Iemand verstand van een totall-loss auto terugkopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Iemand verstand van een totall-loss auto terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:41

Afgelopen donderdag, met de storm reed mijn vriend naar huis.
Voor hem viel een boom, hij kon nog net zo hard remmen dat alleen de koplamp, spatbord en moterkap schade heeft.
Auto is all-risk verzekerd
Verzekering wil nu no-claim aftrekken, want een aanrijding met boom valt niet onder stromschade, was de boom op de auto gevallen dan wel.
Klopt dit?

Verder is de auto 9 jaar oud. Renault, megane coupe, met natuurlijk geen hoge dagwaarde meer.
De schade is zoveel dat ze hem direct totall-loss noemen. Wat natuurlijk nogal snel gebeurd bij een oude auto.
Nu hebben ze het erover dat we de auto niet meer terug krijgen. Of je moet hem terugkopen oid.
Wij willen de auto helemaal niet kwijt, maar hem gemaakt hebben. Hij rijd altijd, laat ons nooit in de steek.
Maar hoe zit dat dan? Hoe werkt dat.

Zowel mijn vriend als ik hebben gelukkig nog nooit schade gehad, maar daardoor weten we natuurlijk ook niet hoe zoiets werkt.

cooky

Re: Iemand verstand van een totall-loss auto terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:49

dus de schade aangebracht aan je wagen wordt niet vergoed door de verzekering? of begrijp ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:52

Wel vergoed, maar kost no-claim.
Terwijl stromschade normaal geen noclaim kost

Hoe dat zit met dat opkopen dat snap ik ook niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:58

Ik heb toen mij auto totall-loss was, het geld op mijn rekening gestort gekregen, zodat ik zelf kon bepalen of ik mijn auto liet maken. Dus een uitkering met behoud van wrak.

Ik vind het erg vreemd dat je een auto all-risk hebt verzekerd en ze willen de schade niet vergoeden..

Mijn auto was toen alleen wa-plus en ik kon em gewoon laten repareren, ookal was ie loss.. en mijn auto was destijds ook 9 jaar oud. Ik had wel een rechtsbijstand verzekering, deze heeft alles afgehandeld.

Ik zou als ik jou was je polis eens goed nalezen en desnoods even naar een rechtswinkel gaan, zij kunnen je precies vertellen of hun verhaal klopt, of dat ze gewoon moeten uitkeren..

Overigens kunnen ze het voertuig niet van je af nemen.. misschien kan je ook eens bij je gewone inboedel verzekering informaren? Je weet maar nooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:02

We hebben gelukkig rechtsbijstand, maar dit hoorde we net, dus die gaan we morgen maar eens bellen.
Maat ik was benieuwd naar de ervaringen hier Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:04

ik vind het o zich al vreemd dat ze (zo aan de foto's te zien) deze auto totall loss verklaren...
ok, hij is niet nieuw meer, maar welke auto die een ongeluk krijgt wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:06

Hij heeft een dagwaarde van ongeveer van 2000 euro
En volgens hen is de schade meer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:10

Een dag waarde van 2000,- euro???? Belachelijk!!!

Een dagwaarde wordt bepaald door de gemiddelde prijs wat er voor een auto wordt betaald.. Wordt er gemiddeld 2000,- euro voor gevraagd??

Nee, ik heb het idee dat ze je een beetje in de maling willen nemen.. OP NAAR DE RECHTSBIJSTAND!!!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:11

zozo... als zij het zeggen... dan kun je je dus blijkbaar lelijk verkijken op een foto..
ik had het écht niet zoveel geschat..
ik denk toch wel dat zo een auto meer waard is...

*krabt zich achter dr oren en bedenkt zich dat dagwaarde meestal belachelijk laag ligt*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:11

Citaat:
Een dagwaarde wordt bepaald door de gemiddelde prijs wat er voor een auto wordt betaald.

Dit geloof ik niet?
Mag hopen dat het wel zo is Lachen

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:15

jeske333 schreef:
Een dag waarde van 2000,- euro???? Belachelijk!!!

Een dagwaarde wordt bepaald door de gemiddelde prijs wat er voor een auto wordt betaald.. Wordt er gemiddeld 2000,- euro voor gevraagd??

Nee, ik heb het idee dat ze je een beetje in de maling willen nemen.. OP NAAR DE RECHTSBIJSTAND!!!!

Je moet wel naar de leeftijd van een auto kijken, hij is 9 jaar oud, en dan ligt de prijs ook lager.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:18

Onder dagwaarde wordt overigens verstaan de nieuwwaarde onder aftrek van een bedrag wegens waardevermindering door ouderdom en/of slijtage volgens (algemeen in Nederland) erkende maatstaven, oftewel het bedrag wat nodig is om een gelijkwaardige auto te kunnen aanschaffen

bron: www.independer.nl

oa op deze site kun je dat checken: http://www.mijnautobedrijf.nl/Waardeche ... XgodOXmaHg
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 22-01-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Toch staat er op verkoop sites geen megane's met G3, voor 2000 euro
Zitten allemaal ronde 4000,-

inkepink

de auto zal inderdaad economisch total loss zijn, maar een beetje verzekering vergoed je de schade op je bankrekening zodat je zelf kunt beslissen wat je gaat doen, repareren met hoge kosten of een eventuele andere auto aanschaffen.
Er zit trouwens een groot verschil in economisch total losse en 'gewoon' total loss.
'"Gewoon total loss is niet meer en minder dan dat de auto echt niet meer gerepareerd kan worden, dit gebeurt niet zo heel vaak, bij echte heftige crash.
Economisch totall los is een auto nog wel een keertje, de dagwaarde die de verzekering vaak hanteerd is vaak niet echt te vergelijken met de werkelijke verkoopwaarde (dagwaarde is handelswaarde als het ware, dus een procent of tig erbij en je hebt de verkoopwaarde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:19

