hadden maar een kleine 1,5 paards trailer en we kregen hem gewoon bijna niet meer uit de trailer..

Als je kluisteren wilt proberen, ik heb deze kluisters nu nog en mij liggen ze eigenlijk alleen maar in de weg.
Bij ons hielp het helaas niet. Alleen de trailer had er profijt van want hij schraapte alles anders helemaal kapot..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:56

weekje trailer training wil ook wel helpen Lachen

andrea37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:05

ik heb er ook eentje die het doet,een klein welshje.ik hang er nu ook een hooizak in,ik zou zeker geen hooinet nemen,omdat ze daar met de benen in kunnen komen.ik heb van alles geprobeerd maar niks helpt. zet er nu heel strak vast aan twee kanten. maar dan ook echt heel strak.kluisteren zal ik zeker niet doen,vind ik te gevaarlijk.het beestje is gewoon zenuwachtig als er een 2e bij staat is er niks aan de hand. als ik met haar alleen op reis gaat neem ik altijd mijn man mee of een vriendin,als ze er dan overheen komt staat ik niet alleen te tobben.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:53

Wij hadden een Fries die drie maal op de kop voor de voorstang in de trailer heeft gelegen (en via het deurtje er weer uit moest dan, ook een keer op de snelweg). Dat is echt een heel naar gezicht, want dat past niet echt, natuurlijk. We hebben de voorstang omhoog gebracht, ongeveer op de hoogte van de keel. Daarna heel kort vastzetten. Het hoofd was dan niet heel laag, maar ze kon niet meer haar benen erover slaan, omdat ze dan eerst nog verder omhoog moest komen en dat lukte niet. Deze stang was in 1 ruk te verwijderen als het moest via een speciale koppeling aan beide kanten. De stang kon dan naar beneden weg. We moesten haar wel kort vast blijven zetten, anders ging ze alsnog omhoog en erover heen, maar omdat de stang snel los te maken was, was dat niet meer zo erg.
Wat gek was, was dat ze de trailer helemaal niet eng vond, ze stapte er na zo'n koprol daarna gewoon weer in de trailer.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:55

zo kort mogelijk vastzetten (liefts met 2 touwen aan weerskanten), dan moet dit echt onmogelijk zijn! Knipoog

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:59

OemmiejO schreef:
runningkawa schreef:

Dat was ook het eerste wat ik dacht? Mijn pony zou dat écht niet kunnen? Nagelbijten / Gniffelen

De mijne doet/deed dit ook.

Zet hem nu enorm kort en dan lukt het hem echt niet meer. het wil ook nog wel eens helpen, om als je hoort dat hij omhoog komt, even (uiteraard heeel licht!!!) de rem in te trappen. paard krijgt dan even een sein van joehoe opletten en moet dan zijn everwicht vinden, wat niet gaat als ie op 2 benen staat.

anders weetik het ook niet.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:44

Mij is geleerd om ze kort vast te zetten, en het touw ONDER de stang door te halen.
Zo kunnen ze niet met het hoofd omhoog en ook niet met de voorbenen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:21

Wat ook goed werkt is gewoon aan 2 touwen vastzetten(zijkanten),
en met een derde touw (onder maar wel met paniekhaak) hoofd echt bovenop de stang binden. Door de paniekhaak lengte hebben ze iets speling maar niet voldoende om omhoog te komen.

Je zou ook een nekband (koeienriem) om kunnen doen en daarmee goed laag aanbinden op de voorstang.

Veel hangers en springers hebben we zo (met nekband) vervoerd en niets aan de hand.