Voernijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:38

Hoi..

Mijn pony heeft al een hele tijd voernijd. Dat is eigenlijk al gekomen toen ze 3 was (ze is nu 8) en nog bij het paard van mn tante stond. Ze moest toen echt vechten om haar kostje, want anders joeg het paard van mn tante haar weg, en had ze niets. (apart voeren was toen geen optie, en toen kreeg ze ook bijna niets, ze had verder genoeg gras, etc.)
Nu krijgt ze best wat te eten, twee maal per dag.
Ze staat in de stal naast mijn paard, ze krijgen expres apart voer, om voernijd te voorkomen. En toch legt ze iedere keer haar oren in haar nek.

Maar ik moet erlangs, om hooi te geven (kan nu nog niet op een andere manier, van de zomer hopelijk wel). De deur is recht achter haar kont, als ze staat te eten. Ik praat altijd tegen haar, zodat ze in ieders geval niet schrikt. Maar ik moet altijd wachten tot ze klaar is met mutsen, ze moet nl altijd of dreigen, of even naar achter slaan.
Omdat ik dit weet, wacht ik dus altijd even, maar ik zou liever hebben, dat ze me daarin vertrouwt, en gewoon niet zo deuzig doet, want ik lust geeneens brokken Haha! (ik pak het heus niet af, zeg ik dan Clown )
Maar op deze manier heeft ze wel een keer mijn vader raakgeschopt, en toen moest ze bijna weg..

Is er een manier om haar hiervanaf te helpen, of moeten we er maar mee leren leven?
Ik heb vanalles geprobeert, negeren, rustig blijven praten, proberen met stem te corrigeren. Ze reageert nu het beste op negeren, maar toch blijft ze het doen..

Heeft iemand tips?
verder graag alleen nuttige reacties, aan owh, dat is wel lastig heb ik niets Clown

Consort

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:10

Ik volg dit even. Heb hetzelfde probleem. Het gekke is dat als ik voor haar box ga staan, ze tegen de tralies opvliegt en als ik d'r box in ga, is er helemaal niks aan de hand en vindt ze het gezellig. Het moeilijke vind ik; moet je nou straffen of negeren? Negeren lijkt mij de beste optie aangezien ik ook niet 24 uur op stal kan zijn om haar consequent te straffen. Het is ook makkelijker voor stalgenoten het gedrag te negeren dan om te straffen.

Ik heb de neiging hetzelfde te doen als ik bij mijn honden zou doen. Mijn paard wil mij wegjagen als ik voor haar box sta, dus blijf ik staan tot ze normaal doet (blijf gewoon rommelen en negeer het tegen de tralies opvliegen) en op het moment dat ze rustig wordt, beloon ik haar en loop daarna weg.
Zou dit de juiste oplossing zijn?

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:15

Mijn vorige paard had ook voernijd, ik gaf daarom altijd eerst het hooi (daar dreigde ze niet zo bij Verward) en als ze daaraan begonnen was kreeg ze haar biks.. Maar mijn paard schopte nooit richting mensen oid, alleen naar achteren..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:44

Mijn pony schopt ook niet richting jou, nouja, dat denk ik.. Maar ze schopte gewoon naar achteren terwijl mijn pa erachterlangs liep..

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:19

Ik ben benieuwd of iemand een ttip heeft om dit te verhelpen...

Ik zou inderdaad eerst hooigeven en daarna voer en dan jou pony als eerste zodatze niet begint als het omdat het andere paard eerst voer heeft.
Zorg daarnaast dat je gewoon alle paarden omdezelfde tijd voerd, dat houd rust in de stal.

Heel veel succes!!!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 16:41

Ik heb maar twee paarden Lachen
Ze krijgt eerst brokken, het hooi laat ze toch links liggen als ze weet dat ze brokken krijgt Haha!
De pony krijgt áltijd eerst eten. En we voeren ook eigenlijk altijd wel rond dezelfde tijd, tenzij het écht niet anders kan, en dat is niet vaak..

Maar heeft er dan níemand tips???

