Proef voorlezen: Herhalen wel/niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marl1tje

Proef voorlezen: Herhalen wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:29

Hallo allemaal,
Omdat jullie zo geweldig gereageerd hebben in dit topic graag weer jullie aandacht voor het volgende. In mijn vorige topic ging het om het wel of niet letterlijk voorlezen van een proef.

Nu heb ik afgelopen zondag het proefje van mijn nichtje voorgelezen (en ze had 218 punten dus gehaald! Haha! ) en toen voel het me (achteraf toen wij al klaar waren) op dat andere voorlezers vaak 1 of 2 keer de zin herhaalde.

Omdat me dat uit het vorige topic niet duidelijk was geworden, heb ik dat niet gedaan, ik heb alles gewoon letterlijk voorgelezen, zoals me hier was aangeraden. Omdat ik nu min of meer gebombardeerd Knipoog ben tot vaste voorlezer van mijn nichtje (en oh dat vind ik erg, NOT Knipoog ) wil ik graag weten of dat nu wel of niet mag, dat herhalen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Angela

Re: Proef voorlezen: Herhalen wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:32

Volgens mij mag je wel herhalen. Dan is het namelijk nog steeds het letterlijk voorlezen van de proef. Het is misschien niet verstandig om het te doen, bijvoorbeeld bij stap verruimen, en je ziet dat er niet goed verruimt wordt. Dan leg je de nadruk op dat onderdeel (dat het dus nog niet uitgevoert wordt). Op zich ziet de jury dat zoiezo wel, maar om het nou ook nog te benadrukken.

Het kan wel fijn zijn om het ruim van te voren te zeggen, en dan ook nog net voor de letter waar de oefening uitgevoert moet worden.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:37

Ik vind het persoonlijk vervelend als er meerdere keren hetzelfde gelezen wordt, mijn lezer doet het dan ook nooit. Ik heb het liefst toch zoveel mogelijk rust tijdens de proef, en het lezen is eigenlijk ook meer een geheugensteuntje.
En daarnaast, in het B lukt het wel om alles 2 of zelfs 3 keer te zeggen, maar probeer dat eens in het M of Z...dan moet je vlug praten hoor, en daar wordt het ook niet duidelijker op.
Dus ik ben voor een keer lezen, en dan zo dat ze voldoende tijd heeft om het onderdeel nog voor te bereiden, maar dat ze het geen heel rondje hoeft te onthouden.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:38

iIk vind het altijd fijn als het niet herhaald wordt, maar wel tijdig wordt gezegd. Mijn voorlees-ster is zo ervaren dat ze het wel herhaalt als ze t mis ziet gaan (en ja, kennelijk luister ik niet altijd goed...). Dus als ik een volte te vroeg in ga zetten, herhaalt ze de letter nog eens, of zoals je nu in de B-proefjes hebt, rij je vak twee voltes achter elkaar, en dan denk je na anderhalf: ben ik nou al twee keer rond, ben ik nou bij E of bij B begonnen.... dan helpt het wel). Zo moest ik eens bij E afwenden, en bij B rechterhand. Dus ik ga een keurige wending voorbereiden naar..... links. Dus ik hoor haar ineens zeggen: B RECHTERHAND, ik kreeg geen voldoende meer voor de wending, maar ging wel de goede kant op. Ik kan die wending nu nooit meer rijden zonder dat we allebei moeten lachen!

Omdat ik weet dat herhalen betekent dat er ergens iets niet helemaal goed gaat, hoor ik liever niks als t goed gaat.

Ergo: herhalen als je het niet goed ziet gaan, anders: lekker laten gaan.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:41

FloortjeM schreef:
Ergo: herhalen als je het niet goed ziet gaan, anders: lekker laten gaan.

Ja zoiets dacht ik al, ik wist alleen niet of het mocht... In het proefje (F2) dat ik zondag heb voorgelezen, heb je heel veel tijd... Soms heb je een half rondje niks. Ik was dan ook steeds ruim op tijd om alles voor te lezen. Ik kan me voorstellen dat dat hogerop anders is. Maar zover zijn we nog niet, mijn nichtje is pas 8 en ik rij western en dressuur niet... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:42

Ik herhaal meestal alleen als er verschillende onderdelen vrij vlot op elkaar komen. Bijv een oefening op de middellijn, een keertwending of zo. Dan herhaal ik na de keertwending nog wel een keer welke kant de ruiter op moet.

Ik deel het meestal op in stukjes. Eerst noem ik het hele punt op, en daarna herhaal ik nog een keer de onderdelen na de getoonde oefening.

