ooseven of gewoon het paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HerAndHorse

ooseven of gewoon het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 21:08

hallo allemaal Haha!
ik heb een volgeling van ooseven verzorgt maar die was echt onhandelbaar toen hebben ze haar verkocht maar die andere mensen konden er ook niks mee. nu verzorg ik weer een volgeling van ooseven deze is dan wel een ruin de vorige was een merrie maar ruinen blijken liever in omgang te zijn dit paard is heel kruiperig maar ook irritand hij probeert me speels te bijten al weet ik niet of het nu nog wel speels is, hij draait steeds als je hem poetst, hij is nu 3 en word beleerd ik hoop dat hij dan wat rustiger is maar hebben jullie nog tips voor me?
alvast bedankt

ps: het baasje van die paarden is mijn opas geweest dus daarom dat ik ze verzorg.
pps:hij heeft ook een liksteen dus hij doet het niet uit pure verveling.

sammie_44

Re: ooseven of gewoon het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:18

Vaak is het de omgeving, het milieu, waar het paard in opgroeit waar het karakter zich dus door ontwikkelt. Wanneer het al een intelligent paard is, dan zullen die zich eerder proberen de baas te zijn of andere trucjes proberen uit te halen, dan paarden metminder verstand. Wanneer dit er vanaf het begin niet uit gehaald wordt, wordt het een knap vervelend paard.. Knipoog.
Het ligt dus vaak vooral aan de omgeving.

Een paard mag zich niet omdraaien wanneer je met hem bezig bent, dit is dus ongehoorzaamheid, wat je niet mag pikken. Ook mag een paard niet bijten, niet speels en ook niet vals. Het verschil hiertussen is vaak maar érg klein.. Knipoog

Haha, een liksteen.. nee dan zullen ze zich zeker niet gaan vervelen... *LOL*. Hij staat zeker niet buiten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:33

OO Sevens zijn over het algemeen hele brave paarden (vererven het brave Rubinsteinkarakter) dus daar kun je het niet op steken Clown
Maar net als alle paarden hebben OO Sevens, en zeker jonge paarden, duidelijkheid en consequentheid nodig.
Dit is braaf en dat is stout. En wat vandaag stout is, is morgen ook stout en wordt op dezelfde manier bestraft.
Bijten is stout, of het nu speels is of niet. Ronddraaien of wandelen zonder dat iemand het vraagt is stout, stilstaan is braaf. Het feit dat je dit uberhaupt al vraagt op een forum is voor mij een teken dat het meer aan de omgang met het paard ligt dan aan het paard zelf. Duidelijker zijn dus naar het paard anders krijg je straks weer een 'onhandelbaar' paard.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:02

AMEN Clown

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:06

Javayo schreef:
AMEN Clown
Daar sluit ik me bij aan.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:08

OP de stalm waar ik stond waren ook twee 007, zijn allebeide verkocht omdat onhandelbaar waren.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:41

@TS: wat bedoel je met onhandelbaar? Dat is een nogal ruim begrip....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:46

Sinelia schreef:
OP de stalm waar ik stond waren ook twee 007, zijn allebeide verkocht omdat onhandelbaar waren.

Gezien de karakters van de meeste 007's, gok ik erop dat dat iets meer over de stal zegt dan over de paarden Clown

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:47

Onhandelbaar en onopgevoed liggen denk ik hier iets te dicht bij elkaar...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:25

ik bedoel echt onhandelbaar. Ze hebben meerdere malen de stal in elkaar gesprpt. het was gevaarlijk om ze in de wei te zetten, want ze vielen je gewoon aan als je later weer wilden binnen halen.

Ze waren ook niet fatsoenlijk te rijden. Ze liepen het ene moment netjes en het volgende waren het stuiterballen. Niemand bleef er op zitten.

Voor zover ik weet werden ze niet slecht behandeld, en alle andere paarden van dezelfde eigenaar waren perfect te gebruiken.

Volgens de eigenaar lag het in het karakter van de paarden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:33

Apart, ik ben wel benieuwd wat er qua vaderskant achter zat, want de meeste 007's worden juist geroemd om hun fijne meewerkende karakters.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:34

Hier de buurt staat ook een 007 en daar hebben ze een half jaar over gedaan om uberhaupt een zadel op te krijgen. Ze zijn er nu in totaal een jaar mee bezig en nu rijdt ze een beetje rond. Deze hebben ze zelf gefokt, de moeder is wel een lieve merrie en eerdere nakomelingen hadden een normaal (fijn en handelbaar) karakter.
Dus tja, Rubinstein bloed is braaf ja, maar er zit nog wat meer achter dan alleen dat!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:35

ik weet niet wat er verder achter zat, maar het kan natuurlijk komen door wat er verder in zat.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:37

Liselot11 schreef:
Hier de buurt staat ook een 007 en daar hebben ze een half jaar over gedaan om uberhaupt een zadel op te krijgen. Ze zijn er nu in totaal een jaar mee bezig en nu rijdt ze een beetje rond. Deze hebben ze zelf gefokt, de moeder is wel een lieve merrie en eerdere nakomelingen hadden een normaal (fijn en handelbaar) karakter.
Dus tja, Rubinstein bloed is braaf ja, maar er zit nog wat meer achter dan alleen dat!