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:36

Voernijd is altijd lastig. Mijn pony dreigt en valt ook altijd dat onzichtbare paard aan.(meneer staat alleen op de wei)
Gelukkig kan ik er dus wel bijkomen zonder gevaar.

De enige tip die ik je kan geven, verplaats de voerbak dat het hoofd naar de ingang staat.
Zodat je geen lieve bips ziet zodra je binnen komt Haha!

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:39

Ik heb ook een paard dat heel erg voornijd heeft, daarom halen we hem eerst uit de stal.. dan eten in z'n bak. en dan weer terug in z'n stal.. Hij bijt namelijk wel echt .. en hij probeert je ook echt te raken.. Hij kan er niet veel aan doen.. slechte jeugd gehad bij z'n vorige baas.. Boos!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:44

Heel eerlijk gezegd zou ik m flink op zn donder geven! Een paard mag onder geen enkele omstandigheid dreigen naar mensen, en anders doet ie dat maar ergens heel ver weg. Voor hetzelfde geld raakt ie je wel een keer en dan ben je mooi de l ul...Dus, zweepje mee, en paard aan de kant, ook al heeft ze voer, dan nog moet ze je gewoon respecteren!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:45

Danique1990 schreef:
Ik heb ook een paard dat heel erg voornijd heeft, daarom halen we hem eerst uit de stal.. dan eten in z'n bak. en dan weer terug in z'n stal.. Hij bijt namelijk wel echt .. en hij probeert je ook echt te raken.. Hij kan er niet veel aan doen.. slechte jeugd gehad bij z'n vorige baas.. Boos!

Kan je via de buitenkant voer in zijn bak gooien? door het gat van de tralie?

Anders misschien voor jullie (mits het haalbaar is) zo draaivoerbak. Buiten de stal vullen dan draaien naar binnen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 18:50

Nou, kijk..
Het zijn enigzins wel oplossingen.. Maar ook weer helemaal niet..

Zweep mee vind ik onzin, ik ga haar niet slaan, dan word ik helemaal de stal uitgelanceerd!
Dat pikt ze écht niet!

Hier een foto van de stal (dat groene ding op de achtergrond)
Afbeelding
En nu is daarachter een stal aan vastgemaakt. Waar ook een deur in zit.
De voerbak kan er niet anders in, omdat ze anders mijn paard weer lastigvalt..
Ze mag ook pas ín de stal, als het eten er al in ligt.
Maar dan moet ik er nog achterlangs om hooi te geven, en om eruit te gaan.
Niet altijd even handig dus..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:53

Dus...zij pikt het niet dat je in haar stal komt en je kunt er niks aan doen? Dus op het moment dat ze over je heen dendert kun je er ook niks aan doen, want dat pikt ze niet? Begrijp me goed, ik zeg heus niet dat je je paard in elkaar moet slaan, maar als ze jou slaat lijkt me dat toch wel gerechtvaardigd, lekker, als je pony bepaald waar je mag staan en waar niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:59

Kun je haar niet gewoon pas in de stal zetten als je het hooi en daarna de brokken hebt gegeven? Probleem opgelost Ja

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:33

nu als je het in z'n bak wilt gooien.. kan wel vanaf buiten de stal.. maar dat bijt hij in je arm of hand ofz..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:39

Ik heb ook een paard gereden die mensen aanviel over haar deur heen als ze voel had. Ik pikte dat niet en sloeg haar keihard terug als ze dat deed. Ook moest ze van mij zeker 20 seconden wachten met haar hoofd in de voerbak steken als ik het voer erin ging doen. Ze heeft mij daarna nooit meer aangevallen en kon zelfs dingen in haar stal doen dan (incl poetsen). Maar aangezien vreemden natuurlijk niet zomaar gaan slaan, viel ze andere mensen nog wel aan. Die heb ik daar dan gewoon maar even voor gewaarschud, ze had het toch altijd in twee tellen op.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:45

hmmm best interresant... mijn pony heeft er ook wel een beetje last van denk ik! slaat echt af en toe haar halve stal in elkaar lijkt wel Clown maar als je in der stal staat is der niks aan de hand... het is echt tegen haar buurman bedoelt terwijl die echt nooit haar eten zal afpikken want hij is zoon 50 cm kleiner Clown ze is echt het baasje van alle paardjes, want ze vecht net zolang door totdat ze wint Pling
maar goed ik doe er dus niks aan... dat beest is al 29 en denk niet meer dat ik het haar kan afleren Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:08

