eigen trailer goedkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elkie

eigen trailer goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:07

Ik heb op dit moment geen trailer maar vraag me af of ik goedkoper af zou zijn als ik er één (tweedehands) kocht?
Voor het komende jaar heb ik voor wedstrijden en andere ritten zo'n 1000 km transport op de planning staan, dit komt neer op gemiddeld één dag per maand en hierbij ben ik toch wel streng geweest voor mezelf en zal ik niet overal naartoe gaan dat ik zou willen. Met eigen vervoer zou ik mss meer weggaan. Hier in de buurt kan ik (naargelang beschikbaarheid) een trailer huren aan 50 euro/dag. Grofweg gerekend geef ik dus 600 euro per jaar uit aan trailerhuur. Over een periode van vijf jaar genomen zou ik dus eigenlijk een budget van 3000 euro hebben om een trailer mee te kopen?

Welke kosten moet ik nog meer in rekening brengen? verzekering, taks? en vanaf welk gebruik (km of aantal keer) denken jullie dat het voordeliger is om je eigen trailer te hebben?

Ludora

Re: eigen trailer goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:10

Verzekeren hoeft niet apart. Als ie stilstaat valt ie onder je WA, als ie achter de auto hangt valt ie onder de auto verzekering. Keuren is niet meer verplicht, maar een jaarlijkse beurt is wel verstandig !!

Buiten het feit dat je niet afhankelijk bent en in calamiteiten ook weg kan met je paard, denk ik dat een eigen trailer goedkoper is !!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:21

Ludora schreef:
Buiten het feit dat je niet afhankelijk bent en in calamiteiten ook weg kan met je paard, denk ik dat een eigen trailer goedkoper is !!

Mee eens, een trailer kost aan verzekering en onderhoud niet echt veel. Om de 5 jaar ong. nieuwe banden en jaarlijks even na laten kijken is wel verstandig. Verder heb je er geen omkijken naar en het is ontzettend handig om er zelf 1 te hebben. Zeker met de kilometers die jij wilt maken, heb je de aanschafkosten er binnen een paar jaar wel uit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:52

Ik weet wel zeker dat een eigen trailer op termijn goedkoper is. Dit is eigenlijk met alles zo wat je huurt. De verzekering kost inderdaad niet zo veel, en die jaarlijkse beurt ook niet mits hij goed onderhouden is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:55

Vorig jaar heeft er in de Bit een heel artikel, inclusief rekenvoorbeelden gestaan over wanneer een eigen trailer goedkoper is en wanneer huren. Als je toch al een zware auto hebt, is een eigen trailer snel goedkoper, denk ik. Misschien even op de site van BIT kijken, welke maand dat artikel was ( ik ben zelf geen abbonnee, zag het in de bieb ).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:06

maar als je aan de andere kant een trailer kunt huren voor 15,- (van een particulier bijvoorbeeld)wordt het plaatje weer anders...
Als je de trailer thuis niet kwijtkan moet je m toch ook ergens stallen, dat kost ook gemiddeld 15,- per maand....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:12

Hier kan je maar weinig trailers huren voor zo'n klein bedrag, meestal is het toch zo'n 40 euro per dag.En bij ons op stal, zit het parkeren van 1 trailer in de prijs inbegrepen.
Zoals je ziet, er zijn veel zaken waar verschil in kan zitten, ik denk dat dat artikel in de Bit een goed overzicht geeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:57

Ik heb mijn trailer weg degelijk verzekerd.
Bijvoorbeeld diefstal!! Dit valt dus niet onder je gewone autoverzekering in elk geval.

Verder is een trailer goedkoper als je hem minstens 2x per maand gebruikt ( in mijn geval dan). Ik ga veel vaker weg dus was aanschaffen goedkoper dan huren omdat ik veel weekends weg ben.
Een trailer voor 3 of 4 dagen huren is nl erg duur.