Tuurlijk kunnen er altijd draken tussen zitten, er zit ook doruto en amor achter... maar feit blijft dat het uitzonderingen zijn. Mijn 007 is praktisch zadelmak geboren, echt opstappen en weg rijden. Terwijl hij groen uit de opfok kwam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:42

Weet je wanneer ik er voor het eerst opgestapt ben? Toen ik 20 weken zwanger was Nagelbijten / Gniffelen
Opstappen en wegrijden.
Hij is wel argwanend naar vreemden en heel slim in dingetjes bedenken om niet aan het werk te hoeven maar dat is nooit in de trant van bokken, steigeren of wegcrossen. Echt een gouden beestje, mijn OO Seven. Zo'n braaf paard heb ik eerlijk waar nog nooit gereden.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:40

mijn vriendin heeft een OOseven en die is echt superbraaf

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:24

Ook heeft een paard nog een moederskant.. Pling

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:02

Mijn ooseven is ook schaapmak. En dit terwijl moeders niet altijd even rustig en braaf was. Zijn halfzus (v. Kennedy) is daarentegen een draak. En zijn halfbroef (v. Negro) is een enorme druktemaker. Dus ik geloof wel dat mijn ooseven het brave karakter van zijn vader heeft meegekregen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:24

Sinds wanneer heet een nakomeling van een paard een volgeling? Haha!
Is dat Fries of is het een sekte? Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:49

Daar heb ik gewoon straal overheen gelezen Bloos!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:46

Cassidy schreef:
Sinds wanneer heet een nakomeling van een paard een volgeling? Haha!
Is dat Fries of is het een sekte? Haha!

Clown idd, dat vroeg ik me ook af.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:34

wie bemoeien zich op stal allemaal met de jonge paarden? Jijzelf bent ook nog best jong en hebt zelf ook nog een boel te leren, jij bent (sorry als ik eerlijk ben) dus niet geschikt om het paard veel te leren.

Daarnaast heb je gewoon een consequent iemand nodig om met jonge paarden om te gaan (oudere paarden ook, maar dat gaat minder snel mis).

Wat de ene onhandelbaar vindt, vind de ander trouwens gewoon ondeugend. Ik kan uit de woordne hier ook opmaken dat eerder de opvoeding het probleem is dan het karakter. Ik kan het mis hebben hoor, maar paarden zijn nu eenmaal geen speelgoed.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:24

Mijn OOSeven is ook erg braaf! Zoveel OO Sevens die ik ken zijn onwijs braaf en fijne meewerkende paarden. Die allen voor de 200% gaan. Wel is die van mij nogal standvastig, en duurt het even voordat je haar overgehaald hebt! Maar onhandelbaar, aboluut niet.

Een paard wordt sowieso nooit onhandelbaar geboren, maar zo gemaakt.

Dat is net zoiets als mensen zeggen: Dat paard is vals. Nee de eigenaar heeft het dier zo gemaakt en is dus zelf vals. (even hard gezegd)

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:10

Ik sluit me aan bij Quir: paarden worden niet onhandelbaar geboren!

Mijn OO Seven is weliswaar nog niet onder 't zadel, dus wat dat betreft kan ik er (nog) niet over meepraten. Hij is standvastig, en zoekt zeker met enige regelmaat de grens op van wat mag en wat niet mag (maar da's jong paard eigen natuurlijk), maar zal nooit trappen of bijten oid en als hij eenmaal weer weet hoe het allemaal werkt, werkt hij zeker braaf met je mee!

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:42

Bienotje schreef:
wie bemoeien zich op stal allemaal met de jonge paarden? Jijzelf bent ook nog best jong en hebt zelf ook nog een boel te leren, jij bent (sorry als ik eerlijk ben) dus niet geschikt om het paard veel te leren.

Daarnaast heb je gewoon een consequent iemand nodig om met jonge paarden om te gaan (oudere paarden ook, maar dat gaat minder snel mis).

Wat de ene onhandelbaar vindt, vind de ander trouwens gewoon ondeugend. Ik kan uit de woordne hier ook opmaken dat eerder de opvoeding het probleem is dan het karakter. Ik kan het mis hebben hoor, maar paarden zijn nu eenmaal geen speelgoed.

oke misschien begrijp je me niet goed ik ben dan wel 12 maar ik word zo'n 100000 keer op een dag gevraagt om op een paard te rijden omdat ze hem zelf niet aankunnen.