Hoe herken je de juiste pony voor jou?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gerdad

Hoe herken je de juiste pony voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 14:07

Hallo,
Morgen gaan wij naar een ijslander kijken! Mijn voormalige buurman moet zijn meeste paardjes wegdoen omdat hij lichamelijk niet meer goed kan. Nu ben ik al een keer geweest en heb mijn oog laten vallen op een vos merrie een leukerd! Ze vind het heerlijk als je over haar brede neus kriebeld.
Nu staat er nog een ijslandertje een donker bruine en dat is echt een scheetje loopt je overal achterna is gek op knuffelen maar de vos is wat groter en daar zou ik ook nog op kunnen rijden.
Gelukkig neem ik een vriendin mee die veel verstand heeft van paarden.
Wat vinden jullie nu belangrijk als je zelf naar een pony gaat kijken om te kopen.
Ben benieuwd. En alle tips zijn welkom

nina88

Re: Hoe herken je de juiste pony voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:18

Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij je toekomstige paard.
Ik heb nog niet zo lang geleden een nieuw paard gekocht en toen ik op mijn huidige paard stapte, voelde het gewoon perfect.
Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf van tevoren op een rijtje te zetten wat je zoekt.
Bijvoorbeeld, dit waren mijn eisen die ik toendertijd had:
- Braaf en 100% betrouwbaar, met stip op nummer 1.
- Dressuurmatig goed doorgereden, bij voorkeur concours ervaring.
- Ook buiten braaf, hoeft niet persee 100% verkeersmak te zijn, maar moet wel betrouwbaar zijn.
- Merrie/ruin, geen hengst.
- Leeftijd tot 10 jaar.
- Stokmaat tussen 1.65 en 1.75
etc. etc.
Probeer je niet alleen te focussen op de paarden van je buurman en koop nooit het eerste paard waar je naar gaat kijken. Kijk dan liever nog eentje meer en dan kun je alsnog beslissen de eerste te nemen. Het is erg belangrijk dat je vergelijkingsmateriaal hebt.
Waarom wil je een ijslander? Bedenk goed waarvoor je je paard wil gaan gebruiken!
Laat ook altijd het paard voor de aankoop keuren bij een dierenarts. Dit kost zo rond de 100 euro, geloof ik. Ookal neem je een vriendin mee die verstand heeft van paarden, er kunnen veel verborgen gebreken aanwezig zijn. Dit is bij ontzettend veel paarden zo! Let daar echt mee op. Ook als hij al gekeurd is door de eigenaar, laat hem dan nogmaals keuren door je eigen dierenarts, soms worden er dealtjes gemaakt tussen de da en eigenaar. Erg, maar waar. Dit zal waarschijnlijk bij je buurman wel mee vallen omdat je hem kent, maar kijk daar wel mee uit als je verder gaat kijken. Je kunt beter te wantrouwend zijn, dan dat je een paard hebt waar je niks meer aan hebt na een tijdje.
Maar het allerbelangrijkste is dat jij je goed voelt bij en op het paard! En dat voel je meteen als je erop stapt!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Veel succes!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:45

Het belangrijkste vind ik 'de klik' Lachen En trust me, als het eenmaal zover is, voel je dat direct!

Toen ik paardjes ging kijken, zag ik eigenlijk in ieder paard wel iets leuks. Lastig om objectief te blijven, alle paarden waren immers lief en leuk en ik wilde er zo graag een... Tot ik mijn huidige paardje zag staan en direct verliefd op haar werd Haha!

Keuren kan geen kwaad, en verder is het aan jou. Is het paardje geschikt voor het doel waar jij hem voor wilt gaan gebruiken? Je zult waarschijnlijk niet hoog in de springsport komen met een IJslander, bijvoorbeeld (kvind het geweldige droompaarden, daar niet van!). Staat het (werkelijke) karakter je ook aan? Probeer zoveel mogelijk te doen wat je later ook van plan bent, buitenrijden in je eentje bijvoorbeeld (al is het maar een stukje om te testen), en zadel je paard zelf op. Verder is het belangrijk dat paardlief zich netjes gedraagt tegenover jou... laat hij zich poetsen door je, zadelen, hoeven uitkrabben etc.?

