Kleur na het scheren....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Kleur na het scheren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:04

Dit jaar heb ik mijn paard tot twee keer toe moeten scheren. De eerste keer dat ik hem heb geschoren was in oktober omdat hij al een behoorlijke vacht had en niet meer droog te krijgen was na het rijden. Hij kwam er donkerder onderuit dan dat hij eigelijk was voor ik begon aan het scheren. Eigelijk beviel zijn kleur mij super maar zijn vacht groeide weer behoorlijk snel en al snel was hij weer een pluizebol en opnieuw scheren was dus hoog nodig... Ik had verwacht dat hij zijn "scheerkleurtje" van de scheerbeurt daarvoor weer terug zou krijgen, maar niets was minder waar. Hij werd ontzettend licht...

Ik vroeg me af of jullie dit ook gehad hebben en waar de kleur na het scheren vanaf hangt...

Na de eerste keer(Oktober) scheren:
Afbeelding
Afbeelding

Na de tweede keer(December) scheren:
Afbeelding
Afbeelding

AniiQue

Re: Kleur na het scheren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:06

Poehh.. die had toch een dikke wintervacht... ik heb ook eens 2x een paard geschoren maar die zag er uit als die laatste keer scheren van jou..

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:09

Ik heb een paard waarvan de kleur bij elke scheerbeurt weer anders is. Zijn haren groeien enorm snel waardoor hij vaak meerdere keren per winter geschoren wordt. Elke keer wordt hij net een tintje donkerder en uiteindelijk is hij bijna zwart Haha! (het is normaal een roodbruine).

Ik vind de kleur van jouw paardje nu ook wel mooi hoor!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:12

waarschijnlijk komt het verschil van kleur doordat de messen korter scheren.Als de messen langer scheren,blijft het haar meer bij de echte kleur.
Bij korte messen wordt je paard bloter,om het maar zo te zeggen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:15

ook bij noob is dat zo. eerste scheerbeurt nagenoeg met behoud van zijn eigen kleur, tweede keer werd hij net zo als de jouwe; beetje vaal Ja
jammer dan, hij is nu lekker snel droog, goed schoon te houden en glanst nog steeds als een spiegel.
zag vandaag al weer appeltjes opkomen en ook zie ik op sommige plaatsen zijn zomervacht ontstaan.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:23

benangelique schreef:
ook bij noob is dat zo. eerste scheerbeurt nagenoeg met behoud van zijn eigen kleur, tweede keer werd hij net zo als de jouwe; beetje vaal Ja
jammer dan,

Helemaal mee ééns, beter zo dan een wintervacht waar zowel paard als eigenaar op den duur van balen(warmte niet kwijt kunnen enzo)

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:43

Ben ik het ook mee eens ja!! Maar het komt volgens mij ook door het langer of korter scheren. Als ik de foto's van jou zie heb je je paard de tweede keer "bloter" geschoren, waardoor hij dus wat lichter is.. maar toch vind ik die kleur niet lelijk hoor!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:48

ik heb dit jaar veel paarden geschoren bij een handelstal, de 2e keer (rond december) werden ze allemaal een stuk lichter dan de 1e keer. ik denk dat het aan de tijd van het jaar ligt waarin je scheert.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:13

Ik denk niet dat het komt door de afstelling van de messen, maar de manier waarop een vacht in de winter weer aangroeid na de eerste scheerbeurt.
Als het paard voor de eerste keer geschoren wordt is zijn ondervacht vaaknog lekker dik/dicht op elkaar. Als het haar diezelfde winter terug groeit,
zijn dat voornamelijk de langere dekharen die terug komen. De dikke ondervacht groeit ook wel terug, maar minder dan hoe de vacht zou zijn als het
paard niet geschoren zou zijn geweest. Vrijwel alle paarden worden bij een tweede keer in dezelfde winter scheren een andere (lichtere) kleur, mijn
Fjorden ook. De eerste keer worden ze heel licht (bijna wit) De tweede keer worden ze zowat grijs.