Gewoon zelf even een vergelijkinfstabelletje met kosten maken.
Aan de ene kant, huur trailer, kosten benzine, tijd ophalen, wegbrengen etc.En hoevaak je dat dan gaat doen.
Aan de andere kant een plaatje wat je trailer kost, onderhousbeurt verzekering etc

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:58

2ehands trailers zijn ontzettend duur. Ik zie trailers te koop staan van 15 jaar oud die nog steeds 3000 euro moeten kosten. Daarom hebben wij vorig jaar zelf ook een nieuwe gekocht. Als jij 6000 Euro per jaar uitgeeft terwijl een nieuwe trailer rond de 5000 kost dan wist ik het wel Knipoog

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 10:44

bedankt voor jullie reacties.
Ik ga zeker proberen dat artikel in Bit eens te pakken te krijgen dat kan me mss wel helpen.

Een trailer huren van een particulier is niet echt een optie voor mij, ten eerste omdat ik weinig mensen ken die een trailer hebben die ze willen verhuren en die moet dan nog precies vrij zijn wanneer ik wil weggaan, ten tweede omdat ik bang ben voor problemen als er iets fout zou lopen en er eventueel schade is. Bij een verhuurbedrijf zijn er duidelijke regels omtrent kosten bij schade.

Ik vind het moeilijk om een correcte inschatting te maken van de kosten en van hoevaak ik met een eigen trailer zou weggaan. Ik durf niet met zekerheid zeggen dat ik aan minstens twee keer per maand zou komen. Ik ga eens proberen een gedetailleerd vergelijkingssommetje te maken. Het argument van onafhankelijk te zijn en weg te gaan wanneer je wil is zeer aantrekkelijk maar ik zwem niet in de centen dus ik wil toch graag het financiële aspect voorop stellen en als mijn eigen comfort daar dan voor moet wijken is dat jammer maar helaas.
@scum: ik betaal geen 6000 maar 600 euro per jaar Haha! anders wist ik het ook allang Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:53

Scum schreef:
2ehands trailers zijn ontzettend duur. Ik zie trailers te koop staan van 15 jaar oud die nog steeds 3000 euro moeten kosten. Daarom hebben wij vorig jaar zelf ook een nieuwe gekocht.

Ik zie hier ook veel goedkopere trailers te koop staan hoor. Voor 3000 euro kan ik zo een showroommodel krijgen bij een handelaar hier in de buurt. ( Van de zomer nog bijna een nieuwe trailer in de aanbieding gekocht voor € 2.995,-, wel met houten wanden ). Het is ook maar net wat je wilt.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:18

Je moet ook nog in je achterhoofd houden, dat trailers niet heel erg in waarde dalen, dus je kunt hem vaak ook weer makkelijk verkopen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:27

pff voor 3000 heb je idd een nieuwe is wel erg veel voor een 2de hands

maar het is idd kijken naar wat goedkoper is en alle kosten naast elkaar zetten.
hier kun je geloof ik een trailer op afbetaling krijgen dan betaal je een maandelijks berdag naar eigen wens met natuurlijk een minimum zonder rente kosten.

ik heb hier ook aan zitten denken maar doe het toch maar niet, ik wil zo minmogelijk aan die maandelijkse kosten zitten.
sucses met je keuze

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:41

Scum schreef:
2ehands trailers zijn ontzettend duur. Ik zie trailers te koop staan van 15 jaar oud die nog steeds 3000 euro moeten kosten. Daarom hebben wij vorig jaar zelf ook een nieuwe gekocht. Als jij 6000 Euro per jaar uitgeeft terwijl een nieuwe trailer rond de 5000 kost dan wist ik het wel Knipoog

Ja en? Mijn trailer krijg je niet voor die prijs en die is nòg ouder. Een Westfalia zal altijd meer kosten dan een Heja, om eens twee uitersten te pakken. Het is niet alleen de prijs, het maakt ook uit wat je daarvoor koopt.........

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:51

Soms is de overbrugging van tweedehands of nieuw slechts een paar honderd euro, dan ging ik ook voor nieuw. Een trailer huren is opzich makkelijk voor een keer, maar hoe zit het ermee als je op de dag van de wedstrijd niet een kan huren? Ik heb ook een 2 paards trailer (2e hands gekocht) en ben er dik tevreden mee. Het is zo makkelijk even met de trailer op pad...

