Waarom ik met rode strik in staart rijd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Waarom ik met rode strik in staart rijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:20

Hallo allemaal.

Afgelopen zondag heb ik mijn eerste concours gereden met mijn 5 jarige ruin. Omdat hij aan een oog blind is heb ik uit voorzorg een rode strik in zijn staart gebonden. Puur voor andere mensen dat ze rekening houden om niet te dicht achter mijn paard te rijden.
Kreeg ook te horen van mensen aan de kant dat mijn paard valt is en dat ik hem niet op een concours moet starten. Dan vraag ik me af, vraag dan naar de reden dan leg ik je uit dat ik dit alleen doe om mijn paard vertrouwd te maken met andere paarden. Knipoog Ik kan moeilijk de hele tijd liggen te schreeuwen. Pas op mijn paard is blind!!!

Hopenlijk krijg ik zondag meer begrip.....

Liefs Kaatje77

Allways look on the bright side of life! Clown

CD28

Re: Waarom ik met rode strik in staart rijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:47

Ik rij ook met rode strik en heb nog nooit commentaar gehad. Mijn 4-jarige vindt andere paarden eng. Hij springt erop weg, hij is ook echt niet vals. Het is puur om mensen te waarschuwen een beetje uit zijn buurt te blijven. Gewoon negeren dat commentaar, je weet zelf wel beter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:48

loopt al een topic over rode strik...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:50

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:50

Ik ben ook van plan met een rode strik los te rijden. Ook mijn jonkie is erg bang van andere paarden (ik kan niet eens met 2 paarden in de bak losrijden Rolleyes en ik hoop hem zo wat de ruimte te geven. Rot dat mensen zo reageren. Overigens een beetje dom dat je een paard niet zou mogen starten als hij slaat naar andere paarden. Dat is iets waar je niks aan kunt doen en je neemt je verantwoordelijkheid door afstand te houden en te waarschuwen met de strik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:54

een rode strik is voor paarden met losse benen Lachen
Niet voor paarden met slechte ogen Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:56

ik snap dat je de strik gebruikt in de hoop dat mensen net wat meer afstand houden, maar rode strik staat algemeen bekend als paard met losse achterbenen, dus denkt iedereen dat een paard met rode strik in zn staart dus naar achter mept.

die van mij slaat dus ook naar achter, sterker nog, in kan geeneens een rood lintje in de staart vastmaken Nagelbijten / Gniffelen
gelukkig doet ze het onder de man niet zo en vind ze andere paarden voornamelijk gezellig Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:59

Is een groene strik dan geen beter idee? Dat is toch voor onervaren paarden?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:01

ik zat net te denken, bestaat er geen kleurtje voor "andere" paarden behalve dan voor de paarden met losse benen.
groen strikje heb ik nog nooit gezien, maar zou wel handig zijn, of men zich er iets van aantrekt vraag ik me af..
rood zijn ze vaak uit eigenbelang meer van onder de indruk Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:02

groen is voor onervaren paarden, die nieuw zijn.. die nog wel eens kunnen schrikken van vanalles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:03

Nog nooit gehoord van een groene strik
Verder is dat je iegen pakkie an dat je paard groen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:04

Ik neem aan dat het paard van TS dus kan slaan als hij schrikt door zijn slechtziendheid.
Ik heb zelf heel slechte ervaringen met in de bak waarschuwen dat je paard slaat. Ik reed een paard wat sloeg als je echt op zijn kont kwam hangen (en dan bedoel ik dus er echt praktisch op!), dus ik had geen strikje ingedaan want bij een paardlengte afstand was er niks aan de hand. Komt er een meisje steeds vlak op zijn hielen rijden en vlakachter hem langs als ik bijv. op de diagonaal zat. Waarschuw je vriendelijk dat ze er niet echt dicht op moet komen, krijg je alsnog een grote bek terug. Prima hoor, dan doet ze het wel, maar dan vind ik het ook niet meer mijn verantwoording als mijn paard dat gehang op zijn kont beu is.

De groene strik kende ik niet eens Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:05

runningkawa schreef:
Nog nooit gehoord van een groene strik
Verder is dat je iegen pakkie an dat je paard groen is.

