pieterpad lopen met paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

pieterpad lopen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:42

weet iemand dat, of dat kan of mag?

we gaan dan niet rijden, maar willen een paar dagen wandelen met het paard aan de hand met bagage op de rug.

Tanja

Re: pieterpad lopen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 09:59

Citaat:
Kun je het Pieterpad ook te paard afleggen?

Nee. Het Pieterpad is een wandelroute. Bij het ontwerpen is dan ook geen rekening gehouden met ruiters.

Bron: www.pieterpad.nl en dan gewoon even kijken bij veelgestelde vragen Knipoog

Nu is wandelen wel wat anders dan rijden maar ik denk toch niet dat het toegestaan is, de hoeven van een paard kunnen nogal wat schade aanrichten aan een wandelpad (deze zijn doorgaans niet geasfalteerd)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:00

Nee, mag niet. Je mag je als ruiter of bestuurder niet buiten de bestaande paden bewegen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 18:02

o, wat jammer!
erg bedankt voor je antwoord, dan kan ik dit in elk geval uit mn hoofd zetten..
het lijkt me zo super leuk om een grote route te lopen met pak pony he..
en die pony heb ik nu, dus vandaar Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:17

Maar dan stippel je toch zelf een mooie route uit?
Ik loop zelf erg veel met mijn paarden en pony's, dan niet zoals jij het bedoeld als pakpony, ik neem aan dat jij een soort van trektocht wil gaan lopen? Maar ik loop zomers wel veel met ze hier in de omgeving, kan mij goed voorstellen dat je dat als trektocht zou gaan doen. Moet makkelijk kunnen want wat maakt het uit of je erop zit of ernaast loopt Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:28

ja je hebt gelijk.
maar ik dacht pieterpad is een mooie bestaande route door heel nl..
maar dat kan dus niet, dus moeten we idd zelf een route bedenken Lachen

is gaaf he, wandelen met paard, teminste ik vind het echt prachtig, en de pony vind het ook erg leuk.
ze heeft een heel fijn loop tempo, lekker actieve stap, en wij zelf ook Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:36

Ik doe het als soort van workout voor mijzelf en als onderdeel van grondwerk voor de paarden. Mijn ervaring met het wandelen is dat je paard veel meer vertrouwen in je krijgt, voor mij dus een essentieel onderdeel van de training voor ik erop stap. Maar voor een trektocht is het ook zeker aan te raden! Kan je dan zelfs met een mini doen (mijn mini gaat vaak mee de hond uitlaten, vind hij helemaal geweldig Haha! )

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:38

Ik vind heel wel een heel leuk idee! Zelf nooit aangedacht, maar waar overnachten jullie dan?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:44

volg ik even...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:44

we hebben nu het plan om vanuit ons eigen dorp een route te bedenken, elke dag 10 tot 20 km te lopen, voor elke nacht dus op de route een overnachtings plek met stal of weide voor de pony te regelen, van te voren.
en dat we na een week weer thuis uitkomen.
nu is het alleen nog de vraag, hoe we de bagage op de pony vast moeten maken.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:06

Zadeltassen? Of net zoiets als een ezel heeft Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:10

Marigold schreef:
we hebben nu het plan om vanuit ons eigen dorp een route te bedenken, elke dag 10 tot 20 km te lopen, voor elke nacht dus op de route een overnachtings plek met stal of weide voor de pony te regelen, van te voren.

Of een pakzadel of een gewoon zadel.

Je afstand is erg kort trouwens. Gemiddelde tempo van een wandelaar is 5 km/u, dus dan ben je erg snel klaar. Als je een beetje conditie hebt en na elk uur 10 min rust neemt (graaspauze) en ong 1 uur voor de lunch red je de 30km per dag gemakkelijk.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:18

Ik heb ooit (lang geleden!) eens iets gelezen over het "Pieterpad voor paarden", een route met bijbehorende overnachtingsadressen etc speciaal voor ruiters.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat tegenwoordig nog bestaat! Destijds kon je in 3 delen de route kopen geloof ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:28

oke, misschien ben ik te voorzichtig met de afstand per dag, ik heb niet echt een beeld van hoelang een aantal km lopen duurt.
dus bedankt voor de tip, we willen wel het grootste deel samen met de pony lopen natuurlijk, niet dat we steeds in no time ariveren.

een pak zadel, wat is dat dan?
zo'n houten constuctie zegmaar die ezels ook dragen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:50

Een pakzadel is idd zo'n houten constructie (ook wel ezeljuk genoemd) maar met dek wat de druk goed verdeeld en een singel met ringen kan je zelf ook een hoop. Je kan zelf een constructie maken van een breed iets met een soort van zijtassen en een boventas en deze op de zadelplek met een singel vastmaken. Let wel atijd goed op dat je het gewicht gelijkmatig verdeeld om drukkingen te voorkomen én gebruik een goede drukverdelende pad.
Voor overnachtingsadressen kan je even in de FAQ kijken bovenaan deze pagina, daar vind je denk ik een heleboel mogelijkheden.