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:34

RUBYWHITE schreef:
maar hoe zit het ermee als je op de dag van de wedstrijd niet een kan huren?
tot nu toe, heb ik dan gewoon dikke pech Knipoog Verdrietig

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:09

Ik heb een 2dehands voor een redelijke prijs Knipoog ik kan hem gratis stallen (binnen) en laat hem eens per jaar nakijken.
Ik heb hem niet apart verzekerd, hij komt uit '94 dus is niet echt nodig Knipoog
Ik zou voor een eigen kijken, is toch makkelijker en ook geen gedoe met ophalen en terugbrengen Pling

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:41

Ik heb ook een tweedehands trailer gekocht, een Weijer, voor niet al te veel geld. Simpel maar betrouwbaar en het voldoet prima. Bij ons kan de trailer gewoon op stal staan. Ik ben er nog wel extra kosten aan kwijt geweest om hem door de keuring te krijgen (Belgie, dus jaarlijks keuren), een trailerslot, en hier moet je trailer ook verzekerd zijn, maar al met al viel dat allemaal best mee en het is gewoon prettig om er een te hebben staan: wekelijks lessen, regelmatig wedstrijd, 's zomers kun je al eens de trailer pakken voor een buitenrit in een mooi gebied, je wilt eens een clinic meerijden...
Als je hem hebt staan doe je ook eerder iets dan je doet wanneer je heel dat gezeur voor het huren op je nek moet pakken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:38

Wij hebben er zelf een aangeschaft voor wedstrijden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:53

Ludora schreef:
Verzekeren hoeft niet apart. Als ie stilstaat valt ie onder je WA, als ie achter de auto hangt valt ie onder de auto verzekering. Keuren is niet meer verplicht, maar een jaarlijkse beurt is wel verstandig !!

dat is voor mij ook een reden om een eigen trailer te willen hebben. Stal dat je paard midden in de nacht met koliek naar de kliniek moet...
helaas komt er voor ons ook nog een andere auto bij, de auto die we nu hebben kan geen trailer trekken, dus het wordt toch eerst nog flink sparen voor we zover zijn (en hopen dat er dus geen calamiteiten voorkomen. er is geen trailer op stal verder)

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:20

Tja verzekeren lijkt me in ieder geval handig, bij schade (onderweg) krijg je zelfs vervangend vervoer voor je paard. Sta je niet met je beessie langs de A16!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:47

Ludora schreef:

Je moet je trailer wel apart verzekeren als hij los bij huis staat, daar hebben wij zelf naar geinformeert.

Een eigen trailer is zeker goedkoper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 08:58

MSQuincyTE schreef:
Je moet je trailer wel apart verzekeren als hij los bij huis staat, daar hebben wij zelf naar geinformeert.

Een eigen trailer is zeker goedkoper.

Moeten?? Je moet helemaal niks in dit opzicht. Of je het DOET is je eigen keuze.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:23

Bedenk ook wat je afschrijft van een trailer. Ik heb een tijdje gehuurd (20-22,50 per dag van bedrijf/particulier). Uiteindelijk toch een (nieuwe) trailer gekocht. Voordeel is dat je altijd wegkunt, je op je trailer hebt zitten wat jij belangrijk vindt (bepaalde trailerkettingen, panieksluitingen etc.) en het onderhoud geeft wat jij denkt dat goed is. Ik heb weleens een trailer van een particulier gehuurd waar vochtplekken inzaten, niet erg prettig als je dat pas ziet als je paard al ingevlochten klaar staat.
Ik heb eens gelezen dat je bij een nieuwe trailer gemiddeld zo'n 10% per jaar afschrijft. Dat is bij een trailer van 4000€, 400€ per jaar. Ik denk ook wel dat je zo'n trailer na 3 jaar voor 2800€ verkoopt, als hij goed onderhouden is zelfs voor meer. Dus lijkt me kopen in jouw geval goedkoper.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:46

Passiepaard schreef:
Tja verzekeren lijkt me in ieder geval handig, bij schade (onderweg) krijg je zelfs vervangend vervoer voor je paard. Sta je niet met je beessie langs de A16!

Vervangend vervoer bij schade onderweg?
Wordt de vervangende trailer dan naar de snelweg gereden voor je terwijl jij met je paard in de berm wacht?
Zou kunnen hoor, moet zeggen dat ik mijn polis zo goed ook weer niet heb doorgelezen.