boos bij opleggen zadel en deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

summerfeel

boos bij opleggen zadel en deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:51

tjah zoals de titel al aangeeft: mijn verzorgpaard vind het niet leuk als ik het zadel of zelfs al de deken erop leg of eraf haal. ze legt haar oren dan plat in dr nek en gaat staan bijten aan de muur. soms probeert ze ook te happen. ze heeft al wel snel last van haar rug maar ik vraag me af ofda dit hier ook door kan komen. t staat nogal ongezellig en het is ook gewoon niet goed. wanneer er dan iemand te dicht in de buurt staat is er de kans dat ze die ook probeert te bijten.
kan ik dit afleren... ik probeer het meestal al zo zachtjes en subtiel mogelijk te doen, maar als ik met het zadel aankom gaan haar oren al in dr nek. wanneer het zadel er dan eenmaal opligt is er niks meer aan de hand. ook niet met aansingelen.

iemand misschien tips?

Qleke

Re: boos bij opleggen zadel en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:24

ik heb het nog niet meegemaakt Lachen dus ja misschien is het niet het gepaste zadel voor op d'r rug en heeft ze pijn.. onderzoek het eens Knipoog

xxx Veel succes nog!!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:25

verkeerde zadel of neem contact op met da.. weet je mischien wat het is

Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:28

hmm, misschien is ze inderdaad gevoelig op der rug of heeft ze hier slechte ervaringen mee. Check het even na;)
Het kan ook zo zijn dat ze het eng/niet prettig vind dat er iets "op haar af komt". Mijn paardje vind het ook onprettig als we een deken of zadel op of af zijn rug halen/leggen. Maar hij vind het nogal eng zo van "aah wat komt er nu weer op mijn rug", hij is drie dus nog een beetje onwennig enzo. Ik weet niet of dit het geval bij jou paard is, maar blijf gewoon rustig en doe het inderdaad subtiel Knipoog

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:32

Ik denk inderdaad dat het paard nog steeds last heeft van der rug of dat ze er nare ervaring aan over heb gehouden. Ik denk niet dat dit een kwestie is van afleren. Geef der eerder een beloning in de vorm van een schouderklopje. Zo houd ze een betere ervaring aan over. En even je zadel laten checken Knipoog

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:38

hoe herkenbaar....
mijn oudere merrie doet dit ook, misschien iets minder extreem maar goed. Zij is al meerder keren nagekeken van boven tot onder, zadel is speciaal voor haar gemaakt (rib uit mn lijf) en nog doet ze dit. nu moet ik wel bekennen dat ze ietsje onder de catagorie 'pismerrie' valt en eigenlijk zelden erg vrolijk aan haar laat friemelen zeg maar.

Soms is het aanwenning door slecht passend materiaal, soms het karakter

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:24

Ik zou even kijken of het materiaal echt goed past. Laat zo nodig iemand kijken die er meer verstand van heeft, ALS jij er niet zo veel verstand van hebt. Doet ze ook zo vervelend als je er met je hand overheen gaat, of met een borstel?

Als je niets kan vinden of als het echt niet ophoud zou ik voor de zekerheid er toch een DA bij halen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:29

tja, meerdere oorzaken mogelijk uiteraard.
voor mijn paard weet ik bv al dat het tuig goed past. Maar in het verleden (bij z'n vorige eigenaar) hebben ze ooit de singel moeten lossnijden omdat hij te strak aangesingeld was, en ja ... dat blijft tussen de oortjes hangen he! Dus ook ik heb geen gezelligerd met opzadelen.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:43

Mijn verzorgpaard doet precies het zelfde als ik het deken af doen overal in bijten gewoon omdat ze het niet leuk vind als ik aan der zit te plukke emaal deken der af niks aan de hand precies het zelfde met een dekje en zadel ook al ligt hij helemaal goed en heeft totaal geen last van der rug.
Ook met poetsen een rosborstel vind ze heerlijk maar ik hoef echt niet met een harde borstel aan te komen want dat vind ze helemaal niks of onder de buik en bij der flanke kan ze ook enorm sagerijnig van worden met een zachte borstel als ik alleen me hand der al op leg.
Maar eigelijk jou verzorgpaard doet precies het zelfde als de mijne maar ik denk niet dat het wat ergs is eerder gewoon het karakter en dat ze het niet fijn vinden dat gepluk en gedoe deken op af zadel der op dekje.
Teminste dat denk ik hoor aan het zadel ligt het bij mij niet die ligt super aansingelen vind ze ook een kriem maar goed dat vind geloof ik elk paard maar verder als we naar de bak gaan is der niks meer aan de hand gelukkig haha.

summerfeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 10:23

bedankt voor jullie reacties, maar het zadel past goed. omdat ze eerder rugproblemen heeft gehad is er toen een nieuw zadel gekomen waar ook echt goed naar is gekeken.
met borstelen of aanraken is er geen probleem.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:25

mijn paard heeft precies het zelfde, je moet gewoon lief tegen hem/haar praten als ze het op de muur af reageert. zolang ze het niet op mensen af reageert is het goed. (zei iemand tegen me en het werkt toch wel.)
gr iris

