Paard is bang voor Shetlanders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Paard is bang voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:05

Tsja, eergisteren was het weer zover: Er stond een Shetlander in de paddock en mevrouw zette een nek op en liep in een rotvaart achteruit. Als ik een buitenrit maak, en ze ziet een Shetlander in de wei staan, vlieg ik er in galop vandoor. Alle paarden en pony's die groter zijn dan een Shetlander, zijn niet eng maar Shetlanders wel. Als er iemand met een Shet in de bak aan het stappen is, vliegt ze ook de hele bak door.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en wat kan ik er tegen doen? Zijn er meerdere paarden die Shets eng vinden? Of ben ik de enige met zo'n raar paard? Verward

anne_bento

Re: Paard is bang voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:14

en als je dr bij een shet in de paddock/bak/wei zet? en lekker laat staan een tijdje zodat ze ziet dat het ook maar gewoon een pony is?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:16

Ik zou haar inderdaad laten kennis maken met een shet door haar bijvoorbeeld bij een shetje in de wei te zetten. Wel erbij blijven natuurlijk, niet dat ze dadelijk, omdat ze zo bang is de shet iets aan doet.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:18

Ja daar zat ik dus ook al aan te denken..
Ik zou kijken hoe het gaat en even afwachten.
Als het echt niet gaat haar wel uit de wei halen, anders gebeurt er misschien iets met haar of de shet..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:19

Bedankt voor de snelle reacties. Ze heeft afgelopen zomer bij een Shet op de wei gestaan met nog een andere pony, en dat ging gewoon goed.

Dat vind ik zo vreemd, dat dat wel gewoon goed ging.

misty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:27

haha,... Mijn verzorgpaardje is bang voor friezen Tong uitsteken
je kan ook wel es met iemand gaan rijden (buitenrit) die een shetlander heeft,.. en laat ze goede vriendjes worden Tong uitsteken

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:31

@ Misty1: Dat lukt dus niet zegt ze want hij schiet ervan door.

Misschien eens een shet en je paard samen los in de bak zetten kijken wat er gebeurd, en als dat goed gaat er nog eentje bijzetten, en dan een tijdje zo doorgaan met twee shetjes en dan gaan longeren met een shet erbij, en dan misschien rijden?
Laatst bijgewerkt door Matsjo op 21-01-07 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:35

Herkenbaar, mijn paard is ook heel bang voor shetlanders!
Ik volg dit even Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:37

de mijne is zelf niet zo groot en was als de dood voor mini shetters Haha!

nu staat ze samen met een midi shet en dat is gelukkig al bijna "weg"
ezels daar in tegen zijn DOOOOD enge beesten Haha!

dat gaat ook al iets beter maar doen moeten ze wel braaf blijven staan
grazen , niet gaan hobbellen of kijken naar der
want je wet het niet he met die ezels , het zouden wel eens paard verslindende ezeltjes kunnen zijn Vork Clown

zelfde geld voor actieve (dravende roepende en de ergste soort roepend en galoperende ! )(mini) shetters

de eerste keer krijg ik er voorbij de 2ex was er een veulen bij en blinde paniek dus (helaas) moest ik er toen af , aan de hand langs geleid

de enorme afstand van wel 20 meter heeft wel 45 minuten geduurd
en een eieren geduld ,

maar ik ga dus "expres!!!"elke buiten rit langs de ezels !!
overigens ook langs een paar overactieve shetters Knipoog

ook al kan ik die makkelijk mijden ,

tja ik ben erg gemeen , kweet het Whoosh! Clown
maar er komt een dag dat het niet meer eng is Knipoog Vork Cool Haha!
Laatst bijgewerkt door nickyu op 21-01-07 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:38

anne_bento schreef:
en als je dr bij een shet in de paddock/bak/wei zet? en lekker laat staan een tijdje zodat ze ziet dat het ook maar gewoon een pony is?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:40

Ik vraag me af.. Wat is er nou zo éng aan shetties..? Ze zijn toch gewoon schattig..? De meeste dan Vork

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:44

even een vraagje erbij, hoe is hij met grote honden?
Om even een beeld te krijgen van waar het vandaan zou kunnen komen. Misschien is hij nl. ooit wel geschrokken van een flinke hond en herkent hij het verschil niet zo goed

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:46

Matsjo schreef:
Dat lukt dus niet zegt ze want hij schiet ervan door.

Misschien eens een shet en je paard samen los in de bak zetten kijken wat er gebeurd, en als dat goed gaat er nog eentje bijzetten, en dan een tijdje zo doorgaan met twee shetjes en dan gaan longeren met een shet erbij, en dan misschien rijden?

