Gebruik buitenbak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Gebruik buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:11

Hoi,

Door het koude buitenweer is de bak aardig hard geworden. Zou je in zo'n bak nog kunnen longeren? En dan bedoel ik niet lang en intensief maar gewoon om mijn pony een beetje soepel te houden. Gewoon 20 á 30 minutjes (incl instappen), en alleen draf en stap. Binnenbak heb ik niet tot mijn beschikking.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Tatajana

Jamezy

Re: Gebruik buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:14

Bevroren is bevroren, of je nu gaat rijden of longeren. Persoonlijk zou ik dan nog eerder rustig gaan rijden als de bak niet meer stijf bevroren is, dan longeren...

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:15

Als de grond vol putten en bulten zou ik het niet doen. Als hij net is gesleept en dus nog goed gelijk ik kun je denk ik wel rustig draven en stappen.
EDIT: @Jamezy waarom liever rijden dan longeren?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:16

ik zou er niet in gaan longeren met die harde ondergrond,en ook niet rijden als je je paard kreupel wil hebben moet je dat doen.zou even wachten totdat het dooit,en als je toch even beweging wilt geven even stappen aan de hand
(inderdaad ligt ook hoe de bak erbij ligt of die gesleept is voor die tijd dan is het een ander verhaal)

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:20

Valentinow schreef:
EDIT: @Jamezy waarom liever rijden dan longeren?

Aan de longeerlijn heb je eerder kans dat ze uit hun stekker gaan, althans, met die van mij Lachen

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:21

Ja die van mij eingelijk ook wel zo had ik het nog niet bekeken Blond
Maar misschien is het paardje van de TS wel heel braaf aan de longe ..wie weet

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:22

De bak ik vrijwel helemaal recht. alleen in de hoeken bij de hoefslag een beetje putten. Maar daar kom je niet met longeren.

Die van mij is niet zo van een spectaculaire show geven. Meer van het vooruit tuffen op hoog tempo

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:22

Ik rijd gewoon helemaal niet, of een rustig stukje naar buiten.. Moet maar even..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:11

ik alleen als de bak vlak is, anders laat ik hem staan

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:25

Ik heb vandaag wel voorzichtig gereden.
Heb veel 'stap-oefeningen' gedaan en heel even voorzichtig geprobeerd te draven maar dat vond ik maar eng dus daar ben ik maar snel mee gestopt Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:35

ik zou het beiden niet doen. in een hoger tempo loopt je imo zowieso meer risico dat ie zich verstapt. Gooi hem anders gewoon even een half uurtje los dat ie zo even z'n energie kwijt kan

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:50

wiesje, het losgooien in een bevroren bak is niet zo erg als longeren? vind het wel vergelijkbaar hoor..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:02

Olita schreef:
wiesje, het losgooien in een bevroren bak is niet zo erg als longeren? vind het wel vergelijkbaar hoor..

Zeker niet, een paard kan dan namelijk zelf bepalen of hij hard gaat rennen of niet, en zelf inschatten waar hij loopt. Met longeren bepaal jij alles en heb je dus meer kans dat hij zich verstapt. Paarden passen goed op zichzelf hoor Haha!.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:15

juist Ezumii. Dat bedoelde ik dus. Als je paard in de bak gewoon loopt dan kan hij zijn eigen tempo bepalen en dus gewoon even lekker in de frisse lucht z'n benen strekken. Als hij dan als een debiel gaat lopen klooien, dan zal hij zelf (in de meeste gevallen) opletten dat hij zich geen zeer doet. Hij kan dan iig wel zijn eigen pad kiezen.

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:27

je kan ze indaad beter los gooien dan longeren in een bevroren bak .Kan de bak niet met een tractor of zo ``open`` getrokken worden dat doen wijn elke morgen is de bovenlaag weer lekker los en kunnen ze weer hun gang gaan .

_Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:02

Wiesje schreef:
juist Ezumii. Dat bedoelde ik dus. Als je paard in de bak gewoon loopt dan kan hij zijn eigen tempo bepalen en dus gewoon even lekker in de frisse lucht z'n benen strekken. Als hij dan als een debiel gaat lopen klooien, dan zal hij zelf (in de meeste gevallen) opletten dat hij zich geen zeer doet. Hij kan dan iig wel zijn eigen pad kiezen.

Mee-eens!

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:11

eerst los trekken met de traktor doe ik ook altijd

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:25

Als de bak helemaal glad is, doe ik ze altijd los in de bak, dan kunnen ze idd zelf bepalen of ze gek gaan doen en ze kijken zelf ook uit wat wel en niet gaat
Als de bak niet gesleept is ga ik gewoon een stukje de weg uit, maar eigelijk zorgen we dr altijd wel voor dat de bak gesleept is als ze vorst opgeven

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:22

als een paard iedere dag los komt dan zal hij idd uitkijken met wat hij doet, maar er zijn helaas paarden die bijna nooit loskomen, die gaan helemaal uit hun plaat als je ze los gooit en kijken echt niet meer waar ze lopen, een paard van een kennis van mij heeft zo een keer zijn been gebroken en moest afgemaakt worden.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:26

Waarom gooi je hem dan wel los als het vriest, dat is ook vragen om problemen.
Zowieso, een paard hóórt ook elke dag los te komen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:28

zou ik ook nooit doen, maar volgens mij was jij de gene die zij dat paarden altijd uitkijken met waar ze lopen?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:34

Sigaar
Als jij een paard maanden op stal houd, als het vriest en lekker elke dag een uurtje gaat rijden en verder staat hij 23 uur op stal, túúrlijk doen ze dan gek als ze eruit komen.
(Overigens een voorbeeld, je zegt zelf dat je dat niet doet)
Paarden doen wel eens wat stoms, maar zeker paarden die gewoon elke dag voldoende buitenkomen zullen altijd opletten waar ze lopen.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:35

als hij echt zo hard ligt kunnen ze zich wel makkelijker vertrappen..

xxx

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:48

Ik zelf zou het niet doen! Licht eraan hoe hard de bak is bij ons was de bak laatst ook niet hard en heeft toch een paard een blessure opgelopen!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:21

Ik zou mijn pony er gewoon in loslaten, dan kan ie zelf kijken of de grond goed genoeg is om te rennen of niet.