Ik weet het even niet meer.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 09:51

Ongeveer een half jaar geleden kocht ik een merrie, een donkerbruine merrie.
Ze kwam van een handelaar en was behoorlijk moeilijk met rijden, ze heeft een boel pit en werklust, en dat vind ik helemaal niet erg want ik hou juist van paarden met lekker wat pit.
Toen ze pas bij mij kwam was ze wel heel vaak boos, ze heeft een beetje voernijd dus ze vind het niet leuk als je in haar stal komt.
Ook als ze vast staat op de poetsplaats dan staat ze vaak met haar oren naar achteren.
Als ik dan van een afstandje sta dan kijkt ze naar me, heel lief, met haar oortjes naar voren, maar als ik dan weer dichterbij kom dan gaan die oren weer plat in haar nek.
In het begin dacht ik nog: dat gaat er wel af, ze heeft misschien nare dingen meegemaakt.
Maar nu heb ik haar een half jaar en ze blijft zo boos tegen me doen.

Ik heb in mijn leven helaas best veel problemen, ook omdat ik een moeilijke jeugd heb gehad.
Mijn vorige paardje Fellow die ik in heb moeten slapen was er altijd voor me, als ik verdriet had dan kwam hij bij me en legde zijn hoofd tegen die van mij, altijd met zijn oortjes naar voren, zelfs tot het einde toen hij met een gebroken knie ingeslapen moest worden was hij nog lief (zit hier weer met een brok in mijn keel).

Maar mijn merrie is nooit echt lief, ze doet eigenlijk altijd boos tegen me.
Ik geef haar zoveel liefde, mest elke dag haar stalletje uit, geef haar lekkers te eten, poets haar tot ze glimt, verzorg haar hoefjes, praat met haar, ze mag elke dag naar buiten met de andere paarden enz. enz.
Maar ze blijft boos, soms word ik in mezelf zo boos op haar dan denk ik echt: k#t paard! doe nou is lief! Huilen
Het doet me echt pijn, en ik verlang weer naar een paard die naar me hinnikt als ik aankom, die zijn hoofd tegen me aanlegt die zachtjes aan me jas zit te knabbelen of me een natte lebber over me gezicht geeft.
Ik wil echt het allerbeste voor mijn merrie, ik weet dat ze niet altijd even goed is behandeld, maar zo langzamerhand vind ik haar eigenlijk niet zo leuk meer....

Wat moet ik hier nou mee?

liefiej

Re: Ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:53

dat is lastig zeg...
misschien is ze haar vertrouwen in de mens een beetje kwijt,
dus als ik jou was zou ik het gewoon blijven proberen, een lekkere massage geven, lekker kriebelen en spelen, niet al te veel van haar vragen enz. enz!
misschien lijken jullie wel heel veel op elkaar en hebben jullie beiden een moeilijke jeugd gehad!

succes meid!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:56

nou, of het overgaat weet ik eigenlijk niet.
ik denk niet dat ze zo gaat worden als je vorige paard.
ik weet niet, zoiets zit er toch een beetje in denk ik, in dat paard.
ik zou er zelf niet tegen kunnen, en heb om diezelfde reden een bepaalde pony waar ik eerst mn zinnen op gezet had, niet gekocht..
de pony die ik nu heb heeft echt never de oren naar achter, ben ik echt blij om.
sterkte met je pony, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je er over voelt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:57

Er loopt hier op OMG een vergelijkbaar topic over een paard en baasje met ongeveer hetzelfde probleem.

Sommige paarden zijn nu eenmaal niet van die knuffelkonten en zijn meer op zichzelf.

Probeer er achter te komen wat zij leuk vind en ga dat doen. De rui-periode komt er weer aan, zoek een plekje waar zij graag gekriebeld wil worden. Misschien is dit een paard dat graag aan de slag wil en dingen wil ondernemen en waarvan dat getuttel niet hoeft, die maak je misschien blijer met een lange buitenrit.

Daarnaast is elk paard anders, je huidige paard vergelijken met je vorige paard zul je misschien onbewust altijd blijven doen, maar is niet echt eerlijk tegenover je nieuwe merrie.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 10:00

Citaat:
Daarnaast is elk paard anders, je huidige paard vergelijken met je vorige paard zul je misschien onbewust altijd blijven doen, maar is niet echt eerlijk tegenover je nieuwe merrie.

