Ik zit toch wel een beetje met een probleem. Sinds Juli 2006 verzorg ik een 8 jarige Friese ruin met de naam Jesse.
Jesse is 1.65 m hoog en erg sterk. Het is een goudeerlijk paard maar heeft totaal geen manieren in de omgang.
Hij kan niet stilstaan aan een halster en touw want hij gaat zich vervelen. Hij kan supersnel zijn eigen halster afdoen door het zijn hoofd onder het touw door te gaan en dan naar achter te lopen zodat het halster afglijdt. Als hij dit voor elkaar heeft dan gaat hij staan eten van het hooi. Ik kan hem dan weer pakken, daarna doet hij het gewoon weer. Meestal ben ik hem voor en is een brul geven voldoende om hem te laten stoppen, het hinderlijke is dat hij dit blijft doen. Soms is hij zo snel...
Ik heb hem nu aan 2 halstertouwen staan, elk aan een kant zodat hij zich moeilijker los kan wrikken, maar nog lukt het hem. Ik gaf hem eerst nog een plukje hooi op de grond zodat hij bezig is, dan is er niks aan de hand. Maar dit wil ik niet blijven doen want dan wordt hij als het ware toch "beloond". Het probleem is gewoon dat hij zich supersnel verveelt, als ik bij hem sta en poets etc dan probeert hij het niet echt want dan is hij "bezig" met mij, het is ook een heel nieuwschierig paard.
Dan nog een voorbeeld, hij blijft niet stilstaan met hoofdstel indoen, dan gaat hij lopen en omdat hij zo sterk is walst hij gewoon over mij heen. Meestal geef ik hem een tik, van ey ik sta hier ook nog. Maar ook dit blijft hij doen. Als ik hem straf dan reageert hij wel voor een tijdje, maar daarna doet hij het weer. Hij is gefocust op het eten het hooi dat ook in de schuur ligt.
Ook met opstijgen staat hij niet stil, hij loopt weg zodra ik mijn voet in de beugel zet, ik hou mijn teugels al strak maar dan loopt hij alsnog weg, dan probeert hij bijvoorbeeld het gras te eten als we gaan buitenstaan en als ik daar dan opstijg.
Ik vind het gewoon steeds minder leuk worden, ik ben consequent in mijn gedrag maar het baat niet, althans niet op langere duur.Ik doe hem 2 dagen in de week, en de eigenaresse vaker, ze heeft hem zelf sinds 2 jarige hengst. Hij schijnt vroeger nog veel erger geweest te zijn. Ik heb het idee dat ze zelf niet consequent is in haar gedrag naar hem toe, gewoon omdat ze het niet echt meer weet. Ik vind het steeds minder leuk worden om hem alsmaar aan te moeten pakken, ik wil gewoon een leuke band hem emt opbouwen. Nu weet ik dat er grondwerk geadviseerd wordt, maar dit vind de eigenaresse vast geen goed idee want ze zijn niet zo van "de nieuwe dingen". Ik weet het even niet meer. Jesse vind ik een goudeerlijk en vriendelijk paard maar volgens mij kent hij zijn eigen krachten niet, en daarnaast is hij dol op eten
Hij lijkt wel een beetje op een puber nog...
Ik wordt er gewoon een beetje moedeloos van.
Edit: Ik heb net het boek "Grondwerk"van Inge Therblick toch besteld, kan dr vast wat nuttigs uithalen.

Vastzetten in de stal, maarja ik wil gewoon dat hij luistert, dus oplossen doe ik het niet.