Ik ga mijn post even nader toelichten.
Tegenover mijn paard (en andere paarden) stel ik mij op als leider. Aanvallen (bijten/schoppen) op mij gericht accepteer ik dus onder geen enkele voorwaarde. Dit straf ik echt heel hardhandig maar wel razendsnel af (geen vertraging ertussen en ook niet boos blijven). Bedrijgingen naar andere paarden en naar de muur negeer ik gewoon want die zijn niet naar mij gericht.

In een kudde mag de leider altijd eerst eten en pas als die zich terugtrekt mag de volgende in de rangorde erbij. Dat is ook wat ik doe met voer in de voerbak doen. Als ik bij de voerbak sta mag mijn paard absoluut niet erbij, dan ben ik aan het eten zogezegd. Pas als ik een goedkeurend woord of gebaar geef mogen ze erbij van mij. Maar ook als ik tijdens het eten om wat voor reden bij de voerbak wil (bijvoorbeeld medicijn vergeten) dan MOETEN ze achteruit stappen zonder alteveel ophef. Doen ze boos dan ben ik nog vennijniger terug. Als je hier consequent in bent is de op jouw gerichte voernijd snel over. Nijd naar andere paarden of naar de muur kun je weinig aandoen behalve een planje ertussen zodat ze elkaar niet lastig vallen en rubber matten tegen de muur spijkeren (krijgen ze tenminste geen piephak).

Desire4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:15

Mijn paard doet het ook heel erg naar andere paarden toe ,maar gewoon toespreken helpt al bij mijn paard dus tegen mij doet ze het al nooit meer,

En je weet niet hoe lekker bix is,als je het niet heb geprobeert Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:22

Sizzle schreef:
Ik ga mijn post even nader toelichten....

op zich heb je wel een paar goede punten, maar mijn paardjes zijn al zo goed opgevoed dat ze idd wachten totdat ik weg ben met de voerbak enz enz... alleen dat slaan wat bedoelt is voor de buurman blijft lastig Ach gut

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:26

Sizzle dat is idd een duidelijke uitleg.

Ik denk dat dat ook de reden is dat ik bij mijn pony dus wel gewoon kan staan, voerbak verplaatsen en handen in de bak steken.
Hij mag van mij idd ook niet raar doen aan mijn kant, wat hij met de andere 2 benen (zolang het mijn richting niet uit is) doet is zijn zaak. Ik heb het ook nooit gepikt van hem als het naar mij gericht was. En het heeft idd in het begin de nodige tikken, schoppen en commentaar gekost helaas.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:47

Ja, maar kijk..
Ze loopt niet over me heen, dan maak ik me groot en dan laat ze het wel. Het is púúr met eten, anders zou ik het ook geen voernijd noemen hé Knipoog
Verder, ze bijt niet hoor. Als ik tussen haar en haar voerbak ga staan, dan laat ze het wel even om te eten. Ik sta wel boven haar in die zin.

Ook moet ze wachten tot ik het eten in de voerbak heb gegooid (als klein meisje zag ik het paard van mn tante altijd half over mn tante heenlopen als hij brok kreeg, en ik besloot dat dat mij niet ging gebeuren, dus ze moet gewoon wachten, dat doet ze dan ook supernetjes.)
Ze mag ook pas beginnen met eten, als ik het zeg. Doet ze ook netjes.
Alleen het is puur het erachterlangs lopen. Ze staat ook naast de deuropening, eerst dacht ik dus dat het van de schrik oid kwam. Maar dat kan helemaal niet, want ik praat altijd tegen haar voor ik door de deur loop.