Dat weet ik ook wel, en van mij hoeft ze ook echt niet te worden zoals mijn vorige paard.
Maar als ik maar een beetje in haar buurt kom dan gaan die oren naar achteren, in de stal is het helemaal erg, dan keert ze zelfs helemaal haar hoofd weg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:02

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:04

ik vind het met oren in de nek wel een beetje anders dan zoals in dat andere topic dat het paard mensen gewoon negeert.
het paard van Arrabel wordt gewoon boos, en dat is wél reageren..

/edit, je zegt dat het paard moeilijk te rijden is, en dat ze altijd boos doet als je naar haar toe gaat..
zou ze pijn kunnen hebben in haar rug ofzo?
pak je haar vooral uit land of stal om te rijden?
kan het zijn dat ze nu, of uit het verleden, heeft geleerd de connectie daardoor te leggen van mens is pijn? (want zadel, ect)
Laatst bijgewerkt door Marigold op 15-02-07 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:05

Het paard in het andere topic reageert ook, draait namelijk zn hoofd weg. Dat is ook een vergelijkbare uiting.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:07

Apple schreef:
Het paard in het andere topic reageert ook, draait namelijk zn hoofd weg. Dat is ook een vergelijkbare uiting.

ja oke, is ook wel zo.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:11

misschien moet je haar nog wat meer tijd gunnen, ga idd eens een halve dag ofzo het bos in!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 10:12

Als ik ga rijden dan pak ik haar uit de stal, dan heeft ze wel al 4 uur buiten gestaan op de dag.
Ik doe vooral rustige dingen met haar, want ze is zelf al heel fel van haar eigen.
Benader haar rustig en doe alles met zachte hand, anders word ze nog bozer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:13

Heeft ze niet ergens last van? Pijn ofzo?

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:13

ja idd, zoiets kan het ook zijn,
ik weet niet hoe je haar benaderd, maar misschien dat als je haar van achter benaderd, ze daar slechte ervaringen mee heeft gehad?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:16

Heb je misschien een paard dat niet bij je past? Net als mensen, zijn er ook paarden die dingen op een andere manier uiten. Sommige mensen laten genegenheid heel snel blijken, anderen juist ook bijna niet.

Mensen kun je ook niet veranderen, paarden dus ook niet. Wellicht wordt het met vele jaren verder minder bij je paard. Maar weinig genegenheid tonen zal denk ik altijd wel een beetje in de aard blijven zitten.

Dat kun je of accepteren. Genieten van de kleine momenten zoals oortjes naar voren ofzo Knipoog En als je dat niet kan en teveel terug verlangt naar een paard zoals je vorige knuffel (let wel, je vorige paard zul je waarschijnlijk niet meer terugkrijgen), dan kun je besluiten om uit te gaan kijken naar een paard dat beter bij je past.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:19

Een half jaar klink lang, maar zo lang is dat eigenlijk nog niet. Mijn ervaring is toch dat je eerst "alle seizoenen" met ze door moet om ze echt te leren kennen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:21

merrie?
hoe is ze tijdens de hengstigheid?
is ze dan liever of juist nog veel bozer...
veel merries hebben problemen met hormonen,dit kun je vooral merken omdat ze tijdens de hengstigheid totaal anders zijn..
is dit zo dan kun je proberen om haar een middel te geven die de hormonen wat meer in balans brengt,de paardendrogist heeft hiervoor wel goede.

wat betreft sjaggerijnig gedrag..ik heb een ruin..als je bij hem komt staat ie altijd zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZXCXHEQD

heb je wat lekkers dan gaan de oren naar voren.. Knipoog
wat ik bij de mijne merk is dat sleur hem zo mogelijk nog sjaggerijniger maakt, hij moet af en toe echt even lekker gek kunnen doen, rondsjezen in de bak, fijn buitenrijden langs onbekende weggetjes met af en toe flink de vaart erin maakt hem wat blijer..

sinds de mijne van stal veranderd is en een vriendinnetje heeft en wat meer afleiding heeft is hij in gedrag ontzettend veranderd...ik merk dat hij veel positiever in het leven staat,hij is veel meer gericht op mesnen als ze geen lekkers bij zich hebben.

ga toch es uitzoeken of er medische oorzaken zijn dat je dier niet lekker in haar vel zit,wie weet is er toch ergens pijn?

