Enkelassige trailers, nadeel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Enkelassige trailers, nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:54

Zoals sommige weten ben ik al een tijdje opzoek naar een leuke en vrij lichte trailer.
Nu is het zo dat de trailers die aan mijn eisen voldoen vaak enkelassig zijn, en ik daar totaal geen ervaring mee heb.
Wie heeft een enkelassige trailer en zitten er voor of nadelen aan? Of doet zo'n ding gewoon prima zijn werk? Knipoog

L_iek

Re: Enkelassige trailers, nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:56

Zo'n ding doet prima zijn werk;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:58

ik denk dat ze wat onstabieler zijn. Kijk maar naar een caravan, die kan ook zo slingeren achter een auto (oke, ze zijn wel lichter dan een trailer met paard, maar toch). Een twee-asser heeft dus denk ik een betere wegligging, dit is zowel voor jou als voor het paard fijner rijden.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:08

Als je een lekke band krijgt met de trailer heb je een probleem. Een dubbelasser heeft er altijd nog 1 band die het opvangt. En een enkelasser is vaak wat minder stabiel en zeker als hij leeg is wat springerig vaak, daarnaast is het draaien en steken wel beter te doen aangezien het minder wringt en vaak korter om kan

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:09

enkelasser is levensgevaarlijk, is veel minder stabiel en als je een lekke band krijgt ben je de sjaak..
zal het echt niet doen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:12

helemaal met bovenstaande eens

minimal 2 assen op de trailer, met een klapband kan met 70 km per uur de trailer al omslaan, met alle gevolgen van dien !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:32

Ehm, een trailer waarvan de assen minder dan 1,30m uit elkaar staan is volgens de wet een enkelasser.
Enkelassers in de letterlijke zin (één as) hebben een MTM van hooguit 1000kg, met uitzonderingen die 1250kg mogen wegen. Daarmee heb je doorgaans niet zo heel veel laadvermogen over.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:09

Inderdaad, veel trailers staan op papier enkelasser, terwijl ze wél vier wielen hebben. Dus ik weet nu niet helemaal wat je bedoelt, kun je echt alleen maar trailers vinden met 2 wielen of zijn het trailers die op papier enkelasser heten?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:13

Met enkelassig bedoel ik wél 4 wielen, maar met 1 as, zeg maar de stang die je aan de auto koppelt, de meeste trailer hebben er nl. 2 die in een punt lopen.
Hopelijk begrijpt iedereen me? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:23

Ilse schreef:
Met enkelassig bedoel ik wél 4 wielen, maar met 1 as, zeg maar de stang die je aan de auto koppelt, de meeste trailer hebben er nl. 2 die in een punt lopen.

Oooooohhhhh, wacht even, beeld bijstellen.
Dat is geen as maar een trekstang. Oudere trailers hebben dit inderdaad vaak. Mits in goede conditie is het geen probleem. Kijk echter wel goed naar de staat van de overige delen, dat ie veilig is. Tenzij je natuurlijk bewust kiest voor het wrak van de maand en de restauratie meeneemt in je overweging. Dat is een hoop werk, maar het is een optie. Ik heb een spiksplinternieuwe Westfalia voor 4000 euro, dat WAS ook ooit het wrak van de maand. Was twee maanden hard werken.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:24

ik weet ook even niet hoe het heet, maar de trekstang van de trailer bedoel je, en dat is er maar 1 ipv. 2 die in een driehoek naar de auto toe staan. wij hebben zo'n dubbelen dus ik weet niet hoe strek zo'n enkele is, maar als deze stang goed stevig aan de trailer zit bevestigd moet het geen probleem zijn naar mijn idee.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:27

( tip ), de bodem en de wanden zijn het aller belangrijkste aan de tailer, let goed op of deze in goede staat is. je wilt niet mee maken dat ie door de bodem zakt. suc6 met verder zoeken. wij hebben ook een oude trailer gekocht 7 jaar geleden en deze heeft mijn vader helemaal opnieuw opgebouwd alleen de stalenconstructie, de assen en de kap waren nog origneel. de trailer hebben we helemaal naar eigen wensen en veiligheid op gebouwd:)

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:32

Zal een enkele haak veel verschillen van een y-haak? Komt een hoop bij kijken, 'even' een trailer kopen. Wij zijn ook op zoek.

