Paard maakt weinig contact > Wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Paard maakt weinig contact > Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:08

Hay,
Zoals de titel al zegt maakt mijn Paard totáal geen contact met me.
Hij draait zijn hoofd weg als ik hem een kus of whatever op zijn neus/hoofd wil geven, houdt absolúut niet van knuffelen o.i.d, het intereseert hem geen ene réet dat ik al een half uur lang in zn stal zit en verwoed een poging tot contact maken doe, wanneer hij ligt kom ik vaak bij hem zitten maar draait hij resoluut zijn hoofd weg, tijdens het losgooien niet op me afkomen en wanneer hij dat wel doet alleen om eten te zoeken en loopt daarna weer weg. Reageert toevallig wel op mijn fluitje maar daar blijft het bij.
Doe ik iets verkeerd? Ik vind het erg moeilijk om zo met mijn Paard om te gaan als hij totaal geen interesse en aandacht voor mij heeft. Verder heeft hij ook geen greintje respect voor me.
Wat zou ik hier aan kunnen doen? Want mijn tactiek (Elke dag een wandeling maken, zoveel mogelijk losgooien, lang poetsen o.i.d en lekker met hem bezig zijn, bij hem in de stal zitten en ga zo maar door)
Ik ben benieuwd.. En hebben jullie dit probleem ook (gehad)?

Spanksel

Re: Paard maakt weinig contact > Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:34

Hoe gaat je paard dan met andere paarden om? Is hij nérgens geïnteresseerd naar, of alleen niet in mensen?

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:37

Heb je dit paard allang? Heb je al een vertrouwensband met hem opgebouwd?

Misschien is hij een beetje mensenschuw en moet 'ie er niet zoveel van hebben totdat hij je vertrouwt??
Dat is het eerst wat in mij opkwam Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:38

Weet je wat van zijn verleden?????

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:39

Veel grondwerk, komt het met respect ook goed en moet hij op een gegeven moment jou gaan volgen en op jou gericht zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:41

hoelang heb je het paard al?
en als dat niet zo lang is, hoe gingen de vorige eigenaren ermee om?
mijn merrie was in het begin net zo (ongeveer) maar is nu een dikke knuffelkont aan het worden Lachen

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:43

Ik heb hem bijna een half jaar, over zijn verleden is niks duidelijk want hij komt uit Duitsland, het adres waar ik hem vandaan had had hem maar een maand daar op stal staan.
Hij is totaal niet geintereseerd in de medemens, schuw is hij absoluut niet want wanneer iemand iets te eten heeft is hij níet bij je weg te slaan. Interesse voor andere Paarden heeft hij absoluut. Wat zou ik met hem moeten doen?

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:44

Marigold; Hoe heb jij dat opgelost?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:45

ik heb ook een merrie. zoekt totaal geen contactmet mensen ook niet voor voer. draait haar hoofd weg als een vreemde of een man haar over haar hoofd wil aaien.ik kan de hele dag in de wei of in de stal en ze zal nooit naar me toe komen. kheb haar inmiddel al 14 jaar maar ze heeft gewoon niks met mensen. al ze bang ergens voor is komt ze wel weer steun zoeken bij mij. en als ze los naast me op de weg loopt zal ze geen meter van me zijde afwijken. denk zelf dat sommige paarden het gewoon niet in zich hebben en liever neit geknuffelt worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:48

bij die van mij kwam het denk ik omdat ze kriebel kreeg door haar wintervacht, en ik altijd precies op de goede plekjes wist te kriebelen Knipoog
is een tactiek he, na een tijdje beginnen ze door te krijgen dat ze je kunnen sturen door op je hand terug te kriebelen, en zo begon de interactie.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:51

Ach ik heb ook zo'n merrie, die boeit het toch niks, al zou ik nooit meer komen, zou haar niet interesseren, als de volgende met eten komt is het ook goed Vork
Knuffelen doet ze niet aan , daar houdt ze niet van.
Ik vind het niet zo erg, ik weet nu hoe ze is en zorg gewoon dat zij netjes luisterd, ben lief voor haar en zo gaan we gezellig met elkaar om.
Toch ook niet alle mensen zijn sociale wonderkinderen Vork

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:53

Doe het omgekeerde, je bent niet geinteresseerd en je ziet hem niet staan. Voor je het weet voel je dat er iets aan je vest aan het knabbelen is Knipoog .

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:58

sofie123 schreef:
Doe het omgekeerde, je bent niet geinteresseerd en je ziet hem niet staan. Voor je het weet voel je dat er iets aan je vest aan het knabbelen is Knipoog .