Ben jij niet blij als je van te voren weet dat een bepaald paard misschien ineens vlak voor je langs springt of begint te steigeren als jij er langs komt? Ik weet liever wel wie ik in de gaten moet houden iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:10

Dan moet de persoon nog maar eens flink elkders gaan oefenen en niet op concours gaan Bloos

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:12

Daar ben ik het wel mee eens runningkawa.

Oké je paard moet het toch leren, maar dat kan op de vereniging ofzo toch ook wel? Of anders thuis?
Mogelijkheden zat!

Edit; een concours is ervoor om te laten zien wat je kunt, niet om te laten zien wat je gebreken zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 25-01-07 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:13

Groene strik ken ik ook niet.
Mijn 5jarige merrie heb ik alleen een rode strik in wanneer het nogal onrustig is met losrijden. (kleine ruimte, veel paarden) Deze merrie slaat niet eens echt naar andere paarden maar kan door spanning nog wel eens een achterbeen laten wapperen.

Bovendien is het bij het springen wel eens zo erg dat ze gewoon zonder pardon achterop je knallen. Heb je dan een rood strikje om dan kunnen ze ineens wel afstand houden. (laatst nog iemand gehad die op het laatste moment het rode strikje zag en daardoor haar paard zo gigantisch grof op de rem moest trekken dat ik me sterk afvraag of ze dat ook had gedaan als ik geen strikje om had)

Mocht ik eenzelfde paard hebben als TS dan krijgt hij van mij zeker weten een strikje in.
Als ik een paard heb dat echt zulke losse achterbenen heeft dat hij zonder reden naar elk paard trapt dan start ik hem niet op een druk concours.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:15

Oh, dat kan mij niet boeien, als ze de proef doorgestuurd komen komen ze ook wel langs mij gestuurd. Kan ook best eens zijn dat er een paard bang is voor een reclamebord en daarvoor steeds wegspringt voor een ander langs. Dat heb je op concours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:15

Ja oke, maar daar hoef je toch geen strikjes voor in te gaan doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:17

Elzepelze schreef:
Daar ben ik het wel mee eens runningkawa.

Oké je paard moet het toch leren, maar dat kan op de vereniging ofzo toch ook wel? Of anders thuis?
Mogelijkheden zat!

Zelf ga ik een aantal keren naar een andere locatie om te oefenen met andere paarden, maar ik denk zo maar dat de lokale manege ook niet blij gaat zijn met mijn geoefen daar Scheve mond
Thuis kom ik met geluk ooit een andere ruiter tegen, wat toch weer anders is dan een bak vol.
En verenigingslessen doe ik niet aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:19

runningkawa schreef:

Je kunt beter waarschuwen vind ik dan achteraf zeggen 'Ja, hij is nog wel niks gewend, maar ja, zo'n strikje is zo dom want hij slaat niet, dus ja, toch maar niks ingedaan.' En ondertussen heeft jouw paard eens lekker tegen de schouder van een ander paard gebeukt die vervolgens weer een week kreupel staat.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:19

runningkawa schreef:

Voor het wegspringen niet nee, maar als je paard om welke reden dan ook (angst, blindheid) wel eens kan gaan trappen of onbewerkbaar wordt als iemand abnormaal dichtbij komt dan krijgt hij van mij zonder twijfel een strikje.

Als nou iedereen standaard een paardlengte afstand zou houden dan zijn ook strikjes overbodig. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:20

Een paard wat voor dingen aan de kant springt is niet direct ook een paard dat slaat
Staat imo los van elkaar

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 13:22

misschien heb ik een stukje weggelaten, maar als een paard te dicht achter mij komt slaat hij daadwerkelijk wel!!! Vandaar dat ik met een rood strikje rijd. Op de club kan ik wel met 20 andere paarden rijden en doet hij niks omdat iedereen van zijn beperking afweet! Iedereen zorgt dan dat hij/zij genoeg afstand houd. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:23

Ik had het over paarden die bang zijn voor andere paarden Knipoog
Daarmee zou je ook graag iets meer ruimte hebben. En als ik op een braafje zit, geef ik de ruiters met de lastiger paarden ook graag die ruimte Lachen

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:24

Inderdaad, dat vind ik ook.