Zelfde Fjord, zelfde winter
Afbeelding
Afbeelding

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:00

Ik had exact hetzelfde na de 2e keer scheren. Was enigzins verbaasd maar het was niet lelijk dus klaag ik niet hhaa Haha!
het komt dus vaker voor Knipoog

FotoYvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:22

Hier op stal merkte ik het ook. Een bruine bij ons op stal bleef de eerste keer redelijk zijn bruine kleur houden en de tweede keer was die ook grijziger...
Sommige pony's/paarden die later in de winter zijn geschoren, dus wel de eerste keer waren ook meer grijs...

Ach liever wat grijzer dan heel de tijd een nat paard hebben na het rijden Knipoog En vaak is het geeneens lelijk, maar even wennen...

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:40

Ik heb dit jaar maar 1x hoeven scheren, toen had ze eigenlijk dezelfde kleur als ervoor. Vorig jaar heb ik pas heel laat geschoren, toen werd Mel veel lichter. Ik denk dat het aan de tijd van het jaar licht waarin je scheert dan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:21

Apart zeg ! Zelf heb ik mijn paard niet laten scheren, maar een deken opgegooid Knipoog
Maar ik heb nog nooit gezien dat de vacht na de 2e x scheren zo anders wordt Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:37

[gast1122] schreef:
Apart zeg ! Zelf heb ik mijn paard niet laten scheren, maar een deken opgegooid Knipoog
Maar ik heb nog nooit gezien dat de vacht na de 2e x scheren zo anders wordt Haha!

die van mij staat altijd onder een deken; ook in de zomer als de nachten wat frisser zijn!
daar ligt het dus niet altijd aan...

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:38

Ik heb dit ook bij mijn pony,
De eerste keer in oktober veranderd er niet zo heel veel aan de kleur, de 2e keer in december is ze heel erg licht.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:15

Bij mijn paard had ik dat ook, kan ook geweest zijn doordat ik een ander apparaat gebruikt hebt. Maar zo te horen is het normaal. Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:41

Ik denk dat het te maken heeft met de tijd van het jaar en de soort haren die erbij horen. Bij de echte wintervacht zijn de haren heel broos (zodat er lucht tussen blijft staan om je paard warm te houden). Dit zijn echt andere haren als de zomerharen, die hele gladde schubben hebben zodat de warmte er juist niet in komt, maar er wel makkelijk uit kan.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:03

Mijn pony is bont en de eerste keer dat ik haar scheerde kreeg ze allemaal appeltjes en heel lichtbruin was ze Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:11

Valt me ook op dat de haren na de eerst keer binnen notime weer lang waren. En na de tweede keer ging dat veel langzamer, het is nu al echt een tijd geleden, maar hij ziet er nog netjes uit.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:57

Hebben wel meer paarden dat ze van kleur veranderen.. Lachen

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:43

Mijn pony's scheer ik al tijden niet meer,, ze krijgen gelukkig ook niet zo'n extreem dikke vacht 's winters.. Maar mijn pony kreeg elke scheerbeurt ook weer een ander kleurtje.. Tong uitsteken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:47

Vorig jaar was warina ook heel erg licht na het scheren en vond ik haar vacht een beetje dof (normaal glimt ze je namelijk tegemoet Clown )
Ze is toen eind december geschoren:
Afbeelding

Dit jaar is ze wat vroeger geschoren, in begin november, en zoals je ziet glom ze even mooi als met vacht Lachen
AfbeeldingAfbeelding

Ik denk dat het latere scheren, wat lichtere doffere paarden opleverd...

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:46

die van mij is in november geschoren en daarna niet meer.. Hij is van roodbruin naar lichtbruin gegaan..

In de link onder kun je foto`s zien van mijn geschoren mannetje..

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:51

Mijn zwarte is een beetje grijzig geworden, en mn vos is vrij licht geworden Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:20

Mijn vos werd net een palomino zo licht ! toen ik hem deze winter schoor.

Vorige winter was hij heel donker