Nou dan kan ik wachten tot ik een ons weeg hoor, zal dr een worst wezen of ik haar zie of niet Lachen

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:00

Probeer het toch eerst maar eens Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:01

Wat denk jij, dat ik nooit in de stal sta of wat dan ook zonder haar aan te kijken?
Uitmesten, in de wei als ik gewoon sta te praten..
Ze zal het niet in haar hoofd halen om naar me toe te komen hoor, dus je hoeft mij niet te vertellen hoe mijn paard reageert Lachen.
Trouwens, ik nodig je graag uit het te komen proberen met haar, kun je het met eigen ogen zien Clown . Sommige paarden zijn gewoon niet zo sociaal, hebben genoeg aan zichzelf.

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:05

sofie123 schreef:

ik dacht dat je dit juist beter niet bij je paard kan doen .

heb een keer gelezen dat de ergste straf die je kan geven is je paard negeren enz.
in de natuur in een kudde gebeurt dit ook .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:11

sofie 123 dat werkt niet bij dit soort paarden! Er is duidelijk iets gebeurd in het verleden van dit paard dat hij zich afsluit voor mensen! Ik heb door de jaren heen al aardig wat van dit soort paarden binnengekregen! Mijn advies.... trek de aandacht naar je toe! Hoe je het ook doet doe je het, maar zorg voor oogcontact! Met longeren b.v als hij naar je toe moet komen loop achteruit met je gezicht naar hem toe, en trek zijn aandacht, zodat hij wel naar je MOET kijken! Met poetsen eigenlijk hetzelfde. Praten en af en toe oogcontact zoeken. Het is een lange weg, maar het uiteindelijk zal je merken dat hij veranderd!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:13

Je hebt er natuurlijk altijd paarden bij die minder interesse in mensen hebben, daar kun je weinig aan doen. Ik heb ook 14 jaar een ruin gehad (mijn eerste paardje) en ik was heel erg gek met hem, maar hij kon prima zonder mij. Door scheiding van mijn ouders moest hij tot mijn grote verdriet verkocht worden. Na 1 maand ging ik bij de nieuwe eigenaren kijken en hij keek niet op of om toen ik hem riep. Ik vond het best jammer maar had het eerlijk gezegd wel verwacht; hij is gewoon op zichzelf, heeft verder geen mens nodig om zich te vermaken.
Toch vind ik het zelf zeker fijner om een paard te hebben die ook interesse heeft in jou (klinkt een beetje als een relatie, nou ja - dat is het natuurlijk ook Haha! )
Ik heb nu 2,5 jaar een Arabische merrie en ik heb met haar een veel hechtere band als dat ik met mijn ruin had! Gewoon omdat ze een echte knuffelkont is en gek op mensen. Haar dochter van 1,5 is net zo'n kroelkip. Ze komt heel vaak uit zichzelf in de stal of bak naar me toe om te kriebelen en te knuffelen, echt heerlijk is dat.
Ik hoop dat het probleem bij je paard zich oplost; maar goed - sommige paarden zijn nu eenmaal wat meer op zichzelf en hechten niet zoveel aan de eigenaar. Blijf haar in ieder geval die aandacht geven en verwen haar af en toe met een lekkere poetsbeurt. Misschien laat ze het nog niet direct blijken, maar vaak genieten ze hier wel van. Je zegt dat je haar een half jaar hebt, dat is ook nog niet zo heel lang. Geef het nog even wat tijd. Succes in ieder geval!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:13

misschien is het ook een idee om samen enge of nieuwe dingen te gaan doen.
zodat het paard moet leren te vertrouwen op jou?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:28

Aldewereld, je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat er paarden zijn die minder intresse hebben voor mensen! Maar daar kan je wel contact mee krijgen. Ik begrijp uit het verhaal van TS dat het paard helemaal geen contact wil. Mijn eigen gefokte merrie is precies het paard wat jij beschrijft! Maar die was als veulen van een dag oud al zelfstandig, of hoe je dat ook moet noemen. En nu nog, op 18 jarige leeftijd is het geen paard dat zich echt "hecht" aan mensen. Maar ik heb wel oogcontact met haar!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:15

Aan hoofden frunniken is voor paarden iets wat hen niks zegt...
Probeer eens en lekker kriebelplekje te zoeken bijvoorbeeld bij schoft, dát is paardentaal en zal hij asocieren met vertrouwen Knipoog
Mijn vroeger pony hield ook niet van kusjes en gefriemel aan dr hoofd, heeft niks met dr verleden te maken, maar kan voor sommige paarden gewoon bedreigend overkomen. Echter krabbelde ze me wel terug als ik haar op dr schoft kriebelde....en dát is veel meer zeggend over een band Lachen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:27

Samen enge dingen doen kan volgens mij inderdaad goed werken, omdat het paard dan steun bij jou kan zoeken.