Ik volg dit even. En succes verder met een trailer vinden Ilse!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:48

ifever schreef:
( tip ), de bodem en de wanden zijn het aller belangrijkste aan de tailer, let goed op of deze in goede staat is. je wilt niet mee maken dat ie door de bodem zakt. suc6 met verder zoeken. wij hebben ook een oude trailer gekocht 7 jaar geleden en deze heeft mijn vader helemaal opnieuw opgebouwd alleen de stalenconstructie, de assen en de kap waren nog origneel. de trailer hebben we helemaal naar eigen wensen en veiligheid op gebouwd:)

Nou hier ben ik het niet mee eens.. kijk ook eens goed naar de assen want die zijn ook héél belangrijk!
Als jij een trailer hebt met rotte assen ben je écht niet blij want om dat te repareren is een heel duur grapje..

Overigens hebben wij met beide soorten aanhangers gereden (dus y-vormige trekstang maar ook de enkele) en mijn vader merkt geen verschil!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:55

ik heb eerst een Weyer gehad uit `84 en dat was een enkelasser met 4 wielen
maar hij was echt zwaarder dan mijn Hotra die ik nu heb

de Weyer was ledig gewicht 580kg en de Hotra ledig gewicht 520kg

en de Weyer deed het super achter de auto!
ik heb het niet als nadelig ervaren Knipoog

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:43

Ik hoor dus alleen maar zo goed als positieve reacties, maar wat aan mij knaagt is dat tegenwoordig er alleen nog meer trailers gemaakt worden met een V-vormige trekstang, waarom is de enkele trekstang dan doorvoor vervangen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:49

Ilse schreef:
Ik hoor dus alleen maar zo goed als positieve reacties, maar wat aan mij knaagt is dat tegenwoordig er alleen nog meer trailers gemaakt worden met een V-vormige trekstang, waarom is de enkele trekstang dan doorvoor vervangen?

mijn oude Weyer was een enkelassige middenasser Verward maar wel met een V trekstang.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:59

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:32

Ilse schreef:

Goedkoper te maken en krachten worden anders verdeeld, waardoor de constructie lichter kan zijn. Dat dat weer teniet wordt gedaan doordat de trailer groter en dus zwaarder is, is weer een ander punt.
Kleine aanhangers worden nog altijd met een enkele trekboom gemaakt, daar speelt het krachtenverhaal minder, omdat de MTM laag is.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:37

even een stipje, ik heb laatst een trailer gekocht met 1 zo'n stang.....vraag me inderdaad af in hoeverre het scheelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:40

magicjoy schreef:
even een stipje, ik heb laatst een trailer gekocht met 1 zo'n stang.....vraag me inderdaad af in hoeverre het scheelt.

Wat?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:13

de wegligging/stabiliteit van de trailer. Waarom hebben de nieuwere trailers een v-vorm.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:04

ik heb wél de ervaring dat het heel veel scheelt qua wegligging/stabiliteit achter de auto. Ik moet er wel bijvertellen dat de trailer met 1 rechte stang een oudere was en die met een V-stang een nieuwe, maar die met 1 stang slingerde heel erg achter de auto, terwijl die andere bewijs van spreke op de weg geplakt leek, strak achter de auto, geen geslinger, niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:09

#Ymke# schreef:
ik heb wél de ervaring dat het heel veel scheelt qua wegligging/stabiliteit achter de auto. Ik moet er wel bijvertellen dat de trailer met 1 rechte stang een oudere was en die met een V-stang een nieuwe, maar die met 1 stang slingerde heel erg achter de auto, terwijl die andere bewijs van spreke op de weg geplakt leek, strak achter de auto, geen geslinger, niks.

Heeft niks met die trekstang te maken. Alle krachten komen uiteindelijk samen in een punt: de trekhaak. hoe je die krachten daar brengt is volkomen irrelevant, zolang het materiaal de krachten maar aankan. Dat die trailer dus als een natte dweil aan je auto hing heeft waarschijnlijk met wielophanging en/of uitlijning te maken. Overbelading tesamen met te slappe banden doen dan de rest voor je.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 08:43

Ilse schreef:

Ooohhh je bedoelt de triangel die voor aan de trailer zit. Dit heeft niks met de assen/wielen te maken maar met het chassies waar de trailer op rust.
Persoonlijk zou ik toch voor de 3hoek gaan omdat deze veel stabieler is achter je auto, de enkele buis zie je vaak bij idd lichtere trailers maar zijn eigenlijk niet geschikt voor vee vervoer (je ziet ze vaak bij alpenkreuzers en boedelbakjes).