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:22

de beschrijving zoals je die geeft is het precies mijn paard. Heb haar nu 6 jaar en ze doet het nog steeds. Is niet gemeend naar je maar zo is ze nou eenmaal. Is een manier van aandacht vragen.
Mijn paard zal ook nooit een knuffelpaard worden heb me er bij neergelegd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:22

Ik heb op een gegeven moment gehoord dat je een paard minimaal 1 jaar moet hebben voordat je een beetje een idee hebt wat je hebt, maar dat je pas na 3 jaar echt weet wat voor vlees je in de kuip hebt Haha!.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:27

Ik denk dat je het karakter van je paard gewoon moet accepteren. Zoals gezegd; sommige paarden zijn nu eenmaal niet van die knuffelkonten (met name merries), en dat moet je dan ook respecteren. De enige manier waarop het misschien nog iets zou kunnen verbeteren is wanneer je een duidelijke baas-paard relatie hebt en zij jou volledig accepteerd en vertrouwd als baas. En die relatie krijg je niet door haar kusjes te geven, haar hoefjes te poetsen etc. maar door haar gewoon consequent te behandelen en duidelijk te zijn in wat je van haar verwacht (bijv. stilstaan met poetsen, links is links, rechts is rechts, stap is stap etc.)

Arrabel schreef:
Ik geef haar zoveel liefde, mest elke dag haar stalletje uit, geef haar lekkers te eten, poets haar tot ze glimt, verzorg haar hoefjes, praat met haar, ze mag elke dag naar buiten met de andere paarden enz. enz.
Maar ze blijft boos, soms word ik in mezelf zo boos op haar dan denk ik echt: k#t paard! doe nou is lief!

Ik denk dat je hiermee ook een verkeerde insteek maakt. Eigenlijk verwacht je een soort liefde terug omdat jij in haar ogen alles voor haar doet. Helaas zien paarden dat gewoon niet zo. Die vinden het niet meer dan normaal dat ze eten en een schone stal van je krijgen, en wat hun betreft maakt het ook echt niet uit van wie ze dat krijgen. En wat jij misschien liefde geven vindt, vind je paard misschien wel vervelend (bijvoorbeeld gefrunnik aan haar lijf, geklets terwijl ze eigenlijk met rust gelaten wil worden) Vaak geven wij met onze 'liefde' paarden vaak hele onduidelijke en verwarrende signalen.

Ik zou zeggen, geniet van het rijden. Probeer haar qua rijden goed gehoorzaam te krijgen en laat het los. Misschien voelt zij wel jou irritatie wanneer zij niet reageert zoals jij verwacht (bijvoorbeeld door naar jou te hinniken) en versterkt dat gedrag alleen maar bij haar. Bijten/slaan etc. Hoef je niet te accepteren. Maar een beetje boos kijken moet je verder gewoon negeren.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:28

Een paard kost genoeg tijd en geld om iets terug te mogen verwachten zodat je ook lol aan je liefhebberij beleefd.
Sommige paarden hebben een vreselijke historie of zelfs een trauma, je kunt voor jezelf natuurlijk prima een tijdslijn kiezen waarin je voor jezelf gestelde resultaten wil terugzien. Een jaar is een nette termijn, dan heb je best een compleet beeld. Let daarbij wel op essentiele omgevingsfactoren. Zo is huisvesting, sociaal contact met andere paarden, weidegang en menselijk aandacht allemaal belangrijk om gedrag te kunnen inschatten. En dan nog, als alles nagenoeg optimaal is, kan het zijn dat het niet klikt, of het dier niet over zijn verleden heenkomt. Wees dan realistisch voor jezelf en neem een besluit.