Mijn verzorgpaard gaf ook helemaal niks om me. Ik kon hem altijd helemaal uit het achterste hoekje van de wei gaan plukken en hij keek pas op als ik aan het halster begon te trekken. Ik vond daar echt helemaal niks aan. Maar toen de dierenarts een keer kwam om hem te onderzoeken wist hij opeens wel wie zijn verzorgster was. Als het mogelijk was geweest was hij op schoot gesprongen Knipoog
Bij hem kwam het trouwens waarschijnlijk doordat verzorgsters hem nogal eens in de steek hebben gelaten en daar is hij erg gevoelig voor. Ik verzorg hem vanaf mei 2006 en inmiddels zijn we dikke maatjes maar dat duurde wel even. Veel wandelen en tegen hem kletsen hielp volgens mij goed.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:25

Mijn pony lijkt precies zo, als ik bij de rand van het land sta te roepen blijft hij lekker in de kudde staan.
Maar zodra ik me omkeer en wegloop komt hij als een gek aangegalopeerd, want ik ga toch niet echt weg zonder hem gedag te zeggen?
Ook heeft hij altijd aandacht voor mij, alleen laat hij het niet zo duidelijk merken.
Als ik in het land aan het uitmesten ben staat hij heel onverschillig te eten maar zijn ooren volgen me overal.
Hij houdt er ook niet van als ik hem op zij hoofd aai of zoen, dan draait hij inderdaad weg. Maar als ik lekker over zijn hals aai ofzo is hij niet weg te slaan.
Paarden kunnen niet zien wat er op hun hoofd gebeurd, daarom hebben ze tastharen op hun gevoelige delen, ik denk dat die van mij het daarom ook niet prettig vindt als ik aan zijn hoofd frunnik.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:47

Ik heb twee weken geleden een jong hengstje gekocht van 2,4 jaar is nooit onder handen gekomen van mensen.
Met behulp van tips van anderen heb ik het volgende gedaan:
In zijn stal zijn plaats innemen ik loop rond en ga staan op de plek waar hij stond hij moet maar opschuiven en zo een paar rondjes. Op deze manier leer je hem dat jij zijn leider bent en hij moet schuiven voor jou. En dan ga ik bij de deur staan zonder naar hem te kijken en met andere mensen kletsen.
En ja hoor de nieuwsgierigheid wint het elke keer hij komt dan heel langzaam dichterbij om te kijken en ruiken. En dan steeds een stapje verder met aanraken. Of in zijn stal totaal ongeintresseerd een appel gaan eten dan komt hij ook altijd.
Houdt er wel rekening mee dat niet alle paarden van knuffelen houden.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:43

Zoals ik het in eerste instantie lees, probeer jij ook overhoopt zoveel mogelijk contact te krijgen. Misschien dring je je teveel op voor je paard, waardoor deze juist afstand blijft houden. Blijf zelf neutraal en gedraag je zoals je paard.

Heb er hier ook een staan, die voorheen 1 aai over het hoofd al meer dan genoeg vond. Buiten bleef hij liever ver bij je uit de buurt en dacht: Laat mij maar lekker mn gang gaan.
Ben er zelf ook weinig op in gegaan. Soms zelfs het maar zo gelaten dat als hij op mij af kwam, juist geen aai geven, onder het mom, het hoeft niet altijd...

Momenteel komt hij wel af en toe even heerlijk knuffelen, maar als hij het genoeg vind, vind ie het ook genoeg en ga ik ook niet door. En heb gemerkt dat hoe meer ik hem 'in zijn waarde laat' des te meer hij op je toekomt.

En inderdaad wat anderen hier ook zeggen: Zorgen dat jij de leider wordt. Alhoewel lang niet alle paarden hier even makkelijk in zijn. Had vroeger een merrie, die stond overal onder in de rang, hield zich het liefst afzijdig en die was daar dus ook helemaal niet makkelijk in. Ging het liefst ver weg staan...daar heb ik me ook maar niet zoveel mee bemoeit en niet meer leiderschap willen nemen dan noodzakelijk. (dus geen situaties opzoeken)