Bedankt liezel

Inkepink, klopt, ze noemen hem economisch total-loss

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:22

Ik heb afgelopen jaar een ongeluk gehad met de auto van mijn vriend. Kop-staart botsing, gelukkig niet mijn schuld. De auto had voor en achterschade en is ook totall-loss verklaard. Mijn vriend heeft toen de dagwaarde van de auto uitgekeerd gekregen, omdat die lager was dan de geschatte kosten van de reparatie. Er is nooit sprake van geweest dat we de auto terug moesten kopen van de verzekering oid. Ik heb hier toen nog speciaal naar gevraagd omdat dit bij paardenverzekeringen wel gebruikelijk is als je paard afgekeurd wordt. Er is mij toen verteld dat dit bij auto's nooit gebeurde, maar misschien verschillen de verzekeringen onderling daarin.

De inspecteur die de dagwaarde van de auto van mijn vriend heeft bepaald vroeg of de garagehouder wilde kijken wat er normaal voor dezelfde soort auto gegeven werd. Aan de hand daarvan is toen de dagwaarde bepaald. Helaas was die nog maar 1850 euro terwijl mijn vriend er 2 jaar eerder 4000 euro voor betaald heeft... Bij zijn auto is het grootste gedeelte van de waardedaling te wijten aan het afschaffen van het grijs-kenteken voor particulieren. Daarom wordt zo'n auto als hij nu voor veel minder aangeboden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:28

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dit een staaltje draaikontrij van de verzekering is. Ga dus naar je rechtsbijstand met de EIS tot uitkeren. Zodra je je geld hebt, knikker je die autoverzekering buiten. Dergelijke oplichters heb je niks aan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:28

inderdaad....... helemaal mee eens...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:06

Ook al is hij economisch TL jij bent en blijft gewoon eigenaar en bepaal jij wat er met de auto gebeurt. Men moet jou dus gewoon de dagwaarde minus de waarde van de restanten betalen. Wat jij met de restanten doet maak je zelf uit (repareren dus).
Tenzij...je polisvoorwaarden anders bepalen. Dit wil nog wel verschillen per maatschappij namelijk.

Ik vind het wel een beetje flauw dat men dit niet onder stormschade wil scharen even voorop gesteld dat de boom inderdaad nét voor de auto ten val kwam. Zou daarover zeker nog een keer schriftelijk reclameren. Ook dat is nogal aan maatschappij gebonden of ze daar wel of niet coulant mee omgaan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:09

Welke verzekeringsmaatschappij is dit?

Als je al zoveel schadevrije jaren hebt, dan is er ook nog zoiets als coulance. Dus vergoeden zonder dat het je no-claim kost. Zo is mijn moeder een tijd geleden "gematst" door de FBTO, vond ik keurig netjes! Wordt uiteraard wel geregistreerd, dus de volgende keer is ze wel aan de beurt.

Wel belachelijk hoor, had een halve meter verder doorgereden en die boom OP de motorkap gehad en ze hadden wel betaald begrijp ik? En nog een fors hoger bedrag ook dan! Jullie kijken voortaan ook wel uit met te remmen voor een boom... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:12

Vanmiddag is toevallig mijn vriend vrij, cursus dag valt half uit, dus gaat hij eens wat bellen.

De boom is idd net gevallen, hij kwam in honder meter ervoor ook nog 4 auto's tegen.
Hij kon gewoon net optijd remmen, hij reed ook maar 50 (je mag daar 60) dus zal het ook aan liggen.

Hij zal idd niet zakken in no-claim, maar krijgen we toevallig dan nu een gewone aanrijding wel en dat zou erg zuur zijn. Je gaat er niet vanuit, maar je weet nooit.

Ik zei gisteren ook al, mocht het nog een gebeuren meppen we wel met een tak op de motorkap Duivel
Potverdorie, nooit claim je wat, dondert er een boom om, noemen ze het aanrijding ipv van stormschade.
Blij dat je nog leeft, maar moeten hun nog ff melken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:13

Durf het bijna niet te vragen maar welke maatschappij? Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:17

Om eerlijk te zijn weet ik dat zo niet Lachen Bloos

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:18

als de verzekering je auto heeft betaald (dagwaarde) is hij van hun. jij hebt natuurlijk wel het eerste recht tot terugkopen. de verzekering laat handelaren er op bieden en dan gaat hij voor het hoogste bod weg. als jij zegt dat je hem terug wilt mag je hem voor dat bedrag terugkopen.de schade stelt niet zo veel voor,dat is makkelijk te herstellen.de verzekering gaat uit van nieuwe onderdelen,maar op de sloop kan je veel goedkoper terecht.het bedrag loopt alleen wel snel op,vooral als hij nog gespoten moet worden want dat is erg duur.