Entingen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Entingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:21

Hoi
Ik had een vraag over het enten van je paard.
Als je paard geent is en anderhalf jaar later weer ( door omstandigheden ) kan je dan gewoon starten of kloppen je entingen dan niet?
Groetjes Marijke

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Entingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:31

Dan kloppen je entingen niet en heb je grote kans dat je niet mee mag doen!
Voor binnenlandse wedstrijden moeten ze elk jaar ge-ent zijn. Ga je naar het buitenland dan moeten ze 2 x per jaar.
Ook moet er een dubbele-enting tussen zitten (booster of zo, weet ik niet meer).
Dan moet het paard ge-ent zijn en die enting moet binnen een 6 weken herhaald worden. En daarna dus elk jaar.
Hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:46

Mijn vz-pony was ook al 1 1/2-2 jaar niet meer geent... En dan moet je pony een basisenting. Dus 2 entingen met een periode van 1-2 maanden ertussen als ik me niet vergis...

En dan weer gewoon elk jaar bijhouden..

xxx

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:02

idd, zoals marleen zegt...opnieuw de basis enting geven en daarna goed bij houden!! met deze entingen die je nu hebt mag je niet starten!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 22:11

Dat word dus de veearts even bellen morgen, bedankt voor de reacties.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:00

En opletten want we moesten de wedstrijd van januari steeksproef gewijs controler of de entingen in orde waren en handtekening op je startkaart stond.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:43

Idd basisenting opnieuw geven. In buitenseizoen controleren ze meer dan bij indoor, maar een vriendin van mij heeft ooit eens een aantekening gehad omdat de pony geen basisenting had gehad ( maar al wel jaren achter elkaar de normale enting op genoemde datum, alleen de eerste basisenting ontbrak )

Dus idd opnieuw enten en bijhouden daarna

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:00

Dat is bij mij bij toeval gebeurd gisteren. Er is gecontroleerd, maar in het paspoort staan maar 2 entingen en door dracht zit hier dus 8mnd tussen. de 9de maand en de 5de maand. Verder allemaal nog kleine boekjes met entingen er ingeschreven. Gingen ze eerst moeilijk doen, omdat de basisenting niet in het paspoort vermeld stond Verward (die ze dus jaren geleden heeft gehad en daarna dus elk jaar d'r herhalingsenting heeft gehad) . Zaten ze te tuuren in die boekjes en toen was het opeens : "Ja, het is wel goeed, maar die ontbreekt dus."

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:17

Sammie; dat was idd net zoiets als bij mijn vriendin dus. Reed al tijden wedstrijden, had alle entingen ( behalve de basisenting dus ) inorde, nooit wat gehoord tot er ineens een miep wél over viel en ze een aantekening kreeg. Ze moest eerst de basisenting inorde hebben anders zou ze een volgende wedstrijd gediskwalificeerd worden.

Basisenting heeft ze nooit gehaald, de DA heeft de data's even veranderd Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:35

Die regels zijn er niet voor niets en dankzij het verplichte inenten komt influenza maar nauwelijks voor in Nederland. Ik vind het van die dierenarts niet netjes dat hij de datum heeft veranderd. Zo'n basis enting hoort ieder paard gewoon te hebben gehad!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:39

Heel veel DA's doen dat. vorig jaar was ik een maand te laat volgens de regeltjes, toen heeft de DA er bij de maand ook een 2 neergezet i.p.v een 3, ik had het niet eens door, maar hij zei zelf : "Dan kom je niet in problemen op wedstrijd"
Nu laat ik de pony's braaf op tijd inenten en krijgt Tom netjes zn basisenting deze week en over 4 weken weer.