En ja, dat is niet gemakkelijk. Maar je portemonnee leegkiepen iedere maand voor sjagerijn en boos gedrag is evenmin leuk.
Je kunt altijd eerst nog laten kijken door een osteopaat of fysio voor paarden om uit te sluiten dat er niet iets lichamelijks mis is.
Sommige mensen vinden een reading van hun dier zo verhelderend, dat dat misschien ook iets is. Dat is persoonlijk. Als je dat allemaal hebt gedaan dan is een besluit om het dier te verkopen bij onvoldoende bevredigende uitkomst, zeer legitiem.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk wordt het omgaan met paarden wel snel weer plezierig en inspirerend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:29

Citaat:
Ik heb op een gegeven moment gehoord dat je een paard minimaal 1 jaar moet hebben voordat je een beetje een idee hebt wat je hebt, maar dat je pas na 3 jaar echt weet wat voor vlees je in de kuip hebt .
Ik heb op een gegeven moment gehoord dat je een paard minimaal 1 jaar moet hebben voordat je een beetje een idee hebt wat je hebt, maar dat je pas na 3 jaar echt weet wat voor vlees je in de kuip hebt Haha!.

zelfs nadat je een dier 8 jaar hebt kan dat nog veranderen.... Knipoog
zo was de mijne altijd boos tegen andere ruinen,hij moest en zou baas zijn,altijd vechten en de merries voor hemzelf opeisen.
nu staat hij in een groepje van 4,heeft zijn eigen vriendinnetje en vecht en jaagt hij niet meer...ook blijkt hij tegenover veulens een geweldige papa te zijn,hij beschermt ze en ze mogen alles met hem doen.

ik sta er nog versteld van dat soms een totaal andere leefomgeving bij zo'n dier zoveel impact kan hebben Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:36

Tinkerlady schreef:
Een paard kost genoeg tijd en geld om iets terug te mogen verwachten zodat je ook lol aan je liefhebberij beleefd.

Als je er echt geen lol aan beleefd kun je hem beter opruimen ja. Maar feit blijft dat het ene paard gewoon qua karakter aanhankelijker zal zijn dan het andere. En met een wat afstandelijker paard kun je net zo goed een goede band hebben, alleen zal je moeten accepteren dat zo'n paard bijvoorbeeld niet van gefrunnik houdt.

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:44

mijn paard is ook zo en ik heb hem nu twee jaar en hij is nog steeds het zelfde(ik had hier voor ook een merrie en dat ga je toch vergelijken ik kon namelijk schrijven en lezen met dit paard mis haar nog elke dag )ik geniet van de momenten dat hij wel lief en met zijn oren naar voore staat, en laatst heeft hij mij voor het eerst gebeten en ik was kwaad nou zeg maar p of ik geef hem alles en dan dit ik dacht je bent me niet waard maar dat dat gebeurde wist hij dat hij iets had gedaan wat niet mocht en hij liet zijn kopje meteen hangen en liep een beetje teniet geslagen zijn box in ,dus hij wist wel dat hij wat fout had gedaan.ik weet het is rot maar je heb meer een band met je paard als je denkt alleen uiten ze het niet op de manier als je gewent bent met je vorige paard dat zal altijd wel blijven ik zou zeggen ga er voor of hak de knoop door en zoek een ander als je toch meer een knuffel wil ,en ik kan het heel goed begrijpen want als je je eigen kl voelt dan wil je toch je ei kwijt en dan wil je knuffelen en kroelen in de paard zijn maannen en zo de stres kwijt raken. maar het belangrijkste is dat je er zelf achter sta anders moet je het niet doen geniet van elk moment het komt van zelf maar op een andere mannier.

groetjes mij en mr blue

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:59

Je zult van je merrie geen knuffelkont kunnen maken zoals met je ruin. Dat kan het character zijn, maar ook het feit dat het gewoon een merrie is. Waar je wel wat aan kunt doen is dat lelijke gezicht van haar. Ze accepteerd je duidelijk niet als leider. In de natuur moet een paard het ook niet wagen om een lelijk gezicht tegen de leider van de kudde te trekken.

Mijn advies is, ga aan grondwerk doen. Zet de verhoudingen even recht vanaf de grond, en je zult zien dat je een heel ander paard voor je hebt.
Persoonlijk zou ik je het boek van Inge Teblick willen adviseren (Grondwerk), en als je echt de finesse en de harmonie wilt bereiken met je paard, volg Methode Parelli.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:25

Ik denk dat het gewoon in het karakter zit van een paard en dat zal er echt niet zomaar uit gaan. Ik heb een fjordenruin die ook altijd chagerijnig is en ook tegen iedereen, maar dat is gewoon zijn karakter, want ik kan verder alles met hem doen. Maar hij blijft altijd lelijk doen als er iemand binnenkomt.

Sommige paarden houden gewoon niet van teveel aandacht denk ik en al zeker niet van knuffelen.