@ Sizzle: Hoe straf je dan?
Want ik ga mijn pony echt niet slaan met een zweep als ze in haar stal staat.
De reden waarom is mede dat ze het niet pikt. Maar ook dat ze bang is van de zweep (niet met rijden, maar als je ernaast staat).
Als je haar dan een klap zou geven, heb ik kans op twee dingen: of het gaat nooít meer over, of het dreigen slaat over in écht trappen. En daar zit ik niet op te wachten zeg maar.

En eerst hooi geven gaat toch niet, want ik moet er hoe dan ook achterlangs als ik de stal uitwil. Dus dat gaat niet opschieten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:12

MissEvil schreef:
@ Sizzle: Hoe straf je dan?
Want ik ga mijn pony echt niet slaan met een zweep als ze in haar stal staat.
De reden waarom is mede dat ze het niet pikt. Maar ook dat ze bang is van de zweep (niet met rijden, maar als je ernaast staat).
Als je haar dan een klap zou geven, heb ik kans op twee dingen: of het gaat nooít meer over, of het dreigen slaat over in écht trappen. En daar zit ik niet op te wachten zeg maar.

En eerst hooi geven gaat toch niet, want ik moet er hoe dan ook achterlangs als ik de stal uitwil. Dus dat gaat niet opschieten.

Met de zweep vind ik nooit een goed idee, als ik sla doe ik dat met mijn eigen hand of voet. Ik weet natuurlijk niet wat jouw dier aankan wat betreft 'geweld' maar ik vind het gewoon onaanvaardbaar dat mijn paard gericht naar mij bijt of schopt en dan krijgt ze een evenredig harde klap of schop terug. Als je dat echt niet wil doen zal je je er heus bij neer moeten leggen denk ik dat het niet over gaat want dan héeft je paard het gevecht om het voer gewonnen. Misschien bestaan er nog andere parelli methodes of zo, maar dan zul je dit even moeten vragen in de NA forums.
Maar ik moet zeggen dat ik het maar een enge situatie vind als je achterlangs moet bij een paard dat voernijd heeft, dat zal hoe dan ook nooit echt betrouwbaar zijn. Ik zou toch de voerbak verplaatsen in dat geval.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:33

Gewoon in stukken blijven voeren, toch proberen. Meestal leggen ze alleen de oren plat om je bang te krijgen. Probeer haar goed in het oog te houden, maar zo min mogelijk in haar stal te komen, zo voorkom je ongelukken. suc6 ermee

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 15:25

Hoi, de voerbak verplaatsen gaat zoiezo niet.
De deur ook niet Clown
Het is ook niet echt makkelijk. Maar toen we haar terugkochten kwam ze terug met voernijd. Dus wij wisten bij het bouwen van de stal ook niet dat ze dat had.. Anders hadden we wel iets veranderd, maar nu gaat dat niet meer..

Het wordt al wel wat minder, ze schopt niet meer, ze dreigt alleen nog maar. En dan alleen voordat je binnen loopt.
Maar ze staat ook weleens gewoon stil. Haha!
Ik zal het bij [NA] nog eens navragen Lachen

DAFxUP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:06

Mijn paard heeft ook voernijd gehad. Het was gewoon plotseling op komen zetten toen er een nieuwe merrie naast haar kwam staan. Ze was constant naar die merrie aan het trappen en die merrie ook terug. Op een gegeven moment ging ze zelfs naar de ruin aan de andere kant trappen. Ik heb het gewoon genegeerd tenzij ze echt te erg tekeer ging. Dan gaf ik een trap tegen de boxdeur. Op een keer stond ik in stal en wou ze weer trappen onder het eten. Ze raakte mij bijna maar ik heb dr wel op dr donder gegeven door dr dus gewoon een trap tegen dr kont terug te geven. Want dat was gewoon gevaarlijk wat ze deed. Hierdoor had ze het zowieso al afgeleerd te trappen als er iemand in dr stal stond. Na een tijdje werdt het gewoon minder en nu staan er geen paarden meer naast dr dus is het helemaal over. Ze staat alleen nog wel in dr stal te stuiteren als je met eten aan komt lopen. Maar dat is niets gevaarlijks.