Schroom niet verder te kijken dan je neus lang is, en neem geen genoegen met 'kan ermee door' Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:04

de klik moet er zijn! dat heb je ook meteen door! geloof me!

verder moet je nagaan hoe jou droompaard eruit ziet en wat die moet kunnen! als dat paardje aan je verwachtingen voldoet of zelfs nog veel beter lijkt is belangrijk!

let wel op dat je niet de eerste de beste neemt.. laat je niet verleiden door al die lieve koppies!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:19

De klik moet er gewoon zijn.. Lachen

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:01

Stel de persoonlijke eisen, maar denk ook eens eraan of je dressur wil gaan rijden of springen of whatever. Ook de leeftijd & het gewicht dat het kan dragen speelt bij mij een grote rol, vooral de llaatste vindik erg belangrijk!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:57

Ik had wel mij eisen aan wat voor gangen paardje het moest zijn. En nadat ik vele zieke paardjes bekeken had zag ik Paso twee weken geleden en wist in een paar seconden dat hij bij mij hoorde. Er was een onmiddelijk klik.
En elke dag wordt het bevestigd dat we bij elkaar passen.
Kies nooit op kleur een paard/ koop nooit de eerste de beste
Bij twijfels niet doen als het goed zit weet je het zeker.
Ik test altijd uit hoe ze zijn door eerst te gaan wandelen. Kijken hoe ze de stal uitkomen.
Van die kleine dingen voor de rest is het een goed idee iemand mee te nemen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:48

Dat de klik er is en dat de pony een beetje aan de eisen die ik stel voldoet.
Dus 100% bomproof, rond de 1.45, niet te iel en 't liefst een merrie.
Verder mag die best stout zijn af en toe, als ze buiten maar relax is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:31

Van te voren zet ik op een rijtje wat ik zoek in een paard/pony, wat wil ik ermee doen?enz.

De laatste pony die ik gekocht heb voor mezelf is een Haflingermerrie, mijn eisen waren minimaal, ze moest een fijn karakter hebben/gezond zijn en niet te oud en daarnaast niet zo klein.
Geen mak schaap, een pony waar nog flink aan gesleuteld moet worden.
Die had ik niet zo snel gevonden want vele waren al braaf en mak ingereden dat zocht ik dus niet!
Gelukkig via een bokker een hele bijzondere haflinger gevonden die zeker niet makkelijk is een hele uitdaging dus.
Met de voorwaarde dat ik haar alleen over zou nemen als ik er een erg goed gevoel bij had, anders zou het toch niks worden met deze pony.
Dat was gelukkig zo, en ik heb nu een stronteigenwijze dominante haflinger die echt de moeite waard is om mee te trainen.

Wat de ene een rotpony vind, vind de ander een superbeestje er moet ook een klik zijn vanuit de pony naar jou en dat merk je heel snel of die er is.
Ik heb haar mij laten kiezen klinkt idioot, maar met proefrijden had ze me er gelijk af kunnen gooien zoals ze al bij andere vaak gedaan heeft, heb er nu 2 jr en ben er nog niet afgemietert, we hebben het gewoon met elkaar getroffen en dat voelt zij net zo goed als ik.

Het is niet altijd makkelijk om een juiste pony te vinden, soms verkijken mensen zich op het uiterlijk of gangen, maar het karakter iks net zo of misschien nog wel belangrijker!
Je kunt flexibel zijn in je eisen en verwachtingen maar blijf bij je standpunten die je ECHT belangrijk vind.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 12:09

Leuk dat jullie allemaal reageren!
Ik ben er nog niet uit wat te doen, sommigen vinden de pony te oud, anderen zeggen weer heel geschikt voor jou
we hebben op de pony gereden en ze snapt het niet allemaal kan ook niet ze is 5 jaar geleden voor het laast bereden maar ze liet het zich allemaal prima aanleunen.Was lief beetje draven we hebben er alle 3 opgezeten en dat was ook prima.
We willen de pony alleen gaan gebruiken voor buitenrit, proberen de gangen goed te rijden en misschien lange afstanden. Dus een echte wedstrijd pony is niet nodig en springen zijn we beiden geen fan van. Het zou dus best een leuke kunnen zijn.
de prijs weet ik nog niet ( oude buurman) hij wilde daar nog even over denken. Nog even afwachten zal vandaag of morgen eens gaan bellen. Maar wat te doen is moeilijk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:16

ik kon de pony die ik nu heb al 6 jaar dus ja...

Casperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:20

Het is gelijk de andere zeggen,je moet een klik hebben en dat voel je heel duidelijk.
Veel succes

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:56

Hier is de pony in kwestie dan.... :

Afbeelding

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:12

dank je wel sinesappeltje
wat moet ik toch zonder jou he!
Heb nog niet gebeld! Maar even laten bezinken heb nu toch wat veel aan mijn hoofd en ach die pony loopt niet weg.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:15

Nee snap ik! Die staat daar prima in z'n weilandje, komt wel. Bel je zaterdag wel even. Succes!

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:19

bedankt! Doei!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:31

Ik vond alle paarden wel leuk toen ik ging kijken. Overal had ik wel een voordeel of nadeel bij. Tot ik mijn huidige paardje een appeltje gaf die al bokkend wegrende om vervolgens te komen smeken dat ze er nog 1 wilde. (de klik) Toen wist ik het deze moet ik hebben. Overigens is ze wel gekeurd en gelukkig goed gekeurd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:52

Het belangrijkste vind ik dat ze gezond is en dat de klik er is.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 12:48

Heb toch het idee dat ik maar even moet wachten, heb Ösk nog niet afgeschreven hoor die staat prima bij mijn oude buurman en mag daar staan tot we een huis hebben gevonden en de zaken op orde hebben. We willen in ieder geval een leuke Tinker dat staat vast, meer mijn formaat en type paard. Alhoewel ik nog steeds de neiging heb om Samson van de manege te ontvoeren.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:05

Verstandig plan. Ik hou het wel even voor je in de gaten of ik ergens wat leuks zie lopen.. Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:20

Van een Ijslander naar een Tinker... Dat is wel heel wat anders zeg Haha!

5 jaar geleden was ik niet eens echt opzoek naar een pony... Ik was wat aan het rondneuzen tussen de advertenties zoals wel vaker. Vind/vond het altijd leuk om de foto's te kijken en de verhalen te lezen bij sommigen...

Tot ik opeens een advertentie zag die mijn aandacht trok... Een jaarling kruising Ijslander X Welsh/Arabier. Zo leuk! Daar moest ik gewoon een kijkje gaan nemen. Vriendin gebeld of ze het leuk vond om mee te gaan en dat wilde ze wel. Dus wij op daar naar toe (een flinke reis ook nog, zeker 1,5 uur!)

Ik zag hem en was verkocht Haha! Bloos
Heb gekeken of hij een beetje cool was van karakter (o.a. een onverwachte klap op zijn kont... reactie was oor naar achter, "wat doe jij nou weer Clown ") en verder was hij braaf in de omgang en voor een jaarling leuk van bouw.

2 weken later (het was met kerst tijd etc..) werd hij gekeurd en hij was goed. Dus ingeladen en hij is nu dus al 5 jaar mijn beste vriendje Lovers

Het was het aller eerste beestje waar ik naar ging kijken, tja de klik was er meteen, dus dan ga ik niet verder kijken. Te meer omdat ik eigenlijk niet eens echt opzoek was.

2 jaar later kocht ik een leerpony... weer advertentie gezien die mij wel aansprak en ook weer de eerste pony waar ik naar ging kijken. Gekeurd en gekocht Tong uitsteken
Die heb ik dan vorig jaar weer verkocht, omdat ik het niet meer redde om 2 pony's te houden uit ernstig tijdgebrek.
Gelukkig heeft ze een goed baasje en daar heb ik ook nog eens goed contact mee. We gaan zelfs samen starten in de Endurance Haha!

Succes met je zoektocht... volg je hart Knipoog Haha!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:24

Ineke ik heb je profiel even gekeken en wát een heerlijke pony heb je, geweldig leuk beest! Misschien zie ik je nog wel eens voorbij komen op een endurance wedstrijd! Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:41

Bedankt Haha! *trots* Haha!

Heb Levi net als jij met veel vallen en opstaan beleerd, met nadruk op veel vallen Bloos Haha!
Hij is nu heel braaf, maar nog steeds erg ondeugend Haha!

Ik vind vooral Lobke/Farah een erg leuke uitstraling hebben zeg! Ben erg benieuwd hoe die het straks gaat doen onder het zadel. Wel heel leuk dat je Dunya kunt leasen. Hoe werkt dat dan? Betaal je een prijs en voor de rest het onderhoud ofzo?

Oeps dit is wel erg offtopic... Bloos
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 15-02-07 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:52

Ik stuur je even een PB'tje Lachen

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:31

Ik denk dat het tussen paard en ruiter, zeker bij een eigen paard, liefde op het eerste gezicht moet zijn. En je moet je vooral niet over laten halen maar je hart volgen !