Pieterpad voor paarden heb ik nog nooit van gehoord maar ik ga er eens op Googelen, ben benieuwd!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:55

Ik kwam dit tegen:
Citaat:
Ruiters op Pieterpad

Het Pieterpad tussen Holten en Hellendoorn dreigt onbeloopbaar te worden. Op de bekendste wandelroute van Nederland zijn in het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug sinds enige tijd ook paarden toegestaan. En dat leidt er volgens wandelaars toe dat "het strand bij Zandvoort makkelijker te bewandelen is dan het Pieterpad", zo verklaarde vorige week een spreker bij het overlegorgaan voor het nationaal park.

Volgens secretaris H. Reimerink van het overlegorgaan gaat het om een tijdelijke maatregel. Door de toenemende paardensport worden steeds meer ruiterpaden aangelegd. Voor de aanleg van een ruiterpad door het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug is naast een aanlegvergunning van de gemeenten Hellendoorn en Rijssen-Holten ook toestemming van de provincie nodig in het kader van de Natuurbeschermingswet. Tot die toestemming er is, wilde het nationaal park de ruiters een tijdelijke route aanbieden, over het bestaande Pieterpad.

[TC/Tubantia]

Op deze site: http://www.tweevoeter.nl/nieuws/ruiters ... terpad.php

Of het nog steeds zo is kan ik niet vinden (dit bericht is van Juni 2006) maar daar was het dus tijdelijk wel toegestaan, misschien dat dat bedoeld wordt met het pieterpad voor paarden? Verder kan ik er (nog) niets over vinden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:22

T@nj@ schreef:
Op deze site: http://www.tweevoeter.nl/nieuws/ruiters ... terpad.php

Of het nog steeds zo is kan ik niet vinden (dit bericht is van Juni 2006) maar daar was het dus tijdelijk wel toegestaan, misschien dat dat bedoeld wordt met het pieterpad voor paarden? Verder kan ik er (nog) niets over vinden.

Nee, das niet wat ik bedoelde...maar ik heb het ook echt over minstens 10 jaar geleden. Destijds kon je via een paardenblad (BIT? Hoefslag?) deel 1 van de route van het pieterpad voor paarden bestellen, en tzt zouden dan ook deel 2 en deel 3 uitkomen.

Kan er nu ook niks meer van vinden (heb even fanatiek gegoogled), dus ik neem aan dat het niet meer bestaat, en als iemand al die routes van destijds thuis heeft, zal het helaas vast niet meer up-to-date genoeg zijn om er iets mee te kunnen Verdrietig

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:27

Mijn ouders lopen het pieterpad maar ik denk niet dat je de gehele route met paard kan aflopen. Mijn ouders moesten ook wel eens door weilanden heen van boeren en over hekken klimmen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:27

waar je trouwens wel eens voor zou kunnen kijken is een route op de veluwe.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:58

@Roadracer, jammer, mar ik denk ook dat het helaas niet meer zo is (zal een route in de buurt van het gewone Pieterpad zijn geweest denk ik)

@Lovely1, we zijn er al uit dat je het Pieterpad niet met je paard mag lopen, we waren nu op zoek naar een "pieterpad voor paarden" waar ooit eens iets over in een tijdschrift heeft gestaan.
Je kan je bericht overigens heel simpel aanpassen door op "edit" te klikken, dan hoef je niet 2 berichten achter elkaar te plaatsen Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:43

Hoe zit het dan met ezels? Ik heb wel eens ergens gelezen dat mensen het pieterpad lopen met een pakezel.
Ik zou denken dat als het niet met een paard mag, dat het ook niet met een ezel mag. (misschien mag dat ook al niet meer hoor)

Zo'n pakzadel voor ezels, past dat ook op paarden dan? Of heb je speciale pakzadels voor paarden? Want ezels hebben een hele rechte rug.
Afbeelding

Even een foto voor de duidelijkheid, zou dit op een paard passen? (En ook fijn zitten)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:31

Citaat:

Nee. Het Pieterpad is een wandelroute. Bij het ontwerpen is dan ook geen rekening gehouden met ruiters.

