Paard per sé " aan de teugel "

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Paard per sé " aan de teugel "

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:35

Hoi,

Ik wil misschien dressuurwedstrijden met mijn haflinger gaan doen..
Maar heb wat vraagjes:

Moet het paard per sé "aan de teugel"lopen?
Mijn paardje is ontspannen en haar hoofd is "recht" (de neus recht naar beneden zeg maar..) maar haar hals gaat daarbij niet omhoog zoals je altijd zit.. Haar hals is gewoon recht..
En de galop vindt ze zo leuk dat haar neusje er dan altijd wat uitkomt.. Dat gaat wel steeds beter hoor Lachen
In de les wordt hier ook wel wat aandacht aan besteed als ze lekker ontspannen loopt enz. maar zou ik dan toch al kunnen starten? Moet ze per sé aan de teugel lopen? (In de B.. )

De overgangen zitten er netjes in, ook halthouden gaat steeds beter en de figuren zijn geen moeite..
Als ik echt veel figuren rijd enz. dan loopt ze wel mooi aan de teugel maar nog niet altijd..

Er moet natuurlijk nog veel verbeteren maar zou ik (ook voor de ervaring van ruiter & paard) al kunnen starten?
(mijn haflinger is 8,5 jaar..)

Groetjes Linda!

lexsus

Re: Paard per sé " aan de teugel "

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:37

'Aan de teugel' hoeft niet in de B. Tegen de hand mag je paard niet zijn.

Als je er zelf een goed gevoel over hebt (en je instructeur ook!), zou ik gewoon starten. Al is het maar voor de ervaring!

Succes.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:41

Tegen de hand? Bedoel je: hangen enzo? Dat doet ze zeker niet.. Heeft ze in het begin wel gedaan maar als ik een contactteugel heb voel ik bijna niks.. Lachen Ik heb vorige week op een andere haf gereden en dat was zwaar! Tong uitsteken

Maar hangen doet ze sowieso niet.. Weet niet of je dat bedoelt?
Ze is ook heel licht (in de hand) met stelling in de hoeken/voltes/wendingen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:18

Als je maar aanleuning hebt

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:12

Gewoon proberen, als je paard mooi en ontspannen loopt, das de bedoeling toch. En als ze daarnaast ook nog prima jouw aanwijzingen volgt is er toch niks mis. Ik zou het ook gewoon proberen en als je er aanmerkigen op krijgt, kan je dat weer meenemen voor de volgende keer.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:18

nee hoor hoeft niet perse als ze goed ontspannen loopt en jij er netjes op zit gewoon doen,komt vanzelf

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:49

als je paard inderdaad maar ontspannen, rechtgericht en naar de hand toe loopt. het neusje mag er nog iets uit zijn in de B, maar toch valt mij op, dat de meeste jury's de paarden in de B al in de krul willen zien lopen. als het paard net voor de loodlijn loopt, maar wel naar de hand toe, dan komt er bijna altijd een opmerking, paard moet nageeflijker bij bijna elk onderdeel. wat ik niet terrecht vind. als het paard in L nog voor de loodlijn loopt en te veel uitelkaar. oke

is mijn mening.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:30

je paard hoeft in een B proef niet persee aan de teugel maar het kan wel zijn dat je dan wat minder punten krijgt.. maar an de teugel lopen hoeft dus niet persee

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:23

hoeft ook niet en het wordt ook niet gevraagd, maar de meeste jury's willen het wel zien en zien ze het niet = minder punten.

wat ik onzin vind.

gr

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:23

uiteraard moet je paard nageeflijk zijn, anders kun je nooit een nette volte met stelling en buiging rijden.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:25

jep, dat is zeker waar..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:24

je paard móét aan de teugel lopen in de proef! Ik dacht dat er ook zo iets was ingevoerd, maar ik heb het proevenboekje even niet bij de hand (zit op school)
maar als je paard niet aan de teugel loopt, rijd je geen winst! geloof me ik spreek uit ervaring Knipoog
Ik zou lekker door oefenen totdat je er zeker van bent dat ie aan de teugel loopt!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:37

casperrr schreef:
je paard móét aan de teugel lopen in de proef! Ik dacht dat er ook zo iets was ingevoerd, maar ik heb het proevenboekje even niet bij de hand (zit op school)
maar als je paard niet aan de teugel loopt, rijd je geen winst! geloof me ik spreek uit ervaring Knipoog
Ik zou lekker door oefenen totdat je er zeker van bent dat ie aan de teugel loopt!