Het is misschien niet netjes, maar wel makkelijk Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:15

Ik vind een maand ook niet kunnen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:31

Dan kloppen ze idd niet..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:13

Sammie schreef:
Dat is bij mij bij toeval gebeurd gisteren. Er is gecontroleerd, maar in het paspoort staan maar 2 entingen en door dracht zit hier dus 8mnd tussen. de 9de maand en de 5de maand. Verder allemaal nog kleine boekjes met entingen er ingeschreven. Gingen ze eerst moeilijk doen, omdat de basisenting niet in het paspoort vermeld stond Verward (die ze dus jaren geleden heeft gehad en daarna dus elk jaar d'r herhalingsenting heeft gehad) . Zaten ze te tuuren in die boekjes en toen was het opeens : "Ja, het is wel goeed, maar die ontbreekt dus."

Even DA erna laten kijken incl. de kleine boekjes die kan dan gewoon een aantekening in je paspoort zetten dat het wel klopt. Knipoog

Heb ik namelijk ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:31

Dat begrijp ik zelf ook wel, maar ik ga echt geen apart da consult betalen voor zoiets. Als ze gewoon de kleine boekjes erop nalezen kunnen ze precies zien wanneer ze geent is (keurig ieder jaar) en de basisenting is daar ook in te zien. Maar op de een of andere manier tuurden ze naar die boekjes, moeilijk doen over die stempel om vervolgens te zeggen: "Ja, het is wel gooeed daar niet van"

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:33

Heb de aantekening gewoon laten zetten in mijn paspoort toen ze er toch was om te enten.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:03

Hoihoi

Romeo is toch 27 mei 2006 geënt?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:31

Sammie schreef:
Dat begrijp ik zelf ook wel, maar ik ga echt geen apart da consult betalen voor zoiets. Als ze gewoon de kleine boekjes erop nalezen kunnen ze precies zien wanneer ze geent is (keurig ieder jaar) en de basisenting is daar ook in te zien. Maar op de een of andere manier tuurden ze naar die boekjes, moeilijk doen over die stempel om vervolgens te zeggen: "Ja, het is wel gooeed daar niet van"

Daar hoef je echt geen consultkosten voor te betalen hoor. je belt ze op en gaat even langs de kliniek en dan kunnen ze een zinnetje opschrijven met handtekening dat alles klopt in de geschiedenis van het enten en klaar ben je.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:37

oosterhoff schreef:
Sammie schreef:

Daar hoef je echt geen consultkosten voor te betalen hoor. je belt ze op en gaat even langs de kliniek en dan kunnen ze een zinnetje opschrijven met handtekening dat alles klopt in de geschiedenis van het enten en klaar ben je.

Ja idd. Mijn dierenarts heeft in het paspoort neergezet: "All previous vaccinations have been cluded and found as good order"

Dus dat is het..

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:49

Bij mij stonden eerste de basisentingen ook in een ander boekje, nooit geweten dat dat niet mocht totdat ze het een keer op concours zeiden. We zijn gewoon even langs de DA praktijk gereden en daar hebben ze het overgezet naar het paspoort.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:35

Op dit moment is het dus nog steeds zo dat je met gewoon 1 keer per jaar enten goed zit?

Was vandaag wat discussie over, deel beweerde nl dat het twee keer per jaar is en dat betwijfelde ik.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:40

wat is beter 1 keer enten of 2 keer per jaar ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:42

De entstof is 8 tot 9 maanden werkzaam dus eigenlijk zou je rond de 8-9 maanden moeten enten.

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:59

Marijkjuh schreef:
Hoi
Ik had een vraag over het enten van je paard.
Als je paard geent is en anderhalf jaar later weer ( door omstandigheden ) kan je dan gewoon starten of kloppen je entingen dan niet?
Groetjes Marijke

je moet dan je paard weer 2 x laten enten, daarna kan je gewoon weer verder met de wedstrijden

er mag maar een jaar tussen de entingen zitten

je moet je paard opnieuw laten enten en dan 6 tot 8 weken daarna moet je het dier weer laten enten..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:20

als je alleen in nederland start is 1x per jaar voldoende (plus de basis enting natuurlijk), maar start je internationaal moet er 2x per jaar geent worden.