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:26

Mijn merrie vind de deken niet leuk, maar dat komt omdat er vaker haren in de katoenen voering van de deken vastzitten, en dat niet lekker zit. Tegenwoordig gebruik ik dekens met gladde voering, en dat gaat een stuk beter, maar helemaal over zal het waarschijnlijk nooit gaan.
Als de merrie snel last heeft van haar rug, kan het een gewoonte zijn om zo te reageren, paarden vergeten pijn namelijk niet zo snel. Als ze zich uit wil leven op de wand zou ik me verder om dit gedrag geen zorgen maken, als je zadel en rug door een Vakman (met hoofdletter V) hebt laten nakijken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:15

even een osteopaat laten kijken kan ook geen kwaad. wij hebben een merrie op stal die enkel onrustig werd met opzadelen en deken omdoen, en die blijkt een gigantisch rugprobleem te hebben. waarschijnlijk heeft het paard nog steeds pijn, en probeert ze je dat duidelijk te maken. indien dat niet het geval is kan het komen door nare ervaringen (pijn) uit het verleden, en kan je ermee gaan oefenen. 'afleren' is in dit geval niet echt van toepassing denk ik, combineer het opzadelen met iets prettigs, en zadel ook eens op als je alleen maar gaat wandelen ofzo. verder zéker even laten nakijken door een osteopaat oid, dierenartsen kunnen dergelijke problemen onvoldoende beoordelen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:45

inkepink schreef:
hoe herkenbaar....
mijn oudere merrie doet dit ook, misschien iets minder extreem maar goed. Zij is al meerder keren nagekeken van boven tot onder, zadel is speciaal voor haar gemaakt (rib uit mn lijf) en nog doet ze dit. nu moet ik wel bekennen dat ze ietsje onder de catagorie 'pismerrie' valt en eigenlijk zelden erg vrolijk aan haar laat friemelen zeg maar.

Soms is het aanwenning door slecht passend materiaal, soms het karakter

Ik heb ook zo'n draak, helemaal nagekeken, speciaal gemaakt zadel, altijd zachtjes dingen op haar rug leggen...en nog boos......

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:56

ja, ik ehb ook zo'n pony op de manege..
als je het zadel erop wil leggen doet ze boos,, en met aansingelen ook, maar ja daarna is ze weer lief..

Love_Mistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:30

dan vind ze het niet fijn

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:34

Mijn pony had dat eerst ook in het begin toen ik haar net had gekocht. Dat kwam omdat ze een slechte ervaring met het zadel had (en kwam ook mede doordat ze heel stijf in de rug was)
We hebben dr rug losgewerkt met veel longeren en oefeningen en het happen en drijgen naar mij toe heb ik steeds genergeert. Met deken op doen had ze dat ook dit heb ik ook genergeert (dus geen straf geven en gewoon verder gaan)
en is daar ook mee opgehouden
ik zou iemand met verstand of de baas van de pony er misschien bij halen want als dr wel wat met dr rug is, is dat niet zo fijn voor het paard.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:40

Een echte merriekwaal! De mijne doet het ook en er is echt niets aan de hand.
Lees de berichten hier boven maar, het zijn allemaal merries.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:43

BillyJean schreef:
Een echte merriekwaal! De mijne doet het ook en er is echt niets aan de hand.
Lees de berichten hier boven maar, het zijn allemaal merries.

vind dat een beetje doorgestoken kaart
kan zo veel paarden die dat niet doen
het heeft niks te maken met merries maar met slechte ervaring en/of last van de rug

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:44

Bij die van mij zit het gewoon tussen de oren hoor! Heeft nergens last van. En zo zijn er zovelen... Ik negeer het gewoon. Hoort gewoon bij mijn merrie.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:46

Ik herken dit ook wel ja. Mijn merrie doet het ook altijd. (Ik heb wel het idee dat het een beetje merrie-achtig is) Als ze echt probeert te bijten pak ik er even aan en dan weet ze wel dat ze dat even moet opassen. Maar toch blijft ze het altijd doen, vind het ook wel zielig dat ze het zo vervelend vindt Ach gut maar zadel en deken moeten toch op...

crintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:51

Mijn merry doet dat ook ze vind het heel verveelend als ik doe aansingelen, daarvoor doe ik ook meestal z'n 15 min erom voordat ik erop kan zodat ze er rustig aan kan wenen. Ze doet dan ook altijd knarstanden maar ze bijt gelukkig niet maar ze laat wel duidelijk merken dat ze het niet leuk vind. maar als het eenmaal goed zit dan heeft ze geen problemen meer.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:23

je zegt zelf idd al dat ze een gevoelige rug heeft... ik denk dat het dan daardoor komt. Wij hebben er ook zo 1 staan, als je de deken al af haalt, wil ze bijten en slaan, hoewel het echt een heel lief paard is, maar deze heeft door een spierziekte zo'n last van d'r rug dat alles daar gewoon vervelend is voor d'r, of het nou de associatie ermee is of echte pijn op dat moment. Ik zou d'r ten eerste laten nakijken en mss je zadel ook nog een keer en daarnaast zou ik het niet 'proberen af te leren', maw, ik zou het niet straffen, maar probeer haar af te leiden, misschien zelfs door iemand anders haar te laten voeren terwijl je dit soort dingen doet, als het associatie-gedrag is, kan het daarmee misschien over gaan

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:51

Ik denk dat het door een gevoelige rug komt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:53

inderdaad echt een merrie ding Haha!

ik las de titel en dacht......... heppie weer zo een zeikwijf Haha! Haha!

gewoon negeren, en gewoon je dingetje doen Lachen