Mijn paard liep in de B ook niet aan de teugel, en ik heb dikke winst gereden toen. Knipoog Hij liep wel gewoon met zijn hoofd netjes en niet tegen de hand e.d.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:27

goh vreemd, als een paard niet aan de teugel loopt kreeg ik als commentaar: paard loopt tegen de hand, wat versta jij onder hoofd netjes? want als een paard níét aan de teugel loopt vind ik hem met zijn hoofd niet netjes lopen Knipoog

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:50

Hey ik rijd op de manege ook altijd wedstrijden maar de paarden lopen ook niet altijd aan de teugel en toch heb ik best vaak prijs ( niet arrogant bedoelt hoor! )Maar als jij gewoon goed de figuren rijdt en de rest netjes doet maakt het niet zoveel uit denk ik Knipoog Als je instructrice ook denkt dat je het wel kan, gewoon proberen dan! Knipoog Haha! je hebt anders nog altijd je ervaringen eraan over gehouden Knipoog Haha! Veel succes Haha! Pling XxX

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:00

Oke dankjewel allemaal!

Ze loopt niet tegen de hand maar ze bolt haar nek niet zeg maar.. Ze is ontspannen en houdt hoor hoofdje laag maar het neusje is er wat uit..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:17

dan moet het goed genoeg zijn. Knipoog

kop op en lekker starten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:56

Waarschijnlijk tegen de tijd dat je in de B start en goed door blijft trainen zal het vanzelf beter worden. Je moet het starten in de B zien als oefenen, je hoeft echt nog niet L klaar te zijn voordat je B start Knipoog

In ieder geval heb je wel wat basis nodig, netjes je paard rond sturen. Goed aan de hulpen en een nette stille aanleuning/hoofdhouding. Dat die nog niet optimaal is, is niet erg. Als je paard maar niet bij elke overgang probeert zijn rug weg te drukken.

Succes alvast en gewoon lekker een keertje starten, dan merk je het allemaal vanzelf.

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:29

Gewoon wat wedstrijden starten, dan kom je er vanzelf achter.
Mijn pony kon ook niet goed aan de teugel lopen, want hij heeft vrij groffe kaken.
Maar hij deed verder al zijn oefeningen prima en heeft ook 3 goede gangen.
Omdat hij dan niet helemaal goed aan de teugel loopt krijg je natuurlijk wel minder punten,
maar van de rest valt dan niets te zeggen.
Ik heb de M2 kunnen halen... (omdat ik toen 18 werd kon ik niet verder bij de pony's).

ingridjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:24

hoi hoi

je paard hoeft in de klasse b nog niet aan de teugel maar mag niet tegen de hand zijn
er zijn zoveel mensen die niet aan de teugel rijden

veel suc6

groetjes ingrid en elles Duivel

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:37

Als ik het nou eens heel bot omschrijf. In de B moet je paard in de krul lopen (nageeflijk/aan de teugel). En wel op de goede manier; dus niet getrokken, met de mond open, etc.

En anders geef ik geen winstpunt weg Tong uitsteken Er staat nergens in de reglementen beschreven dat dit niet hoeft. Dus waar die antwoorden vandaan komen dat vraag ik me af Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:48

Scum, en bijvoorbeeld paarden die nog te diep lopen etc. of nog iets te recht in de hals? Wat doe je daarmee?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:04

Ook al hoefd het niet persé in de B.
Maar ik vind het persoonlijk wel een must dat je paard goed nageeflijk (aan de teugel) loopt. Anders ben je imo nog niet helemaal klaar voor de wedstrijden.
Het paard hoeft van mij niet helemaal perfect rond te lopen... iets lang, of te diep mag en kan nog in de B Haha!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:50

Urielle schreef:
Scum, en bijvoorbeeld paarden die nog te diep lopen etc. of nog iets te recht in de hals? Wat doe je daarmee?

vroeg ik me ook af, want als een paard in de B nog iets te recht in de hals loopt, maar wel naar de hand toe zonder getrek en gewoon verder ontspannen loopt zou ik het voldoende vinden, maar wel met de opmerking mag iets ronder in de hals en beter over de rug. daar kan de ruiter wat mee. mijn ervaring is, dat je toch wel aardig wordt afgestraft als je paard nog te recht is.

ik ben geen jury, maar is mijn mening.
en we hebben het hier over IETS te recht in de hals.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:02

Je paard hoeft in de B niet aan de teugel, maar is wel altijd mooi Knipoog

Wat je paard wel moet doen is in aanleuning komen, dus idd wat zakken.

je paard hoeft in de B zeker niet zo te lopen :
[img]http://www.dressuurstal.be/images/2005/Mechelen_2005/zware-tour/3_Imke_Schellekens-Bartes_&_Sunrise_AKC_7112b.jpg[/ img]

Denk dat dit goed is:
Afbeelding