De nieuwe proeven zijn veel meer uit elkaar getrokken dan de oude, dus dan heb je daar alweer minder last van.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:43

als ik voor andere voorlees herhaal ik altijd wel dat is wel net zo duidelijk voor de ruiter en ben er nog nooit op aangesproken dus volgensmij mag dat hoor

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:47

Zoals al gezegd....tot de M 2 gaat het nog wel maar in de Z alles twee keer voorlezen wordt een beetje moeilijk!
In de Z hoef je trouwens wat tussen haakjes staat niet te lezen!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:48

mijn moeder leest altijd voor en die herhaalt als ze denkt dat ik het niet gehoord heb dat vindt ik wel fijn. Bloos

maar ze schreef eerst op de brabantse kampioenschappen bij een jury en de hoofdjury die haalde er punten voor af omdat hij zei dat het niet mocht, hij liet zelfs mensen stopen met hun proef.
verder heb ik er nog nooit een jury over gehoord

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 17:31

Bedankt voor jullie reacties! Dat weet ik dan ook weer... Straks word ik dankzij jullie hulp nog een prof-voorlezer... Knipoog Cool

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:56

Ik vind het bij buitenwedstrijden wel fijn als er een keer herhaald wordt, soms hoor ik het niet als ik van de lezer af rij of de wind zit in mijn oren oid.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:00

als ik zelf moet voorlezen herhaal ikhet altijd en als ik te vroeg ben dan zeg ik het som nog wel eens verkort op of alleen de letters ofzo. als ze mij voorlezen ook altijd 2 keer en dat mag wel.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:39

Als ik voorlees zeg ik het van tevoren, en vlak voor de letter nog een keer. Wanneer je na een oefening moet doorzitten oid zeg ik dat laatste heel nadrukkelijk, en eventueel nog een keer.
Ben er nooit op aangesproken dat je niet mag herhalen, iedereen doet 't hier in de buurt Ja

pupypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:43

ik rij ook proefjes maar ik zelf vind het heel iri als het niet 2 keer ofzo word herhaald.
er was eens iemand die las me voor en deed het een keer en ik kon het niethoren! Verdrietig
toen was ik gezakt!!! Boos!
(kan gebeuren ik neem het diegene niet kwalijk Haha! )

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:43

Ik vind het irrietant als mijn voorlezer het herhaalt.
Maar ik weet de proef ook al een beetje uit mijn hoofd, dus dan hoeft
het ook niet.
Maar als je goed luistert hoeft het zowiezo niet..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:04

Mag. Ja Zelf herhaal ik ook altijd. Lachen

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 21:25

Okee... Haha! Het mag dus wel, maar niet iedereen vindt het prettig...
Zal het er eens met mijn nichtje over hebben, heb geen idee wat zij er eigenlijk van vindt! Bloos

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:05

Ik vind het herhalen juist enorm fijn omdat ik door de stress vaak de eerste keer mis Knipoog.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:19

Herhalen mag, hoewel ik vaker over juryleden van de oude stempel heb gehoord dat ze het zouden verbieden. Echter, op onze cursus herhaalden lezers ook vaak en daar werd niets over gezegd, in het hele reglement wordt er niets over gezegd, dus ik zou niet weten waar die juryleden dat vandaan hebben (misschien uit een veel ouder reglement van toen ik nog geen wedstrijden reed ofzo).
Ik herhaal zelf alleen als er tijd voor is en dan eigenlijk altijd in stukjes.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:21

tuurlijk herhalen wat gebeurd als ze het niet verstaan heeft, ik had ooit een voorlezer die de zin in 3 delen spiltse en alles 3x herhaalde, dat nooit meer ik wist het gewoon niet meer

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:24

Marije_jiplover schreef:
Herhalen mag, hoewel ik vaker over juryleden van de oude stempel heb gehoord dat ze het zouden verbieden. Echter, op onze cursus herhaalden lezers ook vaak en daar werd niets over gezegd, in het hele reglement wordt er niets over gezegd, dus ik zou niet weten waar die juryleden dat vandaan hebben (misschien uit een veel ouder reglement van toen ik nog geen wedstrijden reed ofzo).

Zoiets heb ik ook wel eens gehoord. Kan me ook een vrij recent verslag herinneren van een Bokker die er door de jury op was aangesproken dat haar voorlezer dingen herhaalde en dat zou niet toegestaan zijn. Verward

Ik reed mijn eerste officiële wedstrijd (KNF) in 1986, in die tijd las ik zelf ook al regelmatig voor en toen was het al geen probleem om dingen te herhalen. En dat doe ik nog steeds. Overigens ook nog nooit commentaar op gehad van een jurylid of andere official.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:30

als ik voorlees (en ik heb er tijd genoeg voor) herhaal ik het altijd! als ik zelf mn proef rijd vind ik het ook prettig als het herhaald word, stel nou dat je door wat dan ook iets net niet goed hebt verstaan bijvoorbeeld een letter of dat t nu uitgestrekte of verzamelde draf was, dan is het behoorlijk fijn om het nog een keertje te horen zodat je het zeker weet.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:32

Ik herhaal altijd wel, maar alleen omdat dit mij werd gevraagd door degene die de proef rijdt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:33

Ik heb gister met mijn moeder (mijn voorlezer) de nieuwe proef gereden. Maar het herhalen wordt wel moeilijk op sommige stukken, er gaat veel snel achter elkaar.

De lezer moet gewoon de proef kennen, zodat ze foutloos kan lezen. En natuurlijk moet de ruiter het ook weten.

Nu is het minder ingewikkeld aangezien je 4 maanden achter elkaar hetzelfde proefje hebt.

Ik leer, als ruiter, altijd de proef uit mijn hoofd. Dan kan je nooit tegen je lezer zeggen dat ze het niet goed deden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:57

ik zeg altijd tegen mijn voorlezer: goed hard schreeuwen en alles 1x herhalen!
maar ik ben al een beetje doof en als ik mijn handen vol heb aan uris lijk ik helemaal niets meer te horen.