*krijgt ineens een visioen van een paard in de bak omringt door 50 Shetjes om te oefenen* Clown

Nee, dit lijkt me inderdaad een goed advies, gewoon eens samen in de bak zetten.
Mijne is tijdens het rijden trouwens bang van ALLE paarden en pony's Koe
En als ik hem langs de paddocks en weiden naar de wei breng of ik rij langs een wei zijn ze niet eng Verward Paarden blijven aparte beesten *LOL*

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:47

Ik heb ook zo'n paard gehad. Heb hem samen met een in de bak gezet en het was zo goed als over. Maar op een bepaald moment was 't natuurlijk ook wel een leuk spelletje dat schrikken. Hij had dan weer wel een bloedhekel aan honden. Heb aan het strand gewoont en daar heeft ie de nodige honden aangevallen.

Mijn merrie die ik nu heb is bang voor koeien, Koe maar daar gaat ze nog wel langs. Maar afgelopen keer heb ik een half uur echt stil gestaan omdat er 2 herten over het pad sprongen. Ze vond het zo eng dat ze echt geen kant meer opging. Uiteindelijk ben ik afgestapt en er aan de hand voorbij gelopen, omdat ik niet in de diepe greppels wilde belanden.
Maar een stukje verder vond ze dat toch wel een leuk idee dat staken, maar toen heb ik 't toch van haar gewonnen dat ze zelf verder liep, met mij erop wel teverstaan.

Rare beesten toch die paarden Clown

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:52

Er zijn meer paarden die bang zijn voor shetjes,vaak is de oorzaak dat ze een trap hebben gehad van een shetlander en dat gebeurt vaak op knie hoogte....en daar hebben ze echt ontzag voor ,dus het is vaak zelfbescherming van je paard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:53

mijn merrie heeft niks van honden
hebben zelf ook een hele grote hond
maar die is niet eng Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:53

Onze witte shetlander is zelfs bang voor andere, donkergekleurde, shetlanders.. Haha!
We weten nog niet hoe we het gaan oplossen.. Waarschijnlijk gaan we er een pikzwarte shetter bij nemen..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:03

brekebeentje schreef:
Er zijn meer paarden die bang zijn voor shetjes,vaak is de oorzaak dat ze een trap hebben gehad van een shetlander en dat gebeurt vaak op knie hoogte....en daar hebben ze echt ontzag voor ,dus het is vaak zelfbescherming van je paard.

Dat zou best weleens kunnen. Mijn paard heeft op de wei een trap tegen haar hak gehad.
Grote honden vindt ze niet eng.
Buitenritjes maken we erg graag, helaas staan er overal Shets. Het er vandoor gaan is het vervelendste, aangezien ze als idioten langs de berm/fietspad rijden. Gemiddeld vliegen ze er met 100/120 km/h langs. Nagelbijten / Gniffelen

Estah_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:17

Misschien kan je ook eens proberen om je paard er aan te laten wennen zet in de wei ernaast(als die er is;)) een shet en laat haar er naarsty staan of laat gaar eens een shet "onderzoeken" als ze er niet vandoor vliegt;):P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:19

Die van mij is ook bang voor shets en kleine pony's. Hij gaat er niet vandoor maar gaat stil staan en loopt het liefst met een hele grote boog er om heen. Voor honden vande zelfde grote en kinderen is hij dan weer niet bang.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:05

Ik ken een paard die was bang voor koeien en dus ook bonte paarden ook niet handig

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:24

Je hoort het indd best wel vaker dat een groot paard bang is voor Shetlanders. Tim keek eerder met buitenritten ook wel een beetje naar die kleintjes...maar sinds die een Shet de hele dag ziet in een aangrenzende wei is dat een stuk minder geworden.
Maar als je paard er echt vandoor gaat bij het zien van een Shetlander...dan heb je best wel een probleem. Heel apart als ze er dan niet bang voor is als ze er mee in de wei staat.

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:18

Heeft ze in het verleden niet iets meegemaakt waardoor ze zo bang is?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:43

Haha, het klinkt erg grappig, maar eigenlijk is het niet echt zo lollig Tong uitsteken . Nooit geweten dat paarden voor een belaapd ras angstig zijn... Best speciaal eigenlijk.. Maar verder kan ik je niet echt helpen want ik heb er niet zo veel verstand van Haha! byebye lidewei

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:05

nou je bent vast niet de enige
maar je kan mishien als je je paardje naar buiten zet
dan je voorbeeld een beetje met een shet langs de bak /wei/pethok loop en dat gewoon elke daag een beetje doen en er een keertje langs de stal lopen met een shet
dan word het denk ik wel beter
ik hoop dat ik je heb kunnen helpen
Gr