Bron: www.pieterpad.nl en dan gewoon even kijken bij veelgestelde vragen Knipoog

Nu is wandelen wel wat anders dan rijden maar ik denk toch niet dat het toegestaan is, de hoeven van een paard kunnen nogal wat schade aanrichten aan een wandelpad (deze zijn doorgaans niet geasfalteerd)

Er staat ook dat er geen rekening is gehouden met ruiters wellicht dat je er wel naast mag lopen maar dat lijkt mij dan vreemd want de hoeven van paard/ezel maken de zelfde gaten met en zonder ruiter. Maar klik eens op de link van het Pieterpad, misschien kan je op die website ook vragen stellen, ik heb daar eigenlijk niet naar gekeken.

Geen idee of er speciale pakzadels voor paaden zijn maar de houten constructie die voor ezels wordt gebruikt heb ik ook al op vele paarden zien liggen, daarmee zeg ik dus niet dat dit de juiste manier is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:37

T@nj@ schreef:
Citaat:

Er staat ook dat er geen rekening is gehouden met ruiters wellicht dat je er wel naast mag lopen maar dat lijkt mij dan vreemd want de hoeven van paard/ezel maken de zelfde gaten met en zonder ruiter. Maar klik eens op de link van het Pieterpad, misschien kan je op die website ook vragen stellen, ik heb daar eigenlijk niet naar gekeken.

Geen idee of er speciale pakzadels voor paaden zijn maar de houten constructie die voor ezels wordt gebruikt heb ik ook al op vele paarden zien liggen, daarmee zeg ik dus niet dat dit de juiste manier is.

Is dit niet simpel een gevolg van de wijziging in de wegenverkeerswet?
Overigens lijkt míj dat die ook op ezels en muildieren als pakdier van toepassing is. Ook als je er naast loopt blijf je namelijk een bestuurder. Wettelijk is er geen verschil.

Het is trouwens de vraag of dit correct gedaan is. Deze route is eeuwenoud en een reísroute. Het is erg jammer als men het recht om daar te paard over te gaan verloren heeft laten gaan.
Historisch gezien zou het trouwens heel passend zijn als voor ezel en muilier een uitzondering geldt. Traditioneel reisden namelijk pelgrims en geestelijken met en op zo'n dier. Dit zou als een verwijzing naar de bijbel de 'nederigheid' symboliseren.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:21

tamary schreef:
Marigold schreef:

Of een pakzadel of een gewoon zadel.

Je afstand is erg kort trouwens. Gemiddelde tempo van een wandelaar is 5 km/u, dus dan ben je erg snel klaar. Als je een beetje conditie hebt en na elk uur 10 min rust neemt (graaspauze) en ong 1 uur voor de lunch red je de 30km per dag gemakkelijk.

Zou ik niet doen. Je moet namelijk ook ruimte rekenen voor kaartlezen en omwegen door omstandigheden. Die 15 à 20 km zijn zeker verstandiger als je vantevoren je adresjes regelt. Als je niet vantevoren adressen bespreekt, kun je natuurlijk per dag kijken hoe ver je dan wilt gaan, tenslotte kan weer en vermoeidheid van invloed zijn hoe lang je wilt lopen.
Wij hebben deze herfst een trektocht gereden en daarbij vonden we dagtrajecten van 30 kilometer al zat, maar het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het terrein waar je doorheen gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:37

Waratje schreef:
Zou ik niet doen. Je moet namelijk ook ruimte rekenen voor kaartlezen en omwegen door omstandigheden. Die 15 à 20 km zijn zeker verstandiger als je vantevoren je adresjes regelt. Als je niet vantevoren adressen bespreekt, kun je natuurlijk per dag kijken hoe ver je dan wilt gaan, tenslotte kan weer en vermoeidheid van invloed zijn hoe lang je wilt lopen.
Wij hebben deze herfst een trektocht gereden en daarbij vonden we dagtrajecten van 30 kilometer al zat, maar het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het terrein waar je doorheen gaat.

Sorry hoor, maar in NL, met alles plat en een gematigd klimaat, is 15-20 kilometer in 1½ uur achter de rug! Dat kan je in NL bijna zíen zeg dus dat kaartlezen en omrijden moet je ook niet overdrijven... Zit je met koffietijd al met het paard afgezadeld en al op je nieuwe adres Gestoord
Wel een goed idee voor je páárd trouwens, want de stuwkracht op de rug is een functie van de tijd dat je in het zadel zit. Hoe korter hoe beter.

Als jij en je paard niet voorbereid zijn, is de hele tocht geen goed idee. Zijn jullie dat wel, dan is in NL 30-40 km per dag en dan de 6e en-of 7e rust een net en niet gehaast tempo.
Maar goed, het is vakantie dus er hoéft niets, ook geen 20 per dag Haha!

HC